Bmw F800R Ei starttaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja temetsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

temetsu

New member
Potilas vuosimallia -12 ajettu 10tkm. Eilen pesty eikä tavanomaisesta poiketen käytetty käynnissä pesun jälkeen. Lähin huolto 300 km päässä ja takuu ummessa.

Ei vikavaloja ainoastaan bensamittari näyttää tyhjää vaikka tankki lähes täynnä. Oikean puolen kahvanlämmitin pimeni keväällä ja olikin menossa huoltoon/takuu käsittelyyn.

Startti ei edes naksu ja akusta mitattu 13,2v jännite. Ei lähde työntämällä käymään. Olisi edes sammunu tien päälle, niin voisi hinausvakuutusta käyttää.
 
Tappokytkin offilla, jalan kytkin, kytkimen kahvan kytkin, tai missä näitä nyt vielä on tsekkaa niistä onko liittimet kiinni kunnolla.
 
Ettei vaan olisi taas se vakiovika, eli ajonesto päällä vaikkei pitäisi. Eli jos näin niin virtalukon ympärillä oleva tunnistin on sökö.
 
Ettei vaan olisi taas se vakiovika, eli ajonesto päällä vaikkei pitäisi. Eli jos näin niin virtalukon ympärillä oleva tunnistin on sökö.

Eiks tosta tule ESW valo mittariin?
Onhan tankin päällä olevat liittiimet kuivat?
 
Vapaavalo palaa, esw ei. Tuo bensa mittari ihmetyttää. Se heitti toimimasta startin kanssa pesun ja seisotun yön jälkeen.
 
Ei siitä bensamittarista kannata olla huolissaan. Välillä joutuu tankkauksen jälkeen hetken matkaa ajelemaan, ennen kuin kaikki sensorit on saaneet tiedon, että tankissa on taas uutta nestettä. Eli ne aktivoituvat vasta kun pyörä käy ja liikkuu.

Kato se kumirinkula siinä tankin päällä ettei sen alla ole ylimääräistä vettä ja moskaa.

Ja oletko jo soittanut huoltoon ja kysynyt heiltä.

Syttyykö valot ja tekeekö mopo normaalin pre tsekkauksen kun laitat virrat päälle?
 
Tankin päältä on vedet poistettu ja pistokkeet käytetty poissa. Olivat kuivat. Tekee chekkauksen. Huollossa eivät osanneet ehdottaa kuin tuota esw vikaa, mutta siloinkin pitäisi olla valo mittaristossa.

Huomasin tuossa että mittaristoon ei tule vilkkujen valoja eikä pitkien sinisten valoa vaikka nämä toimivatkin virrat päällä. Miksi bensamittari on pudonnut nollaan vaikka siellä ennen pesua on ainetta ollut.
 
Pyörää tuntematta tulee mieleen, että pyörissä anturitiedot saattavat kulkea ECUn kautta mittaristoon - siis eivät suoraan anturilta merkkivalolle. Eli vettä ECUn liittimissä/väylässä?

Kysyjän volttimittari ainakin näyttää ihan omiaan....
 
Etsipä netistä löytyisikö pyörääsi huoltomanuaalia - siitä voisi ehkä ja kenties ja mahdollisesti löytyä jotain mittariston itsediagnostiikkavinkkejä. Manuskaa voi olla myytävänä esim ko. merkin osia myyvillä ulkomaisilla nettikauppiailla. Omaani maksoí viitisen euroa...
 
Jos mittaristossa ei näy vikailmoituksia, vaihde on vapaalla ja akussa on poveria (mikä on jännite kun virrat on päällä?) starttirele ei vedä, epäilen tappo/starttikytkintä tai starttirelettä /liiittimet löysällä

Bensamittari ja vilkut on liitetty ZFE:n eikä ECU:uun eli niillä ei pitäsi olla kännistykseen vaikutusta
 
Pyörää tuntematta tulee mieleen, että pyörissä anturitiedot saattavat kulkea ECUn kautta mittaristoon - siis eivät suoraan anturilta merkkivalolle. Eli vettä ECUn liittimissä/väylässä?

Kysyjän volttimittari ainakin näyttää ihan omiaan....

Miksi mittariani epäilet. Hyvän akun jännitteet pysyvät yli 13v. Muistaakseni akku on vaihtokunnossa jos jännite laskee alle 12,7v.
 
starttirele ei vedä, epäilen tappo/starttikytkintä tai starttirelettä /liiittimet

Nyt taisi vika löytyä, jos tuossa on se sama starttinappi kuin s1000r ja nine teessä, niin niitähän vaihdetaan huollossa koko ajan uusiin.

Mutta sinähän soitit sinne, eikä ne ehdottaneet tätä vikaa?
 
Miksi mittariani epäilet. Hyvän akun jännitteet pysyvät yli 13v. Muistaakseni akku on vaihtokunnossa jos jännite laskee alle 12,7v.

Jos kone ei käy, eikä ole ulkoista laturia kytkettynä, niin mikään lyijyakku ei anna yli 13v kuin hetkellisesti juuri latauksen jälkeen. Geeliakuilla lepojännite on korkeimmillaan 12.85V, mutta useimmiten ollaan tuon alapuolella. Itsellä esimerkiksi tuliterä Yuasa näyttää tyypillisesti 12.75-12.8V.
 
Miksi mittariani epäilet. Hyvän akun jännitteet pysyvät yli 13v. Muistaakseni akku on vaihtokunnossa jos jännite laskee alle 12,7v.

Täyteen varatun akun jännite on 12,7 V. Halpismittarit näyttävät monesti muutaman kymmenyksen vikaan; akkujen tilaa arvioitaessa muutamakin kymmenys on iso virhe.
 
Ok. Tuo mittari siis valehtelee roimasti. Käytännössä kun tuo näyttää akulle alle 12,7v lepojännitettä on se todellisuudessa n.12,2-12,3v.

Huomenna menee emc:lle kärrykyydillä. Saa nähdä mitä löytyy ja minkälainen tappelu tulee takuun kanssa. Huhtikuussa loppui takuu, mutta pitäisi kai näiden romujen pidempään kestää.
 
Löytyikö vika?

Jos tarinalla on myös lopetus, niin siitä voi olla apua jollekulle joka kamppailee saman ongelman kanssa joskus myöhemmin.
 
Back
Ylös