BMW K1300S ei käynnisty

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dantez
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Dantez

New member
Elikkäs oltiin lähdössä porukalla ajeleen ja isän beemari ei halua lähteä käyntiin. Vuosimallia 2009 laite ja maanantaina lähtee liikkeeseen huoltoon. Onko kellään kokemusta tällaisista ongelmista? Virran kun vääntää päälle kello ja tripit sekä vapaan valo toimii ja ajotietokonetta pystyy selaamaan. Polttoaine ja lämpömittari ei toimi ja kone ei chekkaa mitään. Polttoainepumppu ym. äänet mitä normaalisti tulevat kun laittaa virran päälle eivät kuulu vaan kuuluu vaan pientä "rohinaa". Ja kun startata yrittää mitään ei tapahdu.
 
Oiskohan akussa niin vähän virtaa, ettei jaksa pyörittää starttia?

Voiko tuollaista uutta cam-väyläistä vehjettä käynnistää apuvirralla?
 
Elikkäs oltiin lähdössä porukalla ajeleen ja isän beemari ei halua lähteä käyntiin. Vuosimallia 2009 laite ja maanantaina lähtee liikkeeseen huoltoon. Onko kellään kokemusta tällaisista ongelmista? Virran kun vääntää päälle kello ja tripit sekä vapaan valo toimii ja ajotietokonetta pystyy selaamaan. Polttoaine ja lämpömittari ei toimi ja kone ei chekkaa mitään. Polttoainepumppu ym. äänet mitä normaalisti tulevat kun laittaa virran päälle eivät kuulu vaan kuuluu vaan pientä "rohinaa". Ja kun startata yrittää mitään ei tapahdu.
Akku uusiksi! Mulla kävi just tollee pari vuotta sitten K12S:n kanssa! Ette selkeestikään pidä akkua ylläpidossa 24/7?
wink.gif
 
Apuvirralla ei viitti käynnistää kun noista cam-väylistä ei oo varmaa tietoa. Akussa pitäisi olla virtaa ja pyörä toimi eilen hyvin ja kävi tänäänkin. Teki saman myös viime kesänä kerran mutta rupesi toimimaan joten sekin vihjaisi että akussa ei ole vikaa. Tappokytkin tietysti voisi olla vaihtoehto, mutta pyörälle ei viitti mitään tehdä kun takuu on voimassa. Tuo olisi kyllä hyvä vaihtoehto ettei kesää menisi lisää pilalle kun ei taas pääsisi ajamaan.
 
Ettei olisi rikkinäinen kytkinasetelma kaasukahvan puolella. Noita kahvojen kytkinasetelmia on mennyt alkupään pyörissä. Niistä oli amerikoissa recall, en tiedä sitten Suomesta. Molemmat puolet ovat rikkoutuneet satunnaisilla käyttäjillä. Yleensä on vialliset ensimmäisenä oireilleet, kun on mopo kuumassa tai auringon paisteessa.
 
Kun omasta k12R:stä loppui akku, niin bensapumppu surisi ja ESA rahisi virran kytkemisen jälkeen ihan normaaliin tapaan. Startti pyöritti hitaammin, eikä jaksanut kovin kauaa kerrallaan. Summa summarum: K12 tarvitsee akulta tietyn määrän jännitettä käynnistyäkseen; akku saattaa olla "loppu" vaikka startti jaksaisikin vielä pyöriä ja ajotietokone käynnistyä.

Vuosimallin 2009 tappokytkimessä on ollut vikaa, samoin vm. 05-08 avaimen antennissa (käynnistykseneston virhe). Käynnistykseneston vikatilasta taitaa tulla virheviesti ajotietokoneen näytölle.
 
Saatiin bemari käyntiin. Kylmäspreitä laitettiin käynnistysnappiin ja taas toimii. Pyörä seisoi eilen muutaman tunnin auringossa ja ilmeisesti ei kestä lämpöä. Rm Heinolla käytiin ja ilmeisesti kaikki 09 pyöriin vaihdetaan uudet kytkimet.
 
Vaan eipä pyörä ollukkaan kunnossa kun tänään kokeiltiin. pyörä käy kyllä mutta vilkku ei oikealle meinannut toimia (alkoi kuitenkin toimimaan). ESA ja kahvanlämppärit eivät toimi joten huomenna mennään taas liikkeeseen v*ttuileen
biggrin.gif
 
Kahvat vaihtoon!

K13 sarjassa on kahta tyyppivikaa:
1) Kahvojen sisällä olevien piirilevyjen liitokset pettävät jolloin kytkimet ei toimi. Oireilee kaikissa kytkimissä mutta toi virtanappula tyypillisesti huomataan ekaksi. Oireilee vieläpä niin että kuumalla säällä alkaa sakkaamaan. => Menee takuuduunina, ja uusissa kahvoisa parannetut liitokset.

2) Kone sammuu kun kaasun päästää irti reilusta asennosta. (jenkeissä on havaittu rajaksi joku 5000 kierrosta) Korjaantuu softaversiolla 14.3 mutta käytännössä vaatii uusimman version 14.5 pannuun, sen jälkeen ei oireile.

Mulla K13R:ään vaihdettu molemmat kahvat + softa. Eilen ratapäivän kestotesti 44 asteessa, hyvin tykittää..
 
Nooo, en nyt ihan noinkaan sanoisi.
Eilisen 3 tunnin ajelun aikana Agusta hyytyi radan varteen, CBR 1000RR ei suostunut starttaamaan, ja kahdesta R1:stä ja yhdestä triplaysistä hävisi jarrut.

Session alussa mukana oli 16 mopoa näistä kaksi bemareita (S1000RR ja mun K13R) ja molemmat toimi alusta loppuun.

Koko setin ajan lämpö yli 40 asetta.
 
Tuntuu olevan Bemarin helmasynti nää erilaiset pienet, sinänsä mitättömät, mutta pahimmillaan pyörän pysäyttävät sähköön liittyvät johtosarja- ja kytkinviat. Omalle kohdalle on sattunut

- kaksi viallista kytkinkahvan anturia/katkaisijaa
- viallinen vaihteen vapaatunnistin (kohdan 1. kanssa samanaikaisena pe**eleen kiusallinen)
- kaksi LT:n johtosarjassa ollutta liitinvikaa (radio, pakki)

Paljon tarinoita on netistä saanut lukea liian tiukalle kiristetyistä johtosarjoista, paskoista EWS-antenneista, GeSsulin sekundoista bensamittareista ja nyt tää stoori syntymävikaisista kahvoista.....

Joku oli tietävinään, että Bemari teettää alihankintana johtosarjat ja kytkimet Unkarissa. Tiedä häntä. Ite sitä oli aina tottunut siihen että Boschin (auto)sähköt on laatua verrattuna japanilaisiin, saati Luukaksen hankaussähköön perustuviin laitteisiin. Pitänee alkaa pyörtää sanojaan...
 
Lastentauteja....vilkkukahva vaihdettu ja toista odotellen.

Mut se on tekniikkaa, sitä sattuu  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös