Aamulla mopolla töihin tullessani lähdin ohittamaan 3 auton letkaa heti liikenneympyrän jälkeen reilulla kiihdytyksellä ja letkan ensimmäisenä oleva näki ohitukseni. Keltaisen S80 Volvon kuljettaja pisti vilkun vasemmalle ja kiilasi mua selvästi tien pientareelle päin. Sillä tiellä on vasemmalle kääntyminen kielletty ja sen edessä ei enää ollu yhtään autoa joten uskalsin avata kaasun täysin auki koska Volvolla ei ollut mitään järkevää syytä kääntyä vasemmalle, paitsi mp:n kiilaaminen. Säikähdin niin perkeleesti että heti väistön jälkeen se pakollinen keskisormen näyttö ja töihi suoraan tasaamaan pulssia. Ajoin kyllä reilua ylinopeutta vasemmalla kaistalla eikä vastaantulevaa liikennettä ollut. Onko tuola tien päällä todella niin vaarallista, vai olinko itse tyhmä?
Luulisin, että kyse on melko pitkälti siitä, että jos mopolla tekee sen kaistanvaihdon ja alkukiihdytyksen ns. "liian nopeasti" niin edessäajava Volvo/BMW/Mersu/Toyota yms.-kuski kiusaantuu siitä ikäänkuin provokaationa, että hän ajaa liian hiljaa ja luulee ehkä sinun osoittavan mieltäsi. Toinen mahdollisuus on, että hän jopa säikähtää.
Sitten kotilokuski vetää herneet nenuun ja tekee jotain harkitsematonta tyhmää ja varsinkin jos ei ole mopolla ajellut omassa elämässään, niin pitää mopokuskia kaaharina.
Olen hiukan vertaillut erilaisien ajotyylien vaikutusta muuhun liikenteeseen mopolla ja todennut, että sellainen hiukan rauhallisempi kiihdytys ja/tai kaistanvaihto ei aiheuta juurikaan vastaavia reaktioita. Kun kaistan on vaihtanut suuremmin kanttaamatta, niin se kiihdytys jää sitten jonon nokkamieheltä helposti huomaamatta ja ohitse pääsee sujuvasti ilman episodeja.
Aikaa saattaa tuolla tavoin kulua joitain sekunteja enempi, mutta turhia ruumiita tulee vähempi. Kannattaa tosin katsella huolella eteensä, eikä vetää jonon ohi hana tiskissä, koska aina jonkun autoilijan sivupeileistä näkee vain oman kotilonsa kyljet ja taustapeilistä onko meikit kunnossa. Siten voi tahatonkin kiilaus sattua helposti.
Samaa reseptiä noudatan myös autolla ja homma sujuu kitkatta. Nopeat kaistanvaihdot herättävät usein närää juuri siksi, että kanssakulkijat eivät osaa ennalta arvata toimenpidettä ja saattavat joutua paniikkiin siten aiheuttaen turhalla jarrutuksellaan vaikkapa ketjukoliisin.
t. JarrukäsiEdward