• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bensa valo palaa jatkuvasti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japit
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Japit

New member
daytona 955i on ollut talven seisonnassa melkein tyhjällä tankilla, nytten ajoon ja suoraan tankkaamaan. Tanki piripinnassa, mutta bensa valo jäi palamaan. Ei hirveästi vaikuta ajoon, mutta korjattavahan se joskus on. Eli onko siellä joku mekaaninen osa joka jäänyt jumiin vai hoituuko anturin toiminta sähköisesti? Löysin yhden anturin tankin alaosasta oikealta mihin menee kaksi johtoa, ilmeisesti kyseinen anturi joka valon sytyttää?

Eikös noissa yleensä ole koho varren päässä? Kokeile pari rivakkaa keulintaa ja tiputa keula vähän jämäkämmin alas niin luulisi irtoavan
biggrin.gif
.

Vai oliko noita kohovirityksiä vain niissä mun 70-lukulaisissa autoissa
nixweiss.gif

Vastatkoon joku joka paremmin tietää, mie lähen nyt kotio.

Ainakin 1050 bensapintaa kyylää anturi, joka on kiinni wanhan ajan vessanpyttyjen säiliöistä löytyvää kohoa vastaavassa systeemissä. Eli kelluva pallero varren päässä ja toisessa päässä anturi joka tarkkailee varren asentoa tai paremminkin päästää virtaa läpi kun varsi on ala-asennossa.

Varmaankin sinulla jämähtänyt tuo varsi alas tai itse anturi ei enää noteeraa asentoa oikein. 1050 masiinassa koko bensapumppuanturihässäkkä tulee pakettina tankin pohjasta pistämällä tankki päälleen pöydälle ja irrottamalla tankin pohjasta koko pumpun kiinnityslevy.

955 ei ole minulle tuttu, mutta epäilisin että pelkkää anturia et pääse muuten räpläämään kuin tuon levyn irti ruuvaamalla ja ujuttamalla paketin pihalle. Tietty jos oikein fakiiri olet, niin teoriassa tankin täyttöröörin kautta onkimalla kohoa voisi herkistellä. Tässä vaan vaikeutena ettet ongi muita johtoja, suodatinta, bensapumppua ym. sälää joka on siellä tankissa samassa nyytissä. Fakiiritemppu 2: irrota vain tyhjä tankki ja rytkäytä/ravistele ylösalaisin, luulisi ainakin kohon heilahtavan, jos siitä kiikastaa.

Jos/kun joudut sen koko paketin irrottamaan, niin kohosysteemin asento kannattaa takaisin tunkiessa katsoa tarkkaan, koska vaikuttaa suoraan siihen milloin lamppu vilahtaa. Samoin kiinnityslevyn tiivistettä ei kannata irrottaa/räplätä jos et aio sitä vaihtaa.

Tarvii ilmeisesti alkaa jossain vaiheessa irrottaan tankkia ja kokeilla jos kunnon ravistelulla lähtisi koho liikkeelle, sehän se luultavasti on jäänyt alaasentoon. Tota levyä en viitsi ihan heti alkaa auki ottamaan. saa nyt jonkun aikaa odottaa kun pääsin juuri vasta ajamisen makuun, seurataan tripistä kilometrejä sen verran ettei pääse loppumaan. Jos vaikka jossain "vahingossa" kokeilisi tuota keulimiskikkaa
wink.gif

Tarvii ilmeisesti alkaa jossain vaiheessa irrottaan tankkia ja kokeilla jos kunnon ravistelulla lähtisi koho liikkeelle, sehän se luultavasti on jäänyt alaasentoon. Tota levyä en viitsi ihan heti alkaa auki ottamaan. saa nyt jonkun aikaa odottaa kun pääsin juuri vasta ajamisen makuun, seurataan tripistä kilometrejä sen verran ettei pääse loppumaan. Jos vaikka jossain "vahingossa" kokeilisi tuota keulimiskikkaa
wink.gif
Olis tuo varmaan ainakin poliisille uusi selitys pureskeltavaksi; Emmä muuten, mutku on koho jumissa...
biggrin.gif

Jos korjaamokäsikirjasta tms näet kohon sijainnin, sitä voi kai yrittää ronkkia tikullakin.

Mulla tuli sama ongelma syksyllä 01-speed tripleen jossa anturi on ainakin sähköinen=vastus muuttuu bensapinnan korkeuden mukaan ja anturi on niinkun letku ilman mekaniikkaa,ainakin 04 sprinteissä se on vielä samaa mallia kuin mulla... eli keulimiset ei auta...
Osan sais halvimmalla suomesta HD-centerin kautta=130e,ovh.165e ja sitähän ei sitten pysty itse korjaamaan.
Ite nippasin liittimen irti ni jo loppuu valon palaminen,ja sen anturin tilaan sit suoraan briteistä tai saksasta mut en toho Hintaan!!!

Ps. Maahantuoja sano et noit antureita on menny enemmänkin eli veikkaisin et sullakin on sähkönen malli?..
confused_orig.gif

Mulla tuli sama ongelma syksyllä 01-speed tripleen jossa anturi on ainakin sähköinen=vastus muuttuu bensapinnan korkeuden mukaan ja anturi on niinkun letku ilman mekaniikkaa,ainakin 04 sprinteissä se on vielä samaa mallia kuin mulla... eli keulimiset ei auta...
Nyt alkoi kiinnostaa mikä patentti siellä oikein on näissä vanhemmissa. Tarkoitatko oheisessa t595.net threadissä kuvattua '03 Daytonan mysteeriota?
http://www.t595.net/messageboard/thread.asp?thread=32187
Tanksensor_0.JPG

Tanksensor_1.JPG

Tanksensor_3.JPG

Tanksensor_4.JPG

Sikäli kun tuon sepustuksen tajusin, niin tuossa versiossa olisi kyseessä putkessa killuva koho, joka on magneettinen ja putken seinämät sitten haistelevat missä kohtaa magneetti seilaa. Jos se on tuollainen versio, niin luulisi styroksiin kääräistyn magneetinkin putkessa liikahtavan kunnon rymistelyllä.

Mikähän tuo "letku ilman mekaniikkaa" oikein on? Ihan ylettömästä uteliaisuudesta vaan kiinnostaisi toimintaperiaate, jos se ei perustu mihinkään mekaaniseen kohoviritykseen.

Edit. Löytyi vielä tämöinenkin, näitä on Riumpeissa näköjään vähän joka lähtöön:
photo.asp

No ensiksi se mun versio ei ollu tommonen,vaan se ns. letku/putki oli halkasijaltaan n.10mm eli sinne toi styroksi tuskin mahtuiskaan,Kiinnitys tankin pohjaan erilainen kuin tossa se mun malli kiinnittyy tyyliin sytytystulppa eli tankissa kierteet ja anturi kierretään siihen n.17mm avaimella.
Eli se on varmaan uudemmassa Daytonassa sitten erilainen malli...
Mun 01 korjauskäsikirja väittää et tota isompaa mallia ois käytetty tiikerissä eli tarkotan kuvasi mallia..
Tossa jos ei tankin hakkaamiset auta tai keulinta ni Anturin kiinnitystyyli paljastais kummasta on kyse...

Toimintaperiaatetta en tiedä kun en ole mittauspuolen ammattilaisia,olen nähnyt aikaisemmin vain niitä perinteisiä antureita=jos on mekaniikkaa ni hienosti kätketty ei ainakaan mulle auennu miten sen anturitapin ois saanu purettua?...ilman rautasahaa..
sad_orig.gif

Katselin sitä samaa viestiketjua mistä kuvan nappasit,joku oli purannut 595 mallin anturin ja ilmotti et anturiin menee 2 johtoa ja sisällä joku vastushässäkkä mut ei sekään sen toimintaa ymmärtänyt ehkä joku insinöörismies vois auttaa selittämään toiminnan....=siellä ei siis mekaanisia osia ole.

Alkuperästä kysyjää ei varmaan toi asia haittaa noita oli ilmeisesti vaan vanhemmissa Trumpissa..

Vaikuttaa siltä, että tankissa oleva koho on päättänyt jäädä ala-asentoon talviseisokin jäljiltä tai koho on noussut bensapinnan mukana (kun tankkasit) mutta sen mekaniikkaan yhdistetty sähkövastus ei reagoi muuttuneeseen tilanteeseen. Sen tarkemmin tuntematta Trumpan yksityiskohtia, heitän enempi semmosta yleistä mittari/merkkivalo stooria. Bensan vähyydestä kertova merkkivalo (tai sen elektroninen ohjauspiiri) saa plussa-puolen ohjauksen virtalukolta ja maadoitusyhteyden tankkianturin yhdistetyltä sähkövastukselta. Vastuksen resistanssi kasvaa, kun bensan pinta tankissa alenee ja jossain vaiheessa kasvaa niin suureksi (ts. menovettä tankissa jälellä muutama litra), että merkkivaloa ohjaava piiri aktivoituu ja sytyttää kys. valon. Ao. ohjauspiiri on luultavasti osa mittariston piirilevyä. Näin se ainakin suurimmassa osassa autoja toimii ja luultavasti myös moottoripyörissä.

Nyt alkoi kiinnostaa mikä patentti siellä oikein on näissä vanhemmissa. Tarkoitatko oheisessa t595.net threadissä kuvattua '03 Daytonan mysteeriota?
http://www.t595.net/messageboard/thread.asp?thread=32187
Tanksensor_0.JPG

Tanksensor_1.JPG

Tanksensor_3.JPG

Tanksensor_4.JPG

Sikäli kun tuon sepustuksen tajusin, niin tuossa versiossa olisi kyseessä putkessa killuva koho, joka on magneettinen ja putken seinämät sitten haistelevat missä kohtaa magneetti seilaa. Jos se on tuollainen versio, niin luulisi styroksiin kääräistyn magneetinkin putkessa liikahtavan kunnon rymistelyllä.

Mikähän tuo "letku ilman mekaniikkaa" oikein on? Ihan ylettömästä uteliaisuudesta vaan kiinnostaisi toimintaperiaate, jos se ei perustu mihinkään mekaaniseen kohoviritykseen.

Edit. Löytyi vielä tämöinenkin, näitä on Riumpeissa näköjään vähän joka lähtöön:
photo.asp
Meikäläisellä luultavasti juuri tuollainen putkiviritys, ainakin kiinnitys näyttää kooltaan juuri tuollaiselta ja sijaitsee tankin pohjassa. Yritin rautalanka kikkaa mutta putken pää ilmeisesti niin korkealla tankissa, että meni ihan hakuammunnaksi koko törkkiminen. Parempi ehkä irrotella koko tankki jossain vaiheessa. Ja eipä toi keulimiskikkakaan auttanut kun tuli tehtyä muutama "vahinkokeula" muuta liikennettä vaarantamatta
wink.gif

...ilmotti et anturiin menee 2 johtoa ja sisällä joku vastushässäkkä mut ei sekään sen toimintaa ymmärtänyt ehkä joku insinöörismies vois auttaa selittämään toiminnan....=siellä ei siis mekaanisia osia ole.....
En tiedä liittyykö tämä mitenkään tuohon anturiin mistä aiemmassa on puhe, mutta tässä on eräästä manuaalista lainaus, joka koskee polttoaineen määrämittausantureita, tai tarkemmin pinnan tason mittausta, eli esim. low level varoituksen sytyttävää anturia.
sanoi:
The level sensor is a moulded probe with a thermistor. The FCMS measures the difference in resistance of the thermistor to find when the probe is in the fuel or out of the fuel.
Ai juu, tuo FCMS on lyhenne sanoista Fuel Control and Monitoring System

Meikäläisen uudessa, mutta ylivuotisessa Daytonassa bensavalo paloi jatkuvasti. Uudelleenohjelmointi poisti vian!!

Windows 95-pohjainen bensakoho; Mitähän ne nörtit seuraavaksi keksii..  
biggrin.gif

Back