Busa vs. 1000 gsx-r

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loosah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Loosah

New member
Tyhmien kysymysten sarja jatkuu... Onks toi hayabusa vähän niin ku köyhän miehen gixxeri (hintaeroa kuitenkin löytyy)? Mikä siinä on parempaa verrattuna tuohon 1000 gsx-ärrään? Onks se vaan enempi matkapyöräksi tarkoitettu vai kuinka? Kuitenkin on noita busanisteja mesta täynnä, joten ei se ihan turha mopo tietenkään ole. Ei kuitenkaan ilmeisesti sopiva tuollaiseen mutkavääntelyyn?

Tän ei oo tarkoitus olla todellakaan mitään provosointia busamiehiä kohtaan, vaan ihan oikeasti kiinnostaa näiden kahden erot, koska automaailmassa yleensä kalliimpi ON parempi ominaisuuksiensa puolesta. Mietiskelen vaan omaa ultimate-mopoani. No joo...Jengi ottaa nyt kuitenkin aina nokkiinsa kaikesta tällaisesta...
 
1000 - 166kg, ratapyöräksi rakennettu
1300 - 215kg, maailman nopeimmaksi moottoripyöräksi rakennettu

Siinäpä ne perusideologiset erot on. Hayabusahan on ensiesitelty jo 1999 joten kohtuullisen vanha mallihan se alkaa olla verrattuna tonniseen jossa malli muuttuu miltei vuosittain ja hintakin on sen mukainen. Ja kai ne tuolla halvahkolla hinnalla yrittää lyödä kiilaa Honda XX:n myyntiin. Kyllä Hayabusa enemmän matkapyörä on kuin GSXR1000, tosin itse en kyllä sitä ihan 100% matkapyöräksikään laske. Kivoja pelejä molemmat, paha niitä on suoraan verrata kun ovat kuitenkin hieman eri sarjassa. Itse kyllä tykkään Voimasta. Käy kokeile.
wink.gif
 
smile_org.gif
joo ja kokemuksesta voin sanoa että busa ON väkevämpi vääntäjä yli 200 vauhdeissa esim. autobaanalla, kyllä ne kuutiot vaan puhuu...ei auta mikään, mutta niinku jarim sanoi ratapyöränä se on ihan omaa luokkaansa ja mutkapätkillä...matka-ajoon sitä ei ole suunniteltu.
smile_org.gif
 
Tyhmien kysymysten sarja jatkuu... Onks toi hayabusa vähän niin ku köyhän miehen gixxeri (hintaeroa kuitenkin löytyy)?
Mitä tuohon hinta eroon tulee, niin gixxerin Suomen hinnoitetlu on aika mielenkiintoinen verrattuan esim. euroopan hintoihin. Tuo johtunee siitä syystä, että kilosten pyörien kysyntä on Suomessa kova, eli suurinpiirtein kaikki mennee mitä maahan saadaan, joten hintaakin on hyvä pitää.
Esim. Saksassa K5 kilogixxeri on nyt 200€ kalliimpi kuin Busa, Suomessa vastaava hinta ero lähes 3000€.   
eek.gif
 
Viime vuonna Busa oli Saksassa selkeästi kalliimpi kuin kilogixxeri, Suomessa oli tilanne silloinkin sama kuin nyt.
Jenkeissä molemmat ('05 mallit) ovat saman hintaisi.
 
Tyhmien kysymysten sarja jatkuu... Onks toi hayabusa vähän niin ku köyhän miehen gixxeri (hintaeroa kuitenkin löytyy)?
Mitä tuohon hinta eroon tulee, niin gixxerin Suomen hinnoitetlu on aika mielenkiintoinen verrattuan esim. euroopan hintoihin. Tuo johtunee siitä syystä, että kilosten pyörien kysyntä on Suomessa kova, eli suurinpiirtein kaikki mennee mitä maahan saadaan, joten hintaakin on hyvä pitää.
Esim. Saksassa K5 kilogixxeri on nyt 200€ kalliimpi kuin Busa, Suomessa vastaava hinta ero lähes 3000€.   
eek.gif
 
Viime vuonna Busa oli Saksassa selkeästi kalliimpi kuin kilogixxeri, Suomessa oli tilanne silloinkin sama kuin nyt.
Jenkeissä molemmat ('05 mallit) ovat saman hintaisi.
Viime vuonna taxfree hinta oli 50euroo busan eduksi... aika hyvin kyllä voittoo revitään kun tarvii ottaa se 2000-3000 enemmän sitten myynnissä...
 
Eikö muuten nykyään toi 1000 Gixxeri ole nopein sarjavalmisteinen. Myös nopeampi kuin 12R. Muistaakseni uusimmassa Fast Bikes lehdessä spekuloitiin että ilman rajoitinta taitas 12R pestä 1000gixxerin? Busa on kieltämättä edullinen jopa Suomessa. Jos muuten 1000cc katteet on 2000-3000€ enemmän niin eikö kannattais ostaa aina pyörä suoraan saksasta ja maksaa verot päälle?
 
Esim. Saksassa K5 kilogixxeri on nyt 200€ kalliimpi kuin Busa, Suomessa vastaava hinta ero lähes 3000€.   
eek.gif
 
Viime vuonna Busa oli Saksassa selkeästi kalliimpi kuin kilogixxeri, Suomessa oli tilanne silloinkin sama kuin nyt.
Jenkeissä molemmat ('05 mallit) ovat saman hintaisi.
Tänks. Tuossapa oli mielenkiintoista tietoa. Itse olen juuri tuota hinta-asiaa suuresti ihmetellyt.
 
smile_org.gif
joo ja kokemuksesta voin sanoa että busa ON väkevämpi vääntäjä yli 200 vauhdeissa esim. autobaanalla, kyllä ne kuutiot vaan puhuu...ei auta mikään, mutta niinku jarim sanoi ratapyöränä se on ihan omaa luokkaansa ja mutkapätkillä...matka-ajoon sitä ei ole suunniteltu.  
smile_org.gif
Mitähän vakio busassa on vääntöä. Väittäisin, että uusi kiloinen kuitenkin vielä 200:sta lähtee paremmin. Sillä pääsee kakkosella sen 209 km/h ja kun kolmosella 220 vauhdissa tulee tehoja peliin niin rykii vielä aika helposti keulan kaasulla irti tiestä. Kilosen vääntö on 111 ja takapyörätehot jotain 10 hp enemmän, kuin busan ja vaikuttaahan toi 60 kilon painoerokin vielä siinä vauhdissa jotain. Eri on tietysti jos kiihdytetään kutosvaihteella 200:sta. Silloin edullisemmilla välityksillä varustettu mopo kiihtyy paremmin. Omaa ärrällä leikkiessäni huomasin, että taitaa rajoittajan takia vitosella mennä lujempaa.
 
Tehtaan ilmoittamat teho/vääntö arvot:

- Busa:
Teho: 129 kW (175 hv) / 9 800 rpm
Vääntö: 140 Nm / 7 000 rpm

- 1K:
Teho: 131 kW (178 hv) / 10 500 rpm
Vääntö: 117,6 Nm / 9 000 rpm
 
Back
Ylös