BMW R65 (Monolever) 1985-1993

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fireball
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fireball

New member
Tällainen pyörä olisi kiikarissa. Ulkomaan sivuilla on surffattu ja käynyt ilmi, että siitä on tehty kahta versiota. Toisessa 48hp ja toisessa 27hp. Osaako kukaan sanoa, pystyykö ne erottamaan toisistaan ulkonäön perusteella, vai pitääkö avata ennenkuin arvoitus selviää ?
 
Eipä taida nähdä ulkoa, pyörä on saksalaisen ajokortti- ja vakuutusluokan mukaan tehty. Sitä on 27 hp tehoisena ainakin NATOn armeijapyöränä ollut ainakin Tanskassa ja sieltä niitä on jokunen tullut myös Suomeen, minullakin on sellainen tallissa. Minun tiedon mukaan ne on saksalaisella pedanttisuudella kuristettu nokka-akselilla. Noita Bingin CV- kaasuttimiakin on ainakin kolmea erilaista joten niistäkään ei tiedä. Niissä on eroja kannen muotoilussa.
Noita 650 on tehty aika vähän, taisi olla jotain 3000;n luokkaa koko valmistumäärä. Niitä on Ranskan Punaisella Ristillä ja Gendarmeriella. Mukava pyörä, ei siinä mitään. Tämä koskee siis 650:stä GS mallia.

Noissa on vähän vaihtelevaa tietoa tehosta 46-50 hp. Eihän se ero suuri ole tuon ajan 1000:n tehoihin, niissä on 60-67 hp. Kyllä se 650 noilla tehoilla liikkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Aikaisemmin postaamastani linkistä aloittajan pyörän kohdalta pääsee Saksan kieliselle sivulle jossa todetaan 27hv. mallissa olleen erillaiset nokkakselit ja pienemmät venttiilit sekä kaasuttimet.
 
Kiitos vastauksista. Tuolla tehtaan sivuilla tulikin jo käytyä, mutta vastausta en sieltä löytänyt. Kävin koeajamassa ja persdyno antoi ok kuvan, mutta rekisteriotteessa on tuo 27/29 hevosta. Ajattelin vain, että olisiko tuotu väärällä tyyppitodistuksella muinoin ja olisikin tuo 48 heppanen versio ?. Joltain sivustolta löysin väitteen juuri tuosta eri nokasta ja pienemmistä kaasareista. Ajattelin josko olisi ollut jokin ulkoinen seikka mistä olisi voinut todeta. Kuvahaulla löytyy netistä pari eri ulkomuodon omaavaa kaasarimallia, mutta ne ei mulle kerro vielä mitään.
 
Muistaakseni mun R80 Monoleverissä oli 48 heppaa, satkussa tais olla peräti 62.

Sähköthän noissa prakaa ja kansiremppaa voi olla vailla, mutta muuten varsin varmoja pelejä.
 
Kiitos Pekka linkeistä. Ko. pyörässä näyttäisi olevan tuo ensimmäinen versio.
Mihin mahtaa perustua ajatus sähköjen pettämisestä ja kansien rempasta ?
31 vuotta on sätkytellyt alkuperäisessä kunnossa... ehkä vanhaa rautaa pitää vain käsitellä vähän hellemmin ?
 
Mihin mahtaa perustua ajatus sähköjen pettämisestä ja kansien rempasta

Kokemuksiin. Sytytysosat eli lähinnä Hall-anturipurkki, laturi ja johtosarja sekä stongan kytkimet on kulutustavaraa. Myös venttiilinohjurit, mutta niille ei pelkkä ikä tee mitään. Kytkimiä saa onneksi käytettynä briteistä ja muut osat uutena, ihan rahalla ostettavissa. Saksassa kovasti kalliimpaa jostain syystä.
 
No niin. Nyt on R65 pihalla ja paperit pöydällä. Rekisteriotteessa on 26kW eli taulukon mukaan 35,35hp.
Tuollaista versiota ei tehtaan manuaali tunne.
Olisikohan AKEssa joku lukihäiriöinen syöttänyt tiedot järjestelmään ? Tullut tehtaalta 48hp:na, joka on taulukon mukaan 35,30kW. Joku tulkinnut kiloWatit Hevosiksi ja taivuttanut siitä 26kW rekisteritietoihin ?
No ajellaan niillä hevosilla mitä tallista löytyy.
:dunno:
 
Tuo taitaa olla autoille ? Pyytää 17 merkkiä ja vanhassa pyörässä vain 7 merkkiä valmistenumerossa.
Aurinkoisena päivänä taidan ajella marmoritiskille...
 
No niin. Nyt on R65 pihalla ja paperit pöydällä. Rekisteriotteessa on 26kW eli taulukon mukaan 35,35hp.
Tuollaista versiota ei tehtaan manuaali tunne.

Oma veikkaukseni: 26hp syötetty kilowattikenttään, todellisuus 20kW (Sakemannien vakuutusluokka) / 26hp. Ei, ei ole puimureita ollut mutta saksantuonti kawasika.
 
Avaa Real OEM ja katso siitä valmistuskuukausi ja vuosi. Hyvä sivusto osien tsekkaamiseen.
 
Tuo taitaa olla autoille ? Pyytää 17 merkkiä ja vanhassa pyörässä vain 7 merkkiä valmistenumerossa.
Aurinkoisena päivänä taidan ajella marmoritiskille...
Ok. joissakin decodereissa riittää 7 viimeistä merkkiä BMW:lle. Niistä löytyy myös pyörät.
 
Real OEM kattaa pyörät, haku 7 numeroisella sarjanumerolla (taikka VIN-koodin seitsemän viimeistä numeroa): https://www.realoem.com/bmw/enUS/select?product=M&archive=1

Kiitos. Real OEM tunnisti valmistenumeron. Jos oikein tulkitsin niin 48hv versio pitäisi tämän olla.
Ajellaan nyt viat esiin ja sitten kauden jälkeen huolto- ja kunnostushommiin.
Ekat jo havaittu; Renkaat ihan romut. Kaikki öljyt ja nesteet tietenkin uusiksi. Keulan stefat ja ohjauslaakeri ainakin. Jarrupalat ehkä. Takarummin sisus vielä arvoitus. Joitain komponentteja pyörästä varissut maantielle vuosien varrella ja korvattu pirkkanikseillä ja kuminauhoilla. Poistetaan ylimääräiset sähköjohdot. Uusitaan akkukaapelit. Aletaan metsästää alkuperäisiä osia, josko niitä vielä löytyisi... Kone, laatikko ja kytkin tuntuu toimivan hyvin, mutta laitetaan säädöt kohdilleen. :bisseä:
 
Aletaan metsästää alkuperäisiä osia, josko niitä vielä löytyisi... Kone, laatikko ja kytkin tuntuu toimivan hyvin, mutta laitetaan säädöt kohdilleen. :bisseä:

Ainakin autopuolella tuntuu marmoritiskiltä löytyvän liki kaikki nippelit, ainakin näin oli kun 96 -malliseen 750:een nippeleitä metsästelin. RealOEM kertoo, onko varaosa vielä tuotannossa/saatavilla. Eikä noi pääosin maltaita maksaneet, melkeen enempi olisi saanut poltettua evilBayn kautta käytettyihin.
 
Ainakin autopuolella tuntuu marmoritiskiltä löytyvän liki kaikki nippelit, ainakin näin oli kun 96 -malliseen 750:een nippeleitä metsästelin. RealOEM kertoo, onko varaosa vielä tuotannossa/saatavilla. Eikä noi pääosin maltaita maksaneet, melkeen enempi olisi saanut poltettua evilBayn kautta käytettyihin.

Joo, sytkäboksi mun Monoleveriinkin oli marmorilla vain neljänsadan pintaan. Toimiva löytyi vitosen postikuluilla jonkun pihassa maatuvasta Audista.
 
Saksa on helppo paikka varaosien hommaamiseen, Siebenrock on erikoistunut vanhoihin ilmajäähyboksereihin, KFM alkuperäisiin osiin ja molemmista näkee myös hinnat. Onhan siellä monta muutakin osatoimittajaa. Itse olen eniten käyttänyt Siebenrockia.
 
Back
Ylös