Bobberia rakentamassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Makkeus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Makkeus

New member
Aloitin Moto Guzzi 850GT:tä -73vm rakentamaan Bobber tyyliin.
Ensimmäiseksi purkaminen ja rungon+muiden osien hiekkapuhallus.
Siitä kymysys, onko tiedossa piäkaapunki seudulla puhallus firmaa ja mitä ne mahtaa veloittaa?
Maalari tulee, olemaan hyväksi havaittu JII-TEAM Espoossa.
Sit jostain liikkeestä stongan, etu/takavalot+vilkut.
Tankki ja satula HD:stä oli jo paikoillaan.

edit lisäsin pari kuvaa:

Tästä lähdettiin
markunpuhelinkuvia007.jpg


markunpuhelinkuvia008.jpg


Purkamista:
markunpuhelinkuvia009-1.jpg


markunpuhelinkuvia010.jpg
 
käyppä kysyyn ihan tommosesta ammattiin valmistavasta oppilaitoksesta josko joku sieltä puhaltaisi. hinnasta en osaa sanoa kyl mitään.

mielenkiintonen bobberi-aihio sulla.
smile_org.gif
 
On mielenkiintoinen lähtökohta Bobberiksi mutta jos vanhasta Bokseribemaristakin on tehty niin mikäs ettei...
smile_org.gif


Heh tossa olisikin 300:n takarenkaan asentaminen hieman haasteellisempi homma...
biggrin.gif
 
On mielenkiintoinen lähtökohta Bobberiksi mutta jos vanhasta Bokseribemaristakin on tehty niin mikäs ettei...
smile_org.gif


Heh tossa olisikin 300:n takarenkaan asentaminen hieman haasteellisempi homma...  
biggrin.gif
Jostain on pakko tinkiä
tounge.gif

Ei tuohon leveämpää rengasta saa millään.
Katsotaan mitä siitä tulee, hissukseen ajan kanssa.
 
leveä takarengas ei kuulu bobbereihin ikinä.

eikä oikein noin leveä tankkikaan. hommaa yksiosainen sporsterin tankkin tai joku yamaha 535 tankki tai vastaava. siro ja pieni.

sitten bobbaat liian suuret lokarit pois, vaihdat ohuemmat/kapeemmat tai jätät pois kokonaan.

ritsin vois leikata ehkä pois kokonaan.

toi sun satulakin on liian suuri bobberiin.

bobbereihin tähdätessä tuosta pyörästä on kaksi vaihtoehtoa, lähteä siihen paksurenkaiseen tyyliin, tai alkuperäisempään ohutrenkaiseen. ehkä ohut eteen ja taakse valkosivu paksumpi.

JT
 
Kertokaa tyhmälle, millainen on "Bobber" pyörä?
blush.gif
(Tyylisuunta niinku suurinpiirtein, joku kuvakin tyypillisestä bobberista olisi hyvä) Kiitos!
smile_org.gif
 
Mulla oli tällanen bobberi ennen.Kunnes ajamisesta tuli kivempaa kuin joka ..tun päivä ruuvaamisesta.Jotakin aina oli/ilmeni.Ja ikinä
ei ollut varma pääseekö kotiin asti.
Mutta kyllä ajaminen tolla oli kivempaa kuin kawalla tällä hetkellä.
P7203626.jpg
 
leveä takarengas ei kuulu bobbereihin ikinä.

eikä oikein noin leveä tankkikaan. hommaa yksiosainen sporsterin tankkin tai joku yamaha 535 tankki tai vastaava. siro ja pieni.

sitten bobbaat liian suuret lokarit pois, vaihdat ohuemmat/kapeemmat tai jätät pois kokonaan.

ritsin vois leikata ehkä pois kokonaan.

toi sun satulakin on liian suuri bobberiin.

bobbereihin tähdätessä tuosta pyörästä on kaksi vaihtoehtoa, lähteä siihen paksurenkaiseen tyyliin, tai alkuperäisempään ohutrenkaiseen. ehkä ohut eteen ja taakse valkosivu paksumpi.

JT
Leveä takarengas ei kuulu ei. Mutta moni muu kuuluukin; kuten alkuperäinen leveä tankki ja itseasiassa moni muukin alkuperäinen.

Ne ekat bobberithan tehtiin reseptillä, kiloja pois ja tehoa lisää, kaikki tämä mahdollisimman halvalla. Näin ollen etulokarit riisuttiin pois, takalokarit "katkaistiin" saranan kohdalta, kaatumaraudat sun muut tarpeettoman painavat riisuttiin. Rengastus jäi yleensä alkuperäisen kokoiseksi, sillä maksaahan se niitä uusia vanteita ostella. Renkaat oli sitten mitä oli, riippuen missä skabattiin. Nappularengasta käytettiin paljon, kun oli paljon maastossa ajettavia kisoja ja niillä hiekkateillä.

Modernimpiin bobbereihin alkoi sitten tulla näitä sporan tankkeja ja isompia etuvanteita/kapeampia renkaita.

Vaikea sanoa mikä on oikea bobberi, rakentelutyyli kun on kehittynyt vuosien varrella aika paljon. Lähtökohta oli kuitenkin saada se paino pois ja sitä myöten pyörä kulkemaan kovempaa, käytännössä ilman rahaa. Kakkossodan entiset lentäjät kun eivät olleet kovin varakkaita ja heille menee osa kunniasta tyylin, jos ei kehittäjänä, niin ainakin sen suuremmassa mittakaavassa käyttöön ottajina.

Jokatapauksessa se ainoa oikea rakentelutyyli on se miten rakentaja itse päättää. Jos joku tuntuu hienolta, niin ei muuta kun toteuttamaan. Turha noita "sääntöjä" orjallisesti on noudattaa, koska silloin ei tule luotua mitään omaperäistä ja uutta.
 
leveä takarengas ei kuulu bobbereihin ikinä.

eikä oikein noin leveä tankkikaan. hommaa yksiosainen sporsterin tankkin tai joku yamaha 535 tankki tai vastaava. siro ja pieni.

sitten bobbaat liian suuret lokarit pois, vaihdat ohuemmat/kapeemmat tai jätät pois kokonaan.

ritsin vois leikata ehkä pois kokonaan.

toi sun satulakin on liian suuri bobberiin.

bobbereihin tähdätessä tuosta pyörästä on kaksi vaihtoehtoa, lähteä siihen paksurenkaiseen tyyliin, tai alkuperäisempään ohutrenkaiseen. ehkä ohut eteen ja taakse valkosivu paksumpi.

JT
Höpö höpö ja sillee.

crossing_ohio_river.jpg
 
30-40-luvun Harrikat ja Inkkarit olivat raskaita touring-pyöriä (kuva). Mutta kun normijäppiksen piti samalla pyörällä hoitaa sekä arkiajot että kisailu, niin helpoin tapa suorituskyvyn parantamiseen oli keventää pyörää ja heittää kaikki "turha" pois. Takalokkari katkaistiin saranan kohdalta tai otettin britti-pyörästä kapeampi lokkari. Tai sitten ottettiin risukeulasen pyörän etulokkari ja asennettiin se takalokkariksi ankanpyrstö ylöspäin. Aikakauden naisten hiustyyli oli "bobbed" eli semmonen vähän hyppyrille käyristetty polkkatukka.

Ehkä pienemmän tankin laittaminen on jo enemmän "early chopper" kuin bobber?

Toki sanonalla ymmärretään myös muun merkkisiä pyöriä jotka rakennettu suurin piirtein samaan tyyliin.

Oheisessa linkissä muuten bobbereita in action!

http://revver.com/video....b-1930s
 
Heh... ei ollu "FullFloatereita" tai "ProLinkkejä" mutta satulan alla kyllä monojousi. Mahtanu olla kannikat kipeenä ton mäen jälkeen
biggrin.gif
 
leveä takarengas ei kuulu bobbereihin ikinä.

etc.
Antaa nyt omistajan rakennella pyöräänsä ihan haluamaansa kuosiin; mikään kun ei ketuta rakenneltaessa enempää, kuin nuo "näin se pitää olla"-kommentit...  
tounge.gif
Täsmälleen samaa mieltä Tenere-Heikin kanssa! Makkeuksen Guzzi on rakentelun lähtökohtana hieno ja pirteä! Ei bobberin tartte Harrikka tai britti olla...
thumbs-up.gif
 
Ennenkuin, kuin mitään hajoaa kysyn neuvoa täältäkin.
Seuraavanlainen ongelma, etuhaarukka pitäis saada pois, kaikki muut onkin irroitettu mutta kuvan akseli ei.
Sattuuko kukaan tietämään, miten se irtoaa?

Ylhäältäpäin tällainen:
markunpuhelinkuvia011.jpg


Ja alhaaltapäin tällainen. Kun mutteria pyörittää, akseli pyörii mukana.
markunpuhelinkuvia013.jpg
 
Enpä minä näistä bobbereista sun muista mitään tiedä, uudempia japseja vain tullut muutama purettua, mutta näyttäiskö tossa laakerin päällä olevan tuollainen holkki, jossa kierteet? Siitä vaan jollain putkipihdeillä kiinni ja kiertämään?
 
Ennenkuin, kuin mitään hajoaa kysyn neuvoa täältäkin.
Seuraavanlainen ongelma, etuhaarukka pitäis saada pois, kaikki muut onkin irroitettu mutta kuvan akseli ei.
Sattuuko kukaan tietämään, miten se irtoaa?

Ylhäältäpäin tällainen:
markunpuhelinkuvia011.jpg


Ja alhaaltapäin tällainen. Kun mutteria pyörittää, akseli pyörii mukana.
markunpuhelinkuvia013.jpg
Taitaa olla ruostunut jumiin, onkin toinen juttu miten irrotetaan
kuumaa pillistä vois olla kova sana. Jos ei ole kiinni ruostuneiden osien irrottelusta kokemusta, kannatta kaveripiiristä kysellä josko jollain olis, säästyy monelta murheelta.
 
Melkein kyllä sanoisin että tuo pyörä oli hieno tuollaisenaan, noilla väreillä?
Minen oli alkanut silpomaan, hajottanut, fiksannut, koonnut ja maalannut vaan ;)
 
Menestystä vaan mielenkiintoiselle projektille. Bobber -Guzzeja ei kyllästymiseen asti näekään. Jos intoa riittää, niin jäykkä perä alle vaan.
 
Back
Ylös