Bensan vanheneminen/herkät mopot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Flyer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Flyer

New member
Itse en ole uskonut bensan nopeaan vanhenemiseen (muutaman kuukauden/talvisäilytyksen aikana).

Jouduin kuitenkin todistamaan tilannetta missä enskaan tankattiin keväällä ostettua bensaa. Tuloksena sammuminen melkein heti eikä käynnistynyt ennen kuin tankki tyhjennettiin ja täytettiin uudella bensalla.

Aikaisemmin olen ajellut pidempäänkin säilytetyillä polttoaineilla (esim. talviseisonnan jälkeen), mutta silloin kyseessä eri pyörä.

Onko muilla havaintoja uusien bensalaatujen nopeammasta "pilaantumisesta" ?
Toisena mahdollisena vaihtoehtona voi olla uuden tekniikan kommervenkit, kun toimi -95 CBR:ssä mutta ei 08 Yamaha WR F:ssä.
 
CBR PC25 kävi 2 talvea seisoneilla bensoilla kuten vastatankatuilla.
Veikkaan että monella on kokemuksia ruohonleikkureista sun muista vehkeistä mitkä on seisoneet pidempiäkin aikoja samoilla polttoaineilla ja toimii ongelmitta.
Muistan kyllä kun kaverin CR125:sta ei saatu käytiin ennen bensojen vaihtamista, voi olla että johtui sattumastakin että sen jälkeen lähti heti käyntiin
smile_org.gif
 
En usko bensan vanhenemiseen, pikemminkin niihin on kondensoitunut vettä ja se vesi aiheuttaa ongelmia....
 
Minulla taas juurikin PC25 ei lähtenyt talven seisseillä bensoilla käymään, vasta kaasarien tyhjennys ja bensan vaihdon jälkeen lähti. Tankkasin vielä syksyllä ihan piripintaan mutta sekään ei auttanut. Siitä lähtien ollut edelleen tankki täynnä, mutta stabilointiaine bensan joukossa, sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa. Käytin sen "vanhentuneen" bensan pois ruohonleikkurissa  joka kävi ihan hyvin ylitalvisella gasolla.
 
Minulla taas juurikin PC25 ei lähtenyt talven seisseillä bensoilla käymään, vasta kaasarien tyhjennys ja bensan vaihdon jälkeen lähti. Tankkasin vielä syksyllä ihan piripintaan mutta sekään ei auttanut. Siitä lähtien ollut edelleen tankki täynnä, mutta stabilointiaine bensan joukossa, sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa. Käytin sen "vanhentuneen" bensan pois ruohonleikkurissa  joka kävi ihan hyvin ylitalvisella gasolla.
Omaa PC-25:ta sai aina kevään ensimmäiseen starttiin pyörittää todella pitkään, vaikka oli tankki pistetty piripintaan ja stabilointiaine sekaan. Kaverin vieressä seissyt ruiskukoneella oleva bemari taas lähti laakista käyntiin. Myöskään busan kanssa ei ollut keväällä ongelmia, eli luulisin kaasarien olevan herkempiä vanhoille bensoille kuin ruiskujen.
 
En usko bensan vanhenemiseen, pikemminkin niihin on kondensoitunut vettä ja se vesi aiheuttaa ongelmia....
Vähän samoilla linjoilla. Ruohonleikkuri seisoo joka talvi yli puoli vuotta käyttämättä samoilla bensoilla, ja yleensä toisella nykäsyllä kone tulille. Säilytys on tapahtunut kylmässä varastossa. Aina on lähtenyt, ilman turhia temppuilua.

Peräprutkut olen pitänyt talvet veneen perässä vanhoilla bensoilla, ulkona pressun alla. Ja kevät lähtee suosiolla käyntiin ja hyvin pelittää.

En ole myöskään koskaan mp:ssä säilöntäaineita käyttänyt, eikä ongelmiakaan ole ollut. Uutta bensaa vanhan päälle keväällä tankki täyteen. Mp:t on toki seisonut lämpöisessä tallissa.
 
Vanhat viisaudet ja kokemukset ei vaan oikeasti päde. Aikanaan bensa säilyi ja säilyi, vielä viimevuonna myytykin bensa säilyi kohtuudella, vaikkei sille taattu kuin 90vrk säilyvyys. Nykyinen kura ei oikein toimivana säily ja sille ei taata edes tuota 90vrk varastointikestävyyttä. Pienkonebensa jota saa myös muutamalta Neste-asemalta pumppukamana säilyy kyllä, muiden kanssa vähän niin ja näin, keväällä tankattujen, kesän seisseiden kalaveneiden kanssa on ollut jo ongelmia, kalavenehän liikkuu kevääällä ja syksyllä, harvoin sinä välillä.
 
Olipa tuossa eräs ahdettu tonninen veekakkonen seissyt reilut pari vuotta bensoineen mutta niin lähti että napsahti kunhan akkuun laittoi latausta. Salaa kävin nykäisemässä parit power wheeliet sivukadulla. Saman tallin kaasutinpyörää sai hieroa talven jälkeen aika pitkään vaikka tankkiin lisättiin virkeää ysikasia.

Monissa ruiskupyörissä kun on varsin tiivis polttoainejärjestelmä josta ei pääse haihtumaan vakiolämmössä juuri mitään. Kaasutinvehkeessä taasen on ilmareikiä vaikka sukulaisille jakaa.

Sivuventtiiliruohonleikkurinmoottori ei ole ollenkaan ronkeli. Kunhan on jotain joka lämmössä paisuu. Kokeilkaahan valopetrolia. Käy silläkin. Ainakin amerikkalaiset.

mm
 
En usko bensan vanhenemiseen, pikemminkin niihin on kondensoitunut vettä ja se vesi aiheuttaa ongelmia....
Vähän samoilla linjoilla. Ruohonleikkuri seisoo joka talvi yli puoli vuotta käyttämättä samoilla bensoilla, ja yleensä toisella nykäsyllä kone tulille. Säilytys on tapahtunut kylmässä varastossa. Aina on lähtenyt, ilman turhia temppuilua.

Peräprutkut olen pitänyt talvet veneen perässä vanhoilla bensoilla, ulkona pressun alla. Ja kevät lähtee suosiolla käyntiin ja hyvin pelittää.

En ole myöskään koskaan mp:ssä säilöntäaineita käyttänyt, eikä ongelmiakaan ole ollut. Uutta bensaa vanhan päälle keväällä tankki täyteen. Mp:t on toki seisonut lämpöisessä tallissa.
Se kun ei ole uskon asia vaan ihan tosiasia että nyky bensa on kuraa verrattuna vanhempaan kamaan.

en ole minäkään koskaan säilöntäaineita käyttänyt ja aina on lähtenyt.tosin en ole koskaan säilyttänyt mitään vehjettä yli 4kk

viime keväänä meinas olla ongelmia ennenkuin sain tuoretta tankkiin.sen takia heitän nyt syksyllä vikan tankin v.poweria

useammalla kaverilla on kyllä ollu ongelmia erityisesti 2 viimeistä vuotta.
 
viime keväänä meinas olla ongelmia ennenkuin sain tuoretta tankkiin.sen takia heitän nyt syksyllä vikan tankin v.poweria

useammalla kaverilla on kyllä ollu ongelmia erityisesti 2 viimeistä vuotta.
Miksi V-Poweria? Säilyvyyttä ilmaiseva hapetusaika tasan samat kuin kaikissa muissakin 98e5-bensiineissä. Eikä tuossa muutenkaan ole mitään käytännön eroa muihin tuoteselosteen perusteella. Oktaanilukukin sama 98,8 tuoteselosteen mukaan kuin muillakin. Mainoksissa sopivasti pyöristetty ylöspäin
smile_org.gif


Onko kukaan laittanut pienmoottoribensiiniä? Siinä ei ainakaan ole hartsia ja kestää säilytystä hyvin. Oktaaniluku tosin vain 95.
 
Pienkonebensa kestää säilytystä ja toimii hyvin. Bensalla on ollut säilyvyysongelmia muutaman vuoden ajan ja ne on ilmeisestikin pahentuneet huomattavasti entisestä tällä vuoden alusta muuntiin tulleella tenugasolla.
 
...
Onko muilla havaintoja uusien bensalaatujen nopeammasta "pilaantumisesta" ?
...
Ei ole, samoilla bensoilla on lähtenyt aina käyntiin keväisin niin ruohonleikkuri, moottorisaha, kun moottoripyöräkin. Tämä siis 98E'llä.

Jos ongelmia on veikkaisisin ongelmalähteeksi polttoaineen säilytystapaa.

-J-
Samoin toimii: moottorikelkat, moottorikaira, trimmeri, mönkijä ja perämoottori, en ole koskaan noihin mitään säilöaineita laittanu ja kuitenkin jotkut noista seisoo paikoillaan enemmän kuin "etelänmiehen mopeti".


ps. myös rautapää toimi ilman lisäaineita, tosin oli joka talvi levällään kun jokisen eväät
biggrin.gif
 
Joka kevät noi on edellisen syksyn bensoilla lähtenyt, sekä perämoottori että pyörät. Kaasarikonetta (varsinkin bensapumputonta) saa luonnostaan sahata pidempään kuin ruiskua, kestää aikansa kohokammioiden täyttyä.
Yhden kerran olen uuden bensan nähnyt kevättalvella nostavan aggregaatin kierroksia, tällöinkin todennäköisesti syynä oli vanhassa bensassa ollut vesi.
 
Vanhoihin kokemuksiin nojaajat, huomioikaa ettette te eikä kukaan muukaan ole viälä yrittänyt mitään laitetta käyntii seisseillä nykybensoilla, ne kun tuli vasta kesken edellisen talven myyntiin.

Toivottavasti ei isoja ongelmia tule, merkit vaan viittaa johonkin ihan muuhun.
 
Omat yleisen mielipiteen vastaiset kokemukset toissa keväältä, Aprilian tankki täynnä silloista ysivitosta ilman lisäaineita ja lämpimässä varastossa talven yli. Ei sillä kuralla keväällä toiminu pyörä eikä kunnolla autokaan ennen tuoreella lantrausta. Molemmissa bensansyöttö mallia ruisku.

Viime talvena sama kuvio mutta stabilointiaineen kanssa ja vastaavia ongelmia ei ollu.
 
Mikäli en ihan perseelläni ole niin onhan tuossa "nykybensassa" ollu aina jotain määriä tuota etanolia (vai mitä se nyt oli) seassa eli 95:ssahan oli ennenkin jo 5% viinaa seassa ja hyvin tuolla pelitti ja nyttemmin noi vehkeet toimis 95:lla mutta sitä viinaa saattaa olla seassa liiemmälti. Tätä ongelmaa ei ole tietääkseni norskibensassa, joten siellä tankkaan 95:sta tai sitä mitä asemalla nyt sattuu olemaan.

Ja kai tuossa pitäis uudessa kelkassa (aj. alle 200km) olla jotain häikkää jos bensassa olis vikaa, kävin ihan piruuttaan kokeileen ja lähti samoin kuin talvellakin käyntiin  
nixweiss.gif
ja hiukan vapaalla kaasua antaessa mitään vikaa huomannu, värkki on seisonu jotain 4kk niin ja toi on kaasaripeli.

Mutta pitää kokeilla sitten tuota "viimehätäkelkkaa" joskus ens keväänä ku se on seissy sitten yhtäjaksosesti vuoden, tosin muistaakseni tankattu viimeksi oliskohan -07 saattaa olla -06:kin, ainakaan pariin vuoteen sillä on ajettu kuin ehkä 100m.

No ens keväänä voipi sitten kokeilla toimiiko ruiskupeli samoilla bensoilla, kunhan toi talvi ensin tulee tai sitten laitan nastat alle ja tartte koko asiaa miettiä.
 
Jääpä keväällä nähtäväksi. Pienkoneet aina toimineet ylivuotisellakin litkulla. Entisillä prätkillä ajeltu jonkin verran talvellakin. Veturiin tulee tuskin piikkipyöriä hommattua
cool.gif
 
Lumelääkkeet toimii yllättävän moneen vaivaan.  
biggrin.gif


95 E on ihan perseestä!
bawling.gif
Naapurin serkku voi todistaa.
 
Lumelääkkeet toimii yllättävän moneen vaivaan.  
biggrin.gif


95 E on ihan perseestä!  
bawling.gif
Naapurin serkku voi todistaa.
Ok. ei siis voi olla bensassa vikaa.

Olisko ideoita mitä tuossa Yamahassa on vikana, kun eilen ajettiin sillä 1,5 tuntia ilman ongelmia (bensan vaihdon jälkeen siis) ?

Itse olen sitä mieltä että tuossa 10 litran kannullisessa menovettä on nyt jotain vialla, en vaan tiedä mitä tai mistä ne ongelmat on suljetussa kannussa olevaan liemeen tulleet.

Käyntihäiriön syntyyn ja korjaantumiseen kun ainoat muuttujat on mopon sijainti ja polttoaine. Tietysti tankin purkaminen saattoi liikuttaa jotain johtoja tms...

Sijainnin en usko vaikuttavan käymiseen, kun monet muut mopot ovat kyseisellä radalla kuitenkin toimieet (Tietysti valkeakosken ilmassa saattaa olla jotain muutakin kuin pahat hajut ja Saarioisen rasvantuoksut voi vaikuttaa ainakin kuskin ajohalukkuuteen).

Laitampa tuon "viallisen" menoveden Hondaan ja katson miten käy.

Oli muuten 98E5 polttoaineena... eikä paljon parjattu 95E10. Enkä kaipaa todisteita, kunhan vaan lähinnä halusin tietää onko jollain vastaavia kokemuksia.

Itse kun en ole ikinä käyttänyt talvisäilytyksessä polttoaineen stabilaattoreita tms. vaan polttoaine on jätetty talvisäilytykseen syksylla ja keväällä lähdetty samoilla polttoaineilla taas uuteen kauteen.


Polttoaineen säilytys tapahtui muovikannussa, viileässävarastossa...ehkä siinä syy. Ei kai muovikanisterista voi liueta polttoaineen joukkoon mitään ?
 
Back
Ylös