• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bandit 1200 venttiilien säätö yms.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peveko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

peveko

New member
Ostin -03 Banditin pari viikkoa sitten ja sen myötä olen nyt uusi palstalainen. Apuja kaipaisin siihen, että 12000 km huolto on tehtävä lähiviikkoina.  Huolto-ohjelma näyttäisi olevan "tee se itse miehelle" muuten kohtuudella tehtävissä, mutta tuohon venttiilien säätöön kaipaisin neuvoja.  Ilmeisesti säätö on normaali ruuvisäätö, mutta tehdäänkö säätö lämpimänä vai kylmänä ja mitkä on imu- ja pakoventtiilin arvot ? Ilmeisesti tankin poistamalla pääsee irroittamaan venttiilikopan sekä venttiileihin käsiksi, mutta onko jotakin muuta erityistä, mihin pitäisi kiinnittää huomiota, kuten venttiilikopan kiristys, yms ?  Millainen tiiviste kopassa on, onko se uusittava avauksen jälkeen? Ja onko koneessa kannen yläpuolinen nokka-askeli/akselit, jolloin säätökohta on nähtävillä suoraan nokan sijainnista? Toki pyörän voisi viedä huoltoonkin säädettäväksi, mutta itse tekemällä saisi hyvän mielen sekä pyörän tekniikka tulisi näiltä osin tutummaksi. Ja taitaa näillä Kuopion seudun huoltoliikkeillä olla näin keväisin sen verran pitkät jonot, että ennättää mennä 12 000 km huoto reilusti ohi.

Myöskin renkaat on pian uusittava, joten olisiko myös vinkkejä minkä merkkinen ja tyyppinen renkaan tulee olla, jotta se on hyvä? Ensisijaisesti haen kulutuskestävyyttä (ajo pääasiassa maantietä ja matkaa), jotta pääsisin seuraavat 10 000 km ilman renkaanvaihtoa. Ja jos jollain on vielä tietoa, että mistä liikkeestä Kuopion seudulla renkaat saa hyvän palvelun kera edullisesti, niin otan senkin tiedon ilolla vastaan ?

Lämpimiä ajokelejä kaikille lukijoille !

Kysyppä vielä kuitenkin Iekiltä, jos se huolto johonkin väliin mahtuisi.
Tmi Iekin Huolto E.Hyvärinen Haapaniementie 17, 70620 KUOPIO Puh. 017-2622894 email: iekin.huolto@dnainternet.net

Minkä värinen bandu sulla on?
Itselläni on musta ja tule nykäisemään hihasta, jos nähdään Puijolla, abc:llä, yms.
Tässä kuva omasta bandiitistani

Kiitos vinkistä, kysynpä myös jonon pituutta Iekiltä. Väri minun bandussa on hopea. Ei muuten auennut tuo kuva sinun bandusta, mistä lie johtunee ?

Voit käydä katsomassa minun allekirjoituksen linkistä niitä kuvia ja älä kysy Iekiltä jonon pituutta, vaan kysy milloin onnistuu se 12000km huolto.

muistaakseni imu 0,10-0,15 ja pako 0,18-0,23mm. Kopassa on kumitiiviste ja se kestää avata monta kertaa. Säätö kylmänä ja ei siinä mitään ihmeellistä ole, jos tekniikka on muuten tuttua. Parin tunnin homma, jos huolella tekee. En tiedä, mitä veloittavat nykyään, mutta kyllä siihen aina muutama satanen uppoaa. Tuo euro on sen verran jännä homma. Eihän se ole kuin pari tonnia vanhassa rahassa. Sillä saa öljyt ja suodattimen ja muutaman tunnin valohoitoa.

Banditilla tykkäsin ajella Bridgestonen 020 kumeilla. Voisivat olla sinun käyttöösi ihan sopivat ja hintakin on laskenut.

Renkaiksi en ottaisi bridgestone 020 enää ikinä, kun olen niitä yhden sarjan ajanut ja eturengas menee laikuille varsin pienillä kilometreillä. Todella monet sanoo aivan samaa siitä jos on 020 eturenkaana ja metselerin z4 olen ajanut monta sarjaa, sekä niistä olen kuullut myös kehuja paljonkin. Märkäpito ei ole mikään älytön z4 renkailla, mutta ei sateella muutenkaan kanttailla ihmeemmin.

Ostin -03 Banditin pari viikkoa sitten ja sen myötä olen nyt uusi palstalainen. Apuja kaipaisin siihen, että 12000 km huolto on tehtävä lähiviikkoina. Huolto-ohjelma näyttäisi olevan "tee se itse miehelle" muuten kohtuudella tehtävissä, mutta tuohon venttiilien säätöön kaipaisin neuvoja. Ilmeisesti säätö on normaali ruuvisäätö, mutta tehdäänkö säätö lämpimänä vai kylmänä ja mitkä on imu- ja pakoventtiilin arvot ? Ilmeisesti tankin poistamalla pääsee irroittamaan venttiilikopan sekä venttiileihin käsiksi, mutta onko jotakin muuta erityistä, mihin pitäisi kiinnittää huomiota, kuten venttiilikopan kiristys, yms ? Millainen tiiviste kopassa on, onko se uusittava avauksen jälkeen? Ja onko koneessa kannen yläpuolinen nokka-askeli/akselit, jolloin säätökohta on nähtävillä suoraan nokan sijainnista? Toki pyörän voisi viedä huoltoonkin säädettäväksi, mutta itse tekemällä saisi hyvän mielen sekä pyörän tekniikka tulisi näiltä osin tutummaksi. Ja taitaa näillä Kuopion seudun huoltoliikkeillä olla näin keväisin sen verran pitkät jonot, että ennättää mennä 12 000 km huoto reilusti ohi.
Jotain tuontyyppistä kyselin myös itse kun pari vuotta sitten kaverin Bandiittiin olin venttiilejä lähdössä säätelemään. Jos olet aiemmin jostakin laitteesta venttiilit säätänyt niin homma onnistuu varmasti. Venttiilit ovat tosiaan ruuvisäätöiset. Nokka-akselin asento on helposti todettavissa joten vauhtipyörän merkeistä ei tartte välittää.

Venttilikoppa oli aika ahdas irroittaa/kiinnittää mutta taitaa olla muissakin vastaavantyyppisissä pyörissä. Tulppien ympärystiivisteiden kanssa kannattaa olla tarkkana venttiilikopan kiinnilaittovaiheessa etteivät ne pääse irtoamaan asennusvaiheessa.

Kannattaa tehdä itse niin oppii väkisinkin samalla oman ajopelin sielunelämästä jotain. Tästä voi olla hyötyä joskus myöhemmin. Kaiken lisäksi tulee tehtyä kaikki VARMASTI ja HUOLELLA.

Kiitos tiedosta. Jos koppa on kumitiivisteellä, niin silloinhan ei tarvitsisi käydä edes tiivistettä hakemassa, vaan hommaan pääsisi heti.

Itellä ainakin tossa venttiilinsäätö hommelissa auttoi se "erikoistyökalu". Löysin siitä netistä kuvankin, mutta kun olen niin käsi näissä tietokone sydeemeissä että en saa sitä tähän liitettyä.
nixweiss.gif
Tuossa nyt kuitenkin se osoite...
http://www.holeshot.com/main....ool.jpg

Kiitokset juh@:lle. Olen säätänyt venttiileitä paljonkin, mutta en aiemmin moottoripyöristä, joten viestisi rohkaisee tekemään sen nyt Banditistakin. Ja uskon myös siihen kuten sanoit, että kun itse tekee, niin se tulee tehtyä HUOLELLA.

Mihin nicin "gsf1157:n" mainitsemaa erikoistyökalua käytetään ja onko se välttämätön säädön tekemiseksi ?

Jos englanti taipuu, niin täältä löytyy tekstiä että kuvia operaatiosta. Hommana ihan peruspuuroa, paitsi ahtaat paikat. Muista sitten tiivisteliimana käyttää punaruskeaa liimaa, täytyyhän kavereiden saada nähdä että olet remppaa tehnyt
wink.gif
.

Mihin nicin "gsf1157:n" mainitsemaa erikoistyökalua käytetään ja onko se välttämätön säädön tekemiseksi ?

Ihan vaan sen säätöruuvin pyörittämiseen, onnistuu kyllä ilmankin, esim kärkipihdeillä. Helpottaa vaan kun sitä tilaa ei siinä liiaksi ole.
confused_orig.gif

Venttiilien säädön yhteydessä pitäisi tehdä myös kaasuttimien synkronointi. Siihen tarvii alipainemittarit. Itse homma ei sinänsä ole hirveän vaikea, tosin herkkää hommaa se on.

Onkohan kaasuttimien synkronointi välttämätön, sillä kone pyörii erittäin hyvin ja kulutuskin on vain haarukassa 5 -6 litraa ? Alipainemittaria ei ole ja synkronoinnin tekeminen on siis kotikonstein minulle mahdotonta. Vai onko vaarana, että synkronointi muuttuu venttiilien säädön yhteydessä ? Joutuneehan siinä irroittamaan kaasuvaijerit säädön ajaksi.

Onkohan kaasuttimien synkronointi välttämätön, sillä kone pyörii erittäin hyvin ja kulutuskin on vain haarukassa 5 -6 litraa ?  Alipainemittaria ei ole ja synkronoinnin tekeminen on siis kotikonstein minulle mahdotonta. Vai onko vaarana, että synkronointi muuttuu venttiilien säädön yhteydessä ?  Joutuneehan siinä irroittamaan kaasuvaijerit säädön ajaksi.
No ei ole välttämätön - mutta synkka muuttuu ajan kanssa koska kurkkuihin tulee likaa (vähintään öljyn huohotinputkesta) ja mekaniikka kuluu, edellinen pyörä B6 ei ollut mitenkään tarkka synkkauksen kanssa - nykyinen ruisku onkin sitten jo todella tarkka. Ja eihän se käytännössä muutu venttiilien säädön takia, mutta teoriassa kyllä jos venat on pahasti pielessä niin voisi virtaukset muuttua.

Joku myy/myi täällä palstalla putkimallisia synkkamittareita kohtuuhintaan - kannattaa ostaa koska synkkauksella on iso merkitys (mulla on sellaisia putkimallisia yksi ylimääräinen vähän käytetty setti tolta B6 ajalta, samoin Banditin 600/1200 Haynes manuaali ja huoltokirja printattuna joita voi kysellä käyttöön täällä pk seudulla). Synkatessa kannattaa muuten heittää kurkkuihin vähän Carb Cleaneria (CRC tai jotain muuta merkkiä) niin tulee synkattua puhdasta pintaa vasten. Tätä ei useinkaan huoltokirjassa lue, mutta käytännössä auttaa...

Samassa yhteydessä jos vielä säätää tyhjäkäyntiseokset niin käynti tasoittuu todella merkittävästi. Mä innostuin tekemään noi säädöt muutaman tuhannen välein muutamaan kertaan kun käynti varsinkin alakerrassa parani aina todella merkittävästi.

Voisiko pikkuisen epätainen tyhjäkäynti viitata synkronoinnin tarpeeseen, vain kuuluuko rosvon käydäkin hiukan rosoisesti? Tuli vaan mieleen, että jos tyhjäkäynti on mahdollista saada kieppimittarin mukaan "suoraan" kannattasi mopo synkata?

Back