Autocom ja gsm

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopojussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mopojussi

New member
Ostin eilen messuilta RXTX:n osastolta sovittimen (9€) nokian 3330:aan Autocomia varten ja ei oikein pelitä. Välillä toimii, mutta useimmiten ei. Vika ei oletettavasti ole autocomissa, koska samassa reiässä (phone) pmr toimii moitteetta. Ongelma lienee sovittimessa, sovitin/puhelimessa tai puhelin/sovitin/autocomissa. Sovitin ei kait ollut autocomin alkuperäinen. Siispä kysyn: Onko muilla ollut ongelmia ja minkälaisia? Ovatko gsm:t yleensäkään toimineet autocomissa? Mitä puhelimia liitetty? Kenenkä valmistamia/myymiä sovittimia olette käyttäneet?
Itse Autocom kylläkin vaikuttaa hyvältä, puheäänen laatu/voimakkuus (musiikista puuttuu sitä jotain), pmr-puhelin (omassa 5-pin liitännässä) ja ptt-kytkin toimivat luotettavasti.

Ongelma selvis.
withstupid.gif
Kytkentä vaan oikeassa järjestyksessä. Sovitin ensteks puhelimeen ja sen jälkeen vasta piuha kiinni autocomiin, sitten TOIMII. Vähähän tämä män yksinpuheluks, mutta haitannoonko tuo mittää.

Ostin eilen messuilta RXTX:n osastolta sovittimen (9€) nokian 3330:aan Autocomia varten ja ei oikein pelitä. Välillä toimii, mutta useimmiten ei. Vika ei oletettavasti ole autocomissa, koska samassa reiässä (phone) pmr toimii moitteetta. Ongelma lienee sovittimessa, sovitin/puhelimessa tai puhelin/sovitin/autocomissa. Sovitin ei kait ollut autocomin alkuperäinen. Siispä kysyn: Onko muilla ollut ongelmia ja minkälaisia? Ovatko gsm:t yleensäkään toimineet autocomissa? Mitä puhelimia liitetty? Kenenkä valmistamia/myymiä sovittimia olette käyttäneet?
Itse Autocom kylläkin vaikuttaa hyvältä, puheäänen laatu/voimakkuus (musiikista puuttuu sitä jotain), pmr-puhelin (omassa 5-pin liitännässä) ja ptt-kytkin toimivat luotettavasti.
Minulla on ollut GSM:n ja Autocomin kanssa ongelmia. Olen aikaisemmissa ketjuissa kysellyt neuvoja, mutta ei ole auttanut. En nimittäin saa puheluita kuulumaan kahteen suuntaan - kypärään kuuluu - ulos ei. Joskus laite pelitti, mutta viime kesänä ei toiminut enää. En tiedä olisiko tuo mennyt takuuseen, mutta ei nuo myyjätkään osanneet mitään sanoa. Neuvoina tullut mm. puhelimen volume pienemmälle, uusi adapteri jne.
Pitää koittaa tuota sinun kokoamisjärjestystä - tuntuu vaan henkimaailman hommalta...

Minun 'kokoamisjärjestys' auttaa vain puhelimen toimintaan. Jos piuha kiinni autocomissa sovitinta puhelimeen laitettaessa, puhelin ei tunnista hands freetä eli autocomia ja valikkoon ei ilmesty autom. vastaus valintaa. Piuha irti, sovitin palikka puhelimeen ja nyt puhelin tajuaa, että siihen kytketään hands free. Sen jälkeen kytkentä autocomiin ja toimii. Minun tapaus on vain ehkä puh mallikohtainen ohje, mutta tällä ohjeella on varmaan hyvä testata sovitin palikan toimivuus ja sen yhteensopivuus puhelimen kanssa. Niissäkin kun tuntuu olevan näitä henkimaailman juttuja. Mikä puhelin ja minkälainen liitin siinä on? Kampaliittimet ovat usein ongelmallisempia/herkempiä esim. kytk.pintojen puhtaudelle kuin plugit. Ja mikä autocom? Jos sinulla olis pari pmr puhelinta, niin niillä sinä voisit testata autocomin phone liitännän. Onkos kypärä setti kunnossa? Tässä muutamia tarkistettavia asioita. Yritetään keksiä lisää, jos ei apuja.

En nimittäin saa puheluita kuulumaan kahteen suuntaan - kypärään kuuluu - ulos ei. Joskus laite pelitti, mutta viime kesänä ei toiminut enää.
Kokoamisjärjesty tuskin vaikuttaa tuohon, jos kerran kuulet soittajan äänen. Mikä sarja sinulla on? Tuo nyt voi olla mitä vaan. Mikki voi olla rikki - kuuletko itse mitään, kun huudat mikkiin? Prossa ainakin kuuluu jotain. Jo kuuluu, niin ongelma on Autocomin ja puhelimen välissä. Kuuleeko vastapuoli rusahduksen, jos irroitat mikin kypärässä olevasta pienestä liittimestä? Oletko koittanut toisella kypäräsarjalla? Kypäräsarjasta jokin piuha voi olla poikki. Kypärästä Autocimiin menevä jatkojohto voi olla poikki, vai meneekö suoraan kypärästä Autocomiin, joka on esimerkiksi taskussa? Puhelimesta Autocomiin menevä piuha voi olla poikki. Puhelimen liittimien kontaktit voi olla niin likaiset/ hapettuneet, että ei anna kunnolla kontaktia. Muutkin liittimet voivat pätkiä. Runkkaa niitä liittimiä paikoilleen ja pois ja jokin hapettumien poistamiseen tarkoitettu spraykin voisi olla paikallaan.

Viime keväänä ostin Autocomin Active-Riderin ja puhelimena on Nokia 9500 Communicator. Menossa jo kolmas puhelimen kytkentäpalikka.
Ensimmäinen toimi aina hyvin kytkettäessä. Sen heikko kohta oli mitättömän ohut johto liittimien välillä, alkoi pätkiä.
Hankin seuraavan mallin, semmoisen kompaktin paketin, toimi hyvin vähän aikaa, sitten liitinosa löystyi ja taas pätki.
Kolmannen version ostin syksyllä. Muuten samanlainen kuin ensimmäinen mutta vahvemmalla välijohdolla, nyt johto on vähän liiankin jäykkä.
Lelujahan nuo liittinkappaleet ovat, siitä ei pääse mihinkään. Parempiakaan en tällä hetkellä tiedä, valitettavasti.
Kytkentärutiinista sen verran, että laitan ensin pyörän käyntiin ja sitten kytken puhelimen, joten aivan päinvastoin kuin mopojussi neuvoi. Tosin kuten todettua mallikohtaisia eroja on varmasti, saattaa jopa olla yksilöerojakin.
Kommukkani on aina ymmärtänyt, että nyt siihen kytketään hands free.
Kytkentäpalikan kestävyys on ongelmani no:1
Autocomiin sinänsä olen erittäin tyytyväinen, hankinnan suurin arvo oli puheyhteys emännän kypärään, -ihan totta!
Kännykän liitettävyys oli bonusta. Nyt yritän pähkäillä tähän järjestelmään sopivan GPS laiteen kanssa.

Garmin Questiin (ja Quest 2:een) saa mopotelineen, jossa on ääntä varten monoplugi. Monoplugista nuppi kytketään Autocomiin tulevan stereoliittimen keskimmäiseen kontaktiin. Stereoplugin nuppi jää kytkemättä. Noita piuhoja saa myös valmiina jälleenmyyjiltä. Stereo-stereo-piuhakin varmaan toimii toiseen korvaan, jos kytket music-liittimeen. Jos käytät pelkästään puhelinta ja GPS:ssää, niin tee piuha, jossa monoliittimen nuppi menee stereoplugin sekä nuppiin, että keskimmäiseen kontaktiin. Jos sulla on poppikone, puhelin ja GPS:kin on tarkoitus kytkeä, niin Autocomiin saa haaroittimen. Osa 57 on tarkoitettu, jos kytket puhelimen ja GPS:n Aux-liittimeen. Minulla on osa 58, mikä on tarkoitettu kahdelle puhelimelle, mutta tuntuisi toimivan myös (ääni kai kuuluu lujempaa, mutta sitähän voi säätää laitteista).

Garminiin minunkin tutkimukset ovat johtamassa. Toinen vakava kilpailija Tomtom on bluethootin kautta mahdollista liittää piuhalla Autocomiin. Haittana on kuitenkin bluetoothin latinki. Ensinnäkin se ei riitä koko päiväksi ja toiseksi kun palikka on kiinni laturissa se ei pelitä latauksen aikana. Muutenkin koko bluetooth-palikka on ylimääräinen härveli Autocomin kanssa.
Muuten langattomuus on tullut jäädäkseen ja jos mulla ei jo olisi Autocomia, tutkisin varmaankin asioita lähtien Tomtomin vinkkelistä eteenpäin.

Ainakin RxTx:stä kun kyselin, niin niillä oli Rider ja bluetooth-palikka koekäytössä Autocomin kanssa. Bluetooth oli latauksessa ja kuulemma päästi verkkohurinaa läpi, muttei mitenkään ollut puhetta, ettei toimisi ladattaessa. Onko tuota kukaan koittanut käytännössä, vai onko tämä taas joku urbaani legenda? Jos se toimii tuolla verkkolaturilla, niin luulisi siihen jotenkin voivan virittää mopon sähköistä latauksen. Tosin akku pitää sen päällä kapasiteettinsa mukaan mopon sammutuksen jälkeenkin, mutta haitanneeko tuo mitään. Akku varmaan kypsyy nopeammin tuosta palikasta, mutta haitanneeko sekään mitään. Jos ei muu auta, niin akun napoihin suoraan alennettu jännite (akku pois), niin sitten ainakin pitäisi pelittää.

Pelkistä huhuista olen omat ajatukseni kerännyt. Niin tai näin, melkoinen MacGyver saa olla jos meinaa Tompan ja Autocomin toimivaksi paketiksi yhteen saattaa. Omat hermot ei tähän riitä.

Se kaapeli ei ongelma ole ollutkaan. Vaan ongelma on BT mokkulan virran saanti.

omani autocom toimii ainakin täysin moitteetta välillä tulee toisesta päästä et älä ku....ta että ajat fillarilla kun ei kohise ja rätise ja omaani olen kytkenyt poppivehkeet niin musiikki lakkaa aina kun puhutaan, alussa tuotti vain hankaluuksia oikeiden säätöjen löytäminen
ja Rxtx tuote tampere033568300 niin olipahan palvelualtis opastaja vaikka en edes ollut sieltä päätuotetta ostanutkaan joten voin suositella kyseistä putiikkia :cruising:ja rokki soikoon

Back