Aprilia RST 1000 Futura

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kupoc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kupoc

New member
Helloups.

Kertokaapas kyseisen pyörän omistajat kokemuksia pyörästänne, olen tässä miettinyt saksasta uittavani kyseisen vehkeen vuosimallia 2002.

Ytv: kupoc`
 
Eipä ole omassani ollut mitään vikaa. Uutena hain liikkeestä kesällä 02 ja noin 17tkm on ajettu sekä ulkomaille matkaa
2-päällä että radalla ja mutkapätkää. Ergonomia on hyvä
kuskilla ja makustajalla. Swingillä on saatu tilaa laukuille ilman
että tarvitsee "leveä kuljetus" -kylttejä ja ylösvedetyllä
putkella kallistusvaraa sporttisempaankin ajoon.

Selvästi ollut 2000-luvun suunnannäyttäjä näissä sporttisissa
matkapyörissä, kun katsoo esim. uutta trumpan ST:tä
tai Honda VFR:ää.

Pari linkkiä:
http://www.aprilia.com/ridezone/ing/models/futura/futura.htm
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/touring/01st4rst.motml
http://www.motopalsta.com/koeajo_futura.phtml
 
heh... juu tollanen 2001 malli seisoo tossa pihassa... ei perkele starttaa... oliskohan wirrat lopussa wai mikä kun naksaa waan...eikä tietty laturia eik mitään.. eilen sain ajoon kun oma on korjattavana(siis Kawa).. saapeli juupeli.... että harmittaa.. ei juuri olis tehny mieli ajelulle.....
veryangry.gif

tulkoot huomenna pumppaamaan liikkeen herrat sen käyntiin...

anto se sentään yrittää 4 sek pyörittää..
062802moto_prv.gif
 
Selvästi ollut 2000-luvun suunnannäyttäjä näissä sporttisissa
matkapyörissä, kun katsoo esim. uutta trumpan ST:tä
tai Honda VFR:ää.

Pari linkkiä:
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/touring/01st4rst.motml
Puhumattakaan Bemarin uudesta K 1200 RS:stä.
En kyllä tajua, mitä tuolla testissä oikein valitetaan kulutuksesta. Oma pyöräni kyllä kuluttikin uutena paljon, mutta HPM:ssä tehdyn säädön jälkeen ajelee hyvin 300 km ennen bensavalon syttymistä. Luulis riittävän matkalle kuin matkalle.
 
Edellisen kerran tankatessa muistin ensimmäistä kertaa nollata tripin ja bensavalo syttyi tänään 280 kohdalla ja tankille menin mittarin näyttäessä 312,2. Tankkiin upposi reilut 18 litraa ja kulutukseksi tuli melko tasan 5,8 litraa sadalla. Minun mielestä ihan OK kulutus ja toimintasäde.

Rauhallisesti matkaa ajaen menisi varmaan paljonkin enemmän. Nyt sitä kuitenkin tulee pumpattua melko usein kaasua, kun rivikuussatasen jälkeen tuon vääntö tuntuu joka kerran kiihdyttäessä yhtä hauskalta..  
biggrin.gif
 
Ihmettelen kyllä SUURESTI "FUTURA RST":n kommenntia: "ollut suunnannäyttäjä 2000 luvun ST pyörissä"
confused_orig.gif
?HAHAHAHAHA.... jne.... Kyllä se on ollut Ducatin ST-sarja jo hieman ennen vuotta 2000:kin  
062802jumpie_prv.gif


tounge.gif
 
Kylläpäs sitä nyt ollaan tietäväisiä.

Futura esiteltiin vuonna 2001, jolloin se oli selkeästi oman tiensä kulkija ST-luokassa sekä ulkonäöllisesti, että teknisesti.
(elektr. ruisku autom. ryypyllä, yksipuolinen takaswingi, upside-down etuhaarukka, slipper-kytkin, penkin alle piilotettu pakoputki, integroidut laukut, etupeileihin upotetut vilkut, luokassaan tehokas moottori, tehokkaat valot, persoonallinen ulkonäkö, ...)
Oli pyöriä, joissa oli näitä ominaisuuksia, mutta ei yhtään sellaista, jossa olisi ollut lähes nämä kaikki samassa pyörässä. VFR ehkä lähinpänä Ducati ST:n ja Triumph Sprint ST:n ohella.
Kun katsoo tarjontaa tänä päivänä ja lisää listaan vielä esim. BMW K1200S:n, huomaa näiden olevan paljon lähempänä Futuraa, joka siis säilyi lähes muuttumattomana ensiesittelystään lähtien.

Ducatia pidetään "matkasporttien" esi-isänä. Totta, ST2/4 '01 oli sporttipyörä, jossa oli selkeästi kahden istuttava penkki, integroidut laukut ja alhaaltakin hyvin vääntävä kone. Kaipa sitäkin voi siten eräänlaisena suunnannäyttäjänä pitää. Mutta jos verrataan nykyisten matkasporttien teknisiä ratkaisuja ja ulkonäköä, ovat ne kyllä lähempänä Futuraa, kuin vuoden '01 Ducati ST:tä. Ducati näytti erään suunnan '98, Futura toisen '01.
 
Kertokaapa futuristit taipuuko Futura radalle ajoharjoitteluun? Pyörä kiinnostaisi kovasti, mutta toisaalta en haluaisi luopua ajoittaisista harjoittelukierroksista radalla.

Onkos kellään parempaa tietoa miksi Futuran valmistus lopetettiin? Onko mahdollisesti tulossa tilalle vielä 'parempi'?
 
Kertokaapa futuristit taipuuko Futura radalle ajoharjoitteluun? Pyörä kiinnostaisi kovasti, mutta toisaalta en haluaisi luopua ajoittaisista harjoittelukierroksista radalla.

Onkos kellään parempaa tietoa miksi Futuran valmistus lopetettiin? Onko mahdollisesti tulossa tilalle vielä 'parempi'?
Itse en ole radalla käynyt, mutta kaverini kertoi, että kerran radalla 12R:llä oltuaan joku hänen duunikaveri tms. oli omalla Futurallaan veivannut ihan hyviä aikoja.

Huhuja on uudesta Futurasta, mutta ei ilmeisesti mitään varmaa tietoa..
 
Ehkä Futura ei "erikoisuutensa" takia ollut mikään huippumyyntimenestys silloin -01. Sen jälkeen tuli päivitetyt versiot markkinajohtajista ja Futura jäi ehkä niiden varjoon. Kilpailu on kovaa VFR:ien sun muiden puristuksessa. Mutta meille futuristeille on tietenkin vain plussaa, että niitä ei tule vastaan ihan joka mutkassa.

Itse olen käynyt radalla kerran ja aion käydä vastedeskin. Vähäisellä ratakokemuksellani en oikein osaa sanoa Futuran soveltuvuudesta muuta kuin sen, että hemmetin hauskaa oli. :-)

Eihän se mikään R1 ole, mutta kyllä sillä radallakin ajetaan:
http://mbigeard.free.fr/video/catherine_futura.mpg

Että jos nainen vetää tuohon malliin, niin kai säkin sitten. :-)

Sivulla http://mbigeard.free.fr/video on lisää edustavia Futura-pätkiä.
 
Onko kellään tietoa/vihjeitä mikä mahtaa olla Aprilia RST 1000 Futuran kohtalo mallina tulevaisuudessa. Sitähän ei enää ole valmistettu tänä vuonna joten mahtaakohan tulla uusi malli ensi vuodeksi markkinoille esim.1200cc koneella tms?
Olen itse erittäin mieltynyt koeajon jälkeen tähän malliin mutta kun sitä ei enää valmisteta eikä tulevaisuutta mahdollisesti ole enää luvassa niin taitaa olla tuo mopo todellinen riskiostos, koska eihän siitä pääse joskus tulevaisuudessa enää eroon muuten kuin "ilmaiseksi luovuttamalla".
Muuten tuo pyörä oli mielestäni niin loistava ajettava, että en olisi halunnut luopua siitä ollenkaan koeajon jälkeen, mutta jälleenmyyntiä/vaihtoakin tulevaisuudessa on muistettava arvioida silloin kun ostaa itselleen kulkupeliä.
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Huhuja on uudistetun Futuran tulosta, mutta vain huhuja.
En usko, että ainakaan ensi vuonna tulee Aprilialta mitään matkamallia. Olisi siitä varmaan jo jotain varmempaa tietoa jossain.
 
Saakos futuraan avoimenpia putkia? mitkään ihan rähinä putket nyt ei kai imagoon sovi mutta pitää se v2 saada "höpöttämään".
 
Saakos futuraan avoimenpia putkia? mitkään ihan rähinä putket nyt ei kai imagoon sovi mutta pitää se v2 saada "höpöttämään".
staintune, gpr ja mototecho ainakin ja muitakin löytyy.
Lisäksi höpinään auttaa katalysaattorin poisto esim.
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=1094

Ihmettelen kyllä SUURESTI "FUTURA RST":n kommenntia:
jos olisit lukenut koko viestin ja ymmärtänyt lukemasi, olisi argumentitkin löytyneet. (ps. 2000 != 1900)
 
Saakos futuraan avoimenpia putkia? mitkään ihan rähinä putket nyt ei kai imagoon sovi mutta pitää se v2 saada "höpöttämään".
staintune, gpr ja mototecho ainakin ja muitakin löytyy.
Lisäksi höpinään auttaa katalysaattorin poisto esim.
http://www.af1racing.com/store/Scripts/prodView.asp?idproduct=1094

Ihmettelen kyllä SUURESTI "FUTURA RST":n kommenntia:
jos olisit lukenut koko viestin ja ymmärtänyt lukemasi, olisi argumentitkin löytyneet. (ps. 2000 != 1900)
Noi mototechnon putket on aika siistit
APRILIA_TAIL.jpg


Eikä yhtään pahan kuuloiset Mototehno
 
Futuraa tallissa kiillotellessa huomasin akun oik. puolella pari sokeripalaa paljaana. Koska roiskeita tiestä aina tulee ja kosteutta ajattelin ilmastoiniteipillä suojata liittimet. Onko muilla futuristeilla kokoemuksia moisista suojaustoimenpiteistä?
nixweiss.gif
 
Jo reilu 2 tkm ajeltu Futuralla tänä keväänä. Alkaa tulla koe tutuksi pikkuhiljaa. Mainio laite tuulettaa työpäivän jälkeen stressi pois. Twini kone kehrää ja tuottaa voimaa koko kierrosalueen punaviivalle asti tasaisesti. Ruisku toimii pehmeästi ilman nykinöitä ja nyökkäilyä. Vaihteisto vertynyt kilometrien mukana ja lämpimien kelien myötä. Kytkin sopivan herkkätoiminen jaksaa kaupungissakin pyörittää ja välitys sopii sekä kaupunkiin että maantielle. Ajoasento maantielle erittäin sopiva, syheröillä pikkuteillä kaasukäden puutuminen hieman haittaa kun paino tulee liikaa ranteille. Soratielle Futuralla ei kannata eksyä. Kate suojaa hyvin vartalon ja nopea ajo on vaivatonta nakun jälkeen.
Penkki on erinomainen. Jaloille hyvin tilaa. Takapenkkiläinen kehunut oloaan erittäin mukavaksi ja hiljaiseksi vaikka putki menee penkin alla. Kulutus lukeman vaihtelevassa ajossa 5.5 l/100km, ei paha. Ainuttakaan samanlaista ei ole tullut vastaan, mistä myös plussaa. Kovat laukut helppo asentaa paikalleen ja koht. tilavat. Tankkilaukunkin saa kivutta viriteltyä paikalleen. Kieltämättä pakoäänet orggis putkilla on lähellä ruohonleikkuria ja viritysputkien hankinta on käynyt mielessä. Kertaaleen olen kuullut uuden millen äänet tehoputkien kautta ja täytyy sanoa että äänet oli miehekkäät.
buttrock.gif

Matka jatkuu suu virneessä siis ...
 
Kertaaleen olen kuullut uuden millen äänet tehoputkien kautta ja täytyy sanoa että äänet oli miehekkäät. :WAZAAP:
Matka jatkuu suu virneessä siis ...
Viimeviikolla kuulin tallikaverin Futuran äänet ilman viimeistä pönttöä, niin olin kyllä positiivisesti yllättynyt - mukavan raaka, muttei mitenkään pahan kuulonen. Satintuneilla vähän ehkä sivistyneenpi.

sanoi:
Aprilia's new RST Futura is the best sport-touring bike money can buy. It has power, brakes, bags, comfortable ergos, excellent wind protection, the best seat in the business and styling that's pure art and makes the Ducati ST4 look older than it really is.

tämän voi kyllä edelleen allekirjoitaa, vaikka ajelenkin ducatilla :)

ps. Jos Futuristeja kiinnostaa, niin multa löytyis käyttämättömät Fren Tubon carbotech-jarruletkut etupäähän. 130e vapaasti Helsingissä
 
Back
Ylös