[EDIT]
Enpä huomannut taas kuka kysyi, joten sovella alla olevaa ohjetta siten kuin sinun tarvitsee. Kopat auki ja alimmat tarkastuslistat syynäykseen. PS... se on vittumainen nähdä kawassa kun runko on nokkapyörien tiellä. Taskulamppu on sun ystävä.
moottorin oikean puolen kotelo auki, siellä on se sytytyspyörä takana. Siinä sytytyspyörässä on merkki T, jonka lähellä n 3mm päässä on viiva I. Käännä moottoria siten että ensimmäisen sylinterin (vasen) mäntä on ylimmässä mahdollisessa kohdassa, ja sytytysennakkopyörän merkki I osoittaa taaksepäin kohti moottorin lohkojen yhtymäkohtaa... ja siis tässä vaiheessa ne nokat on oltava IRTI.
1 sylinterin männän ylhäälläolo on helpoin todeta irrottamalla sytytystulppa ja laittamalla reikään esim noin 20 senttinen muovipilli (crc purkista tms) niin näet ihan havainnollisesti että mäntä on ylhäällä.
CHEC - kaikki kunnossa tässä vaiheessa?
Seuraavaksi et saa enää pyörittää konetta yhtään mihinkään.
Aseta nokka-akselit pukkeihin ja ketju niiden päälle. Ethän sekoittanut akseleita keskenään purettaessa? Tiedät siis kumpi on pako ja kumpi imunokka.
Aseta pakonokka kevyesti paikalleen siten että 1 sylinterin nokat (sekä pako että imu) osoittavat hieman ylös, mutta kuitenkin poispäin toisistaan... tää on vähän vaikea mutta aukenee kyllä.
Seuraavaksi. Nokkapyörissä on merkit ulkolaidalla. Pakonokkapyörässä pitäisi nyt lukea pakopuolella EX, ja sen vieressä pitäisi olla viiva. Imunokkapyörässä IN imupuolella ja sen vieressä myöskin viiva. Nyt sinun pitäisi kääntää nokka-akseleita eri hampaille nokkaketjussa siten että molemmissa nokkapyörissä oleva I viiva on samalla tasolla kuin venttiilikopan valureuna eli sivultakatsoen ovat samalla tasolla.
Seuraavaksi sinun tulisi kiristää nokat alas nokkapukeilla ja laittaa ketjunkiristäjä kiinni!
Ketjunkiristäjä todennäköisesti heilautti nokkiasi jompaan kumpaan suuntaan yhden hampaan vinoon.... pura ja kokoa uudestaan, nokkaketjua ei voi vetää hampaan yli...
Teit uudestaan?
Seuraava tarkistus ennen kuin saat pyörittää konetta:
1. sytkäpyörässä oleva I merkki T;n vieressä osoittaa kohti vaihdelaatikkoa ja on samalla tasolla kuin ylä ja alalohkon yhtymäkohta
2. IN - osoittaa taaksepäin ja on samalla tasolla kuin venttiilikopan laita
3. EX - osoittaa eteenpäin ja on samalla tasolla kuin venttiilikopan laita
4. ketjunkiristäjä on paikallaan ja kireällä
5. katso kaikki uudestaan.
6. poista kaikki tulpat ellet jo poistanut.
7. ala pyörittää konetta myötäpäivään hyvin hitaasti ja mikäli jostain kuuluu pienikin klonk ääni teit jotain väärin. muuten pyöritä konetta yksi kierros ja tarkista ajoitusmerkit. jos kaikki ok, pyöritä konetta muutama kierros ja tarkista ajoitusmerkit.
8. liimaa venttiilikopan tiiviste, kiristä kaikki kiinni, kasaa loput romut ja kierroksia koneeseen.
.... ilman kuvia tästä ei havainnollisempaa saa. sama lukee clymerissä englanniksi.