suomipoika
New member
Haluaisin, että moottoripyöräni kuluttaisi mahdollisimman vähän bensaa. Pyörä on Honda CBF600 -04. Sehän on rivinelkku kaasarikone. En tiedä onko siinä jotain elektronista polttoaineen säätelyä (tietääkö joku).
Nyt kun sillä ajaa reikä päässä niin polttoainetta kuluu n. 5,5l. Nätisti ajellen se menisi ehkä hieman alle viiteen. Haluaisin päästä jonnekin neljän tietämille matka-ajossa tai allekin.
Yksi asia mikä heti tulee mieleen on välitysten muuttaminen. Satasen vauhdissa kutosella kierroksia on karvan alle 5000. Jos muuttaisi välityksiä niin että satasen vauhdissa kierroksia kutosella olisi 4000. Mitäköhän siitä seuraisi? Kestääkö voimansiirto? Voimansiirtohan joutuu kovemmalle koetukselle, kun mennään matalemmilla kierroksilla -> vääntö kasvaa. Mahtaako vaikuttaa kulutukseen? Mistä mittari ottaa lukemansa eli meneekö nopeuslukemat persiilleen kun koskee välityksiin?
En kuulu siihen porukkaan, jonka mielestä mopon pitää mennä miljoonaa ja siitä pitää lähteä mahdollisimman kova ääni. Hondan n. 75hp ja 4 sekuntia 0-100 riittää mulle mainiosti. Kysymys on nyt vain ja ainoastaan kulutuksen tiputtamisesta.
Tuossa pyörässähän on se vanha CBR:n kone jonka tehoa on tiputettu ja vääntäkäyrää siirretty toimimaan paremmin matalilla kierroksilla, tai näin olen kuullut.
Mitä muita konsteja on vaikuttaa kulutukseen?
Nyt kun sillä ajaa reikä päässä niin polttoainetta kuluu n. 5,5l. Nätisti ajellen se menisi ehkä hieman alle viiteen. Haluaisin päästä jonnekin neljän tietämille matka-ajossa tai allekin.
Yksi asia mikä heti tulee mieleen on välitysten muuttaminen. Satasen vauhdissa kutosella kierroksia on karvan alle 5000. Jos muuttaisi välityksiä niin että satasen vauhdissa kierroksia kutosella olisi 4000. Mitäköhän siitä seuraisi? Kestääkö voimansiirto? Voimansiirtohan joutuu kovemmalle koetukselle, kun mennään matalemmilla kierroksilla -> vääntö kasvaa. Mahtaako vaikuttaa kulutukseen? Mistä mittari ottaa lukemansa eli meneekö nopeuslukemat persiilleen kun koskee välityksiin?
En kuulu siihen porukkaan, jonka mielestä mopon pitää mennä miljoonaa ja siitä pitää lähteä mahdollisimman kova ääni. Hondan n. 75hp ja 4 sekuntia 0-100 riittää mulle mainiosti. Kysymys on nyt vain ja ainoastaan kulutuksen tiputtamisesta.
Tuossa pyörässähän on se vanha CBR:n kone jonka tehoa on tiputettu ja vääntäkäyrää siirretty toimimaan paremmin matalilla kierroksilla, tai näin olen kuullut.
Mitä muita konsteja on vaikuttaa kulutukseen?