• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Automaattiliikennevalot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mika69
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mika69

New member
tulipa jostain tällainen aihe mieleen, joka yleensä talvella auton ratissa unohtuu.
Eli itse olen ainakin törmännyt sellaisiin tunnistaviin valoihin, jotka ei tunnista pyörää, lainkuuliaisena kansalaisena olen joutunut odottelemaan useamman minuutin esim. turussa joskus vi..tu 04.00, punaiset palaa, eikä yhtään hel..tin ajoneuvoa missään.

Ja jos joku yksinäinen autoilija sattuu tulemaan samoihin valoihin, ni vaihtuu välitömästi vihreä.

Päin punaisia on menty jonkun kerran hermojen petettyä.

Kyllähän se ongelma on, Kun anturit ovat painoantureita ja mopotin+kuski ei paina vielä tarpeeksi.  
mad.gif
On muutes omalle kohdalle sattunut sellainenkin, lahdessa yöaikana paloi punaiset ja ei vaitunut ei millään. Siinä sitten punasia päin köröttelin ja katsoin prkl. unohdus lahdessa on palo,sairas ja poliisi autoissa sellain laite mikä vaihtaa kaikki merkityn reitin valot vihreäksi. Siis kun paloauto lähestyy valoja vaihtuu vihreäksi (onkos tarpeeksi vaikeasti selitetty?). Valot paloivat punasina kun oli paloauto tulossa  
withstupid.gif
no kolari ei ollut edes lähellä mutta kannattaa katsoa näkyykö mitään valoja ettei satu  
crazy.gif

Systeemejä on varmaankin erilaisia, mutta heikkona mutuna yleisin on magneettikentän vaihteluihin perustuva tunnistin (eli maahan upotetuissa johdoissa kulkee sähköä, ja niiden päällä menevä metalli - a*to tai prätkä - muuttaa sitä kelan muotoon punotun johdon sähkönkulkua, asiaa tuntevat korjatkoon).

Noista "ei-toimivista" kannattaa ilmoittaa paikkakunnan tiehoitopiiriin, esimerkiksi Helsingissä ne kyllä säätää toimiviksi, kunhan vain tietävät asiasta. Mistä tulikin mieleen Tynnyrintekijänkadun valot Sörnäisten rantatielle päin, täytyy ilmoittaa...

Kaksi kikkaa (ehkä) jeesaa:
- aja keskellä kaistaa
- aja ripeästi pysäytysviivalle (prätkällä ei siis madellen)

Tätä muuten joskus kysyin eräältä liikennevaloasentajalta. Valot ei ole painotunnisteisia. Jos valo ei tunnu vaihtuvan, niin vähän liikettä anturin (tolpan nokassa, osoittelee ajoradalle) keilausalueelle ja pitäis vihreä syttyä

Jos valo ei tunnu vaihtuvan, niin vähän liikettä anturin (tolpan nokassa, osoittelee ajoradalle) keilausalueelle ja pitäis vihreä syttyä
Toi on valosta reagoiva, joissakin liikennevaloissa on se toissijainen systeemi (ja joissakin tietty ensisijainen...).

Jos on jo siihen lähelle ajanut, niin ei kai siinä kovinkaan paljon ole enää tehtävissä?

tulipa jostain tällainen aihe mieleen, joka yleensä talvella auton ratissa unohtuu.
Eli itse olen ainakin törmännyt sellaisiin tunnistaviin valoihin, jotka ei tunnista pyörää, lainkuuliaisena kansalaisena olen joutunut odottelemaan useamman minuutin esim. turussa joskus vi..tu 04.00, punaiset palaa, eikä yhtään hel..tin ajoneuvoa missään.

Ja jos joku yksinäinen autoilija sattuu tulemaan samoihin valoihin, ni vaihtuu välitömästi vihreä.

Päin punaisia on menty jonkun kerran hermojen petettyä.
Keskustelin tästä aikoinaan Jyväskylän liikennevaloista vastaavan jonkun insinöörin kanssa ja kuulema valot pääosin(ainakin Jyväskylässä) olivat magneetttikentän vaihteluihin perustuvia.

Eli katupyörillä ja enskoilla tulee ongelmia. Heillä
ei myöskään ole moottoripyöriä/mahdollisuuksia ajella ja hakea oikeita "herkkyyksiä" joten pyysivät ilmoittamaan ongelmaristeyksistä niin pyrkivät niitä säätämään.

Nyttemminhän muistelisin että jollain liikenneasiosta vastaavalla virkamiehellä olisi pyöräkin Jyväskylässä ja joihinkin "pääristeyksiin" / ongelmakohtiin olisi asenneltu optisia tunnistimia. Missä ne sit ovat niin en tiedä
smile_org.gif

Liikennevalojen toimimattomuudesta voi ja kannattaa ilmoittaa TÄNNE!
Myös kaikki muut tiellä havaitut puutteet ja muutosehdotukset kannattaa suunnata samaan osoitteeseen.
Myös ystävämme poliisi ottaa vastaan automaattiliikennevalojen toimimattomuusilmoitukset. (Hieno sanayhdistelmä.)

Tampereella tulee taksia ajeltu öisin niin pitkien vilkuttaminen enne risteystä auttaa jossakin paikoissa jo ennen ku tulee siihe risteysalueelle
thumbs-up.gif

tuntuu vähän siltä että mitkään valot eivät tunnista tuota alumiinista ja muovista kasattua 120kg painavaa supermotoa. eli melkeenpä tulee yöllä losoteltua punasiin aina kun ei autoja näy. kerran ovat poliisit jostain prkl puskasta hyökänneet perään kun ajoin rutiinin omaisesti punasiin mutta puheella siittä selvittiin
thumbs-up.gif

ainakin viime syksynä eräät valot reistaili minulla, nimittäin Espoosta päin kehä III:sta tullaan ja käännytään vihdintielle (ite käännyin vielä vihtiin päin) niin sai aika pitkään seistä siinä. Sitte vähä liikauttelin pärrää ni vaihtui, mutta 5min siinä meni ennenkuin älysin.
withstupid.gif
Kellään muulla ollu siinä kohassa ongelmia?

Puotilantien merenpuoleisessa päässä on valot vittuillu siitä lähtien ku ne tuli. Niissä ei tunnu olevan mitään selkeetä häikkää, ne vaan vaihtuu silloin ku huvittaa, oli kotilo tai oikea ajoneuvo
mad.gif

Myös ystävämme poliisi ottaa vastaan automaattiliikennevalojen toimimattomuusilmoitukset. (Hieno sanayhdistelmä.)
Poliisilla ei nyt ole mitään muuta tekemistä liikenneohjausvalojen kanssa kun se, että niiden toimintaa noudatetaan. Liikennevalot kuuluvat kaupungin, energiayhtiön tai liikennelaitoksen piiriin...Tottakai poliisille voi ilmoittaa, ja he ilmoittavat eteenpäin, mutta parempi tapa on ottaa yhteyttä suoraan kyseisen kaupungin katu ja liikenneosastoon.

Työmatkallani oli tällainen tunnistusongelma. Ratkesi soittamalla Hyvinkään kaupungin liikennevalovastaavalle, joka hoiti asian melko ripeästi kuntoon. Säädöt kuulemma vaeltelee. (?)
Asiallinen ilmoitus siis voi auttaa, vaatii hiukan vaivaa, mutta ainakin joskus toimii.

Noita ongelmia on ollut ja on edelleen ainakin Vantaalla.
Muutamissa risteyksissä ilmeisesti tiehen upotettu induktiovirtapiiri on poikki tai sitten ohjauskaapin releet on palaneet tai jotain vastaavaa. Tie- ja katuverkoista vastaavat eivät tunnu itse kulkevan - ainakaan sellaisissa paikoissa joissa on vikoja - omilla ajoneuvoillaan, ilmeisesti istuvat tyytyväisenä onnikan penkillä.

Osa silmukoista on vedetty liian suurelle alalle, ei reakoi pyörään. Katselkaa kesällä niitä silmukoita, kun jää pikisauman päälle töllistelemään niin saattaapi valot vaihtua tai sitten ei.

Itse katsellut yhtä risteystä - aina parvekkeella tupakalla käydessä - ollut vasta ( 3 ) kolme vuotta vialla.

Back