• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Autosta virtaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gipran
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

gipran

New member
Voiko autosta ottaa virtaa käynnistyskaapeleilla moottoripyörään vai takooko likaa voimaa niin että akku palaa?

kyllä mä aianakin olen auton avulla käynnistänyt, hiacen akku kun ei heti lopu... en osaa sanoa ruisku laitteista mutta... sähköstä sen verran että ei se pyörä ainakaan pala kun antaa käymättömästä autosta virtaa... kyllä pyörii...
idea3.gif

Voi ottaa. Jos pyöräsi on Yamaha ja akku aivan loppu ei välttämättä käynnisty apukaapeleillakaan. Homma ei vahingoita pyörää, akun jännitehän on sama, ainoastaan koko (energian määrä) muuttuu.

kyllä mä aianakin olen auton avulla käynnistänyt, hiacen akku kun ei heti lopu... en osaa sanoa ruisku laitteista mutta... sähköstä sen verran että ei se pyörä ainakaan pala kun antaa käymättömästä autosta virtaa... kyllä pyörii...
idea3.gif
mäkin oon ottanu virtaa autosta eikä mitään ongelmia ole ollu
buttrock.gif

Kyllä sitä virtaa tulee niin paljon että kaynnistysyritys on syytä tehdä heti kun kaapelit on kiinni. Ei siis odottelua että lataa. Saattaa muuten kiehahtaa, ihan kuin autoihin tarkoitettujen akkulatureidenkin kanssa.

Kiitoksia! mopo seisonnu ulkona peiteen alla nyt muutaman päivän ja pitäis siirtää hetken kuluttua muutama kilometri, niin varmuuden vuoksi kysyin jos jostain syystä on purkannu akun.

Kannattaa sitten muistaa että tuossa auton akussa on hieman enemmän Amppeereja joten se kestää startata huomattavasti pitempään kuin mopon oma akku. Eli ei pitkiä käynnistyksiä ettei startin ankkuri pala.

Jos startti tai kone jökelissä niin auton akulla saa vaikka mopon kaapelit sulamaan. Mutta siis kyllä mä autonvirroilla oon lyöny mopon käyntiin ja rock, talven jälkeen oli pakko. Mopon virrat ei riittääny alkuunkaan.

Kyllä sieltä ainakin sähkötekniikan puolesta voi ottaa. Virtamääränhän rajoittaa aivan mopon akun jännitteen laskeminen, mutta useastihan jännite kyllä riittää. Sieltä tulee juuri sen verran virtaa kun startti pyörittämiseen tarvitsee
smile_org.gif

Varoitukset startin pyörittämisestä liian pitkiä aikoja, so. "väkisin käyntiin" yrityksistä, on syytä ottaa vaarin. Siellä manuaalissa kerrotaan yleisimmin kertakäynnistyksen suosituspituus. Yleensä siinä annetaan suositus tyyliin: "Starttaa 10 sekunttia, odota 20, starttaa 10 sekunttia, odota yli 20 sekunttia, jne.

Kun mopon oman akun varauskapasiteetti on heikko, laskee napajännite käynnistyksessä niin alas, ettei tulpan kipinään riitä enää potkua. Näissä tapauksissa apuakku tai booster on oiva apu.

Sen sijaan jos mopossa on joku isompi ongelma ja sitä startataan monen sadan ampeerin käynnistysvirran kapasiteetilla, on seuraukset usein ikävät -lue: kalliit.

Ja tietysti pitää muistaa, että vieläkin on liikkeellä 6-volttisia prätkiä; ei tee hyvää lämmitellä auton akulla..

Viimeksi viime viikolla tuli oma mopotin käynnistettyä auton avulla. Mahtaiskohan toimia toisinpäin ?
smile_org.gif

Keväällä ei lähteny mopo käyntiin. Pyörä oli säilytyksessä tallissa. Sitä ei saa työnnettyä pois sieltä kun on niin jyrkkä mäki. Otin kotilosta akun irti, akku mopon viereen, kaapelit kiinni ja hoplaa, pyörä käynnissä.  
062802jumpie_prv.gif

Ajoin pyörän pois tallista ja akku takasi kotiloon, kumpikaan ei näytä sen enempää kärsineen ko. toimenpiteestä.  
tounge.gif

edit. Muistu mieleen toinenkin tapaus:

Kevarissa (RG 125F) oli akku niin sökö ettei lähteny käyntiin vaikka olis juts sammuttanu. Pakko oli ajaa, eikä viittiny aina työntääkään käyntiin. Ei ollu ihan kevyimmästä päästä ko. piikki.
confused_orig.gif
Otin peltoautosta akun ja laitoin sen kyydissä istujan paikalle, ja johdot pyörän akkuun. Oli siinä välissä katkaisia, eli käytin sitä vaan käynnistykseen. Hyvin toimi viikon ajan ennen kun sain uuden pyörän akun.
biggrin.gif
Se auton akku oli pahvilaatikossa ettei kukaan niin helposti olis tajunnu mun virityksiä.
baaa.gif

Nosiis. Eihän sillä mitään merkitystä ole mistä te virtaa otatte, kunhan jännite on suurinpiirtein samaa luokkaa.

Kyllä sitä virtaa tulee niin paljon että kaynnistysyritys on syytä tehdä heti kun kaapelit on kiinni. Ei siis odottelua että lataa. Saattaa muuten kiehahtaa, ihan kuin autoihin tarkoitettujen akkulatureidenkin kanssa.
Akun pullahdus on helppo välttää, kun pistää +kaapelin akun +napaan ja maakaapelin pyörän moottoriin, lähelle starttia. Maakaapeli käynnistettävän ajoneuvon akkuun on väärä menetelmä, startattiinpa sitten mitä tahansa akullista moottoria.

Moottoripyörän akku on 12 V, samoin kuin henkilöauton.Eli virtaa voi huoletta ottaa.Ja on pakkokin, sillä tyhjiin kulunut akku tarvitsee käynnistysvirraksi hieman tehokkaampaa virtalähdettä, pieni akkulaturi ei riitä.Silloin käynnistysvirraksi tarvitaan henkilöauton akkua.
Maastoauton ja kuorma-auton akku voi olla 24 V, samoin trukkien, jolloin virtaa tulee liikaa ja ainakin harrateakkukaapelit lämpene ja sulaa.
Anna henkilöauton akkuvirran hetkisen ladata pyörän akkua ja koeta sitten käynnistystä, jätä pyörä tyhjäkäynnille tai aja kymmenen kilometrin lenkki.Akku on täynnä taas.
Tuo neuvo maakapelin laitosta runkoon on turha.Punainen punaiseen tai plussaan ja miinus mustaan tai miinusmerkkiseen.
Volttimäärä kun on sama kummassakin.Aivan kuin toista autoa käynnistäisit.
Mopt on sitten luokkaa 6 V eli siellä pitää olla varovainen...Mutta liian virtamäärän tuntee siitä, jos kaapelit lämpenee..

kawaa joutui useiseasti käynisteleen henkilö auton akulla ja kuorma auton kaapeleilla ja aina lähti
062802jumpie_prv.gif

enää ei tartte kun venttiilit on kondiksessa ja kikseri lähtee ekalla käyntiin.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Tuo neuvo maakapelin laitosta runkoon on turha.
Olen kyllä ymmärtänyt asian toisin.
Liittämisjärjestys ja runkoon liittäminen on tärkeää, koska akussa syntyvä kaasu on palavaa, ja kiinnitettäessä syntyvä kipinä voi sytyttää sen.

Kaapelien kytkentä menee seuraavasti:
1. Tyhjään akkuun punainen kaapeli plusnapaan
2. Punainen kaapeli virtaa antavan kulkineen akun plusnapaan,
3. Musta kaapeli virtaa antavan härvelin akun miinusnapaan
4. Musta kaapeli hyytyneen ajoneuvon runkoon, ei lähelle akkua tahi kaasuttimia, tankkia bensaletkuja yms.

Allekirjoittanut käynnisteli keväällä Rykköstä auton akulla muutamaan kertaan ennen kuin sai uuden akun hommattua. Kummatkin käy ja kukkuu ainakin vielä. Suurempia vikoja odotellessa...  
crazy.gif
tounge.gif
biggrin.gif

Back