Anttimotor, Tuusula

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lare2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lare2

New member
Onko kukaan asioinut tuolla, minkälaista palvelua on saatu? Lähinnä kiinnostaa miten liike on regoinut jos käytettynä ostetussa pyörässä on ollut huomautettavaa. Onko :thumbup: vai :vi**ttaa:
 
Kerran käynyt tuolla ja mielestäni asiantunteva kaveri tuo Antti. Tietää kyllä Bläkkäreista paljon sekä ilmeisen paljon jammun kustomeista.
Suht uusi firma mutta kaveri ollut paljon mukana pyörien kanssa toimivissa lafkoissa. Ollut ainakin Aarbikella mielestäni myyjänä ennen.

Käytetyn pyörän takuusta en osaa sanoa mikäli sieltä ostaa mutta ne asiat kannattaa varmasti kysyä paikan päälle tarvittaessa.
 
ostin 750cc suzukin tuolta.Ohjaus tuntui oudolta(vatkasi hiljaisissa vauhdeissa ja pysähtyessä.) Antti kyllä yritti sitä katsoa vaihtoi mm. renkaan maksua vastaan tietenkin. ei auttanut.Pyörä meni sitten vaihtoon nykyiseen hondaan.
Antilla tuntuu olevan todella pitkä kokemus pyöristä kunhan ei olisi liian pitkä .
tuli vaan sellainen kuva kun mm. venttiilejä ei tarvitse säätää ,öljyt eivät mene miksikään ajan kanssa koneessa jne.
 
Antin kanssa samoilla linjoilla. Pääsääntöisesti, jos nykypyörän venttiileitä joutuu säätämään, jossain on vikaa. Tarkastuksellahan tämä todetaan.
Erikseen ovat nämä 2000 -luvun alun pyörät, joiden venttilit, ohjurit, seetit ja kaasuttimen kumiosat ja bensaletkut on suunniteltu lyijybensalle, näissä pyörissä voi olla hyvinkin säädön tai korjauksen tarvetta. Mutta sama sääntö, jos joutuu säätämään jossain on jotain vialla. Välytkset häviää lyijyn puutteesta.
Jos mopottimilla ajaa kesässä 200 km ja joka syksy vaihtaa uudet öljyt, se on luonnonvarojen tuhlausta. Jos ajaa kesässä vaikkapa 10000km, silloin syksyllä öljynvaihto voi olla ajankohtainen.
 
Mitkä 2000-luvun alun pyörät on suunniteltu lyijybensalle, kun lyijyn totaalikielto tuli voimaan eripuolilla Eurooppaa 90-luvun alkupuolella ja Jenkeissä -83?
 
Noita palasäätöisiä venttiilejä todellakin tarvitsee aika harvoin säädellä, jos tehtaan toleranssaja käyttää. Toki jos ne haluaa satikalleen johonkin tiettyyn välykseen, niin sitten eri juttu. Tai sitten huudatetaan rajottimen tuntumassa koko ajan. Normiköröttelyä tarkoitan.

1050 trumpalla ajoin uudesta jotain 54tkm. Ekassa tarkastuksessa olivat ylärajalla ja viimeisessäkään eivät lähelläkään alarajaa. Päässä laskin että 80tkm tai 100tkm huollossa ehkä joutuisi paloja vaihtelemaan. Ducatilla nyt ajettu 28tkm ja ei ole säädetty kertaakaan. Kotarista olen kerran säätänyt, mutta sitä nyt ei ole tehtykään kestämään kuten oikeat moottoripyörät.

Vähän ajetuilla öljyillä voi ihan hyvin ajella pari kesää, jos ei talvella ulkona säilytä pyörää. Tai onko silläkään väliä?
 
Minusta pyörää pidetään yleensä paremmin kuin autoa ja öljyt pitäisi vaihdella vähintään kerta kesään vaikka ei paljoa ajelisi. Jokainen toki taaplaa tyylillään mutta miettikää vaikka ostovaiheessa kun myyjä kertoo tai näyttää toteen, että on jopa vähän ylihuollettu. Ainakin mulle antaisi kuvan, että pyörää pidetty hyvin. Tai sitten vastakohtana kerrostalon parkkipaikalla kesät talvet samat öljyt sisällä. Kumman ostaisit?
 
Busasta "jouti"(tai siis ei vielä siinä olisi joutunut mutta seuravaan tarkistukseen ei olisi enään pysynyt toleransissa kun oli juuri rajalla)
säätämään ensimäisen kerran reilun 100tkm kohdalla ventilit
öljyn vaihdossa on sekin että vaikka ajoa olisi tosi vähän niin kosteutta kuitenkin tiivistyy joukoon ja jossain kohta sitten on vettä reilummin öljyssä jos ei niitä vaihda, kannu öljyä, putsari vati mihin laskee öljyt ja avain millä avaa ropun ei paljon maksa kone remontiin verratuna,

sekin on oikeen mukavaa jos ei huoltoa tee niin sitten joskus juuri silloin kun olisi mukava ajaa kone alkaa pätkimään kun vaikapa ventiili alkaa kantamaan,

mutta jokainen tekee tietenkin omillen mitä haluaa
 
Minusta pyörää pidetään yleensä paremmin kuin autoa ja öljyt pitäisi vaihdella vähintään kerta kesään vaikka ei paljoa ajelisi. Jokainen toki taaplaa tyylillään mutta miettikää vaikka ostovaiheessa kun myyjä kertoo tai näyttää toteen, että on jopa vähän ylihuollettu. Ainakin mulle antaisi kuvan, että pyörää pidetty hyvin. Tai sitten vastakohtana kerrostalon parkkipaikalla kesät talvet samat öljyt sisällä. Kumman ostaisit?

Jos pyörän huoltokirjassa öljynvaihtoväli on vaikka 10000-12000km ja kesänä 1 ajaa 1000km ja kesänä 2 2000km ja vaihtaa öljyt 3000km ajettuna, niin en pitäisi kovin suurena rikoksena. Varsinkin jos säilytetty autotallissa. Kosteus ei kerry öljyyn, vaan haihtuu pois joka kerta kun koneen ajaa normikuumaksi.

Siitä tullaan taas siihen, että jos huoltokirjan mukaan on käytetty sitä öljyä, jota ostaja pitää aivan paskana öljynä, niin ei sellaistakaan uskalla ostaa. Delvaccia, Teboilia, motoxia ja mitä näitä halspispaskoja nyt on, Jos motul V300 on se ainoa kelpaava.

Jos 690 Kotarilla, jossa 1,7L öljytilavuus ja huolto-ohjelmassa vaihtoväli 10000km olisi ajettu se 10tkm kesässä ja vaihdettu kerran öljyt, niin en ehkä ostaisi sitäkään.
 
Jos pyörän huoltokirjassa öljynvaihtoväli on vaikka 10000-12000km ja kesänä 1 ajaa 1000km ja kesänä 2 2000km ja vaihtaa öljyt 3000km ajettuna, niin en pitäisi kovin suurena rikoksena. Varsinkin jos säilytetty autotallissa. Kosteus ei kerry öljyyn, vaan haihtuu pois joka kerta kun koneen ajaa normikuumaksi.

Siitä tullaan taas siihen, että jos huoltokirjan mukaan on käytetty sitä öljyä, jota ostaja pitää aivan paskana öljynä, niin ei sellaistakaan uskalla ostaa. Delvaccia, Teboilia, motoxia ja mitä näitä halspispaskoja nyt on, Jos motul V300 on se ainoa kelpaava.

Jos 690 Kotarilla, jossa 1,7L öljytilavuus ja huolto-ohjelmassa vaihtoväli 10000km olisi ajettu se 10tkm kesässä ja vaihdettu kerran öljyt, niin en ehkä ostaisi sitäkään.

Niinkuin sanoin, jokainen taaplaa tyylillään ja itse tykkään, että pyörää on huollettu enemmän kuin vähemmän. Tuossa kotarissa ollaan samalla linjalla, liian pitkä väli tuommoiseen papattimeen.
 
Vielä vähän venttilien tarkistamisesta > säätämisestä. Niinkuin tuossa aikaisemmin kirjoiteltiin, kun on siirrytty pala/kuppi säätöihin, säätämistarve on vähentynyt. Yleensä ei tarvitse säätää. Varsinkin jos venttiilit ja ympäryshilppeet on lyijyn kestämättömiä ja nokat ja keinut eivät antaudu. Mutta on niitä poikkeuksiakin, tietysti. Esim 2000 -luvun alun Trumpeissa oli ongelmia pakoventtiilien välysten kanssa, sama tai olla joissain Kawan malleissa. Eli välys pieneni, venttiililautaset kaivautui seeteihin. No se on historiaa. Nykyisin materiaalit ovat hyviä, vaikkapa titanium. Noissä jos joutuu säätämään, yleensä on jossain vikaa. Esim omalla K 100 Bemarilla on ajettu 130000 km ja venttiileitä tarkistettu n 20000 km välein, nyt laitoin 0.05 ohuemmen kupin. Paloissa/kupeissa on se ominaisuus että ovat karkeajakoisia. Omassa Bimmerissä oli imu 0,15 eli alarajalla, siihen 0,05 ohuempi kuppi, niin ollaan heti ylärajalla 0,20. Ruuveilla saisi tarkemman :).
 
Viimeksi muokattu:
Paloissa/kupeissa on se ominaisuus että ovat karkeajakoisia. Omassa Bimmerissä oli imu 0,15 eli alarajalla, siihen 0,05 ohuempi kuppi, niin ollaan heti ylärajalla 0,20. Ruuveilla saisi tarkemman :).

Virittäjä hioo magneettipöydässä palan tuhannesosalleen oikeaan mittaan:)
 
Vielä vähän venttilien tarkistamisesta > säätämisestä. Niinkuin tuossa aikaisemmin kirjoiteltiin, kun on siirrytty pala/kuppi säätöihin, säätämistarve on vähentynyt. Yleensä ei tarvitse säätää. Varsinkin jos venttiilit ja ympäryshilppeet on lyijyn kestämättömiä ja nokat ja keinut eivät antaudu. Mutta on niitä poikkeuksiakin, tietysti. Esim 2000 -luvun alun Trumpeissa oli ongelmia pakoventtiilien välysten kanssa, sama tai olla joissain Kawan malleissa. Eli välys pieneni, venttiililautaset kaivautui seeteihin. No se on historiaa. Nykyisin materiaalit ovat hyviä, vaikkapa titanium. Noissä jos joutuu säätämään, yleensä on jossain vikaa. Esim omalla K 100 Bemarilla on ajettu 130000 km ja venttiileitä tarkistettu n 20000 km välein, nyt laitoin 0.05 ohuemmen kupin. Paloissa/kupeissa on se ominaisuus että ovat karkeajakoisia. Omassa Bimmerissä oli imu 0,15 eli alarajalla, siihen 0,05 ohuempi kuppi, niin ollaan heti ylärajalla 0,20. Ruuveilla saisi tarkemman :).

Käsittääkseni ei triumpheissa lautaset kaivautunu seeteihin vaan seetit uppos liian pehmeään kanteen
 
Busasta "jouti"(tai siis ei vielä siinä olisi joutunut mutta seuravaan tarkistukseen ei olisi enään pysynyt toleransissa kun oli juuri rajalla)
säätämään ensimäisen kerran reilun 100tkm kohdalla ventilit
öljyn vaihdossa on sekin että vaikka ajoa olisi tosi vähän niin kosteutta kuitenkin tiivistyy joukoon ja jossain kohta sitten on vettä reilummin öljyssä jos ei niitä vaihda, kannu öljyä, putsari vati mihin laskee öljyt ja avain millä avaa ropun ei paljon maksa kone remontiin verratuna,

sekin on oikeen mukavaa jos ei huoltoa tee niin sitten joskus juuri silloin kun olisi mukava ajaa kone alkaa pätkimään kun vaikapa ventiili alkaa kantamaan,

mutta jokainen tekee tietenkin omillen mitä haluaa

Kyllä minä(kin) säätäisin samalla keikalla jos välykset ovat rajalla.
Jopa ihan tourinkilaitteessa. Edessä se alkaa olla joka tapauksessa.

Mutta olikos Suikalla "virallinen proseduuri" sellainen, että tarkistuksen yhteydessä
"toleransseissa" oleva on ajateltu toimivaksi seuraavaan tarkistukseen saakka,
ainakin periaatteessa, ilman ongelmia? Eli vain toleransseista ulkona olevat ovat akuutissa säätötarpeessa.

Tähän liittyen olisi ihan hieno homma, jos aina tarkistusten yhteydessä tulisi mitatut välykset dokumentoitua.
Siitä olisi helppo "piirtää" homman kehityskäyrä.

Jokainenhan voi tämän asian hoitaa vaikka tarkistukset jollain muulla teettäisikin.

Se on sitten taas "heimokysymys" ketä kiinnostaa, ketä ei :D.
Kaikilla ei ole niin nokonuukaa, mutta oli asioiden tila mikä tahansa, miltä osin tahansa,
ainakin itselle hyvä "kartalla olo" tuo ihmeesti rauhaa sieluun.

Muuten on vähän sama kun ei tietäisi paljonko on rahaa pitkään reissuun lähtiessä :D.
(tietty sillä huomautuksella että raha on edes jollain tapaa rajallinen resurssi viitekehyksessä)
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös