Mielenkiintoista nähdä Biken testi asiasta. Hyvä että tekevät moisia.
Aikaisemmin mainittu "roll-off" testi tai päässäpysymiskoe on kieltämättä hyvä. Vaikka päässäpysymiskoe kuuluukin tuoreimpaan ECE-säännöstöön, eli ECE 22.05:een, ymmärtääkseni suomalaiset pykälät eivät edellytä moisen läpäisemistä. Viimeksi kun tarkastin asiaa, kypäriä käsittelevä asetus asetuksen 1250/2002 15 §:n todellakin edellytti kypärän täyttävän vain ECE 22.04-säännön vaatimukset.
Merkittävimmät erot noissa säännöissä ovat siinä, ettei 04 vaatimukset täyttävän umpikypärän kasvosuojan iskunvaimennusta ole säännön puitteissa testattu. Sama pätee kypärän pysymiseen päässä kaaduttaessa, sillä 04:ssä ei testata rullautuuko kypärä päästä nykäyksen voimasta. Uudemmassa 05:ssä puolestaan edellytetään sekä kasvosuojan iskunvaimennuksen testaamista ja "päässäpysymiskoetta", josta "Bike" ilmeisesti käyttää "roll-off"-kokeen nimeä.
Säännön R22/05 perusjutut ovat testauksen osalta nämä:
- Kypärä pudotetaan neljässä eri asennossa (iskut tulevat edestä, sivulta, takaa ja päälaelta + umpikypärät kasvosuojus edellä) kahdelle eri alasimelle, joista toinen simuloi tasaista tietä ja toinen kanttikiveä.
- Kypärän pudotuskorkeus on 287 senttiä ja osumanopeus on 7,5 metriä sekunissa.
- Pudotettaessa kypärässä on kiihtyvyyden mittaava tekopää, jonka antamien arvojen perusteella lasketaan ns. HIC-arvo, jonka raja-arvojen puitteissa kypärän on pysyttävä (kaava vaikutti aika monimutkaiselta eikä sitä voine kirjoittaa tavallisilla merkeillä, sitä mihin HIC-arvojen rajat on asetettu ja millä perusteella, en ole saanut selville).
- Mikäli kyseessä on umpikypärä, perustestien lisäksi testataan myös kasvosuojuksen kestävyys ja iskunvaimennus nopeudella 5,5 metriä sekunissa (Tätä testiä ei tehty vanhemman säännön puitteissa).
- Iskukokeiden lisäksi kypärästä mitataan sen kiinnitysnauhan kestävyys jatkuvassa vedossa ja nykäyksessä.
- Nykäys ei saa venyttää kiinnitysnauhaa enempää kuin 35 mm.
- Jatkuva veto ei saa venyttää nauhaa enempää kuin 25 mm.
- Edellisten lisäksi kypärän on läpäistävä mainittu "päässäpysymiskoe", eli kypärä ei saa rullaantua nykäyksen voimasta pois päästä, vaan sallittu liikkumisvara on 30 mm (oletettavasti mm, yksikkö puuttui kirjasesta). (ja tätäkään testiä ei tehty vanhemman säännön puitteissa).
Viranomaispapereista lyhyesti katsomalla selvisi sitten mm. seuraavia juttuja:
- Valmistajan on toimitettava testeihin 20 kypärää eri kokoisina, jos kuorikoot vaihtelevat.
- Kiinnitysnauhan on oltava vähintään 20 mm leveä.
- Kiinnitysnauhassa ei saa olla "leukakuppia".
- Nauhan irrottamiseen tarvittavan systeemin on oltava punainen ja muu osa nauhasta ei saa olla punainen.
- Kypärän on kestettävä erilaisia kemiallisia rasitteita, joita koskevat testit tehdään ennen iskukokeita.
- Kypärän on kestettävä erikseen säädetyt kokeet kuumuudelle, kylmyydelle, ultraviolettisäteilylle ja kosteudelle.
- Iskukokeeseen menevä kypärä on ensin käynyt läpi kemialliset ja ympäristöä koskevat testit.
- Nauhan on kestettävä myös hankautumista, jonka jälkeen nauhasta mitataan vielä nykäisykestävyys.
- Pikalukkojen on kestettävä avautumatta 100 N:n paine 100 mm:llä levyllä.
- Kypärässä on oltava tarra, jossa kypärän paino on ilmoitettu 50 g:n tarkkuudella.
- Painoa laskettaessa siinä on huomioitava kaikki kypärän myyntipakkauksessa mukana olevat varusteet kuten visiirit ja hengitysilmanohjaimet.
- Visiireissä on oltava erillinen maininta tai auringon näköinen symboli, jos niitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi pimeässä.
- Mikäli kypärässä on leukaosa, jota ei ole tarkoitettu suojaamaan iskulta, on kypärään lisättävä tätä koskeva maininta tai merkki.
- Täysin avattu visiiri ei saa miltään osin jäädä käyttäjän näkökenttään niin, että se häiritsisi sivulle näkemistä.
- Visiiri ei saa väriltään olla sellainen, että se vaikeuttaisi liikennemerkkien värien erottamista (tästäkin on oma standardinsa).
- Ennen myyntiluvan saamista kypärän ensimmäisestä valmistuserästä on toimitettava testattavaksi vielä 40-60 (vähiten yhden koon avokypärästä, eniten usean kuorikoon umpikypärästä) satunnaisesti valittua kypärää.
- Valmistajan on säilytettävä kaikki omat testaustuloksensa 10 vuotta testiensä jälkeen.
- Kypärät on jaettava enintään 3200 yksikön valmistuseriin, joita valmistajan on itse testattava ja varmistettava näin tuotannon tasalaatuisuus.
- Mikäli valmistuserän testikypäristä kaksi ei täytä standardia, valmistuserä on hylättävä.
- Mikäli viidestä peräkkäisestä valmistuserästä kaksi on hylätty, valmistaja on velvollinen aloittamaan tehostetun laadunvalvonnan.
Nuo niinkuin yleisesti. Kypärän merkintöjen osalta R22/05 edellyttää vielä seuraavia merkintöjä kypärään (kulumista kestävällä merkintätavalla) ja lisätietoja myyntipakkaukseen:
- Valmistajan tuotemerkki
- Kokomerkintä
- Mikäli kypärän kasvosuoja ei ole tarkoitettu suojaamaan iskuilta, maininta (tai sisällöllisesti vastaava): "Does not protect chin from impacts" tai tätä koskeva symboli (rasti leukaosan päällä).
- E-merkki ja sen perässä numero, joka ilmaisee hyväksynnän myöntäneen maan.
- Hyväksyntänumero, jonka kaksi ensimmäistä numeroa kertovat läpäistyn standardin version.
- Hyväksyntänumeron perässä kirjain J, P tai NP, jotka tarkoittavat seuraavaa:
a) J = ei kasvosuojaa, ts. avokypärä
b) P = iskuilta suojaava kasvosuoja
c) NP = kasvosuoja joka ei suojaa iskuilta
- Seuraava (tai sisällöllisesti vastaava) maininta: "For adequate protection, this helmet must fit closely and be securely attached. Any helmet that has sustained a violent impact should be replaced."
- Lisäksi iskuilta suojaamattomassa kasvosuojassa maininta "does not protect chin from impacts."
- Mikäli kypärä ei kestä maalaamista tai tarroja - tai kypärä voi niistä vahingoittua - maininta: "'WARNING'- Do not apply paint, stickers, petrol or other solvents to this helmet".
- Merkintä kypärän painosta.
- Maininta kypärään sopivista visiireistä.
Mutta pitänee käydä poimimassa uusin Bike ja katsoa, mitä siinä on oikein testattu ja miten lähellä ECE 22.05 hyväksymisen saamiseksi tarvittavia testejä Biken testit ovat. Ja vaikka Bike ei olisi edes testannut muuta kuin ECE 22.05:n edellyttämät asiat edelleen hyvä. Kypärien iskunvaimennuksen yms. osaltahan valmistajat eivät ilmoita omia tuloksiaan, mikä on valitettavaa.
Tässähän kannattaa huomata, että erilaisten raja-arvojen määritteleminen on äärimmäisen vaikeaa koska ihminen on kaikkea muuta kuin standardoitu. Samanlainen isku kahdella ihmisellä kun saa aikaan kovin vaihtelevia seuraamuksia. Käytännön esimerkkinä voisi ajatella vaikkapa kaatumista kadulle. Siinä missä vanhuksella kaatuminen voi murtaa lonkan tai vastaavaa, nuori voi selvitä täsmälleen samanlaisesta kaatumisesta mustelmilla. Periaatteessa sama asia pätee varmasti myös päähän kohdistuviin iskuihin.
Mutta mikä sitten on käytännön ero kypärällä, jonka iskunvaimennus on vaikkapa juuri standardin mukainen tai kypärällä, jonka arvo on 50% enemmän - vaikea sanoa. Käytännön kannalta olisi kuitenkin johdonmukaista ajatella, että joissakin tilanteissa enemmän vaimentava kypärä voi ehkäistä kokonaan seuraamukset, joita heikommin vaimentavalla kypärällä aiheutuisi. Loppujen lopuksi, kysymys on kuitenkin erilaisista kynnysarvoista. Jossakin vaiheessa kynnysarvo ylittyy, isku kohdistuu päähän voimakkaampana ja seuraamuksia tulee. Ehkäpä paremmalla, enemmän vaimentavalla, kypärällä kyseistä kynnystä voi nostaa. Tästä johtuen on hyvä, että noita testaillaan ja tulokset ovat julkisia.