• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Aprilian isot skootterit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BlackCat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

BlackCat

New member
Heips. Onkos kenelläkään täällä kokemusta Aprilian isoista skoottereista? Eli mallit Atlantic Sprint 500 ja Scarabeo 500.
Alkoi tuossa skootteri taas kiinnostamaan ja tuossahan ne on vaihtoehdot.
Pari vuotta sieeten ajelin Kymcon 500 muutaman tonnin mutta Kymcon laatu ei vastannut odotuksia ja Kymcon varaosat on tehty ilmeisesti timanttipölyllä päällystetystä platinasta.
Parin vuoden päästähän  tulee (tai ainakin pitäisi tulla) 850 kuutioinen Gilera ja Aprilia mutta sehän ei ole vielä kovinkaan varmaa. Suurinpiirtein yhtä varmaa on myös Kymco 750 tulo markkinoille.
 
Itse asiassa tuo 850 cc Gilera pitäisi olla markkinoilla Keski-Euroopassa jo lokakuussa ja 800cc GP Gileralta on jo markkinoilla Sveitsissä hintaan (euroissa) 8800. Kuvankin jostain MP-messuilta löytyy toiselta viestiketjulta.
 
Itse asiassa tuo 850 cc Gilera pitäisi olla  markkinoilla Keski-Euroopassa jo lokakuussa ja 800cc GP Gileralta on jo markkinoilla Sveitsissä hintaan (euroissa) 8800. Kuvankin jostain MP-messuilta löytyy toiselta viestiketjulta.
No ei Gileran sivuilla ole vielä mitään tietoa näistä isommista, taitaa Gilera satsata myös tähän kolmipyörään Fuoco 500 seen mikä on myös aika mielenkiintoinen peli.
Paljonkos olet Trinity Nexuksellasi ajellut ja miten on pelittänyt, sama kone ja variaattoripakettihan näissä kaikissa Piaggion laitteissa on.
Muuten tuo 800/850 on aika vinkeä peli, olisi kyllä kiva tietää miten siinä tuo variaattori/automaatti toimii. Siinähän on veto takapyörään hammashihnalla ja vaihteisto/variaattori on jossain koneen kyljessä.
Aprilian Mana joka käyttää samaa kone/aski pakettia on ilmeisesti aika vaiheessa eli mitään valmista ei ole toistaiseksi muuta kuin mielenkiintoinen idea.
 
Ei kylläkään juuri noista mainitsemistasi malleista ole kokemusta, mutta höpisen jotain silti:

Scarabeon jonkun pikkumallin tyrkkäsivät mulle sijaispyöräksi viime syksynä, kun jätin Guzzin huoltoon. En tiedä onko vehkeellä mitään yhteistä ison veljensä kanssa, mutta ainakin tuo pikku-Scarabeo oli aika karsea laite. Helvetin huono suoja ajoviimalta ja runko tuntui lenttuavan sinne tänne.

Itselläni on Aprillin 250 Leonardo seisonut tallissa totaalisen käyttämättömänä jo kaksi vuotta. Nyt se piti saada kaverille pariksi viikoksi ajoon, joten eilen kaivoin sen hämähäkin seittien seasta esille, heitin uuden akun kiinni ja kaadoin tuoreet bensat tankkiin: ja eikun napista käyntiin! Ei voi ainakaan luotettavuudesta moittia.

Jos itse olisin maxia hankkimassa niin kävisin ainakin kokeilemassa tuollaista kaksieturenkaista Piaggiota tai Gileraa(jota saa jollakin suht isolla koneellakin). Ovat täälläpäin toimittajat tykänneet niistä kuin hullu puurosta.
 
Omallani aloitin ajamisen tänä keväänä oikeastaan huhtikuun puolelta alkaen sen mukaan mitä kelit antoivat myöden. Kilometrejä on nyt kertynyt rapiat 3000 sekä kaupungista että maantieltä. Olen tykännyt! Ongelmia ei ole ollut, koska pyörällä on ajettu vasta 5500 km ja on uutta vastaavassa kunnossa. Skootterin ominaisuudet houkuttelevat aika urheillulliseen ajotyyliin, joka ehkä poikkeaa skootterille muuten kuuluvasta leppoisuudesta. Huomaan aina välillä antavani kaasua hiukan reippaamminkin. Renkaat ovat edessä 16" ja 15" takana ja niiden ajo-ominaisuudet ovat hyvät, eivätkä esim. laisinkaan skootterille tavanomaisesti uraherkät. Ominaisuuksista olen kirjoitellut paljonkin tuossa maxiskootterit alueella.

Olen varma, että olen lukenut joko lehdestä tai viralliselta englanninkieliseltä sivustolta, että Nexus 850 tulee myyntiin lokakuussa. Tähän vaiheeseen en löytänyt muuta siihen viittaavaa kuin tämän keskustelupalstaotteen, jossa asiasta mainitaan: Klik

ja kuviahan tuosta mallista netissä on löydettävissä vaikka kuinka kuten:
GileraNexus850.jpg


Tuo Gilera GP 800 on jo myynnissä Sveitsissä ja siitä tiedot on Gileran Sveitsin kotisivuilla ja käytettyjä varten mallitieto varattuna www.motoscout.de sivustolta, tosin yhtään kappaletta ei vielä ole myytäväksi asti ehtinyt.

Otin kylmätyypit Aprilian Atlantic 500sta MP-messuilla, mutta en löytänyt sopivaa ajoasentoa siitä. Kun taas Gilera Nexus istui heti kuin hanska. Nexuksessa on myös oikeaa asennetta, joka minua miellyttää myös tuolla design-puolella ja se erottuu heti omaksi merkikseen! Forza Italia
062802jumpie_prv.gif
!
 
Pitää myöntää että tuo Nexus 850 sytyttää tuolla jossain pientä kipunaa
tounge.gif

news_nexus850.jpg

850cc V2, variaattori, 2x putket... NAM!
inlove.gif


Tosin bongasinpa tuossa Nexusta etsiessäni aikamoiseen Low Rider -skodeen Yamaha Morphous joka on nyt ollut jo parikin vuotta tuotannossa
eek.gif

08_morphous_violet_3_59b23c21.jpg


Josta sopivasti varustettuna tulee Gold Wing ... eikun siis Yamaha Royal Maxam
biggrin.gif

royalmaxam3-s.jpg

Ei meinaan yhtään hassumpi ajatus rakentaa skodeen tilaa X8:n tapaan penkin alle + "peräkontti", mutta lisäksi kiinteät sivulaukut kunnon matkapyörien tapaan. Tuossa Royalissa tuo takalaukku itseasiassa on vain kannellinen "tunneli", jolla tuosta peräkontista saa tooodella syvän säilytystilan
smile_org.gif
Mutta mikäköhän idea tuossa keulassa oikein on? Kyllä tuo Royalin kunnon tuulilasi on tyylikäs, mutta entäs nuo "ponttoonit" joihin on kiinnitetty nuo LED-huomiovalot
nixweiss.gif
Ja pitääkö se jakkarankin muka olla nahkaa
wink.gif


Ja eikös se Honda Gold Winginkin saa nykyisin airbag-varustuksella, niin eihän Morpheus voi jälkeen jäädä :P
news_yamahaasv3.jpg


Mutta mikä tuossa konseptissa on parasta, tuota muutossarjaa Royaliksi myydään erikseen
eek.gif
Ilman tuota keulan muutosta paketti maksaa n. 3000e ja keulaosat n. 500e lisää. Tosin onhan se aika paljon lisää itse skoden n. 4000e hintaan nähden. Oikeastaan yksi tuon mallin ehdottomasti huonoimmista puolista lieneekin että se on vain 250cc
confused_orig.gif


Ja runsaasti lisää mielenkiintoista voi bongata http://www.cyberscooter.it/modelli/index.htm sitelta. Suosittelen
thumbs-up.gif


Ja kun SOHVA-skodeista kerran on kyse, kannattaa käydä chekkaamassa myös nämä
biggrin.gif

chaisergd2.jpg
 
Meleko futuristinen muotoilu, siis jammussa, ei soffassa.
eek.gif


Kyllä näitä mopokuvia katellessa on huomannut itessa hirmuisen konservatiivin. Eppäilen, etten ite tohtisi ostaa vähänkään epätavallisen näköista ajokkia tai futuristista konseptia muutenkaan (trike tai kattoskootta). Ehkä silmä tottuis tuohon Yamahaan, mutta näin ensinäkemältä nokka näyttää auton ja veneen yhdistelmältä. Aerodynamiikka varmaan on kohallaan, no doubt about that. But the looks...
 
Minä kyllä pidän hiukan siromman näköisistä skoottereista. Ehkä juuri siksi Nexus miellyttääkin minua. Se on skootteriksi kevytrakenteisen näköinen; oikein yllätyin, kun nän Nexukseni myyjän autotallin nurkassa ensimmäisen kerran: noinko pieni! Kaikki aiemmin näkemäni skootterit olivat massiivisen näköisiä suurine etu- ja takakatteineen. Nexus kuitenkin hämää keveällä ulkonäöllään, sillä kuivapainoa on kuitenkin 200 kg, painopiste on kuitenkin alhaalla, ja siten skootteri on vakaa ajettavuudeltaan, vaikkakin siirtely sorapohjaisella maapohjalla käy ajoittain voimille - ainakin ylämäkeen. Voipa olla, että tulevaisuuteni hankinta painottuu tuon Gp 800 puoleen, joka myöskin oli kohtuullisen siro muodoiltaan.
cool.gif


Mitä tulee tuohon Yamahaan, minusta se näyttää hiukan tivolien törmäilyautolta
tounge.gif
!
 
sanoi:
tivolien törmäilyautolta   !

Tosiaan! Mutta supjektiivisia arvioitahan nämä ulkonäköpuheet ovat. Ja niissä kantsis olla varovainen (muistutus itselle), koska jokaisella pyörällä on ajajansa, jolle oma mopo on tärkee ja kallis.

Totta on, että isommat maxit ovat massiivisen näköisiä. Erityisesti Burgman etuosa on tosi suurikokoinen. Siellä on valot, akku, kaksi pikkulokeroa ja kaksi tosi kätsää hanskalokeroa, joista toinen on meleko iso vielä. Taskussa ei siis tartte kuljettaa kamaa ajaessa.

Mulle muhkeempi mopo tuo sopusuhtaisemman tunnun, kun olen itse iso ukko: ei ylipainoo mut 190 cm. Ovat ajaja ja pyörä sopivassa suhteessa. Tosin pikku vaimo se vasta tyylikkään näköinen onkin Burgmanin päällä.

Nexuksessa näyttää etukatteesta muotoutuvan käsille kätsä tuulisuoja. Omassa mopossa saman tekee pleksi, joka taittuu näppärästi käsien kohdalla niin ettei sormille tuule juuri lainkaan. Ei kännyt palele.

Taitaa tuon ison Nexuksen suomihinta olla melko runsas.  
cool.gif
 
Totta on, että isommat maxit ovat massiivisen näköisiä. Erityisesti Burgman etuosa on tosi suurikokoinen. Siellä on valot, akku, kaksi pikkulokeroa ja kaksi tosi kätsää hanskalokeroa, joista toinen on meleko iso vielä. Taskussa ei siis tartte kuljettaa kamaa ajaessa.

Mulle muhkeempi mopo tuo sopusuhtaisemman tunnun, kun olen itse iso ukko: ei ylipainoo mut 190 cm. Ovat ajaja ja pyörä sopivassa suhteessa. Tosin pikku vaimo se vasta tyylikkään näköinen onkin Burgmanin päällä.
Sama vika - kyllä sen yli 50cc kulkupelin tulee alla ihan oikeastikin näyttää yli 50cc kulkupeliltä
biggrin.gif
Tuota ensipyörää kun vuosia sitten katselin, hylkäsin juuri tästä syystä käytännössä kaikki 600cc päristimet - ja toisaalta ZR-7S ihastutti ihan tosissaan
inlove.gif
Mutta sitten talous iski väliin, valittiin käytetty ja tuli Revere
smile_org.gif


No sittemmin sama linja on jatkunut skodissa ja tosiaan joku Gold Wing-varusteltu voisi olla aika namu - tuo Royal on jo aika lähellä
inlove.gif
 
Vastaanpa itse itselleni.
Kävin lauantaina Kuopiossa katsomssa 500 kuutioista Aprilia Scarabeo skootteria ja sehän vaikutti mielenkiintoiselta. Myönteinen yllätys oli iso tavaratila satulan alla, jotenkin muistelin että nimeenomaan Scaran tavaratilaolisi olematon. Vao ilisiko ollut vanhempi malli mielessä. Eli muutaman päivän reissuilla ei mitään lisälaukkuja tarvitsisi.
Lampun päällä oleva pikku pleksi on korkeudeltaan säädettävä ja irroitettava eli lämpimällä kelillä saisi tuuletusta halutessaan enempi, en juuri tykännyt Kymcon katteesta helteellä, toki se kylmällä on mukava.
Ulkonäöstä nyt voi olla montaakin mieltä, voisi sanoa vaikkapa että Scara on kustomskootteri Nexuksen ollessa sportti ja Burgmanin ollessa GW tyylin edudtaja.
Ajamaan en päässyt mutta uskoisin että isot pyörät tuovat aika monessa tilanteessa etuja.
Varustelu kaikkinen kilkkeineen vaikutti hyvältä, satula auki kauko-ohjaimella jne.

Löytyi vaan yksi huono puoli: Ajelin lähes koko reissun pieni mutkikkaita asfalttiteitä ja mieleen tuli kuitenkin epäilys että olisiko se skootteri sittenkään hauska tällaiseen menoon. Nykyinen ajopelini on Aprilia Pegaso Strada joka on tehty juuri tuollaisiin olosuhteisiin.
 
On tosiaan hatun noston asia, että Kuopion liike otti Scaran hyllyyn näytille  
bowdown.gif


Se kyllä kääntää päät: on yhtä aikaa niin retrohenkisen ja modernin näköinen ajokki. 250 cc:n x-maxiahan Kuopiossa taitaa vielä päästä kokeileen, mutta taidat MustaKissa etsiä isompaa.
 
On tosiaan hatun noston asia, että Kuopion liike otti Scaran hyllyyn näytille  
bowdown.gif


.
Joo, ei noita varmaan pilvin pimein myydä. Tosin Joensuussa Konejönnit on myynyt pari 500 Nexusta ja puolenkymmentä Kymco 500 Exciting skootteria.
Joo, itte oon ettimässä jotain uuttaa, en oikein tiedä vielä itsekään mitä mutta kyllä tuo Scarabeo on vahvasti kuvioissa mukana yhtenä vaihtoehtona.
 
Maxiskoottereista tehtyjä juttuja ei ole liiemmin ollut alan lehdissä. Löysin viime kesänä puolison TM arkistoista kuitenkin vertailun, jossa oli muistaakseni viisi maxia arvioitavana. Kannattaa kaivella tuo lehti esiin, vuosikerta oli kait 03.
 
Maxiskoottereista tehtyjä juttuja ei ole liiemmin ollut alan lehdissä. Löysin viime kesänä puolison TM arkistoista kuitenkin vertailun, jossa oli muistaakseni viisi maxia arvioitavana. Kannattaa kaivella tuo lehti esiin, vuosikerta oli kait 03.
Totta, ei niistä paljoa ole lehdissä ollut. Itse muistan lukeneeni pikku jutut Piaggion X9:stä, Aprilian Atlantic Sprintistä, muutaman Vespa jutun ja tuon kyseisen TM:n jutun.
Tämä lehtijuttu johtunee siitä että näiden skoottereiden markkinaosuus on aika pieni.
Nythän on mm. Gilera ja Piaggio vetäneet pois suomen markkinoilta nämä 500 luokan mallit ilmeisesti myynnin vähyyden takia.
Voi olla että Kymco 500 on ns. maxiskootterisarjan myydyin ajopeli.
 
Totta tuo, mitä sanoit. Mutta useat eivät varmaankaan tunne maxien hyviä ominaisuuksia ja tiedon pimentoon varmaan jäävätkin, mikäli se alan lehdistä olisi riippuvaista. Tiedon puute taas johtaa virheellisiin tietoihin pohjautuvaa ennakkoluuloa maxeja kohtaan. Kiinnostuksen lisääntyessä kysyntä maxeihin varmasti kasvaa. Nythän esim. Gilera on ottanut Nexuksesta 250 cc mallin ja varmasti seuraa kiinnostuneena, kuinka kala syö.

Omalta osaltamme voimme olla tekemässä eräänlaista pioneerityötä maxien uudelleen tulemisen suhteen.
 
Omalta osaltamme voimme olla tekemässä eräänlaista pioneerityötä maxien uudelleen tulemisen suhteen.
"Uudelleen"?!?
omg.gif
Eihän tuolla skoda-puolella juuri montaa maxi-vaihtoehtoa ole vuosien varrella ollut. Nyttemmin on tilanne korjaantunut aika loistavasti ja eikun parempaa on jatkossakin vain luvaksi. Tätä kautta varmaan se markkinaosuuskin ja liikenteessä maxien kohtaaminen tullee kasvamaan kohisten
sport05.gif
 
No, lähinnä tarkoitin tuolla sitä, että Vespathan ovat olleet vuosikymmenien ajan pinnalla, mutta että uusien merkkien yleistyminen tuo ehkä uusia kuskeja myös maxistien joukkoon, joille Vespa ei kuitenkaan edusta ehdottomasti sitä ainoata oikeaa merkkiä.
 
No, lähinnä tarkoitin tuolla sitä, että Vespathan ovat olleet vuosikymmenien ajan pinnalla, mutta että uusien merkkien yleistyminen tuo ehkä uusia kuskeja myös maxistien joukkoon, joille Vespa ei kuitenkaan edusta ehdottomasti sitä ainoata oikeaa merkkiä.
Tässä taitaa olla sellainen asia että ns. maxiskootterit eivät kuulu perinteisiin (Vespa) skoottereihin eikä moottoripyöriinkään vaan ovat ihan oma lajinsa. En tiedä minkä verran Skootteriklubin tapahtumissa on mukana maxeja mutta taitaa olla vähän sama fiilis jos menee Intruderilla HD ralliin kun menee Kymcolla perinteiseiseen skootteritapahtumaan.
Yksi mikä voisi auttaa menekin lisääntymistä voisi olla vakuutusmaksujen hinnoittelu, nythän skoottereilla on samat maksut kuin saman kokoluokan moottoripyörillä. Tosin kaskon osalta on sama onko kyseessä katettu kyykky vaiko skootteri.
Ja ikävä kyllä isot skootterimallit vähenevät markkinoilta. Piaggio ei tuo enää isoja mallejaan, Gilera ei tuo enää kuin 250, Yamaha ja Honda ei tuo enää mitään. Suzuki on vähän arvoitus mutta isompaa Burgmania ei kait enää tuoda kun muutama vanha saadaan alta pois.
Eli tällä hetkellä isompien maxiskootterien mallisto on aika kapea: Kymco 500 ja Aprilian 500 Atlantic ja Scarabeo.
Kevyestä keskisarjasta löytyy sitten 400 Burgman ja Aprilian Sprint ja Scara.
Niin ja tietysti Hondan Goldwing :-)
 
No, lähinnä tarkoitin tuolla sitä, että Vespathan ovat olleet vuosikymmenien ajan pinnalla
Mutta Vespahan EI ole maxi, ei edes se 250ie GTS
talktohand.gif


Tässä taitaa olla sellainen asia että ns. maxiskootterit eivät kuulu perinteisiin (Vespa) skoottereihin eikä moottoripyöriinkään vaan ovat ihan oma lajinsa.
Kyllä, maxit on kokonaan oma alalajinsa 2-pyöräisten suuressa populaatiossa
biggrin.gif


Yksi mikä voisi auttaa menekin lisääntymistä voisi olla vakuutusmaksujen hinnoittelu, nythän skoottereilla on samat maksut kuin saman kokoluokan moottoripyörillä.
Mutta niihän ne on Vespoillakin. Ja johan tuo vak.yhtiöiden teho/paino-suhteinen vakuutussysteemi luo jo "hieman" helpotusta raskaan ja tehottoman (?) maxin maksuihin - vähän kuin customeihinkin mp-puolella
lookaround_orig.gif


Ja ikävä kyllä isot skootterimallit vähenevät markkinoilta.
Mutta jos ei maahantuoja sitä tänne tuo, niin eihän se ole este - korkeintaan hidaste
wink.gif
Skootteri on vieläpä siinä mielessä kiitollinen maahantuotava että sitä samaa moottoripakettia löytyy jos vaikka mitä logoa kantavasta skodesta = huoltoja ja moottoripuolen varaosiakin löytyy. Toki jokin ihan brännäri malli, kokonaan uudella, päivitetyllä moottorillaan voi olla ongelmallinen ja ainakin takuu-huolloille voinnee joutua sanomaan hyvästit, mutta näissäkin onneksi jotkut ovat heränneet ja takuutkin ovat EU-laajuiset => Suomen maahantuojalla ei ole oikeutta kieltäytyä takuu-palveluista vaikka mopo heidän ohi maahan olisi tullutkin
033102bebe_1_prv.gif
Muutenkin Piaggiokinhan vasta aloitti 400ie-mallien tuonnin. Tietty heidän kiintiönsä lienee aika marginaalinen ja kysynnän vuoksi varasto lienee taas tältä kesältä jo sileänä, mutta ensikaudella sitten
thumbs-up.gif
 
Back
Ylös