• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Aprilia rsv 1000 R Factory 2005+2006 kokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Moi kaikille!

Omistan 2005 100 r factoryn ja halusin listata kyseisen vehkeen hyviä- sekä huonojapuolia, omien havaintojen ja kokemusten perusteella, sillä olisin itse halunnut nähdä niitä enemmän ko. pyörästä kun olin ostopäätöstä tekemässä.

Olis kiva kuulla muilta myös näkemyksiä ja nimen omaa tosta 2006 pelistä myös, koska teknillisesti niissä ei ole juuri mitään eroa - ulkoisesti lähinnä.

ELI:

Arviot on omasta mielestä erittäin objektiivisia
biggrin.gif

+ upeen näkönen pyörä, ehkä komein mitä on
+ Loistavat äänet etenkin avarilla putkilla - äänet tulee tosin esille about 7000 rpm jälkeen parhaiten..
+ erittäin vääntävä ja vahva kone
+ Jousitus, alusta = hyvä käsiteltävyys, etenkin kaarteissa
+ tasapainoinen
+ hyvä ajoasento
+ selkee mittaristo
+ jämäkkä takapää sekä ketjut ei löysty helpolla
+ pyörällä on luonnetta

- Kaipaisi kuitenkin lisää tehoa.. mm. Kiihtyvyys ei missään nimessä erikoinen..
- MUTTA KUITENKIN Keulii helposti vääntävän koneen vuoksi
- takajarru on aivan paska. Vasta säädettynäkään se ei paljoa jarruta ja muutaman viikon kulluttua poljin alkaa painumaan pohjaan jolloin jarrutus teho luonnollisesti katoaa. Ilmakuplatko??!! En tiedä mut ISO puute pyörälle jota kuitenkin mainostetaan kovaan urheilukäyttöön
- Sähköt. Vesisateen jalkeen lyö monitoimitietokoneen välillä oikosulkuun ja se nollautuu samalla; Napahdus kuuluu penkin alta ja virrat häviää. Harvemmin käynnistäessä kierroksen juuttuvat 3000 vaikka kone lämmin eivätkä laske siitä..???
- Startin keljuilu liittyy tähän sähkähässäkkään.. Välillä ei pyöri kunnolla ja kerran on jopa jumiutunut.
- Verrattuna muiden mopohin syö menovettä enemmän..

Kirjootellaan!

- peilit
- kaupunkiajo
- liian korkea paremmalle puoliskolle
bawling.gif

+ mutkapätkillä kuin kotonaan
+ teho ja ääntä riittävästi
+ ei tarvi pelkän rekisterikilven perusteella etsiä omaansa japsikikkareiden keskeltä
+ MASTERBIKE 2006, eli osaavissa käsissä varsin nopeakin
biggrin.gif

Niin, onhan se nopea.. Mutta tehokkuus on vielä eri asia
cool.gif

Hyvin se alhaalta lähtee vetämään tosiaan, mut useasti, etenkin muiden pyörien kanssa kisailtaessa tuntuu että rajoitin hakkaa nopeasti vastaan kovissa kiihdytyksissä..

Olen ehdottomasti alkanut kallistumaan virittämiseen.. Onko tietoo toimivista virityskokonaisuuksista (kitit, boxit, lastut, käyrät+pöntöt ym ym)?
buttrock.gif

Minulla täysin vakio 2005 Factory vie menovettä normaalilla ajolla 5,4 - 5,8 L/100km. Ei tuo mielestäni kovin paha ole.

- Kuumalla kelillä reidet paistuu putkista nousevan lämmön vuoksi

+ Viileällä kelillä putkista nouseva lämpö toimii lämmityslaitteena.

Olin ajelemassa kaverin kanssa muutama viikko sitten eikä keli ollut kauhean lämmin. Kahvitauolla kaveri valitteli kylmyyttä ja minä ihmettelin kun itselläni oli oikein mukava olla. Tehtiin sitten niin, että kaveri ajoi minun pyörällä loppumatkan ja minä kaverin pyörällä (Honda 1000RR). Minulle tuli kylmä, mutta kaverilla oli oikein mukavan lämmin
smile_org.gif

Olin ajelemassa kaverin kanssa muutama viikko sitten eikä keli ollut kauhean lämmin. Kahvitauolla kaveri valitteli kylmyyttä ja minä ihmettelin kun itselläni oli oikein mukava olla. Tehtiin sitten niin, että kaveri ajoi minun pyörällä loppumatkan ja minä kaverin pyörällä (Honda 1000RR). Minulle tuli kylmä, mutta kaverilla oli oikein mukavan lämmin
smile_org.gif
Tämä onkin tärkeä pointti
biggrin.gif
..Jos millessä lämpiää reidet niin ducatin **9 sarjoissa perse
tounge.gif

5,8 l/100km???!!!!!! Whaat?
biggrin.gif

Aika eri kulutuksissa kyl menee, sillä mä en pääse alle seitsemään missään nimessä, vaikka ajelisin miten päin tahansa (työntämällä).. onkohan kuljettajan painolla kuinka paljon merkitystä? Itsellä painoo 115kg..

Eihän tuo Mille/Tuono ole mitenkään pihi koskaan ollutkaan, mutta ehkä kannattais silti harkita jotain penkitystä/säätöä.
Sitäpaitsi, tuo takajarruahan on vaihdettu uuteen ainakin joissakin Factory -tapauksissa, samoin kuin takaswingejä, ja jossain tuolla vanhemmissa ketjuissa taisikin olla jo joku kuvaillut tuon takajarrusylinterin modauksen itse tehtynäkin.

Sitten tuo napsahtelu satulan alta, sekoaminen/nollaus ja starttiongelmat viittaisivat huonokuntoiseen akkuun tai piuhaan/liittimeen. Siinähän se akku on suoraan penkin alla, samoin kuin toinen pääsulake. Millonkas viimeksi olet tarkistanut akkujohtojen kireyden ja kunnon? Oisko maajohto kenties löystynyt akun navassa? Piuhan muovikuori hiertää ja kulunut rikki? Tuli vaan mieleen että jospa osa noista vioista olis niinkin yksinkertaisia...

Minulla täysin vakio 2005 Factory vie menovettä normaalilla ajolla 5,4 - 5,8 L/100km. Ei tuo mielestäni kovin paha ole.
En tiedä meinaako katteet noin paljon mutta Tuonolla olen parhaimmillani päässyt 6 litran tuntumaan maantieajossa. Pahimmillaan kulutukset olleet siellä kahdeksan litran tuntumassa (rataa...). Aprilioissa on kyllä luonnetta. Tykkään ja paljo!!!
inlove.gif

Tämänpäiväisellä ajolenkillä katsoin tuon kulutuksen taas ja bensaa meni 11,45 L/216km eli 5,3 L/100km. Uskottava se on... ja ajo ei ollut ns. "nättiä" ajoa kokoajan.

Painoa kuskilla on n. 60kg + ajokamat
smile_org.gif

Mun aprilli RSV R -04, 2-päällä ja tavaraa vielä mukana mökkireissulla. Ajoin niin nätisti kuin vain pystyin niin se vei 7,4l/100km

Tämänpäiväisellä ajolenkillä katsoin tuon kulutuksen taas ja bensaa meni 11,45 L/216km eli 5,3 L/100km. Uskottava se on... ja ajo ei ollut ns. "nättiä" ajoa kokoajan.

smile_org.gif
Menee kyllä hämmästyttävän vähällä! Ilmeisesti kuskin paino sitten merkkaa jonkin verran kokonaisuudessa. Pyörien väliset erot eivät voi olla (eihän vaan...?) litroissa mitattavia. Toisaalta omat kokemukset asiain tiimoilta on, että hyvät säädöt vs. huonot säädöt voi tehdä helposti sen puoli litraa satasella ja enemmänkin...

5,5 l/100km luokkaa mittailin kulutukseksi moottoritie nopeuksilla ajettuna. Matka-ajoa menee siis tosi vähällä kakulla. Kuski on n. 70 kilonen ja ajoasu nahkainen.

Kun heittää mamman tarakille, mammalle repun selkään ja tankin päälle laukun niin reissuajossa kulutus pomppaa helposti ainakin sen 2l/100km. Painoa ja etenkin ilmanvastusta tulee niin paljon lisää.

Kysyn sitten täällä erästä mieltä painavaa kysymystä.
Eli mitä eroa on tolla "normi" mallilla ja factorylla.
Kuvista näyttää, että factoryssa on isompi pakari.

Kysyn sitten täällä erästä mieltä painavaa kysymystä.
Eli mitä eroa on tolla "normi" mallilla ja factorylla.
Kuvista näyttää, että factoryssa on isompi pakari.
Factoryssä on "lisämausteena": takoalumiinivanteet valuvanteiden sijaan, öhlinsin keula + takapamppu + ohjausiskari, hiilikuituiset lokarit + katteenpalasia, 2005-mallissa (2004?) musta runko kirkkaan sijaan, 2006-mallissa kokonaan erilainen väritys kuin normimallissa, uutena taitaa olla erimalliset Pirellitkin alla. Painoa factorylla on pari kiloa vähemmän kuin normimallilla em. mausteiden johdosta. Putkistoissa ei ole eroa. Nämä tulee näin äkkiseltään mieleen.

smile_org.gif
Aivan uskomatonta ja varmaankin lähes ainutkertaista mennä noin vähällä. Tuonolla keskikulutus aika tasan 7,0l/ 100 km.
Radalla meni n. 11l / 100km.

No niin! Ensimmäiset 1000km takana tältä kaudelta viikonloppuna. Tein samalla pientä kulutustutkimusta->

Lahdesta Turkuun kovaa ajoa: keskikulutus n.10l / 1000km,

Takaisinpäin taloudellista ajoa: 5.5l / 100km!

Enpä olisi uskonut mutta mahdollista se on...

No niin! Ensimmäiset 1000km takana tältä kaudelta viikonloppuna. Tein samalla pientä kulutustutkimusta->

Lahdesta Turkuun kovaa ajoa: keskikulutus n.10l / 1000km,

Takaisinpäin taloudellista ajoa: 5.5l / 100km!

Enpä olisi uskonut mutta mahdollista se on...
Itekin olen mielenkiinnolla seuraillut kulutusta. Tuonolla tuntuu pääsevän päivästä ja ajosta riippuen 6-7 litralla normiajossa edelleenkin. Onko kukaan huomannut välitysten vaihdoksesta aiheutunutta kulutuksen nousua? Arvon tässä, että pitäiskö hankkia 43 hampainen takarissa 42:n tilalle
confused_orig.gif
Nykyketjut kun ei venynne 16/44 ratkaisuun asti. Tokihan sitä voisi myös 15 hampaisen lykätä eteen ja keulia auringonlaskuun (unelmissa ainakin...)
tounge.gif

Mietin tuossa just matkaa tehdessä että kuinka ne välitykset vaikuttaa kulutukseen.. Itsellä juuri tuo 15/42, matkanopeudessa kierroksia karvan alle 4 krpm, ja kaasu juuri ja juuri pintakaasulla.. Jos hidasti matkanopeutta ja kierrokset laski sinne 3200-3500 tuntumaan, niin samalla kaasukahvan kierrolla kone ei jaksanutkaan pitää yllä nopeutta yhtä hyvin. Tästä päätellen hyötysuhde on ks. säädöillä parempi, 4000rpm:ssä ja kulkee täten pienemmällä määrällä.
Miten vaikuttaisi jos ajaisikin saman matkan kierrokset 5000 tai jopa 6000 rpm? Tietyn nopeuden ylläpitämiseenhän tarvitaan tietyn verran työtä, ja se miten moottori repii bensiinistä nämä kilowatit eri kierroksilla, vaihtelee sen mukaan mille taajuudelle Mille on virittynyt parhaiten.. Tietääkö joku optimaalisen taajuuden? onko se se huippuväännön alue (n.7500rpm)?
Mielessä kävi myös jos ohjelmoisi matkakartan, jonka voisi napista kytkä päälle, ja joka heittäisi AFR:n törkeen laihalle..
( tulisi ohituksiinkin vähän jännitystä
biggrin.gif
)

Back