Apua ajotuksen säätöön apuun..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tahvo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tahvo

New member
Pöö olisiko jollain ystävällisellä ihmeisellä tietoa tuosta ajotuksen säädöstä/tarkistuksesta (merkit ym..) kun olen itse hieman
withstupid.gif
biggrin.gif
ainiin mopohan on -90 zzr 500 eli sama kuin 600

Editoinut tahvo Heinä. 06 2009,17:23
 
Eiköhän se ole syttypyörällä järjestetty, kuten lähes kaikissa nykypyörissä. Joten jos et ole syttypyörää vaihtanut, ei sytyshetkeä voi muuten muuttaa, paitsi tietysti sytkäboxin uudelleen ohjelmoinnilla/vaihdolla. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
 
Juu, mutta on ollut nokat irti kun tarvi hiukan paloja vaihdella venttiileihin.
 
Ok, ymmärsin väärin, eli nokkiien ajoitusta. Paras apu olisi huoltomanuaali, mutta tässä yleisiä ohjeita joita voit soveltaa.

Onko nokkien päissä E ja I kirjaimia ja niiden vieressä/alla/päällä ajoitusmerkkiä? Nämä yleensä löytyy pienellä hakemisella. Ykkös sylinteri yläkuolokohtaan, sen merkki löytynee laturin puolelta joko pienestä kurkistusluukusta tai sitten sivukoppa auki ja sieltä katsomaan. Silloin pitäisi olla ykkösen nokkien ylöspäin, eli silloin pitäisi merkit löytyä ja vastineet mihin ne kohdistaa.
 
Eikös kellään oo manuaalia käsillä et vois noi nokkien merkit tarkistaa??
 
[EDIT]
Enpä huomannut taas kuka kysyi, joten sovella alla olevaa ohjetta siten kuin sinun tarvitsee. Kopat auki ja alimmat tarkastuslistat syynäykseen. PS... se on vittumainen nähdä kawassa kun runko on nokkapyörien tiellä. Taskulamppu on sun ystävä.


moottorin oikean puolen kotelo auki, siellä on se sytytyspyörä takana. Siinä sytytyspyörässä on merkki T, jonka lähellä n 3mm päässä on viiva I. Käännä moottoria siten että ensimmäisen sylinterin (vasen) mäntä on ylimmässä mahdollisessa kohdassa, ja sytytysennakkopyörän merkki I osoittaa taaksepäin kohti moottorin lohkojen yhtymäkohtaa... ja siis tässä vaiheessa ne nokat on oltava IRTI.

1 sylinterin männän ylhäälläolo on helpoin todeta irrottamalla sytytystulppa ja laittamalla reikään esim noin 20 senttinen muovipilli (crc purkista tms) niin näet ihan havainnollisesti että mäntä on ylhäällä.

CHEC - kaikki kunnossa tässä vaiheessa?

Seuraavaksi et saa enää pyörittää konetta yhtään mihinkään.

Aseta nokka-akselit pukkeihin ja ketju niiden päälle. Ethän sekoittanut akseleita keskenään purettaessa? Tiedät siis kumpi on pako ja kumpi imunokka.
Aseta pakonokka kevyesti paikalleen siten että 1 sylinterin nokat (sekä pako että imu) osoittavat hieman ylös, mutta kuitenkin poispäin toisistaan... tää on vähän vaikea mutta aukenee kyllä.

Seuraavaksi. Nokkapyörissä on merkit ulkolaidalla. Pakonokkapyörässä pitäisi nyt lukea pakopuolella EX, ja sen vieressä pitäisi olla viiva. Imunokkapyörässä IN imupuolella ja sen vieressä myöskin viiva. Nyt sinun pitäisi kääntää nokka-akseleita eri hampaille nokkaketjussa siten että molemmissa nokkapyörissä oleva I viiva on samalla tasolla kuin venttiilikopan valureuna eli sivultakatsoen ovat samalla tasolla.

Seuraavaksi sinun tulisi kiristää nokat alas nokkapukeilla ja laittaa ketjunkiristäjä kiinni!

Ketjunkiristäjä todennäköisesti heilautti nokkiasi jompaan kumpaan suuntaan yhden hampaan vinoon.... pura ja kokoa uudestaan, nokkaketjua ei voi vetää hampaan yli...
wink.gif


Teit uudestaan?

Seuraava tarkistus ennen kuin saat pyörittää konetta:

1. sytkäpyörässä oleva I merkki T;n vieressä osoittaa kohti vaihdelaatikkoa ja on samalla tasolla kuin ylä ja alalohkon yhtymäkohta

2. IN - osoittaa taaksepäin ja on samalla tasolla kuin venttiilikopan laita

3. EX - osoittaa eteenpäin ja on samalla tasolla kuin venttiilikopan laita

4. ketjunkiristäjä on paikallaan ja kireällä

5. katso kaikki uudestaan.

6. poista kaikki tulpat ellet jo poistanut.

7. ala pyörittää konetta myötäpäivään hyvin hitaasti ja mikäli jostain kuuluu pienikin klonk ääni teit jotain väärin. muuten pyöritä konetta yksi kierros ja tarkista ajoitusmerkit. jos kaikki ok, pyöritä konetta muutama kierros ja tarkista ajoitusmerkit.

8. liimaa venttiilikopan tiiviste, kiristä kaikki kiinni, kasaa loput romut ja kierroksia koneeseen.


.... ilman kuvia tästä ei havainnollisempaa saa. sama lukee clymerissä englanniksi.
 
Kovasti kiitoksia cterror:ille


Huomenna sit koklataan.

Nuilla ohjeilla
biggrin.gif


Oluset olen velkaa.
 
Cterror KIITOS sinulle ajoituksen säätö ohjeista nyt on paikallaan ja puhdistinpa noi tyhjäkäynti suuttimetkin kehotuksestasi... no nythän se rokkaa. Olen oluset velkaa... ilmottelehan kun tamperetta kohti olet tulossa...
biggrin.gif
062802jumpie_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
 
Back
Ylös