• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Busa Biken vertailussa, lue tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSR600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

GSR600

New member
Postiluukusta tipahti uusin Bike jossa on vertailussa  maailman nopeimmat matkapyörät. Testi ajettiin  saksan vapaa nopeuksisilla moottoriteillä ja vertailussa mukana K 1200 S , CBR 1100 XX , GSX 1300 R , ZZR 1400 . Muistelin että eikös vuosi sitten vertailtu samoja pyöriä saksan moottoriteillä myöskin . Toki Kawa on uudistunut tälle vuodelle ZX12R ->ZZR 1400 mutta  muut ovat pysyneet kutakuinkin muuttumattomana. Kaivoin vuoden takaisen Biken 6/2005 esiin ja vertailin tuloksia.  Hetken vertailtuani lehtiä olin ihmeissäni. Tulokset ovat täysin ristíriitaisia keskenään.Biken numerossa 6/2005 kerrotaan Busan otsikossa näin "uskomattoman nopea,mutta turhan epämukava. 8/2006  taas näin "Hayabusa loi trendin ja on edelleen erittäin mukava pyörä" .  K 1200 s mallista todetaan 6/2005 näin "Hyvää nopea ohjaus ja silti vakaa, tehokkaat ja hyvät jarrut . 8/2006 todetaankin näin " Miinusta jarrut , epätarkka ohjaus" . Tarkastelin tämän jälkeen pistetaulukkoa. 6/2005 Busa saa mukavuudesta kokonaispiteitä 42 ja BMW  72 . 8/2006 Busalle
62 ja BMW:lle 75. Busan ajoasento on parantunut vuodelle 2006 peräti 6 pisteen verran , aerodynamiikka myöskin 6 pisteen verran , mittaristo ja hallintalaitteet viidellä pisteellä ???Minun tietääkseni Busa ei ole muuttunut vuodella 2006. Koko vertailun kokonaispisteet  2005: BMW 431 . Honda 425 , Suzuki 395 . 2006  vuonna on Busa kuronut pisteeron hondaan kiinni , nyt pisteet: BMW 469 , Honda 461 , Suzuki 461 . Sama ristiriitaisuus esiintyy testin muillakin osa alueilla. 8/2006 Bikessa on koko sivun "mainos" Biken testilaitteista otsikolla "Maailman parhaat testit , Biken testit ovat korkeaa kansainvälistä tasoa" .  Kyseisessä vertailussa muuten CBR 1100 XX:n kiihtyvyys on 200 km/h jälkeen tosi huimaa , ainakin Biken uudella GPS pohjaisella testilaitteistolla mitattuna, vai mitä sanotte ?  0-200 km/h 9,22 sek. 0-400 m 10,85 sek loppunopeus 246,50 km/h . Välin  200km/h - 246,50 km/h Honda kiihtyy siis  1,63 sekunnissa . Tämäkään ei tietenkään voi olla totta. Testikuljettajia oli 4 kpl joista kaksi oli samoja molemmissa testeissä. 2005 Kaikki kulettajat valitsivat henkilökohtaisena valintanaan K 1200 S:n . 2006 kukaan ai valinnut K 1200 S mallia ja yksi piti Busaa parhaimpana. Olen ennen ajatellut että nämä vertailut ja testit olisivat edes suuntaa antavia mutta eivät näköjään ole. Saman lehden testit samoissa olosuhteissa samoilla pyörillä voivat olla täysin ristiriitaisia .  
veryangry.gif

Harmi jos jätit busan ostamatta 2005 siksi että Bike moitti sen epämukavaksi  sillä  samoissa olusuhteissa  vuotta myöhemmin se arvosteltiinkin  erittäin mukavaksi .

Suzukin ylivertaisuus valimistajana on siis todistettu maailman parhaiden testien perusteella.

Suzuki onnistui parantamaan vuodelle 2006 busan aerodynamiikkaa, mukavuutta , ajoasentoa sekä mittaristoa ja hallintalaitteita . Lähinnä näillä muutoksilla Busa pääsikin tasapisteisiin hondan kanssa vuodelle 2006 .

Uskomatonta on se että  kyseisiä parannuksia ei pysty silmällä näkemään eikä mittanauhalla mittaamaan .

Vain maailman parhaat testaajat pystyivät tämän tuomaan esille  
smile_org.gif

Kaikki vertailun pyörät ovat varmasti erinomaisia enkä ota kantaa paremmuusjärjestykseen .

Asia lähti vireille siis siitä kun luin uutta 2006 testiä ja hämmästelin nimenomaan sitä että Busa mainittiin erittäin mukavaksi pyöräksi . Päähäni oli jäänyt muistikuva vuoden takaisesta testistä että Busa on nimenomaan epämukava.
Tarkistus vuoden takaisesta testistä mikä myös oli ajettu
nimenomaan saksan moottoriteillä kuten tämä 2006 testikin.
Asian ymmärtäisi jos toinen testeistä olisi ajettu suomessa
80 100 120  nopeuksilla   ja toinen testeistä vapailla nopeuksilla  200 - 300  nopeuksilla , mutta kun ei .

Jos Busassa olisi tapahtunut muutoksia vuodelle 2006 esim.
ohjaustangossa , jalkatappien sijoituksessa , istuimessa ,
mittaristossa , käyttökytkimissä , katteen muotoilussa  ymmärtäisin että epämukava busa on muuttunut erittäin mukavaksi mutta kun pyörä on pysynyt samana niin kyllä
on pohja pois kyseisistä  testikommenteista .

En ihmettele yhtään. Testit todennäköisesti voittaa se merkki kenen mainoksia on kyseisessä lehdessä tai joka muuten sponssaa lehteä. TM testejä on kiva lukea. Muutamavuosi sitten Mondeo voitti jonkun testin ja samassa lehdessä oli Fordin mainoksia välissä
biggrin.gif

Aika hullulta kuulostaa!Olen itse pitänyt bike lehteä hyvänä lehtenä mut nyt menee yli hilseen!Vaikka en itse ole vielä lukenut koko artikkelia...ei muuta kui kiskalle!
062802moto_prv.gif

En minä muusta tiedä, mutta kyllä tuo XX:n kiihtyvyys ainakin minulle kuulostaa ihan järkevältä kun huomioi varttimailiajan ja loppunopeuden.

Hondan kohdalla on varmaankin painovirhepaholainen. 400m aika on todennäköisesti oikein mutta loppunopeus lienee 216,5.

Jos 0-200km/h vie 9,22s ja se syntyy 306m matkalla ja 200 vauhdissa ajoneuvo etenee jo n. 57m sekunnissa...

9,22---> 10,85 = 1,63s

Olisi aika lailla linjassa Tekniikan Maailmankin mittausten kanssa.

Pitää ihmetellä Busan arvostelijoita täällä ja muualla. Olkoon vaikka sodanaikainen konstruktio mutta on edelleen luokassaan ihan täyttä tavaraa. Haukutut jarrutkin ovat ihan muiden tasolla mittausten mukaan.

..noi bike testit on aina mitä nyt ovatkin.
tounge.gif
Mulle tuli kans bike vuoden verran,mutta en pitäny lehdestä ja tuli kauppoihinkin ennemmin kun tilaajalle.
mad.gif
lakkautin tilauksen. Nois testien tuloksis näyttää kyl aina olevan ihme tuloksia jos vertaa,vaikka muiden lehtien samoihin pärinä vertailuihin.

Tuossa MCN:n testi:
MCN1
MCN2

Siellä taas kehuttiin K1200S:n jarrut parhaiksi. Ensi vuoden malliin on tulossa erityyppinen ABS-systeemi, millä lienee julkistuksen jälkeen jokin psykologinen vaikutus yhtäkkiä ihan paskoista jarruista.

Eikös se ole ihan normaalia, että tulokset muuttuu?

Tulokset kumminkin hyvin pitkälle riippuu testaajien henkilökohtaisista tuntemuksista ja mielipiteistä. Henkilöt jotka vuosi sitten arvostelivat samoja pyöriä ovat taas ajaneet vuoden aikana paljon lsiää kilometrejä erilaisilla härveleillä. Siinä yhteydessä kokemus ja näkemys ovat varmasti muuttuneet ja siten myös sama pyörä voi saada hiukan erilaisen arvostelun myöhemmin.

Toisaalta, jos oikein ymmärsin niin tämän testin teki neljä eri henkilöä joista kaksi oli mukana edellisellä kerralla. Eikös nuo arvosanat ole neljän testaajan antamien tulosten keskiarvoja? Mikäli näin, niin on hyvinmahdollista että edellisenä vuonna mukana olleet ovat antaneet hyvin samantyylisiä pisteitä tänäkin vuonna mutta uusien testaajien antamat pisteet ovat muuttaneet kokonaisarvostelua.

Vaikka kuinka testit olisivat puolueettomia niin aina niihin vaikuttaa testaajien henkilökohtaiset mieltymykset. Testit on aina testin tehneiden henkilöiden näkemyksiä testatuista asioista. Kyllä noita kannattaa lukea, mutta oma mielipide kannattanee kuitenkin tehdä omien testien mukaan. Joku ammatikseen pyöriä testaava ei välttämättä ole ollenkaan kiinnostunut niistä asioista jotka minun päätöksenteossa on tärkeimmät....

Biken 6/2005 olleessa testissä suzuki voitti moottori osion,voimansiirron osalta jaettu 1.sija hondan kanssa,alustan osalta jaettu 2.sija hondan kanssa(bmw voitti pisteellä),jarru/mukavuus puolella tulikin sitten takkiin aika paljon minkä takia busa jäi testissä viimeiseksi. Jarrut tuntuu olevan eri yksilöissä hieman erilaisia ja mukavuus/ajoasento jutut onkin sitten paljon makuasioita. Bussiahan moitittiin pääasiassa totaalisesta mukavuuden puutteesta. Tästä johtuen eroa tulee helposti eri testien välillä varsinkin jos testaajat vaihtuu. Busahan on edelleen loistava laite siihen tarkoitukseen mihin se on tehty,vaikka ikivanhaa tekniikkaa sinänsä onkin.

Kyllähän noissa lukee ihan selkeesti että pisteytys on suhteellista eikä tulokset ole vertailukelpoisia eri testeissä.

Itsekin olen aina ajatellut testien olevan varsin puolueettomia ja ainakin suuntaa antavia.

Kaverini on töissä Vartalla (akut) ja kertoi että he yleensä kestitsevät jotakin "isohkoa" lehtitaloa messuilla. Tämä tuo hyvää tulosta kun tehdään näitä vertailutestejä. Myönsi että yleensä suurten messujen jälkeen olevat testit ovat Vartan heiniä, koska tarjoilu on toiminut... Tiedä sitten ketä uskoa!!

Itse luen kyllä mielenkiinnolla testien tuloksia, mutta mikä sopii sitten minulle, sen päätän itse, ei testit!!

Eipä siihen paljon testejä tarvita Busahan on PARAS
buttrock.gif
Yhdyn edelliseen
buttrock.gif

Ei vaan kyllähän noiden testien tulisi olla edes jonkinlaisessa linjassa. Kun kumminkin kyseessä sama lehti ja osa testaajistakin samoja. Mitä perkeleen virkaa on millään testeillä, jos niiden lopputuloksia ei ole edes yritetty objektiivisesti tehdä. Koeajoista yms. kyllä ymmärrän, että tarkoituksena onkin, että koeajaja kertoo oman kokemuksensa. Mutta tarkoituksena on vertailla eri mallien paremmuttaa, niin silloin ei ole mistään kotoisin tuollaiset erot.

Mutta samapa tuo, ei meikäläinen tuollaisten testien perusteella mitään päätöksiä tee.

Back