• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bensan stabilisaattori

FireBladeESE

New member
juu eli omani pärrä menee lämpimään varastoon talveksi, mutta pitäisikö toi stabilisaattori laittaa kuiteski tankkiin?
Kuinka kauan toi lisäaine pitää bensan ladun hyvänä?
vai kannattaako varastoida pyörä likimain tyhjällä tankilla? entäpä kun on litkut lisätty täyteen tankkiin niin mitä kikkoja vaatii sitten kun pyörä taas keväällä tallista ajoon?
pyörään on juuri vaihdettu öljyt+suodatin ja tulpat..
ajatelin vaan kysäistä kun voi lisäkseni olla muitakin ketä tämä voi askarruttaa  
wink.gif

niin ja ajaako tämä sitten asian:
http://www.storm-motor.fi/shop....-FS-125
 
Eipä siitä haittaakaan ole. Bensalle kuitenkin luvataan vain parin kuukauden säilyvyys. Itse en laittanut kilpuriini tuossa pari vuotta sitten, ja käynnistettäessä se kävi todella huonosti. Kun sai uutta ysikasia tankkiin, käynti korjaantui välittömästi. Nuo aineet estävät lisäksi kaasaripeleisä ah niin kiusallista suuttimien hapettumista. Ja pyörä aina säilöön täydellä tankilla.

Ainetta tankkiin, vähän aikaa käyttöä ja talviteloille.
 
Omat kokemukset joita en ole ainaskaan huonoiksi kokenut:

Tankki suht tyhjänä vien seisontaan, käytän kaasarit tyhjiksi, akku irti (tärkeää!) jota voi halutessaan latailla kerran pari ennen kevättä.
Bensan sekaan en ole mitään laittanut ja hienosti on lähtenyt keväisin käyntiin..

Onko joku huomannut kun on jättänyt lisäaineet lisäämättä että keväällä on ongelmia jotka on poistunut kun bensat on vaihdettu? Käsi ylös!
Sellainen kutina että nuo lisätökötit on vain rahastusta =P
 
Omat kokemukset joita en ole ainaskaan huonoiksi kokenut:

Tankki suht tyhjänä vien seisontaan, käytän kaasarit tyhjiksi, akku irti (tärkeää!) jota voi halutessaan latailla kerran pari ennen kevättä.
Bensan sekaan en ole mitään laittanut ja hienosti on lähtenyt keväisin käyntiin..

Onko joku huomannut kun on jättänyt lisäaineet lisäämättä että keväällä on ongelmia jotka on poistunut kun bensat on vaihdettu? Käsi ylös!
Sellainen kutina että nuo lisätökötit on vain rahastusta =P
Muuten sama, paitsi täydellä tankilla. Välillä käyttö lämpimäksi, jos on viitsinyt. Ikinä ei ole bensa mennyt mitenkään huonoksi, mutta suuttimet kyllä tukkeutuvat, jos ei talvella mitään tee ja ei kaasareita tyhjennä/käytä tyhjäksi.
 
Viime talven pyörä seisoi täydellä tankilla ilman mitään lisäaineita kylmässä tallissa 5 kuukautta ja lähti käyntiin ihan sujuvasti ensimmäisellä yrityksellä. Ja ruiskupeli kyseessä. Eikä mitään välistarttauksia.
 
Viime talvena tuli käytettyä juuri tuota stormin tavaraa ruisku-XX:ssä, ja laitan täksikin talveksi.Ei siitä ainakaan haittaa ollut. Ja eihän se maksa juuri mitään niin miksi jättää laittamatta, jos siitä voipi olla jotain hyötyäki.
Säilytys oli tankki täynnä lämpimässä tallissa. Muutamia kertoja käyttelin koneen kuumaksi.
Kaveri laittoi ainetta -08 Firebladeen, jota säilytettiin kylmässä tallissa tankki täynnä. Siinäkään ei ilmennyt keväällä mitään ongelmia.
 
Mikäli polttoainepumppu on tankin sisällä(esim gsf 1250) ei
kannata pitää tankkia tyhjänä talvisäilytyksessä.Pumppu säilyy
paremmin upoksissa kuin "ilmassa"
 
Onko joku huomannut kun on jättänyt lisäaineet lisäämättä että keväällä on ongelmia jotka on poistunut kun bensat on vaihdettu? Käsi ylös!
Itseäni lainaten.
Itse en laittanut kilpuriini tuossa pari vuotta sitten, ja käynnistettäessä se kävi todella huonosti. Kun sai uutta ysikasia tankkiin, käynti korjaantui välittömästi.
Tyhjäksi ei kannata jättää, ei tykkää tiivisteet moisesta.
 
Omassa mopossa oon käyttäny Motonetin totkua. On vaan pikkusen riittosampaa kuin ton Stormin vastaava. Suoraan purkin kyljestä: 25 ml riittää 20 litraan bensiiniä. Elikkä yks pullo riittää lähes 10 tankilliseen... Onko siitä sitten mitään hyötyä, no ainakin mopo on seisonnan jälkeen lähteny käyntiin kuin palmun alta...  
withstupid.gif
 
laitetaaks toi stormin mömmö kokonaan tankkiin vai vain osa siitä? ja asiasta toiseen... : onks haittaa jos bensahanan jättää talveks auki? nyt yötäpäivää pihalla ollessa ollut auki.. vai tosiaankin parempi lurauttaa tota stabilisaattoria täyteen tankkiin käyttää tovi et menee joka paikkaan, sit hana kiinni ja käyttä kaasarit tyhjiks?
baaa.gif
 
laitetaaks toi stormin mömmö kokonaan tankkiin vai vain osa siitä? ja asiasta toiseen... : onks haittaa jos bensahanan jättää talveks auki? nyt yötäpäivää pihalla ollessa ollut auki.. vai tosiaankin parempi lurauttaa tota stabilisaattoria täyteen tankkiin käyttää tovi et menee joka paikkaan, sit hana kiinni ja käyttä kaasarit tyhjiks?  
baaa.gif
Ainakin joskus hamassa menneisyydessä Stormin litku oli pullollinen tankkiin. Ja hana kiinni sen lyhkäsen käytön jälkeen, jos kaasuttimen neulaventtiili alkaa vuotamaan.
 
Jos tankki on puhdas ja kunnossa, suljettu ja valolta suojattu, se ei tarvi mitään aineita.

Bensa vanhenee ajan kanssa ja aromit haihtuu. Muutaman kuukauden seisokki täydellä tankilla ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Neste ja muutkin yhtiöt lupaa bensalle parin-kolmen kuukauden säilyvyyden ja normaali pyörän talviseisonta esim. kuusi kuukautta ei vielä muuta asiaa yhtään mihinkään.

Tiivisteiden säilöntään kelpaa hyvin se vanha bensa ja yksi litra riittää hyvin. Keväällä päästetään se vanha bensa pois ja kipataan uudet sisään,,, ja kone käyntiin uudella bensalla.

Mulla oma pyörä seisoo noin viisi kuukautta talvisin ja lähtee hyvin käyntiin vanhalla bensalla. Harrasteauto seisoi viisi vuotta ja ei lähtenyt käyntiin vanhalla bensalla, vaihdoin uudet ja heti kävi. Mun tulkinta on se, että viis kuukautta voi seistä vanhat bensat ja viis vuotta ei. Enkä käytä mitään lisäaineita kummassakaan tapauksessa.
 
Bensa ei tarvii säilöntäaineita muutamaksi kuukaudeksi,tankki vaan täyteen.Kaasaripeleissä kannattaa laskea kohokammiot tyhjiks ja hana kiinni jos on manuaalihana jottei tule mahdollisia vuotoja huomaamatta säilytyksen aikana.Itellä kylmässä tallissa mopeti talvisäilössä,enkä ole keväällä bensoja vaihdellu.Ain on hyvin käynistynyt enkä merkittävää huonokäyntisyyttä ole havainnut.Kukin tyylillään.
 
Tankki tyhjäksi pumppubensasta ja nesteen asemalta tai muualta futuran green/futuran green racingia tankkiin 5l. Pyörä käyntiin ja antaa käydä sen verran, että höristää järjestelmän täyteen. Sit antaa olla.

Futuran greenin pitäisi olla ainakin viime tiedon mukaan pitkään säilyvää, toisin kuin pumppuaineet mitä on kirjoiteltukkin. Näin järjestelmässä on polttoaineet ja ylimäärästä paskaa ei kerry tai hapetu.
 
laitetaaks toi stormin mömmö kokonaan tankkiin vai vain osa siitä? ja asiasta toiseen... : onks haittaa jos bensahanan jättää talveks auki? nyt yötäpäivää pihalla ollessa ollut auki.. vai tosiaankin parempi lurauttaa tota stabilisaattoria täyteen tankkiin käyttää tovi et menee joka paikkaan, sit hana kiinni ja käyttä kaasarit tyhjiks?  
baaa.gif
Ainakin joskus hamassa menneisyydessä Stormin litku oli pullollinen tankkiin. Ja hana kiinni sen lyhkäsen käytön jälkeen, jos kaasuttimen neulaventtiili alkaa vuotamaan.
Muistaakseni viime vuonna pullossa oli annosteluohje, mutta koska mittaa ei ollut, niin laitoin ainetta mutu-tuntumalla, ja aika reilusti.
 
Tankki tyhjäksi pumppubensasta ja nesteen asemalta tai muualta futuran green/futuran green racingia tankkiin 5l. Pyörä käyntiin ja antaa käydä sen verran, että höristää järjestelmän täyteen. Sit antaa olla.

Futuran greenin pitäisi olla ainakin viime tiedon mukaan pitkään säilyvää, toisin kuin pumppuaineet mitä on kirjoiteltukkin. Näin järjestelmässä on polttoaineet ja ylimäärästä paskaa ei kerry tai hapetu.
Samaa suosittelisin, koska missään ei ole kerrottu mitä nuo "stabilisaattorit" sisältää ja mihin niiden vaikutus perustuu. Vähän tulee "bensaletkumagneetti" -systeemit mieleen.

Green-bensat ei sakkaannu eikä vanhene ja ovat muutenkin puhtaampia.

Kohokammioiden tyhjentämisessäkin on vähän se tiivisteiden kuivamisriski.
 
Tankki täytetään täyteen normaalilla bensalla (ei jää tilaa kosteudelle) ja heitetään sekaan sitä stabilointiainetta sekoittumisesta huolehtien. Sitten käytellään muutamama minuutti niin että varmasti on kaasuttimen kaikki suuttimet täynnä tuota käsiteltyä bensaa. Käyttämällä moottori puhaltimen käynnistymiseen saakka varmistetaan myös se, että öljyn seassa oleva kosteus haihtuu ennen talvilepoa. Jos ne kohokammion tyhjennysruuvit löytyy niin sitten tyhjennetään se kaasarin alaosa, mutta ei se taida olla niin välttämätöntä. Eikä ruiskuvehkeissä onnistukaan ;-)

Irti otettu akku ladataan ainakin pari-kolme kertaa talven aikana, muuten jää kovin lyhytikäiseksi! Akkuhan alkaa sulfatoitumaan kun se itsekseenkin purkautuu. Sulfatoituneelle geeliakulle saa helposti heittää hyvästit, huoltovapaat tai ihan perinteiset ei ole ihan yhtä arkoja (huoltovapaahan on tiiviiksi suljettu melko perinteinen nesteakku, jossa vaan kaasun kehittyminen on minimoitu).

Mitään tolkkua en näe moottorin käyttämisessä talvella esim. kuukauden välein, ellei sitä sitten saa todella kuumaksi - sinne öljyyn saa muuten tiivistymään sitä kosteutta. Uudet öljyt seuraavaa kautta varten kannattaa vaihtaa ennen säilöönpanoa tai jos haluaa vain jotkut "varastoöljyt" laittaa, niin siihen riittää varmasti halvin marketin tarjousöljy. Silti turhaa nysväämistä minusta vaikka manuaali käskee noin tekemään, eihän pyörää yleensä ihan ulkosalla talven yli säilytetä.
 
hyviä vinkkejä tänks, heitänpä sit litkut tankkauksen jälkeen tankkiin ja annan käydä koneen kuumaks ja hana kiinni ja pyörä lämpimään varastoon. jos oviaukosta mahtuu
crazy.gif
 
Joskus olen stabilointiainetta laittanut, mutta useimmiten en. Mitään eroa en ole keväällä koskaan huomannut, eli aina on mopo käynnistynyt ja toiminut.

Tuossa just käytin siimaleikkuria, joka on ollut käytössä viimeksi 2 vuotta sitten. Kertalaakista käyntiin ja hyvin tuntui toimivan sillä pari vuotta vanhalla bensalla, jota kanisterin pohjalta vielä löytyi. Niin leikkuri, kuin bensakanisterikin ovat kylmässä pihavajassa ja bensat siis ilman lisäaineita.
 
Back
Ylös