"Suomen BMW ei ole mitenkään kunnostautunut hoitamaan näitä takuujuttuja kuntoon. Parasta kun kesän reissuilla hoitaa nuo esim. Saksassa kuntoon. Nuo takaisinkutsut hoituu ihan missä vain maassa (paitsi Suomessa) kuntoon samalla vaivalla."
Eivät ole kovin ahneita näistä takaisinkutsuista ilmoittelemaan täällä kotimaassa. Mikäli haluaa saada asian kuntoon, on viisainta tarkistaa Trafin sivuilta mitä korjaustarpeita pyörä on vailla ja sitten huoltoon viedessä erikseen siitä mainitsee. Tai vielä parempi, kun piirtää kuvan, kyllä ne sitten sen ehkä hoitaa. Tästä esillä olevasta asiasta ei ole tietoa Trafin takaisinkutsuissa. Ainakaan vielä.
Omalle kohdalle sattui tämmönen tapaus muutama vuosi sitten. Tein sähköpostilla kaupan liikkeen varastoon jääneestä uudesta pyörästä ajokauden jälkeen. Sovimme, että pyörään asennetaan laukut ja muut härpäkkeet talven aikana valmiiksi mutta rekisteröinti tehdään vasta toukokuun alussa, jolloin lomani alkaa ja pääsen hakemaan uuden ajokkaan kaupasta. Näin tehtiin ja hyvin tehtiikin. Lähdimme samantien rouvan kanssa syydättämään kohti aurinkoa ja akaasian tuoksua, joten varasin omalle mopolle 1000 km huollon Gdyniaan. Pyörää jätettäessä hieman nuhtelivat minua, olin ajanut 1250 km, ja eihän niin saa tehdä. No, kun sanoin sen tulleen ihan kerta vedolla, niin antoivat anteeksi.
Tietokonetta näpelöivä teknikko kysyi sitten, että onko tämä "recall" hoidettu Suomessa, kun sitä ei ole merkitty pyörän tietoihin tehdyksi. Olin tietysti silmät suittirenkaina, jotta niinkun mikä? Olisi kuulemma pitänyt uusia jotain jarruputken pätkiä, ja työ näyttää olevan tekemättä. Heillä ei ole osia hyllyssä, koska ovat jo vaihtaneet ne kaikkiin myymiinsä pyöriin, kuin myös omassa varastossa oleviin myymättömiin pyöriin. Mutta jos teillä on sen verran aikaa, niin Berliinistä saadaan huomiseksi ja klo 14.00 voidaan laittaa paikalleen. Sehän ei tietenkään meille lomalaisille sopinut, hinku kun oli kova Kroatiaan merikrottia syömään. Olihan pyörä ihan uusi, joten kyllä ne putket tämän lenkin kestää, laitetaan koti Suomessa sitten uusia osia paikoilleen.
Soitin saman tien myyjäliikkeen huoltoon kertoen asiasta, joka kuului olevan heille ihan uusi. "Tai, ei, näkyyhän se täällä koneella." Sovimme huoltoajan kahden viikon päähän, niin hoidetaan asia heti palattuamme lomamatkalta. Niinpä kävin nakkaamassa likaiset pyykit muorin saunakamariin ja rouva niiden kimppuun huoltohommiin. Itse suunnistin mopokauppaan viettämään pari tuntia laatuaikaa ja huollattamaan jarrut kuntoon. On se niin upeeta tänä tietotekniikan aikana. "Muutenhan tämä...mutta meillä ei ole niitä osia. Malmöööööö ei ole saanut toimitettua niitä vielä. Voisitko tulla ensi viikolla uudestaan?" Empä taida tulla, aamulla ajelen takaisin kotiin, Inariin, enkä viitti noin pikku asian takia enää tänne alas laskea. Seuraavana keväänä lomamatkalla ne osat sitten vaihdettiin.
En halua mollata tai parjata suomalaisia mp-huoltoja, mutta olemme huollattaneet viime vuosina pyöriämme lomamatkoilla Tallinnassa, Rigassa, Gdanskissa, Gdyniassa ja Mynchenissä, kaikissa niissä on palvelu ollut moitteetonta. Useimmiten ylenpalttisen ystävällistä ja avuliasta.