bike engines vs idiots..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zuha
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zuha

New member
Moottoriöljyistä ja niiden vaikutuksesta koneen elinikään on täällä jauhettu asiaa mutta _paljon_ enemmän asian vierestä. Jos ajat japsinelarilla niin en olisi huolissani pienestä väärinkäytöstä: >>>KLIKS<<<
 
Ja kuka väittää vielä, että kawat ei kestä...
biggrin.gif
 
Ja viikon päästä joku jobbari myi pyörän, ollut vanhalla rouvalla ja huollettu säännöllisesti...
tounge.gif
 
Ja täällä tosiaan syvällä rintaäänellä horistaan että pitää olla hyper super MP-käyttöön tarkoitettua öljyä normikäytössäkin. Muuten kone hajoaa heti...
tounge.gif
 
Ja täällä tosiaan syvällä rintaäänellä horistaan että pitää olla hyper super MP-käyttöön tarkoitettua öljyä normikäytössäkin. Muuten kone hajoaa heti...  
tounge.gif
Mää olen siinä uskossa, että ruutulippuöljyt olis pitempi-ikäsiä käytössä, jos siis vaihtaa niinku meikäläinen että sitten kun on semmosta syömäkelposen väristä.
 
biggrin.gif
en kokeilis mun susukilla... Puskee sinistä ja paukkuu rääkkäämättäkin. Mut
062802moto_prv.gif
niin kauan kun se toimii.
 
Tommosia testejä ois mielenkiintosta lukea enemmänkin, useammista eri moottoreista siis. Kieltämättä aika vakuuttavaa tekstiä
 
Uskomattomia laitteita. Ns. normikäyttöä kestävät hyvällä huollolla varmaan täältä ikuisuuteen jos tuon rääkkäyksen kesti. Tulipalojen, räjähdysten, maanjäristysten yms. jälkeen kone kävi jäähdyttyään vielä nätisti
buttrock.gif
 
Joo tuon jutun lukenu bikestä aikanaan, jotain pari vuotta sitten. Aika vaikuttava juttu. Hämmästyttävää miten tuo kesti. Paljon jäi kyllä arvailujen varaan, että kuinka paljon tuossa oli kyse silkasta säkästä että ei moottori räjähtänyt atomeiksi ja kuinka paljon siitä että nykynelitahtiset on aika pomminkestäviä.

Joskus kuullu sanottavan että joku kampiakselin tai nokka-akselin laakeri kilahtaa sekunneissa kun voitelu jää vajaaksi. Tää juttu ei ihan vahvistanut tuota "totuutta". Nokkaketjun myös luulisi olevan aika äkkiä vainaa, kun voitelu on vaillinainen.
 
eihän sitä ajettu ilman öljyä.

tuossa kawasakissa on hyvin syvä öljypohja, ja ottaa ihan pohjalta sitä öljyä, joten vaikka jäljellä olis litra(kuten muistaakseni tuossa oli), niin se ottaa pohjalta mahdollisimman vähän vaahtoutunutta öljyä ja laittaa sen kiertoon. eli voitelu on lähes täydellinen, sehän ei ole roiskevoideltu. jos pumppu saa öljyä, niin se menee joka paikkaan siitä ok

vaikka sanotaan, että moottori kävi tuon jälkeen, niin vauriota se otti varmasti.
 
Moottoriöljyistä ja niiden vaikutuksesta koneen elinikään on täällä jauhettu asiaa mutta _paljon_ enemmän asian vierestä. Jos ajat japsinelarilla niin en olisi huolissani pienestä väärinkäytöstä: >>>KLIKS<<<
Kannattaa kuitenkin muistaa että konetta ei kuormitettu tuossa testissä ollenkaan, jos sama testi olisi tehty esim. dynossa niin kone olisi todennäköisesti kilahtanut nopeasti.

Mutta yllättävän hyvin kuitenkin kesti rääkkiä etenkin kun kyseessä on kireä kuussatanen...
 
Sehän tuossa jutussa nimenomaan mainittiin, että vähäinenkin öljymäärä riittää, kanaviin ei öljyä kerrallaan paljoa mahdu. Eli öljynpaine on ollut riittävä ja sen takia laakerit eivät ole narahtaneet kiinni.

Mutta hurjia lämpötiloja yms. paskaa tuo kone sai kyllä kestää ja sehän kesti. Jutussa mainittiin mm. että koneesta ulos otettu öljy sulatti muoviastian mihin se laskettiin ja tilalle kaadettu uusi öljy alkoi kiehumaan heti kun se kaadettiin koneeseen. Jäähdytysvedet oli kiehuneet pois kokonaan jo ajat sitten yms. Vaimentimeen paloi reikiä, vehje oli muistutti liekinheitintä. Ja silti se toimi vielä seuraavana päivänä. Ei varmaan enää pitkäikäinen, mutta toimi silti.
 
Back
Ylös