BMW tuo auton tekniikkaa moottoripyörään

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DOHC
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

DOHC

New member
Tekniikka & Talouden artikkeli:
http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=988657

' BMW hyödyntää uusimmissa moottoripyörissä autoista tuttua tekniikkaa. Niistä löytyy muun muassa luistonesto ja neljännen sukupolven lukkiutumattomat jarrut, ilmajousitus, vakionopeussäädin, ksenonvalot ja tehostetut jarrut. Näitä ominaisuuksia ei ole vielä muilla merkeillä.

BMW on kehittänyt uniikkeja konsepteja myös jousitusgeometriassa, mikä estää keulan painumisen kovassa jarrutuksessa '


Nyt en tiedä näistä sukupolvista ja niiden välisistä kuiluista, mutta ABS taitaa olla jo lähes kaikilla merkeillä.
Ilma-öljykeula on ainakin Guzzilla ollut jo iät ja ajat. Ja joskus 80-luvulla omistin Kawan, jossa oli ilmaiskarit takana (tarvikeosia).
Vakionopeussäädin taitaa olla ainakin Gold Wingissä, varmaan muissakin.
Ja näitä Anti-Diveja oli eri versioita eri merkeillä jo yli 20 v. sitten.

Markkinointipäällikkö on päässyt kuljettamaan toimittajaa.
 
Mutta olihan tuossa aika paljon ihan asiaakin - markkinahumpan joukossa
wink.gif
BMW Paralevel lienee jo vuosikymmeniä vanha, yhä vain toimiva keksintö keulan ohjausgeometrian säilyttämiseksi myös jarrutuksissa. Nämä muut ratkaisut ovat aika pitkälle tulleet ja menneet, kuten esim. Yamaha GTS 1000 single-side napaohjauksellaankin
confused_orig.gif


Mutta se pointti joka mielestäni tuolta löytyi oli BMW:n yhteinen tekniikka ja tuotekehitys autopuolen kanssa
omg.gif
Siis turhaahan sitä on samaa pyörää uudelleen keksiä firman sisällä mm. CAN-väylät, huoltoliitännät, valaisintekniikka... Eipä taida moni muu valmistaja kyetä samaan
lookaround_orig.gif
 
Jotenkin sitä aina alkaa suhtautumaan epäilyksellä, kun päästetään markkinointipuoli kehumaan omaa merkkiä.

Kyllähän Bemarilla on niitä "automaisia" ratkaisuja ollut jo pitkään. Esim. K100RS:ssä oli ehdottomasti automaisin ja tylsimmän tuntuinen moottori mitä olen toistaiseksi moottoripyörässä tavannut.
 
Ja niistä tehostetuista jarruistahan ne on luopumassa, kun ovat todenneet ne p**koiksi... Muutenkin mainittujen varusteiden soveltuvuus mopoon on vähän niin ja näin.

Mut tää lause on hyvä:
"...huollon kustannuksia laskee se, että ajotietokoneiden ja sähköjärjestelmän analyysiin soveltuvat suoraan BMW-autojen analysointilaitteet. Mp-huolto saa testausjärjestelmät kohtuullisilla investoinneilla."

Tunnettu tosiasiahan on, että kun vain merkkiliikkeen vehkeillä/testereillä huollot onnistuvat, niin huollon kustannukset laskevat kuluttajalla. Eiks jeh?
wink.gif


Oli tosiaan bemun markkinointiosaston kirjoittama juttu... taitaa ko. lehden lukijakunta olla merkille oivallinen kohderyhmä. Pertti perusinsinööri kun päättää ruveta motoristiksi, niin mikähän vois olla hyvä merkki? Hmmm....
biggrin.gif
 
On se vaan hyvä että toi Yamaha, sen ohella että on muutamalle autovalmistajalle (Toyota, Ford...) tehnyt moottoreita ym. on osannu pitää moottoripyörän mielessä suunnitellessaan moottoripyöriä...
biggrin.gif


Ei siinä CAN-väylässä silti mitään pahaa ois, mutta luistonrajoittimet ja muut hienoudet varmaan tekis kohtapian sen että mä en vois ajella. Ei ne suostuis käynnistyyn, kun meen liki.
 
On se vaan hyvä että toi Yamaha, sen ohella että on muutamalle autovalmistajalle (Toyota, Ford...) tehnyt moottoreita

Ei siinä CAN-väylässä silti mitään pahaa ois
Yamaha on myös tehnyt Ford Mondeon kanssa samalle pohjalevylle rakennettuun Volvo S 80:een (ja XC 90 "maasturiin") V-8-koneen.

CAN-väylässä on se huono puoli, että auton radioon ei sitten kytketä mitään muita kuin ao. autotehtaan omia laitteita (ei esim. Pioneerin cd-vaihtajaa tai IPodia.
 
Kyllä minusta BMW on silti jonkinlainen edelläkävijä. Kaikissa Suomen malleissa ABS ja kahvan lämmittimet vakiona. Näin se pitäisi olla kaikilla.

Itselle kelpaisi myös luistonesto ... poiskytkentämahdollisuudella.
Sitä kun ajelee sateessa rättiväsyneenä kotia kohti, se perä lipsahtaa kovin helposti risteyksessä ja taas ollaan nurin.

Vielä kun joku (muukin kuin Honda Goldi) toisi radion pyörään...
 
sanoi:
Yamaha on myös tehnyt Ford Mondeon kanssa samalle pohjalevylle rakennettuun Volvo S 80:een (ja XC 90 "maasturiin") V-8-koneen.

Joo, semmosta siitä V8:sta jostain lueskelin. Aiemmin oli Tauruksen SHO eli parempi kone (ne muut tauruksen alkupään koneet onkin oma tarinansa) jammun tekoa. Alkuun oli Toyotan kaikki 16-venttiiliset jammulta. Aika monta automerkkiä on heilläkin ollut asiakkaina, en niitä muista...tais olla Nissankin joskus ollut joukossa.

sanoi:
CAN-väylässä on se huono puoli, että auton radioon ei sitten kytketä mitään muita kuin ao. autotehtaan omia laitteita (ei esim. Pioneerin cd-vaihtajaa tai IPodia.

Tota ei oo tullutkaan esiin CAN-väylästä, mutta luulisi senkin asian olevan kierrettävissä ympäri...
 
CAN-väylässä on se huono puoli, että auton radioon ei sitten kytketä mitään muita kuin ao. autotehtaan omia laitteita (ei esim. Pioneerin cd-vaihtajaa tai IPodia.
Mitä tulee muihin "automaisuuksiin", niin todellinen uutuus, josta on suora linkki autopuolelle, on ensi vuoden malleihin tuleva ajovakauden hallintajärjestelmä. Tuosta lisää (ja linkkejä) BMW-foormin puolella. Toinen autopuolelta tuleva uutuus on rengaspaineiden varoitin.

Muutenhan nuo "automaisuudet" olivat jo "eilisen uutisia" ja olemassaolevissa malleissa hyödynnettyjä (osin jopa muiden MP-merkkien käyttämiä
smile_org.gif
). Esimerkiksi tuo CAN-väylähän on jo vanha juttu BMW:n mopoissa ja se nyt on kierrettävissä parissa minuutissa suoraan akusta otetulla virralla (tietty releen kautta). No problem. ELi nuo kommentit "ei sitten kytketä.." ovat puutaheinää™.
 
Oli tosiaan bemun markkinointiosaston kirjoittama juttu... taitaa ko. lehden lukijakunta olla merkille oivallinen kohderyhmä. Pertti perusinsinööri kun päättää ruveta motoristiksi, niin mikähän vois olla hyvä merkki? Hmmm....
biggrin.gif
Oliko siinä T&T:n nrossa myös Bemarin mainos?

Jättiosa nk. uutisista ja jutuista, joita lehdet tai sähköinen media julkaisevat, on lähtöisin sylttytehtaalta. Eli yhtiön tiedottaja, oma tai viestintätoimisto, kirjoittaa tiedotteen tai jutturungon ja yrittää aktiivisesti saada sitä läpi mediassa. Tiedottajan menestyminen ja ammattitaito lasketaan siitä, että mitä saa läpi, kuinka monta palstamillimetriä ilmaista mainosta on saatu ja kuinka suoria lainauksia tiedotteesta on käytetty.

Raadollista. Sitä kun seuraa, niin tulee kyyniseksi ja menee usko myös joulupukkiin.
 
Elektroniset ajonhallintalaitteet ja moottoripyörä: vaarallinen yhdistelmä?

En malta olla ottamatta erästä reilun vuoden takaista lähisukulaiselle tapahtunutta auto-onnettomuutta esille:

auto: noin 1v vanha Peugeot 406 V6 automaatti
tilanne: Auto on parkissa keula seinää kohti. Kuljettaja (parikymmentä vuotta automaateilla ajanut nainen) tulee autolle lähteäkseen töistä. Tottuneesti käynnistää auton. Jalka jarrulla siirtää vaihdevalitsimen R-asentoon peruuttaakseen auton pois ruudusta.

Auton elektroniikka antaa sellaisen komennon, että kaasu menee täysille. Seuraukset vakavat, kun yli 200hv ja riittävästi vääntöä ja luistonesto pitää huolen renkaan pidosta.

Auto kiihtyy muutaman metrin matkalla takaperin kovaan vauhtiin ja pysähtyy törmäten takana olleeseen autoon. Pösön perä lyhenee huomattavasti. Myös takanollut auto vaurioituu pahoin.

Törmäyksen voimasta automaatin valitsin liikkuu itsestään taaksepäin D-asentoon ja auto ampaisee samalla voimalla eteenpäin törmäten lopulta riittävän paksuun puuhun, joka pysäyttää auton.

Kaikkeen tähän kului aikaa sekunteja, joka tapauksessa nopeammin, kuin ihmisen reaktioajan puitteissa on mahdollista tehdä yhtään mitään!

Seuraus: kuljettaja rampautunut loppuiäkseen niskastaan.
Asia on ilmeisesti keskeneräinen edelleen viranomaisten ja auton maahantuojan sekä omistajan kesken.

Joka tapauksessa: tilanne on niin läheinen, että tiedän sen johtuneen auton elektroniikasta joka oli tehnyt saman oireen kerran aikaisemminkin talvella suoralla tiellä. Silloin mieskuljettajalla oli suoralla tiellä aikaa reagoida hallitakseen tilanteen (niukasti).

Maahantuoja joka tapauksessa kiistää teknisen vian mahdollisuuden.

Mutta koska tämä on tapahtunut tälle autolle sekä pari kuukautta siten saman konsernin toiselle merkille hyvälle ystävälleni myös suoralla tiellä kesällä, on turha väittää ettei näihin elektronisiin laitteisiin voisi tulla vikaa.

Niinpä kysyn uudelleen: ovatko elektroniset ajonhallintalaitteet moottoripyörässä vaarallisia?

Kokonaan oma keskustelun aiheensa on myös se, mitä nämä ajonhallintalaitteet lähinnä kotiloissa tekevät sukupolven-kahden aikana autoilijoiden ajotaidolle sekä tilannenopeuden arviointikyvylle?

No onneksi jokainen saa olla omaa mieltänsä ja vielä suuremmaksi onneksi löytyy moottoripyöriä molempiin makuihin ainakin vielä. Itse ostan mieluummin seuraavankin pyörän ilman abs-jarruja puhumattakaan muista ajonhallintalaitteista.
 
Mitä enemmän elektroniikkaa, sitä enemmän vikamahdollisuuksia.
 
Mitä enemmän elektroniikkaa, sitä enemmän vikamahdollisuuksia.
Niinpä. Tuohan nyt on tiedetty vuosikaudet ja samaa manattu autojen itsehuollon ja -hoidon surmana ja tiellejättäjänä. Siitä huolimatta kehitykselle ei näy loppua ja tuskin mopoissakaan.

Kiristyvät saate- ja turvallisuusmääräykset pitävät huolen siitä, että perinteinen laajamittainen "harrastus" mopojen parissa on jollain aikajänteellä katoavaa kansanperinnettä. Sääli ja synti, mutta uskonpa kehityksen tuohon suuntaan vievän.

Toisaalta. Huolimatta kaikesta huipputekniikasta, niin tuskin kukaan voinee kiistää, että autojen luotettavuus on vuosi vuodelta parantunut.
 
Kyllä minusta BMW on silti jonkinlainen edelläkävijä. Kaikissa Suomen malleissa ABS ja kahvan lämmittimet vakiona. Näin se pitäisi olla kaikilla.

Itselle kelpaisi myös luistonesto ... poiskytkentämahdollisuudella.
Sitä kun ajelee sateessa rättiväsyneenä kotia kohti, se perä lipsahtaa kovin helposti risteyksessä ja taas ollaan nurin.

Vielä kun joku (muukin kuin Honda Goldi) toisi radion pyörään...
Ja supparin. Kelpais ajella mutkapätkiä.

wink.gif
 
CAN-väylässä on se huono puoli, että auton radioon ei sitten kytketä mitään muita kuin ao. autotehtaan omia laitteita (ei esim. Pioneerin cd-vaihtajaa tai IPodia.
Esimerkiksi tuo CAN-väylähän on jo vanha juttu BMW:n mopoissa ja se nyt on kierrettävissä parissa minuutissa suoraan akusta otetulla virralla (tietty releen kautta). No problem. ELi nuo kommentit "ei sitten kytketä.." ovat puutaheinää™.
Täsmennyksenä se, että BMW-autojen CAN-väylästä puhuin. BMW-merkkinen autosoitin ei ainakaan merkkiliikkeen mukaan pystynyt ohjaamaan muuta kuin BMW-merkkistä cd-vaihtajaa. Ensin kokeiltiin muun merkkistä cd-vaihtajaa, joka tarvitsi omat säätönappulansa, joten luovutin ja vaihdatin tilalle Bemarin oman vehkeen. IPodille ei löydy pistoketta BMW:n autosoittimesta.

Kuten olen monesti aiemmin todennut, BMW:n pitäisi lopettaa matkalehmien suunnittelu sekä valmistus kokonaan ja keskittyä autojen suunnitteluun sekä valmistamiseen, jossa BMW on maailman paras, prätkissä ei.
 
Huolimatta kaikesta huipputekniikasta, niin tuskin kukaan voinee kiistää, että autojen luotettavuus on vuosi vuodelta parantunut.
No... johonkin 90-luvulle näin olikin, mutta kyllä sen jälkeen on tultu takapakkia. Ennenkaikkea päästömääräysten takia, mm. egr on ihan susi monessa autossa. Toinen juttu on väylät, toisilla merkeillä ne toimii ok, toisilla jotenkin, eräillä tosi huonosti ja sitten on ranskalaiset.
 
Kyllä minusta BMW on silti jonkinlainen edelläkävijä. Kaikissa Suomen malleissa ABS ja kahvan lämmittimet vakiona. Näin se pitäisi olla kaikilla.
Eli kaikille vaan absit ja lämmittimet, haluttiinpa niitä tai ei? Kyllä minulle sopii, että ne olisivat lisävarusteina kaikkiin malleihin mutta haluan kyllä itse päättää mitä lisävarusteita siihen otan.

Pyörässäni ei ole (eikä tule niin kauan kuin itse voin asiaan vaikuttaa) abseja, jarrutehostimia eikä yhdistelmäjarruja. Minä hallitsen pyöräni ilmankin. Kahvalämppäreitäkään en ole tarvinnut edes talvella, joten ei niitäkään.
 
Back
Ylös