• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

B-kortilla lupa ajaa kevaria

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tinde
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tinde

New member
https://www.is.fi/autot/art-2000006594761.html

Mielenkiintoinen kirjallinen kysymys.

PERUSSUOMALAISTEN kansanedustaja Jani Mäkelä haluaa yhä useammalle ajokortin haltijalle myös mahdollisuuden ajaa kevytmoottoripyörää. Mäkelän mukaan tämä olisi EU-direktiivin mukaan mahdollista, mutta Suomessa lainsäädäntö on nuivempaa.

Erinomainen ehdotus. Vaikea suhtautua kovin kriittisesti kun itse on ajanut 80-luvulla saadulla ABC-kortilla ysisatasta 18-vuotiaana hyvällä menestyksellä. Toki olin aika kokenut motoristi jo ennen täysi-ikäisyyttä.
Raja voisi olla 250cc. Siis kevariraja. Englannissa oli vuoteen 1983 asti muistaakseni.

Mahtaisi pompsauttaa nyt jo kovin korkeat piikkien vakuutusmaksut vielä korkeammaksi, jolloin ei olisi varaa liikennevakuuttaa kun ne olisi punakilpihinnoissa?

Mahtaisi pompsauttaa nyt jo kovin korkeat piikkien vakuutusmaksut vielä korkeammaksi, jolloin ei olisi varaa liikennevakuuttaa kun ne olisi punakilpihinnoissa?

Piikkien ongelma ei liene aikuiset, vaan 16v jonnet jotka virittävät, keulivat ja kolaroivat.

Joku piikkinen skootteri olisi kyllä mainio taajamamopo. Normipiikki on aika pieni aikuisen miehen alla. Pienelle naiselle sopivampi. Nythän vanhimmat "lahjakorttilaiset" lähestyvät viittäkymppiä.

Ison A:n BC:n päälle muutama vuosi sitten suorittaneena vähän ihmettelen tuota. Autokoulussa opetettiin nimenomasm moottoripyörällä ajoa, ei mitenkään erityisesti suuritehoisella pyörällä ajoa. Saisko kevarikortilla sitten ajaa riittävän alitehoista autoa?

Tuohan söisi perustan koko korttijaottelulta autojen ja kaksipyöräisten välillä.

Miksei B-kortilla saa ajaa rajoitettua kevytkuorma-autoa kun samanlaista pakuksi rekisteröityä saa ja vielä ilman rajoitinta?

Nythän vanhimmat "lahjakorttilaiset" lähestyvät viittäkymppiä.

Kt-kortti -82, "lahjakortti" -84 ja puolivuosisataa meni jo, luulisin:D
Tuskin raktoria sais liikkeele vaikka siihen lisenssi löytyy, no jos joskus maajussiksi ryhtyy...
Muuten ihan mielenkiintoinen avaus persulta, oliko moottoripyörien autoveroasia jo hoidossa?

Viimeksi muokattu:
Mikäs siinä, mutta mopon nopeus riittää kaupungilla ja epäilen ettei monikaan kevaria hankkisi B-kortin saatuaan.

Raja voisi olla 250cc. Siis kevariraja. Englannissa oli vuoteen 1983 asti muistaakseni.
Niin, siksi varmaan raja oli 250cc , kun siihen aikaan kuutiot ja teho olivat käytännössä sama asia. 2000-luvulla on 650cc kawasakin cruiseria 60hv tehoilla ja 636cc ninjaa 130hv tehoilla.
Se mitä tässä ajan takaa, niin noi 250cc valkokilpienskat tuottaa sen +-55hv konetehoa. Piikkisessä semmosessa on n. 35hv, mikä on sekin ihan liikaa useimmalle 16-vuotiaista. Pikemminkin tehorajaa voisi nostaa vaikka 20hv:aan ja kuutiot vapauttaa. Silloin voisi tulla jopa ihan varteenotettavia nelarienskojakin A1-korttiluokkaan.

Aika harva nykyään ajaa kevarikorttia. Löytyyköhän jostain tilastoa miten 16 vuotiaiden a kortin suorittajien lukumäärä on kehittynyt viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana?

Pikemminkin tehorajaa voisi nostaa vaikka 20hv:aan ja kuutiot vapauttaa. Silloin voisi tulla jopa ihan varteenotettavia nelarienskojakin A1-korttiluokkaan.

Ajatuksena tämä olisi hieno vaihtoehto mutta arvata saattaa mikä on lopputulos, 500cc nelarienskasta rajoittimet pois ja keula kohti kirkkomaata...

Eipä silti, moni on piikkiseen kotariin vaihtanut 250 koneen, eikä poliisit tunnu tajuavan mitään vaikka tehoa on ihan helvetisti enemmän mitä 11kw koneissa.

Totta tuokin kyllä. Toki voisi olla sekä kuutio-, että tehoraja niin kuin nytkin, mutta 2t vehkeiden osalta kuutiorajan nosto ei ainakaan auta, kun saa vaan entistä tehokkaamman pelin ilman kureja :D

Sinänsä nuo 250cc katuenskat (crf250, wr250, klx250 yms.) olis ihan täydellisiä A1 luokkaan. Riittää potku pysyä liikenteen mukana, mutta ei kuitenkaan lähellekään yhtä raju kun 125 valkokilpi kisaenska kuristamattomana.

Sinänsä nuo 250cc katuenskat (crf250, wr250, klx250 yms.) olis ihan täydellisiä A1 luokkaan. Riittää potku pysyä liikenteen mukana, mutta ei kuitenkaan lähellekään yhtä raju kun 125 valkokilpi kisaenska kuristamattomana.

Ja tuossa kokoluokassa alkaa löytyä myös skoottereita sekä joitain katupyöriä.

Mainio ehdotus. Tuskin kuitenkaan menee läpi kun mottoripyöräily on kielletty tekemällä siitä mahdollisimman vaikeaa.

Miksi rajoittaa tuota piikkeihin? "Lahjakortti" takaisin, päästään taas ihmettelemään onnettomuustilastoja, tappoveroa ja järkyttävästi nousevia vakuutusmaksuja!

Miksi rajoittaa tuota piikkeihin? "Lahjakortti" takaisin, päästään taas ihmettelemään onnettomuustilastoja, tappoveroa ja järkyttävästi nousevia vakuutusmaksuja!

Miekii on kuollut ja loukkaantuntu lukemattomia kertoja, koska minulla on lahjakortti...:;):

Faijalla ei ollut fyrkkaa ja maksoin ite AB kortin, mulla ainakaan mitään lahjakorttia ole... vihreetä s-korttiakaan ei ole kun oon nykyään tojotamiehiä ja sekin on valkoinen...:grin:

Ikää 55 v, ite myös maksoin ABC kortin vuonna - 83. Maksoi 3300 markkaa. Ajellut nyt yli 20v erinäisillä mopedeilla enkä kertaakaan ole joutunut onnettomuuteen vaikka vauhti on aina "reipasta". Ihmettelen suuresti noita jotka arvostelevat lahjakorttilaisia. Suomessa nyt ei vaan saa mitään lahjaksi.

Jotenkin tuntuisi fiksummalta sellainen muutos että ei olisi kolmea A-korttia vaan minkä sitten ensin suorittaakin se ajan myötä muuttuisi seuraavaan luokkaan ilman tutkintoa / koulutusta / maksuja.
Minä en usko että kevarilla pari vuotta ajaneella on ongelmia A2-pyörän kanssa, ja jos on niin ne ovat sellaisia ettei korjaamiseen pakkosuoritetut pari teoriatuntia ja viisi ajotuntia *500 euroa kiitos* auta.
Sama juttu A2 -> A.

Ostin ekan satapiikin 10 vuotiaana. Vissiin kolmannella luokalla olin koulussa:dunno:

16v ajoin piikkikortin, jolloin oli jo vuosia ajokokemusta alla ja sitten 18v sain "lahjakortin". Joitakin vuosia meni autoja rassaillessa, mutta vuodesta -94 olen ajanut lahjakortilla ns. isoja pyöriä.

Tuo lahjakortin morkkaus on osaltaan kateutta ja osaltaan sitä, että täysin ilman mitään koulutusta ja kokemusta sai keski-iän kriisissä ja viidenkympin villityksessä ison pyörän alle ja vaihtelevin tuloksin.

Back