Yleisesti liittymättä yhtään tähän kyseiseen merkkiin, kirjoitan pari omakohtaista kokemusta lyhyesti:
1. Sovin pyörän vaihdon ja hinnan periaatteineen, kauppoineen ja noutoineen puhelimessa ja valokuvien perusteella. Ajoin sitten sovitusti pääkaupunkiin sovitusti, tunnettuun merkkiliikkeeseen ja ajoissa, vaikka räntää satoi ja oli paha ajokeli. Olimme puhelimessa sopineet kaupan ja sen, että tavara vaihtaa omistajaa, käteiskaupalla eli siis rahalla. No, saavuin paikalle, pyörää ei näy eikä löydy mistään. Selviää että joku toinen myyjä olikin sen myynyt suoralla kaupalla 15 min ennen kuin saavuin paikalle. Ei siinä mitään, kuulemma on heillä tapana toimia näin, koska mieluiten eivät ottaisi oikein mitään vaihdossa, kun sellainen sitoo heidän pääomiaan ihan väärän paikkaan.
2. Menin ja ostin Saksata samaista mallia pyörän, tosin muutamaa vuotta uudemman, myin edellisen pois halvalla, ei pakkomyyntinä, koska olen rehellinen ihminen. Pyörän ja kaikki edellisetkin sellaiset 20 vuoden ajalta olin itse hyvin huoltanut. Säästin ja tienasin siinä Saksankaupassa varmaan silloista rahaa 5 000 eur, eli 30% ostohinnassa verrattuna kotimaisen tarjontaan .
3. Eikä tässä vielä kaikki. Vaihdoin se Saksanmopedin taas Suomessa lähes uuteen kardaanivetoiseen matkapyörään. Sanoivat että täällä ei missään nimessä arvosteta tuontipyöriä juuri miksikään, ne ovat huonossa kunnossa ja epävarmoja ja muuta sellaista.
4. Ajattelin että edellinen kohta on myyjän paskapuhetta. Tein kaupat kun piti taas Euroopan suuntaan lähteä ja muuta suunnitelmaakin syksyä myöden oli. Menin lopultakin sinne liikkeeseen katsomaan, minun vanha Saksan mopedini oli edelleen myymättä? Samaan aikaan, sanotaan nyt että se minun oli hieno ja suuri ja virheetön nakupyörä, ei naarmun naarmua, historia oli kaikki tallella, ajettu 24 tkm, etujarrulevyssä hiontajäljet, kaikki kuin uutta. Vaan yli 40 tkm enemmän ajettu vei voiton ja kolme vuotta vanhempi Suomipyörä oli kiinnostanut asiakasta enemmän, hinta sama, minulla kiiltävä metallihohtomusta, Suomipyörä haalistunut vihreä?
Valinta oli asiakkaan!