• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fidel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fidel

New member
Moi.
Olen tässä ihmetellyt, että miksi avatarin maksimi koko on ainoastaan 10kb  
eek.gif
?
Eihän siihen saa mahtumaan oikeen minkäänlaista kuvaa.

Eikö raja voisi olla esim. 30kb eipä tuo varmastikkaan näitä sivuja liikaa kuormittaisi...
En ole kyllä missään aiemmilla foorumeilla törmännyt noin pieneen koko rajoitukseen.

Avatarin koko on max. 64x64 pikseliä, sen kokoinen kuva ei tarvitse edes noinkaan paljon tilaa.
Eli pienennä se kuvasi valmiiksi oikeaan kokoon niin kyllä mahtuu.

Ei ne vaan kuule kaikki mahdu..
Esim. Rajasin yhdestä digikuvasta alueen josta ajattelin tehdä avan, leikkasin sen ja pienensin 64x64 kokoon vei tilaa muistaakseni n. 28kb, jonka jälkeen yritin uudestaan ja huononsin vielä laatua huomattavasti ja tulos oli n. 16kb,
siitä pienemmäksi en sitä saanut.

Ja photoshoppi oli käytössä..

Pienet kuvat kannattaa tallentaa gif- tai png- muotoon.
Optimointiin kannattaa muutenkin kuluttaa hieman aikaa, kun ohjelma ei itse tiedä mikä näyttää parhaimmalta.
Omani kun aikoinaan tein niin en huomannut mitään merkittävää eroa 10kB kuvalla tai käytössä olevalla 5,4kB kuvalla.
smile_org.gif

Huomasin juuri, että avatarini ei olekaan gif vaan normaali jpeg.
omg.gif

Formaatti ei vissiinkään ole niin kirkossa kuulutettu. No sama se , tehkään niin, että tulee hyvä.
biggrin.gif

Valokuvisssa jpg on toimivampi, esim vähävärisissä piirroksissa sitten giffit. Animoidut giffit sitten asia erikseen, jos niitä ei osaa optimoida niin ei kannata varmaankaan käyttää
smile_org.gif

6.04 KB (6186 bytes) .jpg

Pitäähän tuota laatua valokuvasta vähä pienentää, muttei paljoa. Imho ei edellytä toimenpiteitä.

sanoi:
Ja ei se avataren koko vaan miten SITÄ käyttää ja näyttää!  
biggrin.gif
lol..  
biggrin.gif

Hmmm.. pieneksi olette kyllä saanut kuvanne..  
omg.gif

Kait se on ilalla palattava sorvin ääreen ja yritettävä eri tyylillä / ohjelmalla, josko sen saisi riitävän pieneen kokoon.

Millä ohjelmalla olette muuten noita muokkailleet?
Itse koitin photoshopilla ja mielestäni kaikkea yritin, mutta ei, vaikka huononsin laadun sellaiseksi, että kuvasta ei enää ottanut selvää, niin koko oli edelleen n. 15kb...  
nixweiss.gif

ja .jpg formaatissa oli.

Tallenna fotarissa Save for Web & Devices komennolla ja ennen tallennusta kuvalle vähän Filter -> Sharpen ->Unsharp Mask, esim. 100/1/0, kyllä se siitä, toi mun avatar on 4Kt ja kyllä mut siitä tunnistaa.
sad_orig.gif

Millä ohjelmalla olette muuten noita muokkailleet?
Ei jaksa warettaa tai maksaa. Paint.NET on itellä käytössä. Vähä raskas ja tietyissä jutuissa rajoittunut, mutta vörkkii.

Edit: Enkä minä oikein ymmärrä mitä kikkoja siinä pitäisi käyttää. Pienentää kuvan 64x64pix-kokoon. Sitten vaan save as ... jpg ja laatuvalinnasta joku 50-80% pitäs riittää vaikka olisi kuinka monimutkainen kuva.

Pakko hiukan inistä tuosta koosta.

Siis nykyisellään, kun 20"-24" (pystyresoluutio noin 1000, Orgin alkaessa ollut noin 600) alkaa olla normi koko näytöillä, niin tuo 64x64 on kyllä aneemisen pieni. Muutenkin siihen minkään muun kuin hymiön mahduttaminen on aivan turhaa, jolloin sen tarkoitus tunnistettavuutta ja persoonalisuutta lisäävänä tekijänä mitätöityy. Joku 80x120 Olisi huomattavasti parempi, portrait 3:2 suhteella.

Edes teknisesti tuon muuttaminen ei voi olla este, kun tuon 10 kilon limitinkin voi helposti pitää samana...

sanoi:
Edit: Enkä minä oikein ymmärrä mitä kikkoja siinä pitäisi käyttää. Pienentää kuvan 64x64pix-kokoon. Sitten vaan save as ... jpg ja laatuvalinnasta joku 50-80% pitäs riittää vaikka olisi kuinka monimutkainen kuva.
Mutta kun ei riittänyt, pienensin kuvan tuohon kokoon ja vaikka vedin laadun huonnoimmaksi mahdolliseksi (jolloin kuvasta ei saanut enää selvää) vei se silti 17kb,
mutta nyt onnistu kun tallensin sen giffiksi ja kooksi tuli 4,10kb
062802jumpie_prv.gif

sanoi:
Pakko hiukan inistä tuosta koosta.

Siis nykyisellään, kun 20"-24" (pystyresoluutio noin 1000, Orgin alkaessa ollut noin 600) alkaa olla normi koko näytöillä, niin tuo 64x64 on kyllä aneemisen pieni.
Totta.

sanoi:
Mutta kun ei riittänyt, pienensin kuvan tuohon kokoon ja vaikka vedin laadun huonnoimmaksi mahdolliseksi (jolloin kuvasta ei saanut enää selvää) vei se silti 17kb,
mutta nyt onnistu kun tallensin sen giffiksi ja kooksi tuli 4,10kb
062802jumpie_prv.gif
Jotain hämärää on tossa sun muunnoksessa on ollut, koska 64x64 pikselin kuva 16-bit väreillä on pakkaamattomanakin vain 8kB.

Siis nykyisellään, kun 20"-24" (pystyresoluutio noin 1000, Orgin alkaessa ollut noin 600) alkaa olla normi koko näytöillä
Ei kannata vetää noin suoria oletuksia. Varmasti 20-24" näyttöjä 1680xPlaa on kovasti käytössä niitäkin, muttei varmaan missään määrin yhtä paljon kuin 1280x960, 1280x800, 1280x1024 -resoluutioita yhteensä. Varmasti joku käyttää foorumia alle 800px pystyresoluutiollakin. Tästä voi toki kiinnostunut tehdä äänestyksen foorumille että mikä resoluutio kelläkin on käytössä.

Ei foorumin tarkoitus ole minusta esitellä nättejä signatureja tai avatar-kuvia. Parempi vain kun ruudulta ei mene tuohon turhuuteen hirveästi tilaa.

Tuo ei juolahtanu mieleen, totta. En ole noita multimedia puhelimia vielä alkanut harrastaa.

Hyvin onnistu pienennys mullakin.

Toi mun avatar on alunperin noin kämmenenkokosesta tarrasta scannerilla otettu kuva, (tarra nykyään kypärässä
wink.gif
) jonka sit pienensin ja käsittelin irfanwievillä.

1687 bytes jpeg tiedosto.

Tosiaan välillä huomaa kuinka sivun avattaret latautuu aikasta hitaasti, kun osa niistä kuvista tulee joidenkin kuvapalveluiden kautta.

Mitähän se latausaika ois kun ne ois vielä isompia..

Eli jaa-ääni nykyiselle käytännölle.

062802moto_prv.gif

Ropaaja:
Saisit helposti pienemmän ja parempi laatuisen, jos tekisin siitä gif/png tiedoston.
smile_org.gif

Back