BMW R1100RT akun mitat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja EeroMar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

EeroMar

New member
Päätin vaihtaa R1100RT-96 pyörään uuden akun. Vanha kun taitaa olla vielä sieltä 1996 vuodelta. Muuten kaikki on selvää, esim. 12v/19Ah, mutta ne mitat. Valittavana on (mm.) 175x100x156, 205x90x160 ja 175x100x174.
Olisiko jollakulla tietoa, mikä mainituista vaihtoehdoista on se oikea, tai mitkä on alkuperäisen akun mitat
confused_orig.gif
nixweiss.gif


kiitos etukäteen.
 
Vartan sivut antaa sille mitoiksi 186*82*171 ( korkeus)

http://www.varta-automotive.fi/index2.....on.html


Akkuhaku soveltuvuuden mukaan


Valmistaja/merkki BMW Tuotelinja/malli 1100
Malli R 1100 kW 59 / 80
alkaen 1994-01 päättyen


Tuotenumero 519 013 017 3100
Tuotelinja MP-AKUT STANDARD
Jännite (V) 12
Akkukapasiteetti (Ah) 19
Kylmätestattu jännite, EN (A) 170
Pituus (mm) 186
Leveys (mm) 82
Korkeus (mm) 171
Pohjalistan muoto B00
Napajärjestys
0
Napaisuus 4

Ostin vuosi sitten tommoisen Varta akun mun R1100GS:ssään paikallisesta autotarvikeliikkeestä, eikä maksanut kuin 40.- egee.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
062802jumpie_prv.gif
Kiitos. Kyllä sieltä myyjän listalta löytyi mainitsemasi koko, muttei geeli-versiona. Täytyy tyytyä tavalliseen huoltovapaaseen SMF akkuun.

Kiitos vinkistä Pekka.
 
Taitaa se tavallinen huoltovapaa olla "huolettomampi" kuin geeli-versio. Viimeisen kolmen vuoden aikana takuuseen on vaihdettu kaksi moista. Viimeisin perjantaina, alkuperäisen geeliakun aiheutettua ABS-/jarruhäiriön. Uusi YUASA pyörittääkin huomattavasti virkeämmin kuin uudesta saakka "laiskahkosti" vääntänyt BMW-leimattu patteri.
 
omg.gif
No, ehkä sitten oli ihan hyvä, että ei löydy sitä geeli akkua.
Taas tuli huomattua, että kannattaa kysellä tältä palstalta neuvoja.

Katsotaan, kuinka se huoltovapaa pelittää.
 
nixweiss.gif
No niin. Nyt on akku vaihdettu ja tässä pieni yhteenveto.

Akun koko oli vähän liian suuri ( 186*82*171 ). Mitta on ilmeisesti otettu/annettu akun yläosasta (kannesta), sillä verratessani sitä vanhaan se oli ainoa paikka missä mitta oli yhtenevä (leveys ja syvyys). Ylikokoa oli korkeudessa ja syvyydessä. Siis alkuperäisen akun koko oli 186*78*169 mitattuna akun pohjasta.
Lievällä väkivallalla (lue:kumivasaralla ja akkutelineen levittämisellä) se kyllä mahtui paikalleen ja pysyy siinä aivan varmasti.
 
Vanhaa ketjua jatkaen:

Mikä mahtaisi olla nykyään passeli akkuvalinta R1100RT:hen?

Merkkejä on jos jonkinlaisia mutta ei niistä oikein ota itse selkoa.

Exiden geeli olisi paikallisessa Motonetissa hyllyssä mutta Exiden kestoiästä ei yleensä kuule kehuja.

Perinteistä vesiakkua ei kuitenkaan taideta suositella?
 
Odysseyn PC680 on käsittääkseni puimakoneeseen sopiva malli.

LP lienee entuudestaan Landport-tuotemerkki? Ei ole hinnalla kirottu ja lisäkapasiteetti ei ole pahasta.

Paikallisessa korjaamossa mainitsi BS-akkumerkin jonka pitäisi olla Suzukin alkuperäisakun valmistaja.

Vaan paljon tuntuu olevan nykyään merkkejä tarjolla.

Eri foorumeilta tuntuu jäävän itselle mielikuva, että Exidet eivät kestäisi kovinkaan hyvin, vaikka näyttää olevankin alkuperäisen BMW-akun valmistaja.
 
Back
Ylös