• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bokserin kierrosalueet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tapolo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tapolo

New member
Juttelin tässä pari viikkoa sitten elämäntyönsä moottoreiden kanssa tehneen enon kanssa, ja kun kerroin ajavani aikalailla pelkällä vitosella, hän painotti, että pitäisi antaa moottorin kiertää ja vaihteita pitäisi käyttää. Ei pitäisi vedättää, kun on noinkin heikkotehoinen moottori :-).

Nyt kun olen enemmän kriittisesti tuuminut tuota ajamistani, hoksasin, että yleensä tulee "pakottava halu" vaihtaa isommalle jossain 3500 rpm kohdalla, vaikka kierrosaluetta olisi kovasti ylempänäkin. Jotenkin yli 3500 rpm ajaminen taajamassa tuntuu huudattamiselta.

Maantieajohan on käytännössä vain vitosella, lähinnä ohituksissa tulee tiputettua neloselle (tai joskus jopa kolmoselle tavaroiden kanssa).

Millä kierroslukualueella te ajelette bokserikoneilla?

ps. -97 bokserissa on vain 5 vaihdetta

Justiinsa eilen reissusta tullessani mietiskelin samaa. Tää uusi 1200-sarjalainen kiertää iloisesti kuin peipponen eikä edes täristä juurikaan. Siitä huolimatta tuota tulee paljon ajeltua isommalla maantiellä tuolla 3000kierroksen korvissa. Se kun on kuutosella RT:ssä ja ST:ssä tuollaiset 100km/h. Pääsääntöisesti sitä tulee ajeltua alle 5000kierroksen - satunnaisia kiihdytyksiä lukuunottamatta.

Mutkatiellä vaihde putoaa pykälän tai pari, niin saa reserviä mutkista poistumiseen. Siellä ajelen varmaan about 3000 - 4000 kierroksen välillä. Toki tie, tilanteet ja kierrokset vaihtelevat.

Monesti sitä huomaa, jotta pykälän, pari pienemmällä vaihteella tuo on/olisi paljon "helpompi" ajella ja reserviä on eri tilanteisiin paremmin käytössä. Mukavuudenhalu ja laiskuus kuitenkin varmaan ohjaavat tuohon "vedättelyyn" - tuo kun kuitenkin vääntääkin ihan mukavasti / dieselin lailla.

No tuskin se moottori siinä suurta kärsii, jos ei nyt ihan alle 2000 kierroksen vedättele viitosella.

Itse ajelen varmaan siinä 3000 - 4000 asfaltilla. Ohituksiin vaihdan kyllä mielelläni nelosen sisään, niin lähtee.

Hiekkateillä on sitten lysti suditella kurveista ulos vähän paremmillakin kierroksilla, niin voimaa ja vääntöä riittää.
Sutii vielä nelosellakin.

Sama juttu radalla, 5000 - 7200 aina mittarissa.
Kemorassa on tosi hauska ajella tolla mun R1100GS:lläkin. Kyykyt jää aika paljon jalkoihin, johtuu kaarrenopeuksista, kun ne menee suorilla lujempaa. On se vaan hauska pyörä moneen menoon.

Kyllä se varmaan hyvää tekee sille moottorille joskus vähän kierrättää sitä. Mulla ainakin on moottori mainiossa kunnossa vielä, öljyä ei kulu ja mittarissa 77.000km ( vm 1999 )

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

R1200RT:llä jotenkin vaistomaisesti tasaisehkossa matka-ajossa vauhdin hiljetessä (sellaistakin joskus sattuu) tuossa 3000 rpm kohdalla tulee vaihdettua pienemmälle. Kiihdytykset on sitten tapauskohtaisia. Tasaisessa matka-ajossa yleensä kutosella yli 100 km/h nopeuksissa ja vitosta silmään kun mennään sen alle, se on about se 3000 rpm.

Isäpappa (>75 v.) on VW.kuplamiehiä ja sanoo, että boxer on kierroskone. Tapolon eno voi olla saman koulukunnan heebo.

Itse mennä puksutan yleensä siinä 3500 ja 4500 välillä. Tarvikeröörini antaan muikean prötinän isolla vaihteella vedätettäessä. Syksyä kohti vauhti on parantunut ja silloin tällöin on menty reippaamminkin.

Boxerit tykkää siitä, että niillä ajetaan.

Mun r1100s tuntuu, kuullostaa ja vetää parhaiten 4000 - 6000 rundeilla. En tiedä johtuuko siitä että on putkea ja lastua vaihdettu, mutta törinät on parhaat kun avaa läppiä ja vähän kierrättää. Matka-ajossakin saa olla vähintään 3500 rpm, niin meno miellyttää. Alle sen on jotenkin väkinäisen oloista. Mutta kaasuun vastaavuus ja ulosanti kaikin puolin parasta siis ehkä niinsanotulla keskikierrosalueella, ettei nyt sinne 6-8 tonniin tartte vielä mennä kun vasta sitten kun kokeillaan huippuja. Mutta sitähän me emme tee yleisellä tiellä.
lookaround_orig.gif

Back