Auto vs Pyörä ahvenistolla!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

seppomies

New member
Lueskelin tuossa uutta TM:ää. Silmään osui tällainen juttu. 3 uutta hienoa "urheiluautoa" testissä. Mazda RX8, Nissan 350Z ja Ryyslerin Crosfire. Jännintä tässä jutussa oli nuo kierrosajat tuolla ahvenistolla. Muistaakseni nopein kierrosaika oli nisulla ja se oli jotain luokkaa 1.35 ja rapiat. Pisti vaan jotenkin silmään ku on tullu joskus tuolla ahvenistolla ajeltua ja kyllä siinä saisi oikeen mukavasti kampoihin pistellä tollasta nisua vastaan, saattaisi jopa tulla vähän jotain väännön tapaistakin!!
wink.gif
Yllättävän lujaa autollakin oikeissa olosuhteissa pääsee!!!!
 
Lueskelin tuossa uutta TM:ää. Silmään osui tällainen juttu. 3 uutta hienoa "urheiluautoa" testissä. Mazda RX8, Nissan 350Z ja Ryyslerin Crosfire. Jännintä tässä jutussa oli nuo kierrosajat tuolla ahvenistolla. Muistaakseni nopein kierrosaika oli nisulla ja se oli jotain luokkaa 1.35 ja rapiat. Pisti vaan jotenkin silmään ku on tullu joskus tuolla ahvenistolla ajeltua ja kyllä siinä saisi oikeen mukavasti kampoihin pistellä tollasta nisua vastaan, saattaisi jopa tulla vähän jotain väännön tapaistakin!!  
wink.gif
Yllättävän lujaa autollakin oikeissa olosuhteissa pääsee!!!!
Ahvenisto on kyllä mahdollisimman paljon autoja suosiva rata, paljon hitaita mutkia eikä kovinkaan montaa paikkaa jossa pääsee hyödyntämään kovaa kiihtyvyyttä/tehoja. Esim. Motoparkissa, Alastarolla, Botniaringillä tms auto jää jo aika selkeesti.. Puhumattakaan sitten oikeesti nopeista radoista tai vaikka mutkatiestä, jossa ei tuollaisia Ahveniston tapaisia sikahitaita mutkia ole...

Mutta Ahvenistollakin kovimmat katukuskit vetelee katupyörillä/katurenkailla 1.27-1.28 aikoja, on siinä vielä aikamoinen ero tuollaiseen 1.35 aikaan..
 
Juu, ja Sport 2000 -luokka menee kans jotain 1.27 -aikoja. Joku tossa muisteli että pyörien rataennätys Apparalta olisi vuodelta -91, 1.24 ja jotain, puolikkaalla ajettu. Nykysillä renkailla ja alustalla mentäis tietysti ihan eri vauhtia.
 
Ahvenisto on kyllä mahdollisimman paljon autoja suosiva rata, paljon hitaita mutkia eikä kovinkaan montaa paikkaa jossa pääsee hyödyntämään kovaa kiihtyvyyttä/tehoja. Esim. Motoparkissa, Alastarolla, Botniaringillä tms auto jää jo aika selkeesti.. Puhumattakaan sitten oikeesti nopeista radoista tai vaikka mutkatiestä, jossa ei tuollaisia Ahveniston tapaisia sikahitaita mutkia ole...

Mutta Ahvenistollakin kovimmat katukuskit vetelee katupyörillä/katurenkailla 1.27-1.28 aikoja, on siinä vielä aikamoinen ero tuollaiseen 1.35 aikaan..
Oon samaa mieltä tosta affenistosta. On vaan jännää kuvitella et joutuis niiku melkeen OIKEESTI ajaa autoa vastaan kilpaa. Onneks sentää jää toi Nisu vielä ahvenistollakin!!
033102bebe_1_prv.gif
 
Olin ajamassa apparalla toukokuussa samaan aikaan kun tuo testi oli. Tai siis heti sen jälkeen. Ehdittiin siinä puoli tuntia ihastella autoja ja ääniä varikkosuoralla. Kyllä ne vaan aika kovaa päästi meneen. On muuten aika jännän näköisiä laitteita noi uudet sporttiautot. Alkaa muistuttaan jo vähän niitä oikein vanhoja kunnon 2-paikkasia aitoja urheiluautoja.
 
Tulipa tossa mieleen kun tuota testiä kattelin, kun muutama numero takaperin TM:ssä oli parivertailussa nuo impreza WRX ja lancer evo8 vai mikä se nyt parhaillaan on, niin mihin noilla mahdetaan radalla päästä?

Autothan on mun käsittääksen aika lähellä N-ryhmän "kilpa-autoja" tosin pääasiassa muihin olosuhteisiin kuin asvaltille ajaettavaksi tehtyjä, mutta ajetaanhan niillä myös päälysteellä ja jotenkin tuosta jutusta sai sellaisen kuvan että olisivat oikeasti kovia menemään. Mitään sen kummempia vertailukelpoisia mittauksiahan noille ei muistaakseni ajettu.
 
Impreza WRX ja lancer evo8,
autothan on mun käsittääksen aika lähellä N-ryhmän "kilpa-autoja".
Pari vuotta sitten oli testi evo7 mitsusta VM:ssä ja siinä oli siviilimalli vs N-ryhmäläinen. Muistaakseni naureskelivat että siviilimalli on pal hauskempi koska tota ännäläistä joudutaan kuristamaan että sillä saa ajaa kilpaa. Onhan siinä välitykset muutettu ja kaikki ylimääräinen paino poistettu. Meni taas vähän offtopicciin...... sorry.
 
Back
Ylös