• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Banditin etujouset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja creative
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

creative

New member
Onko kokemuksia vaihtaa toisen valmistajan esim Öhlins etujousia.
Ja mitä viskositeetti öljyä olette käyttäneet.
Kun tuli vaihdettua takaiskari niin pitäis kai tehdä etusellekkin jotain..? Niin ja muuttuko ominaisuudet.

Kaverillani on -99 1200 bandiitissa progressiven takaiskari ja saman merkkiset 10% jäykemmät etujouset. Kyseisen merkkisiä etujousia ei vaan löydy enää -01 eteenpäin olisi muuten stormilla hintaan 96€. Kieltämättä niillä jousilla keula on jämäkkä sekä hieman jopa kova normaaliin ajoon, mutta kyllä siihen varmasti tottuisi. Pelkällä jäykemmän keulaöljyn vaidolla ei taida olla suurta merkitystä tässä tapauksessa. Tosin öhlinssin vieterit eteen pitäisi olla aika samoissa hinnoissa ja itse Pauli varmaan laittaa aiheesta lisää juttua kun vaan huomaa aiheen.

Suizan mainitsema jousituspaketti tarkoittaa minun Banditia. Jäykempien jousien kanssa olen eteen laittanut 15W öljyn, koska vaimennuksia ei voi muuton säätää. Kuten Suiza mainitsi, pyöräni jousitus on merkittävästi kovempi kuin vakiona. Itse rata-ajoa harrastavana (pääosin eri pyörällä) tykkään jämäkästä alustasta.

Jos laitatte keulaan jäykemmän jouset, samaan aikaan suosittelen takapumpun vaihtoa ( ja myös päinvastoin). Muutoin alusta ei ole balanssissa ja ajo-ominaisuudet kärsivät.

Banditissani on Progressiven takapumppu, jossa on esijännityksen säätö ja 5-portainen paluuvaimennuksen säätö. Jousi on painon mukaan valittu; oli kaksi vaihtoehtoa tarjolla. Säädöt riittävät yllättävänkin hyvin. Toki Öhlinsin vastaavalla lisättynä esijännityksen hydraulisäädöllä ollaan eri tasolla.

Bandit toimii radallakin erittäin hyvin. Ainoastaan kallistusvaran rajottuneisuus haittaa. Muutaman ajokerran jälkeen jalkatapit ovat lyhentyneet uhkaavasti. Radalla eron vakioon huomaa parhaiten ja se on erittäin suuri. Olen ajanut radalla sekä vakion että uusilla osilla varaustettuna.

Kun alusta on jäykempi ja säädöt paikallaan, teho saadaan siirtymään kiihdyttäessä paremmin tiehen eikä keulimiseen. Toki joku voi tykätä enemmän keulimisesta, eikä siinä mitään.

Muistakaa vaihtaa samalla myös punosletkut jarruihin; siinä saa pienimmällä rahalla eniten parannettua ajo-ominaisuuksia.

Kiitokset taas Paulille hyvistä neuvoista ja ne öhlinsin etujouset on mp-racingillä 113€ pari, että pitänee ne tilata kun saa pyörän ensin päällisin puolin valmiiksi niin voi syventyä alustan laittoon.

Öhlins front fork spring kit bandit 1200 01-05
Part No. 08674-90
Length 375 mm

http://www.mp-racing.fi/showpage.asp?id=4505
Puhelin: 019-8317 100

Onkos mitää tietoa noista wilbersin iskareista ja jousista? Näyttäis taka-iskareita ainakin olevan kohtuullisempaan hintaan kuin öhlins, wp tai bitubo.

Kiitellään vastauksista. Mp-racingille on kysely laitettu saatavuudesta.
Ja teräspunoletkut tuli laitettua edellisenä talvena,se on kyllä kannattava muutos, ei ole enää kumimainen jarrukahva..

Back