BMW 1200 LT:n kilometrit

tilhestäjä

New member
Olisi kiikarissa LT -99, ajettu 100000 km, onko nämä
kilometrit jo liikaa Bemarille?
Onko mitään tyyppivikoja näissä ensimmäisissä LT:ssä ?
 
Ei sen jälkeen kun vaihdat perälaakerin...
wink.gif


Konehan kestää vähintäin vaikka sen 200 tuhatta mailia
bowdown.gif
 
Tuohan kestää maasta kuuhun ja takaisin. No worries. Normihuoltoa kuten perälaakeri ja kytkin saattaa olla tiedossa.

Oma -99 on kuin uusi vielä noilla kilometreillä...
 
Joo peesaan kyllä edellisiä sen osalta, että ei tuo sata tonnia sinällään mikään ihme etappi LoTjalle ole. Omassa juuri tehtiin Kymäläisen Harrin kanssa 120 tkm huoltoa ja vaihtoon meni tuossa vaiheessa nokkaketju sekä sen muoviohjurit. Tehtaan huolto-ohjelma suosittelee tuota tehtäväksi jo 60tkm kohdalla, joka ei kyllä palvele mitään muuta tarkoitusta kuin merkkihuollon työllisyyttä. (Hyvin olisi tuotakin operaatiota voinut venyttää vielä 150 tonniin asti.)
Samalla kun oli venttiilikoppa levällään tarkistettiin venttiilien välykset ja totta vieköön - seitsemän venttiiliä oli mennyt välyksiltään tiukoiksi. (Välykset 0,015 paikkeilla suositellun 025-030 sijasta.) Ne pantiin kohdilleen, joten tässä mielessä oli ihan hyvä, että tuohon nokkaketjuohjurihommaan ryhdyttiin.

Noissa ekoissa LT:issä oli tietysti joitakin kohtia, jotka tehdas myöhemmin äkkäsi korjata.
Kiusallisin oli kärkensä kiinni polttava starttirele. Tuo tapahtui jos pyörää yritti käyntiin hilkullaan olevalla akulla.

Perälaakereita on kaiketi tilastollisesti hiukan enemmän mennyt  -99 - 02 (noin) malleista, mutta perusrakennetta ei kuitenkaan koskaan muutettu. Tehdas vaihtoi noiden alkuaikojen vähän runsaampien murheiden jälkeen laakeritoimittajaa ja ilmeisesti myös skarppasi kokoonpanossa tapahtuvaa shimmausta, koskapa ongelmat ainakin vähenivät, joskaan eivät kokonaan poistuneet.

Radioantennin piiskan kiinnitystä parannettiin jossain vaiheessa, bensatankin letkuihin tuli myöhemmin pikaliittimet (joista ensimmäiset oli muovisia -> katkeilivat -> vaihdettiin metallisiin), radion kasettisoitin vaihdettiin CD:llä varustettuun, kaasuvaijereita päivitettiin kun ekoissa kaasu oli todella jäykkä, jarruja päivitettiin myöhemmin integraaliservoiksi, joka ei välttämättä kaikkia miellyttänyt jne...

Hyvin voi olla, että pyörään on jo jotain edellä mainituista matkan varrella päivitettykin. Varsinkin tuo starttirele on ollut aika suosittu päivityskohde ensimmäisen kiinnipolttamisen jälkeen.

Koeta ronkkia selville jotain pyörän historiasta. Jollei kytkinremppaa ole tehty, saattaa sellainen yllättää jossain vaiheessa. Samoin perälaakeri pitäisi ehdottomasti vaihtaa, jollei sitä ole jo tehty. Yleisesti suosittelisin sen vaihtoa siinä viiden-kuudenkympin kohdalla joka tapauksessa.

Veikkaisin, että saat siitä kyllä ihan hyvän matkamopon. Jenkkikolleegat vetelee noila tosiaan jo kahta-kolmeasataa tonnia (MAILEINA) siellä missä ei vuodenajat ajeluita rajoittele...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös