• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Auto kiilasi.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lionking
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lionking

New member
Aamulla mopolla töihin tullessani lähdin ohittamaan 3 auton letkaa heti liikenneympyrän jälkeen reilulla kiihdytyksellä ja letkan ensimmäisenä oleva näki ohitukseni. Keltaisen S80 Volvon kuljettaja pisti vilkun vasemmalle ja kiilasi mua selvästi tien pientareelle päin. Sillä tiellä on vasemmalle kääntyminen kielletty ja sen edessä ei enää ollu yhtään autoa joten uskalsin avata kaasun täysin auki koska Volvolla ei ollut mitään järkevää syytä kääntyä vasemmalle, paitsi mp:n kiilaaminen. Säikähdin niin perkeleesti että heti väistön jälkeen se pakollinen keskisormen näyttö ja töihi suoraan tasaamaan pulssia. Ajoin kyllä reilua ylinopeutta vasemmalla kaistalla eikä vastaantulevaa liikennettä ollut. Onko tuola tien päällä todella niin vaarallista, vai olinko itse tyhmä?

Joku mopoilija lie aiheuttanut valmiiksi herneet nenukkiin kotilokuskille. Sinun ohivetosi vain sitten katkaisi kamelin selän.

Varmaan tarkoituksena säikäyttää "prätkäkaaharia", mutta eipä tainnut ajatella että ihan oikeastikin voisi käydä pahasti...

Siis ymmärsinkö oikein?
Letkan ensimmäisenä oleva auto kiilasi eteesi, eikä näkyvissä ollut mitään risteystä mistä auto voisi kääntyä vasemmalle?

Jos näin, niin melko tahalliselta kiusanteolta vaikuttaisi...

Kyllä noita kusipää kotilo kuskeja löytyy aina liikenteestä.. Antaa toisen ajaa ylinopeutta jos on ajaakseen. Soittaa vaikka si poliisit jos menee päivä siitä pilalle
tounge.gif

Länsiväylällä ajellessa näkee harva se päivä pinnansa polttaneita kotilokuskeja. Joka päivä joku roikkuu jonkun perässä tai puskurissa "kouluttaakseen". Jokunen viikko näin kun mörkökuski pakeni takaa-ajavaa corollaa otaniemen risteykseen. Mörkökuski kääntyi, corolla jatkoi risteyksestä eteenpäin.

Itseäni ainakin arveluttaa yhä enemmän että kuinka hulluus liikenteessä lisääntyy

Eiköhän aleta keräämään kilpirekisteriä näistä kiilaajista sun muista koheltelijoista (pl. moottoripyörällä koheltajat, jotka on vain vekkuleita vetomiehiä).
thumbs-up.gif

Onko tuola tien päällä todella niin vaarallista, vai olinko itse tyhmä?
Et ole tyhmä, mutta sinulta on unohtunut eräs kukkahattuautoilijoiden perussääntö: Toisen saa tappaa, mutta ylinopeutta ei saa ajaa (tämän vuoksi ylinopeudesta saa suuremmat sakotkin kuin tappamisesta tavalla johon ei liity ylinopeutta). Kun muistat, että he noudattavat tätä sääntöä orjallisesti, osaat varautua jo ennakolta mahdollisiin uhkaaviin tilanteisiin ja muistat myös aina ohituksen jälkeen ottaa välittömästi riittävän turvavälin (5-8 km).

Kyllä noita kusipää kotilo kuskeja löytyy aina liikenteestä.. Antaa toisen ajaa ylinopeutta jos on ajaakseen. Soittaa vaikka si poliisit jos menee päivä siitä pilalle  
tounge.gif
Itse joskus takavuosina suoritin moottoritiellä siirtymää, omasta mielestäni melko maltillisesti kuitenkin. Ilmeisesti ylitin ärsytyskynnyksen kun moottoritien päässä oli kolmen poliisiauton partio pysäyttämässä "kaaharia", oli joku tienpäältä kuulemma soittanut että tuntomerkkeihini vastaava laite liikkuu huomattavaa ylinopeutta. Ikävä kyllä tästä ei saatu pitäviä todisteita enkä peijooni vieköön tunnustanut edes tivattaessa.

062802moto_prv.gif

tounge.gif
Itse joskus takavuosina suoritin moottoritiellä siirtymää, omasta mielestäni melko maltillisesti kuitenkin. Ilmeisesti ylitin ärsytyskynnyksen kun moottoritien päässä oli kolmen poliisiauton partio pysäyttämässä "kaaharia", oli joku tienpäältä kuulemma soittanut että tuntomerkkeihini vastaava laite liikkuu huomattavaa ylinopeutta. Ikävä kyllä tästä ei saatu pitäviä todisteita enkä peijooni vieköön tunnustanut edes tivattaessa.

062802moto_prv.gif
Hahah! Mulle kävi samanlailla kaks kesää sit.. Ainut vaan et mp-poliisi oli lähteny perään ku joku oli ilmottanu "kaaharista" ja korttihan siinä lähti. Mut onneks sentään selvisin hengissä
biggrin.gif

Kateellinen kansalaispoliisi vaan huomasi tien päällä etenevän pahimmanlaatuisen rikollisen ja yritti ottaa lain omiin käsiinsä. Ovathan oikeatkin poliisit kiilanneet kevareita niin miksei nyt sitten oikealla aatteella toimivat kansalaispoliisit voisi tehdä samoin. Ajoneuvolla saa tappaa, muttei ajaa ylinopeutta sehän varmasti käynyt tälläkin miehellä mielessä. Hyvä, että olit reenannut tarpeeksi väistöä eikä kansalaispoliisi saanut sitä tuhoa aikaiseksi mitä yritti.

...eilen ajoin Jämsästä Tampereelle 9-tietä ja tuon 100km matkalla oli paljon rekkoja yms isoja autoja liikhellä (klo 17.30-18.30). Ja tietysti jonoja niitten perässä meleko paljonki.

Pijin jouhevan matkanoppeuen koko ajan ja puikin auto kerralhan jonoista ohi (eli ajoin joustavasti nopeusrajotusten mukkaan) sen suuremmin kouhottamatta.

Kiitokset täytyy antaa autoileville kanssaliikkujille; harvinaisen hyvin annethin tietä, osa vielä veti näyttävästi piennarviivalle kun perräänsä lähestyin. Tosin saattovat huomata, että käytän vilkkua ajoissa, hyvin tietäantaville vilkhautin vielä kiitokset aina ohituksen jälkhen jne.

Tiellä liikkuminen on yhteispeliä.

Siis ymmärsinkö oikein, että se autokuski siirtyi oikein vasemmalle kaistalle sinulle esteeksi. Jos niin, se on kyllä tahallinen tapon tvst. yritys!
Toisaalta, jos pysyi omalla kaistallaan, ei kai siinä mitään uhkaa sinulle ollut? Sinähän kuitenkin teit ohituksesi selkeästi vastaantulevien kaistaa? Voihan se olla tietysti vaikea arvata sen volvokuskin ajatuksia, kuinka eteen on tulossa.

Et ole tyhmä, mutta sinulta on unohtunut eräs kukkahattuautoilijoiden perussääntö: Toisen saa tappaa, mutta ylinopeutta ei saa ajaa (tämän vuoksi ylinopeudesta saa suuremmat sakotkin kuin tappamisesta tavalla johon ei liity ylinopeutta).
Olet muuten analyysissäsi jopa pelottavan oikeassa. Ihmishenki on esim. tämän tapahtuman mukaan 480 euron arvoinen. Kunhan ei ole kännissä tai ajanut ylinopeutta niin kaikki hyvin:

Jalankulkija kuoli, yliajaja sai sakot

/MarcusB

Mä olen viime vuoden kokemusten perusteella päättänyt, että jos joku tekee mulle vastaavat... Niin mä vähän...

Olet muuten analyysissäsi jopa pelottavan oikeassa. Ihmishenki on esim. tämän tapahtuman mukaan 480 euron arvoinen. Kunhan ei ole kännissä tai ajanut ylinopeutta niin kaikki hyvin:

Jalankulkija kuoli, yliajaja sai sakot
"Yliajajan kehosta löytyi suuria määriä kipulääkkeitä, mutta miehellä oli lääkkeisiin resepti. "

Ei rattijuoppoustuomiota. Mitenkähän se nyt noin meni? On minulla ollut pirtuunkin resepti, mutta eipä ole tullut mieleen että reseptin kanssa voi pirtupäissään myös autoilla.

Olisi kiinnostavaa nähdä muutaman kolmiolääkeratsian tulokset tavalliselta arkiaamulta kun pentti perusinsinöörit painavat pamipäissään kohti IT-sikalan karsinaansa. Vahva epäilys että haaviin jäisi reilusti enemmän nappeja rouhivia kuin edellisen illan alkohöyryissä ajelevia. Pikatesterit yleisimmille rauhoittaville kai löytyy kuitenkin?

...eilen ajoin Jämsästä Tampereelle 9-tietä ja tuon 100km matkalla oli paljon rekkoja yms isoja autoja liikhellä (klo 17.30-18.30). Ja tietysti jonoja niitten perässä meleko paljonki.

Pijin jouhevan matkanoppeuen koko ajan ja puikin auto kerralhan jonoista ohi (eli ajoin joustavasti nopeusrajotusten mukkaan) sen suuremmin kouhottamatta.

Kiitokset täytyy antaa autoileville kanssaliikkujille; harvinaisen hyvin annethin tietä, osa vielä veti näyttävästi piennarviivalle kun perräänsä lähestyin. Tosin saattovat huomata, että käytän vilkkua ajoissa, hyvin tietäantaville vilkhautin vielä kiitokset aina ohituksen jälkhen jne.

Tiellä liikkuminen on yhteispeliä.
No siinähän on vain noudatettu tieliikennelain 19§ niin kuin pitääkin.

Joo linkitin ton uutisen just tonne toisee topikkii. Kaverille vaa pienet sakot kun pikkuse lääkkeissää ajaa ihmisen päälle, mut kun joku vetää pikkase ylinopeutta nii on kortit pois pitkäks aikaa ja sakkoja nii prkl:sti

Joo linkitin ton uutisen just tonne toisee topikkii. Kaverille vaa pienet sakot kun pikkuse lääkkeissää ajaa ihmisen päälle, mut kun joku vetää pikkase ylinopeutta nii on kortit pois pitkäks aikaa ja sakkoja nii prkl:sti
Ajais jonkun "päättäjän" yli nappihuuruissa niin vaikuttaisikohan tuomioihin mitenkään
nixweiss.gif

Itse en pidä ylinopeutta ajavaa rikollisena jos sen tekee tyhjällä tieosuudella sopivaan aikaan. Suullinen varoitus ois ollu sopiva "rangaistus"
biggrin.gif

Hertsikassa tuli karvakäsi bussikaistaa ja kun vaihdoin kaistaa, niin rupes vilkuttelemaan valoja ja huutelemaan jotain. Piti pistää pyörä parkkiin ja käydä koputtelemassa Nissanin kattoa. Ilmoitin hyvin selkeä sanaisesti, ettei kyseisellä liikennemerkillä tarkoiteta pizzataxia. Ehkä ymmärsi ehkä ei.
nixweiss.gif

Aamulla mopolla töihin tullessani lähdin ohittamaan 3 auton letkaa heti liikenneympyrän jälkeen reilulla kiihdytyksellä ja letkan ensimmäisenä oleva näki ohitukseni. Keltaisen S80 Volvon kuljettaja pisti vilkun vasemmalle ja kiilasi mua selvästi tien pientareelle päin. Sillä tiellä on vasemmalle kääntyminen kielletty ja sen edessä ei enää ollu yhtään autoa joten uskalsin avata kaasun täysin auki koska Volvolla ei ollut mitään järkevää syytä kääntyä vasemmalle, paitsi mp:n kiilaaminen. Säikähdin niin perkeleesti että heti väistön jälkeen se pakollinen keskisormen näyttö ja töihi suoraan tasaamaan pulssia. Ajoin kyllä reilua ylinopeutta vasemmalla kaistalla eikä vastaantulevaa liikennettä ollut. Onko tuola tien päällä todella niin vaarallista, vai olinko itse tyhmä?
Luulisin, että kyse on melko pitkälti siitä, että jos mopolla tekee sen kaistanvaihdon ja alkukiihdytyksen ns. "liian nopeasti" niin edessäajava Volvo/BMW/Mersu/Toyota yms.-kuski kiusaantuu siitä ikäänkuin provokaationa, että hän ajaa liian hiljaa ja luulee ehkä sinun osoittavan mieltäsi. Toinen mahdollisuus on, että hän jopa säikähtää.

Sitten kotilokuski vetää herneet nenuun ja tekee jotain harkitsematonta tyhmää ja varsinkin jos ei ole mopolla ajellut omassa elämässään, niin pitää mopokuskia kaaharina.

Olen hiukan vertaillut erilaisien ajotyylien vaikutusta muuhun liikenteeseen mopolla ja todennut, että sellainen hiukan rauhallisempi kiihdytys ja/tai kaistanvaihto ei aiheuta juurikaan vastaavia reaktioita. Kun kaistan on vaihtanut suuremmin kanttaamatta, niin se kiihdytys jää sitten jonon nokkamieheltä helposti huomaamatta ja ohitse pääsee sujuvasti ilman episodeja.

Aikaa saattaa tuolla tavoin kulua joitain sekunteja enempi, mutta turhia ruumiita tulee vähempi. Kannattaa tosin katsella huolella eteensä, eikä vetää jonon ohi hana tiskissä, koska aina jonkun autoilijan sivupeileistä näkee vain oman kotilonsa kyljet ja taustapeilistä onko meikit kunnossa. Siten voi tahatonkin kiilaus sattua helposti.

Samaa reseptiä noudatan myös autolla ja homma sujuu kitkatta. Nopeat kaistanvaihdot herättävät usein närää juuri siksi, että kanssakulkijat eivät osaa ennalta arvata toimenpidettä ja saattavat joutua paniikkiin siten aiheuttaen turhalla jarrutuksellaan vaikkapa ketjukoliisin.

t. JarrukäsiEdward

Back