Bensaletkun pikaliitin petti.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bemu r850
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

bemu r850

New member
En muista millä foorumilla on ollut jo aiemmin jotain juttua k1200 bensaletkujen pikaliittimistä, niinpä kaipaisin tieto/taitoa asiaan vihkiintyneiltä. Onko nämä onnettomat muoviliittimet olleet jossain vaiheessa takaisin kutsun aiheena, mopo on k1200gt vm 04? Tänään menin tallille fiilistämään mopoa kevät tunnelmiin. Tallissa oli mieto bentsiinin tuoksu, muttei vuotoa tai märkiä läikkiä löytynyt moposta. Piti tietysti tarkistaa, onko liittimet kunnolla kiinni. Kevyt ote liittimestä ja samantien paineella bensat silmille. En ehtinyt edes painaa liittimen lukitusta. Uroskappaleen liitospää siististi poikki naaraspään sisällä. Onneksi ei kelit sallinut vielä ajamista, olisi todennäköisesti jossain vaiheessa tullut kuumat paikat. Nyt pääsin punaisilla silmillä ja bensankatkuisilla "pyhäkamppeilla" Mopossa on tehty huollot säännöllisesti edellisen omistajan toimesta merkkihuollossa mutta ei ainakaan liittimiä ole vaihdettu. Mahtaako maahantuoja/merkkihuolto antaa uudet liittimet ilman kirosanoja vai menenkö suoraan omalle rahapussille. Jos olette itse joutuneet vaihtelemaan, millaisia ja mistä kannattaa katsella.
 
En muista millä foorumilla on ollut jo aiemmin jotain juttua k1200 bensaletkujen pikaliittimistä, niinpä kaipaisin tieto/taitoa asiaan vihkiintyneiltä. Onko nämä onnettomat muoviliittimet olleet jossain vaiheessa takaisin kutsun aiheena, mopo on k1200gt vm 04? Tänään menin tallille fiilistämään mopoa kevät tunnelmiin. Tallissa oli mieto bentsiinin tuoksu, muttei vuotoa tai märkiä läikkiä löytynyt moposta. Piti tietysti tarkistaa, onko liittimet kunnolla kiinni. Kevyt ote liittimestä ja samantien paineella bensat silmille. En ehtinyt edes painaa liittimen lukitusta. Uroskappaleen liitospää siististi poikki naaraspään sisällä. Onneksi ei kelit sallinut vielä ajamista, olisi todennäköisesti jossain vaiheessa tullut kuumat paikat. Nyt pääsin punaisilla silmillä ja bensankatkuisilla "pyhäkamppeilla" Mopossa on tehty huollot säännöllisesti edellisen omistajan toimesta merkkihuollossa mutta ei ainakaan liittimiä ole vaihdettu. Mahtaako maahantuoja/merkkihuolto antaa uudet liittimet ilman kirosanoja vai menenkö suoraan omalle rahapussille. Jos olette itse joutuneet vaihtelemaan, millaisia ja mistä kannattaa katsella.

Klassikko-vika. Se muovinen uroskappale katkeaa. Aika moni tankillinen on tyhjentynyt tuota kautta. Jokunen pyörä vissiin palanutkin. Nykyään tuo uroskappale on metallia. Eikä noista mitään takaisinkutsua ole ollut. Miksoköhän noi antaisi kymmenen vuotta vanhaan pyörään uudet liittimet? Yrittää tietty aina voi, mutta henkeäni en pidättelisi vastausta odotellessa.
 
Ei nuo muoviliittimet tietääkseni ole koskaan olleet takaisinkutsun aiheena. Itse asiassa kuulin juuri "alan mieheltä", että ihan uusissakin edelleen käytetään muoviliittimiä ensiasennustarvikkeina, mutta varaosat on sitten metallisia...:blink:

t. pozo
 
Hävisin jo tältä foorumilta, mutta vielä tämän kerran. Paitsi, että ravintolapäiväksi meiltä saattaa tulla kutsu motoristeille :grin:http://fi.wikipedia.org/wiki/Ravintolap%C3%A4iv%C3%A4

Jo 2004 paikkeilla noista muoviliittimisteä tuli postitse niin virallinen recall kuin vaan voi olla. Mulla oli silloin 02-mallinen K 12 RS. Olen kyllä kuullut ja ihmettelen, että samoja ongelmia esiintyy edelleen..
 
Klassikko-vika. Se muovinen uroskappale katkeaa. Aika moni tankillinen on tyhjentynyt tuota kautta. Jokunen pyörä vissiin palanutkin. Nykyään tuo uroskappale on metallia. Eikä noista mitään takaisinkutsua ole ollut. Miksoköhän noi antaisi kymmenen vuotta vanhaan pyörään uudet liittimet? Yrittää tietty aina voi, mutta henkeäni en pidättelisi vastausta odotellessa.

Tässä vähän aikaa sitten ihmeteltiin yhtä pakoputkea joka oli saumasta ruostunut rikki ja maahantuoja korvasi korjauksen, oisko ollut 7 vuotta vanha pyörä. Mut tietty jos paska kelpaa, niin miksi korjattais.:blink:
 
Tässä vähän aikaa sitten ihmeteltiin yhtä pakoputkea joka oli saumasta ruostunut rikki ja maahantuoja korvasi korjauksen, oisko ollut 7 vuotta vanha pyörä. Mut tietty jos paska kelpaa, niin miksi korjattais.:blink:

Tarkoitin vaan sanoa, että jokainen tietää että MIKÄÄN ei ole ikuista. Samalla logiikalla voi sanoa, että tietysti kuminen jarruletku pettää joskus - miksei noita siis tehdä metallivahvisteisina tai korvata kymmenen vuoden päästä. Joku valmistaja tai kauppias saattaa olla hövelimpi ja asiakassuhteen / merkin imagon vuoksi korvata enemmän kuin takuuehtojen ja laitteiden yleisten kestoaikaodotusten vuoksi on normaalia - siksi totesinkin, että aina voi koettaa. Pettymykseen kannattaa kuitenkin avarutua.
 
J@ck;6272803 Jo 2004 paikkeilla noista muoviliittimisteä tuli [B sanoi:
postitse [/B]niin virallinen recall kuin vaan voi olla. Mulla oli silloin 02-mallinen K 12 RS. Olen kyllä kuullut ja ihmettelen, että samoja ongelmia esiintyy edelleen..

Vai tuli...ehkä tuo recall koski sitten sen vuotisia pyöriä, koska omassa 04 mallisessa LT:ssä oli edelleen muoviset liittimet ja ne vaihdettiin vasta Saksassa erällä pikkupajalla, jossa toinen liitin napsahti poikki kun bensatankkia lonkotettiin ylöspäin ruiskusynkan vuoksi. Minun piikkiini siis. Mitään kirjeitä ei koskaan kotiin tullut.

Ja muovisiksi tosiaan väitti ison BMW-huollon tähtimekaanikko noita liittimiä edelleenkin, mutta jos tilaat uudet niin saat metalliset! Onko kukaan kokeillut?

t. pozo

:orgmp:
 
Sitä muovista versiota ei saa varaosana ja sen on korvannut osa nro 13 53 7 700 800. Tuolla kun hakee niin aika moneen vanhempaankin BMW:hen tuo osa on listattu.

Improved part from BMW. The plastic male quick disconnect has been discontinued. This will work with the plastic female disconnect. Note: this part comes WITH an o-ring. BMW recommends replacing the o-ring everytime these are disconnected.
 
Sitä muovista versiota ei saa varaosana ja sen on korvannut osa nro 13 53 7 700 800. Tuolla kun hakee niin aika moneen vanhempaankin BMW:hen tuo osa on listattu.

Hyvä huomio muuten tuossa IAJ:n viestin liitteessä olevassa varaosainfossa. Kannattaa pitää mukana niitä liittimien O-renkaita. Jonain päivänä nekin sanovat sopimuksensa irti ja lopputulos on sama, eli bensavuoto. Ite voitelen noi O-renkaat aina kun ovat auki. Mukana kulkee myös pari vara-O-rengasta tarvittaessa käytettäväksi.
 
Eli yhteenvetona lasken, jottei maksa vaivaa nurista liittimistä merkkihuoltoon tms. Onko kenelläkään kokemusta Suomen pikaliittimen hintatasosta, noin äkikseltään näyttää, että sieltä löytyisi laadukkaat liittimet.
On muuten sata varmaa, että jos tuollaiset paskaliittimet olisi jossain automerkissä tehden paloja sekä bensavuotoja, asiasta nousisi jumalaton kohu ja kaikki liittimen omaavat autot kutsuttaisiin välittömästi korjaukseen. Vai onko kyseessä vain maahantuojan hälläväliä asenne takaisin kutsujen suhteen.
 
Eli yhteenvetona lasken, jottei maksa vaivaa nurista liittimistä merkkihuoltoon tms. Onko kenelläkään kokemusta Suomen pikaliittimen hintatasosta, noin äkikseltään näyttää, että sieltä löytyisi laadukkaat liittimet.
On muuten sata varmaa, että jos tuollaiset paskaliittimet olisi jossain automerkissä tehden paloja sekä bensavuotoja, asiasta nousisi jumalaton kohu ja kaikki liittimen omaavat autot kutsuttaisiin välittömästi korjaukseen. Vai onko kyseessä vain maahantuojan hälläväliä asenne takaisin kutsujen suhteen.

Suomen Pikaliittimestä itekkin joskus noi ostelin. Muistaakseni noilla ei tuolloin ollut hyllyssä metallisia uroskappaleita.
 
On muuten sata varmaa, että jos tuollaiset paskaliittimet olisi jossain automerkissä tehden paloja sekä bensavuotoja, asiasta nousisi jumalaton kohu ja kaikki liittimen omaavat autot kutsuttaisiin välittömästi korjaukseen.

Vai onko kyseessä vain maahantuojan hälläväliä asenne takaisin kutsujen suhteen.

Maahantuojan on helppo jatkaa hälläväliä asenteella, koska jostain syystä Bemarin ostajilla on jokin ihmeellinen "mersumies syndrooma". Ei vaan luonne anna periksi myöntää, että tuli pjaskaa ostettua.

Jos katsoo takaisinkutsua Sveitsin, Itävallan ja Saksan autoliiton sivuilta, niin Suomessa näistä tapauksista on hoidettu korkeintaan 25%. Jos hankkii käytetyn Bemarin, niin ainoa tapa millä voi varmistua, että takaisinkutsut on hoidettu on ostaa se ulkomailta.

Tämä on minusta aikamoista venäläistä rulettia meidän motoristien hengellä...
 
Maahantuojan on helppo jatkaa hälläväliä asenteella, koska jostain syystä Bemarin ostajilla on jokin ihmeellinen "mersumies syndrooma". Ei vaan luonne anna periksi myöntää, että tuli pjaskaa ostettua.

Jos katsoo takaisinkutsua Sveitsin, Itävallan ja Saksan autoliiton sivuilta, niin Suomessa näistä tapauksista on hoidettu korkeintaan 25%. Jos hankkii käytetyn Bemarin, niin ainoa tapa millä voi varmistua, että takaisinkutsut on hoidettu on ostaa se ulkomailta.

Tämä on minusta aikamoista venäläistä rulettia meidän motoristien hengellä...

jep, ja tämä ei koske vain bemaria, sama käytäntö merkistä riippumatta. "Suomi" pyörä merkkihuollettuna ei ainakaan minussa herätä suuria intohimoja. itsellä merkkihuolloista vain negatiivisia kokemuksia, säädöt päin peetä, kiinnikkeitä ja ruuveja uupuu jne. Kalliit leimat vihkoon, kun joudut itse korjailemaan sinnepäin tehtyjä töitä.
 
Sain vähän inside-tietoa noista recalleista taholta, joka ei voi näillä foorumeilla virkansa puolesta hillua. Eli oikaistaan ainakin tämän ketjun topiccia koskevaa asiaa ja ehkä vähän muutakin:

Se, että minä itse henkilökohtaisesti en ole saanut postiini maahantuojan / diilerin lähettämää bensaliitinrecallia ei tarkoitakaan, etteikö pyörääni olisi tehty tehtaan kehottamia tarkistuksia. Pyöräni tietokannasta kävi ilmi, että bensavuotoriskiin liittyvät ns aktiot oli aikanaan tehty (diilerin korjaamolla).

Tosin tuohon tehtaan ohjeistukseen diilerille (Service Information nr 18 /2004) ei kylläkään sisälly liittimen VAIHTOA, ainoastaan O-renkaiden, letkuklemmareiden sekä niiden tiukkuuden ja paikoituksen tarkistaminen. Lisäksi bensatankin ison "bensapumppumutterin" kiritys uuteen kiinnitysmomenttiin sekä joidenkin mallien tankin yläpuolisen bensamittariyhteen tiivistyksen tarkistus.
Jos tähän recalliin liittyen diileri on päättänyt vaihtaa muovisten liittimien tilalle uudet metalliset, niin ihan hyvä. Tehtaan suositus se ei näytä olleen.

Samaisen asioista perillä olevan lähteen mukaan Suomi on BMW:n Euroopan takaisinkutsuremonttien hoidossa ollut jo vuosia top 5:n joukossa.

Mitä ulkomaiden tuontipyöriin tulee, niin kuulemma kannattaa erityisesti noissa tarkistaa pyörän tietokannasta, että tehtaan edellä kuvatut "aktiot" on oikeasti tehty. Jos pyörä on ollut omatoimihuoltajalla, niin nuo aktiot saattavat jäädä tekemättä, jollei omistaja ole sattumalta kuullut asiasta kavereilta, netistä tjm.

Eli kun oikeasti ajattelee tuollaista takaisinkutsujuttua, niin kai ne postiluukusta kotiin kolahtavat kutsut ovat sittenkin pieni vähemmistö verrattuna niihin ohjeisiin ja evästyksiin, joita satelee merkkikorjaamoille tehtaalta. Ja asiansa osaava huolto tarkistaa hommat määräaikaishuollon yhteydessä ja merkitsee ne pyörän tietokantaan ilman sen suurempia julistuksia.
Kun itsekin ryhdyin muistelemaan, niin kyllä nuo bensaliittimet omassa pyörässäkin joskus 2004-2005 maissa tarkistettiin (ei vaihdettu) ja sain vielä mukaan puoli tusinaa liitimien O-renkaita, jotka jemmasin oikean kaatumaraudan taakse vastaisen varalle.

t. pozo
:orgmp:
 
Samaisen asioista perillä olevan lähteen mukaan Suomi on BMW:n Euroopan takaisinkutsuremonttien hoidossa ollut jo vuosia top 5:n joukossa.

Mitä ulkomaiden tuontipyöriin tulee, niin kuulemma kannattaa erityisesti noissa tarkistaa pyörän tietokannasta, että tehtaan edellä kuvatut "aktiot" on oikeasti tehty. Jos pyörä on ollut omatoimihuoltajalla, niin nuo aktiot saattavat jäädä tekemättä, jollei omistaja ole sattumalta kuullut asiasta kavereilta, netistä tjm.

Eli kun oikeasti ajattelee tuollaista takaisinkutsujuttua, niin kai ne postiluukusta kotiin kolahtavat kutsut ovat sittenkin pieni vähemmistö verrattuna niihin ohjeisiin ja evästyksiin, joita satelee merkkikorjaamoille tehtaalta. Ja asiansa osaava huolto tarkistaa hommat määräaikaishuollon yhteydessä ja merkitsee ne pyörän tietokantaan ilman sen suurempia julistuksia.
Kun itsekin ryhdyin muistelemaan, niin kyllä nuo bensaliittimet omassa pyörässäkin joskus 2004-2005 maissa tarkistettiin (ei vaihdettu) ja sain vielä mukaan puoli tusinaa liitimien O-renkaita, jotka jemmasin oikean kaatumaraudan taakse vastaisen varalle.

t. pozo
:orgmp:

Se nyt sattumalta on tuolla suuressa maailmassa niin, että paikallinen Trafi ja Autoliitto hoitaa sen kirjeiden postituksen. Riittää kun valmistaja/maahantuoja ilmoittaa havainneensa mahdollisen viallisen tai vaaraa aiheuttavan osan.

Mutta on tämä Suomessa aikamoista salatiedettä, jos recallit hoidetaan salaa perushuollon yhteydessä.

Mutta sattumalta ainakin vanhempien Bemujen omistajissa on paljon pellepelottomia jotka hoitavat määräaikaishuollot itse. Tähän lienee henkilöstä riippuen monia syitä: harvaan asuttu maa, huolto hälvatan kaakana. Pitkä offsesonki, ei ole muutakaan tekemistä, niin on kiva vähän laitella mopottia. Pettymys merkkihuollon työn laatuun. Halu säästää. Halu tehdä jotain käsillä jne jne.

Nythän kaikki nämä sinänsä hyvin ja rakkaudella huolletut mopotit jäävät Suomessa ilman recall osia. Vai kuinka?
Mutta vastaavan ikäisessä Saksasta otetussa ne taas on kaikki hoidettu. Koska kyllähän se DIY Günter varmasti käy laitattamassa kaikki osat jotka valmistaja veloituksetta tarjoaa.

Vai ymmärsinkö taas jotain väärin?
 
Eli kun oikeasti ajattelee tuollaista takaisinkutsujuttua, niin kai ne postiluukusta kotiin kolahtavat kutsut ovat sittenkin pieni vähemmistö verrattuna niihin ohjeisiin ja evästyksiin, joita satelee merkkikorjaamoille tehtaalta. Ja asiansa osaava huolto tarkistaa hommat määräaikaishuollon yhteydessä ja merkitsee ne pyörän tietokantaan ilman sen suurempia julistuksia.
Kun itsekin ryhdyin muistelemaan, niin kyllä nuo bensaliittimet omassa pyörässäkin joskus 2004-2005 maissa tarkistettiin (ei vaihdettu) ja sain vielä mukaan puoli tusinaa liitimien O-renkaita, jotka jemmasin oikean kaatumaraudan taakse vastaisen varalle.

Joillekin se ehkä on hyvää palvelua, että huolto vain tekee tuollaiset korjaukset salaa, asiakkaalle kertomatta. Ehkä on sellaisia asiakkaitakin, jotka eivät halua edes tietää tuommoisista asioista. Arvaisin, että sellaisia on kuitenkin mp-kuskien joukossa vähemmän kuin autokuskien joukossa. Minun mielestäni huollon velvollisuus on kertoa asiakkaalle, että pyörään on tehty ylimääräisenä, maksuttomana korjauksena se ja se työ ja kirjoittaa vielä tieto myös kuittiin. Kun asiakas sitten kuulee jostain pyöränsä ongelmasta kavereilta tai lukee foorumilta, hänen ei tarvitse alkaa arpoa, koskeeko vika häntä.

Anteeksi kyynisyyteni, mutta luulen, että tapa tehdä nuo työt salaa asiakkaalta on vain keino pitää yllä BMW:n illuusiota laadusta. Ongelmat piilottamalla ja hautaamalla pysyy asiakkaiden mielikuva BMW:stä kirkkaana ja kiiltävänä.

Ylipäätään en arvosta sellaista, että maahantuoja tai valmistaja panttaa tuotteidensa käyttäjiltä sellaista tietoa, josta olisi asiakkaalle hyötyä - olipa se sitten tietoa pyörän ongelmista tai vaikkapa jotain pyörän tekniikkaan liittyvää.

Nyt on lähdössä käyntiin 33. kolmas ajokausi ja 13. kausi Bemarin puikoissa. Kaikenlaista BMW Suomen sählinkiä olen sinä aikana saanut todistaa. Nykyinen pyörä on gessu. Ajan sillä, koska se on mulle paras pyörä markkinoilla, en siksi että se on BMW. Oma huomioni vuosien varrelta on, että ollakseen noinkin suuri pyöränvalmistaja, aika vähän löytyy prätkähenkisyyttä Bemarilta.

Noista 2004-5 bensaliittimistä: niistä tuli kirjallinen kutsu. Käytin pyöräni (R 1150 RS) tarkistuksessa. Seisoin itse vieressä, kun huoltomies puristeli pihdeillä letkujen klemmareita vähän tiukemmalle, siinä kaikki. Kannatti ajaa tuon takia kolmesataa kilometriä. Pyörä haisi huoltokäynnin jälkeen bensalle edelleen, ja kardaanille asti tuli jälkiä bensasta. Bensaa vuoti hyvin hiljalleen, myös pyörän seistessä parkissa. Käytin pyörän toistamiseen huollossa, kun alituinen haju alkoi nyppiä. Huoltomies otti sivukatteen irti, sanoi ettei ole märkää missään ja laittoi katteen takaisin: asia kunnossa. Kai se bensa haihtuu lämpimästä koneesta...? Seuraavaksi BMW:n puristettava pikaklemmari petti lopullisesti ja bensaa alkoi tulla suihkuamalla kesken ajon. Siihen loppui ajo. Laitoin sitten itse letkunpäähän Bilteman klemmarin, sellaisen perinteisen ruuvilla kiristettävän. Siihen loppui bensavuoto. Tämmöisten juttujen myötä on loppunut myös usko BMW:n laadukkaaseen toimintaan. :dunno:
 
Aika salaa noi pyrkii kauttaaltaan hoitamaan ainakin pienemmät recallit. Omakohtainen kokemus 80-luvun lopusta 626 Mazdan kanssa, noita riepoteltiin silloin juurikin noista salaa tehdyistä korjauksista. Oma ei ehtinyt, insinööri oli viisauksissaan tehnyt alkukäyrän ilman joustovaroja, kovana pakosarjassa, ja jollain alumiinimötikällä rungossa. Takanatulija sai tuon alumiinimötikän silmilleen Lahden motarilla.:grin:
 
Noista 2004-5 bensaliittimistä: niistä tuli kirjallinen kutsu. Käytin pyöräni (R 1150 RS) tarkistuksessa. Seisoin itse vieressä, kun huoltomies puristeli pihdeillä letkujen klemmareita vähän tiukemmalle, siinä kaikki. Kannatti ajaa tuon takia kolmesataa kilometriä. Pyörä haisi huoltokäynnin jälkeen bensalle edelleen, ja kardaanille asti tuli jälkiä bensasta. Bensaa vuoti hyvin hiljalleen, myös pyörän seistessä parkissa. Käytin pyörän toistamiseen huollossa, kun alituinen haju alkoi nyppiä. Huoltomies otti sivukatteen irti, sanoi ettei ole märkää missään ja laittoi katteen takaisin: asia kunnossa. Kai se bensa haihtuu lämpimästä koneesta...? Seuraavaksi BMW:n puristettava pikaklemmari petti lopullisesti ja bensaa alkoi tulla suihkuamalla kesken ajon. Siihen loppui ajo. Laitoin sitten itse letkunpäähän Bilteman klemmarin, sellaisen perinteisen ruuvilla kiristettävän. Siihen loppui bensavuoto. Tämmöisten juttujen myötä on loppunut myös usko BMW:n laadukkaaseen toimintaan. :dunno:

Tuosta tarinasta sen verran; Oliko syy huollon huonoon työn laatuun, BMW AG = BMW Suomi, kädettömän ja asenne vammaisen huoltomiehen/yrityksen vai asiakkaan joka ei vaatinut ammattitaidottomalta huoltomieheltä parempaa työn laatua...???
Samat ongelmat näyttävät jatkuvan alalla merkistä riippumatta vuodesta toiseen:sad3:
 
Tuosta tarinasta sen verran; Oliko syy huollon huonoon työn laatuun, BMW AG = BMW Suomi, kädettömän ja asenne vammaisen huoltomiehen/yrityksen vai asiakkaan joka ei vaatinut ammattitaidottomalta huoltomieheltä parempaa työn laatua...???
Samat ongelmat näyttävät jatkuvan alalla merkistä riippumatta vuodesta toiseen:sad3:

Erilaisten testien valossa pitänee paikkaansa. Toisaalta kriittistä tai objektiivista vertailua muiden maiden vastaaviin merkkihuolto-organisaatioihin on aika vaikea löytää. Ilmeisesti sitäkin enemmän MUTUilua. Itse kyllä olen kuullut tarinoita Eurooppalaisesta merkkihuollosta, jossa ei osattu edes perän laakeria vaihtaa.

Meillä vielä alaa painaa lyhyt ajokausi, jolloin ylityöllistetyt huollot painavat hommaa liukuhihnalla. Puolet vuodesta taas viilataan kynsiä. Asiakkaan kannalta tietty huono selitys, mutta pakko mainita, koska liiketoimintanahan noi tuota pyörittää ei harrastuksen tai "prätkäilyn" ilosta. Itellä on kokemuksia "huonoista" merkkihuolloista ja kyseenalaisista huoltosuorituksista JA loistavista ammattilaisista, jotka parhaimmillaan tekevät hetkessä taikoja asiakkaan eteen. Pitää tietää minne ja kenelle pyöränsä vie tai sitten tehdä itse. Ei hyvä, mutta tuolta se näyttää.
 
Saksassa ainakin on / ollut takaisinkutsukampanja
bmw pikaliittimiin liittyen.

En muista mitkä mallit ja vuosimallit mutta
noin 2004-2007 osalta ainakin.

Helpointa lukea GS-forum.de

jollain Gyntherillä oli napsahtanut bemun
muoviliitin itsestään poikki ajossa.

Etanolipohjainen bensa tuskin parantaa
muovi ja kumiosien kestävyyttä missään malleissa,
mutta paluuta entiseen ei ole vaikka silloin
kai kaikki oli paremmin...
Bensassa oli lyijyä, leipä maistui leivältä jne.
 
Back
Ylös