Aurinko takanasi, ole varovainen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja M58
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

M58

New member
Viime viikon työmatkailuun liittyi mahdollisuus harvinaisempaan herkkuun, suorittaa työmatka mp:llä.
Niinpä siis viimeinen työpäivä ja pe. aamu n. 08:30, ajosuunta idästä länteen-päin.

Kirkas kaunis auringonpaiste, varsinainen kesäaamun herkku ajaa varjoaan kiinni ja mahtavaa mutkapätkää tykittää, siinä kohdassa tien laskeutuessa pienellä peltoaukealla varsin jyrkästi oikelle kaartaen, siis loistava näkyvyys kaikkiin suuntiin. Harmi, että juuri mutkaan tullessani vaistomaisesti jouduin himmaamaan kahden auton tullessa vastaan, noista kotiloista kun ei aina tiedä, olla mutkassa rinnakkain.

No, ensimmäinen auto tuli puolellaan ihan siististi, mutta jälkimmäinen leikkasi mutkan suoraksi 100 prosenttisesti ollen vastassa kaistallani, jos en olisi himmannut, niin perhanan ahdasta olisi ollut siinä raossa, olisiko edes mahtunut?

Jäi aikaa havainnoille, sen silmänräpsähdyksen verran, ja jälkimmäinen kotilo oli valkoinen Audi uudehko Coupè-malli kuljettajanaan nuorehko lyhyehkö, pään korkeudesta johtuen, naiskuljettaja. Autossa oli aurinkolippa täysin alhaalla ja kuljettajalla ei ollut aurinkolaseja. Ja näin todellakin oli.

En jaksa uskoa kenenkään kotilokuskin olevan niin nuija, että prätkähavainnon tehdessään, silti leikkaa täysin vastaan kaistalle, vaan kyse todellakin oli siitä, että olin auringon ja tuon kuskin välissä ja olosuhteista johtuen minua oli vaikea havaita.

Siispä, aina kun aurinko on takana ja varjoaan ajaa kiinni, niin riskimomentti lisääntyy huomattavasti.:orgmp:

Ei se aina tarvitse aurinkoa heijastamaan taakse, joillakin kotilokuskeilla vain on v:mäinen tapa aina oikoa kurvit vastaantulijoista välittämättä. Eilen Velkuan tiellä vastaan tuli kotilo, joka mutkassa alkoikin hivuttautua minun kaistalle jättäen mulle vain puolikkaan, onneksi sentään sen. Kuski ulkonäön perusteella jostain 80:n ja kuoleman väliltä.

Päivittäin ajan tuolleen aurinko selän takana non 50 km mutkapätkää. Tietoisena siitä että olen näkymätön autoilijoiden silmiin. Aina on pieni terve pelko kypärässä kun kohtaan autoja ja aurinko selän takana, etenkin risteysalueilla. Saattaapi yllättäen kääntyä eteen.

Tokkopa tahallaan eteen tunkee, pari on tehny paniikkijarrutuksen ku on aikonut kääntyä. Tämä osoittaa että olin tullut "puskista" kotilokuskin silmiin. :blink:

Näkemiseen liittyy paljon muitankin haasteita kuin vain matalalla paistava aurinko: http://www.bajahill.net/2013/06/havaitseminen-on-yllattavan-vaikeaa.html

Luin tuon jutun ja todella viime viikolla kotilolla työmatkalla tutussa risteyksessä, missä aina ensin oik. vas. oik. katselu ja tein vain oik. vas. ja sujautin suoraan yhden auton eteen. Oliko sitten tuulilasin palkin takana vai missä, no onneksi pelivaraa oli ettei kunnon läheltä piti tilannetta tullut, mutta silti. Mitä jos sieltä olisi tullut prätkä reippaammalla nopeudella.:no:

Back