• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Auttakaa onnetonta.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dick
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Dick

New member
Olen koko illan tapellut mopottimeni kytkimen kanssa. Fillari on Suzuki RF 600 vm.1993. Vaikka kytkimen painaa pohjaan vaihteen ollessa päällä ei pyörää saa työnnettyä. Tuntuu kuin kytkintä ei olisi lainkaan. Olen säädellyt taitoni ja kykyni mukaan kytkinvaijeria, mutta eipä tunnu auttavan. Tuntuu että kytkinvaijerin liike on liian pieni. Kun vaijerin kiristää äärimmilleen saa pyörää työnnettyä muttei kuitenkaan kevyesti, vaan vaihde jurraa osittain vastaan. Mahtaako pyörässä olla väärä vaijeri vai mikä mahtaa olla vikana.
Mopotin tuli syksyllä Saksasta enkä ole sillä vielä ajanut.
Muuten pyörässä on kaikki vimpan päälle.
withstupid.gif
 
Voiko öljyt olla kylmänä niin jäykät että vaihteisto ei irtoa moottorista? Lämmitä sydeemi vapaalla ja kokeile parin minuutin kuluttua uudelleen
thumbs-up.gif
 
Enpä oikeen usko, koska fillari on sisällä eteisessä ja lämpötila noin +20.
 
Perustan nyt veikkaukseni muihin aparaatteihin
wink.gif
:

Ei se "säätöä liian" vähän, eikös siellä moottorissa ole vipu johon tulee kytkinvaijeri. Eli siinä on kanssa säätö mahdillisuus??

Mutta melkein helpoin niksi on hieman lämmittää moottoria vapaalla ja sen jälkeen testata miten pelaa.
 
No kiitokset neuvoista. Pitääpä huomenna tunkea fillarin perä ulos oviaukosta ja starttailla. Viimeks vaan tuli niin helvetillinen meteli ku koitettiin miten pärrä pelaa. Akka hyökkäs kirveen kanssa verannalle ja mökötti viikon. On nääs rintamamiestalo ja jyrkät portaat ettei viitti pihalle asti mennä.
033102beer_1_prv.gif
 
Omassa pikkukawassa oli reilun kuukauden öljyttömän seisotuksen jälkeen kytkin vähän jumissa. Koneen kun pöräytti käyntiin varikkotelineessä, niin pian se siitä aukesi ja toimi taas moitteetta. Voiskohan olla yhtään samaa oiretta..?
 
Huom. Jos ollu pitkään käymättä, tyrki lämmeneeseen pyörään 5-kmh vauhtia ja sitten vasta polkase 1 sisään kiekat tyhjäkäyniilä! Kuulostaa siltä että saattaa muuton rusahtaa Ilkeästi.
 
Kytkinlevyt jumittuneet. Starttaa vaihde päällä ja kytkin pohjassa . Kun olet jonkin matkaa ajanut, niin kytkin voi irrottaa. Jarrun paineleminen ajaessa voi irroittaa kytkimen. Ainakin Raisussa piti käyttää tuollaisia metodeja, kun se oli seisonut liian pitkään.
smile_org.gif


Viisaampi metodi lienee purkaa kytkin ja nykiä levyt toisistaan irti.
 
Tuntuuko siltä että se kytkinkahva on todella löysä? Jos siihen on nimittäin laitettu uusi vaijeri ja jätetty testaamatta se vois olla väärän mittainen eikä silloin irroita kytkintä kunnolla.

Pitkä seisonta tekee kummia kaikille liikkuville osille. Jos moottorin lämmittäminen(joka todennäköisesti auttaa) ja vaijerin kiristäminen eivät auta, on seuraava askel varmaankin kytkimen avaaminen ja kytkinlevyjen ja välilevyjen tarkistus etteivät ole pureutuneet toisiinsa kiinni.

Onnea uuden pyöräsi johdosta! :)
 
En tunne RF600:sta, mutta Bandit 600:ssa on siellä alapäässäkin säätö. Ruuvi käännetään ensin tankoon kiinni ja sitten neljäsosa tai puoli kierrosta auki.
 
Kymppi vetoa, jotta on vaan jumissa. Kone käyntiin ja lievää väkivaltaa peliin, niin kytkinkin alkaa taas toimia...
 
Ei vaadi muuta kuin vaihde päälle, kytkinkahva sisään, tönit pyörää edestakaisin pari kertaa, pitäisi irrota.
Tallissa tehtynä näin turvallisempaa kuin koneen käydessä.
 
Omat pelit eki samaa niin kauan kun käytti näitä "prätkäöljyjä" niiden sisältämä liima-aine liimasi levyt toisiinsa jopa 2 viikon seisokin jälkeen ja talviseisonnan jälkeen ne oli tosiaan kiinni. Ne irtosivat vain rankalla kädellä, 4000 kierroksia, kytkin pohjaan ja ykkönen päälle että rusahtaa mutta sen jälkeen toimii. Autoöljyihin (Shell X-100 20W-50) siirryttyäni on pelannut aina moitteetta ja jopa paremmin kuin noiden pyöräöljyjen aikaan.
 
Ja sulla kuitenkin käy se pyörä?
Itselleni kävi ensimmäisenä kesänä vanhanaikainen, pyörä sammui aina kun kytkimen löysäsin....sitä yritettiin taluttaa itään, länteen ja etelään...
Kunnes sit minua kokeneempi pyöräilijä hoksasi sen pienen anturin siellä seisomajalaksen vieressä...sen tappi oli juuttunut pohjaan ja niinpä se tulkitsi jalan olevan alhaalla ja pysäytti koneen...
Rasvaa anturiin ja menoks....
 
Käytin mopotinta hetken aikaa. Kytkin pelaa niinkuin kuuluukin. Eipä ollut kallis vika.
withstupid.gif
 
itel talvella rempan jälkeen sama homma... hetken mietin mut sit vein pyörän käyntiin pihalle 10 minsax ja uusi säätö... tänää sit varmaan saa taas sätää ku ottaa liikenteeseen :jippikaijee:nii sit osaa säätää sen vimpan päälle
 
Back
Ylös