Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minusta pyörää pidetään yleensä paremmin kuin autoa ja öljyt pitäisi vaihdella vähintään kerta kesään vaikka ei paljoa ajelisi. Jokainen toki taaplaa tyylillään mutta miettikää vaikka ostovaiheessa kun myyjä kertoo tai näyttää toteen, että on jopa vähän ylihuollettu. Ainakin mulle antaisi kuvan, että pyörää pidetty hyvin. Tai sitten vastakohtana kerrostalon parkkipaikalla kesät talvet samat öljyt sisällä. Kumman ostaisit?
Jos pyörän huoltokirjassa öljynvaihtoväli on vaikka 10000-12000km ja kesänä 1 ajaa 1000km ja kesänä 2 2000km ja vaihtaa öljyt 3000km ajettuna, niin en pitäisi kovin suurena rikoksena. Varsinkin jos säilytetty autotallissa. Kosteus ei kerry öljyyn, vaan haihtuu pois joka kerta kun koneen ajaa normikuumaksi.
Siitä tullaan taas siihen, että jos huoltokirjan mukaan on käytetty sitä öljyä, jota ostaja pitää aivan paskana öljynä, niin ei sellaistakaan uskalla ostaa. Delvaccia, Teboilia, motoxia ja mitä näitä halspispaskoja nyt on, Jos motul V300 on se ainoa kelpaava.
Jos 690 Kotarilla, jossa 1,7L öljytilavuus ja huolto-ohjelmassa vaihtoväli 10000km olisi ajettu se 10tkm kesässä ja vaihdettu kerran öljyt, niin en ehkä ostaisi sitäkään.
Paloissa/kupeissa on se ominaisuus että ovat karkeajakoisia. Omassa Bimmerissä oli imu 0,15 eli alarajalla, siihen 0,05 ohuempi kuppi, niin ollaan heti ylärajalla 0,20. Ruuveilla saisi tarkemman.
Vielä vähän venttilien tarkistamisesta > säätämisestä. Niinkuin tuossa aikaisemmin kirjoiteltiin, kun on siirrytty pala/kuppi säätöihin, säätämistarve on vähentynyt. Yleensä ei tarvitse säätää. Varsinkin jos venttiilit ja ympäryshilppeet on lyijyn kestämättömiä ja nokat ja keinut eivät antaudu. Mutta on niitä poikkeuksiakin, tietysti. Esim 2000 -luvun alun Trumpeissa oli ongelmia pakoventtiilien välysten kanssa, sama tai olla joissain Kawan malleissa. Eli välys pieneni, venttiililautaset kaivautui seeteihin. No se on historiaa. Nykyisin materiaalit ovat hyviä, vaikkapa titanium. Noissä jos joutuu säätämään, yleensä on jossain vikaa. Esim omalla K 100 Bemarilla on ajettu 130000 km ja venttiileitä tarkistettu n 20000 km välein, nyt laitoin 0.05 ohuemmen kupin. Paloissa/kupeissa on se ominaisuus että ovat karkeajakoisia. Omassa Bimmerissä oli imu 0,15 eli alarajalla, siihen 0,05 ohuempi kuppi, niin ollaan heti ylärajalla 0,20. Ruuveilla saisi tarkemman.
Busasta "jouti"(tai siis ei vielä siinä olisi joutunut mutta seuravaan tarkistukseen ei olisi enään pysynyt toleransissa kun oli juuri rajalla)
säätämään ensimäisen kerran reilun 100tkm kohdalla ventilit
öljyn vaihdossa on sekin että vaikka ajoa olisi tosi vähän niin kosteutta kuitenkin tiivistyy joukoon ja jossain kohta sitten on vettä reilummin öljyssä jos ei niitä vaihda, kannu öljyä, putsari vati mihin laskee öljyt ja avain millä avaa ropun ei paljon maksa kone remontiin verratuna,
sekin on oikeen mukavaa jos ei huoltoa tee niin sitten joskus juuri silloin kun olisi mukava ajaa kone alkaa pätkimään kun vaikapa ventiili alkaa kantamaan,
mutta jokainen tekee tietenkin omillen mitä haluaa