Busan välitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaulis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jaulis

New member
Busaan olisi tulossa uudet ketjut ja rattaat. Miten busanisteillä kokemuksia -1/+2 eli 16/42 välityksistä. Ollut ainakin muissa pyörissä yleensä toimiva resepti. Mitenköhän on busan kanssa? Meneekö jo 1 ja 2 vaihteen osalta liian tiheäksi? Tarkoitus olisi saada luitenkin hieman paremmin toimivaksi isommillakin vaihteilla. Löylyä tuskin tulee enempää tulemaan (168 hv/rwhp), joten siitäkään ei apuja tulla saamaan. Tarkoitus olisi saada bussi lähtemään gixxerin kanssa rinnan, myös isommilla vaihteilla maantienopeuksista. Vakio väleillä jää liikaa jos ei paria pykälää pienemmälle tarjoile. Eiköhän tuo kuitenkin tasoitu kunhan välit saadaan kohdalleen.

16/42 Oli mulla busassa joskus...Suosittelen! Muuttuu paljon terävämmäksi käytös pikkuvaihteilla. Speedohealer on kiva laittaa samalla, ei tartte huimia nopeuksia mittarista tuijottaa...

Minä käytän vartilla 16/43. Kadulla hassun tuntoinen, kuin steroideja saanut 600cc.
smile_org.gif

Menee se 18/40 gikserin mukana.
Tjaah, mulla on eturatas +1
ja nyt mittari näyttää 100 kun on 100,7
siis melko uusilla renkailla
Kikserit saa mennä suosiolla ohi...

tosin GiPro ATRE valehtelee viitosen olevan pesässä
ja näyttää samalla isoilla nummeroilla vaihteen
mutta siis 1.3 vaihteiden Timing Retard on poissa

nii...ja ilmansuodatin on ilmavampi
ja ruiskua vähän rukattu ja sytytysennakkoa +4
ja Iridium-tulpat ja...noh - putket on vakiot
eikä oo VoimaKomentajaa
sport05.gif

Minä käytän vartilla 16/43. Kadulla hassun tuntoinen, kuin steroideja saanut 600cc.  
smile_org.gif
Jotain sen suuntaista haettaisiin, tosin pääasiassa tuota herkkyyttä haettaisiin maantienopeuksiin missä tuo vakiovälitys on liian pitkä... Kierrokset tapissahan tuo kiihtyy jo ihan kohtuu hyvin vaikka orkkisvälityksilläkin.

Valitan waiski10 mutta vakioväleillä ei perus putkiviritetty bussi pysy gixxerin kyydissä, muutoin kuin paripykälää pienemmällä vaihteella kokoajan ajaen. Ei se siitä kuitenkaan hidasta tee, joten ei murheita.  
033102beer_1_prv.gif

Aika pienellä jalostuksellahan nuo meneekin sitten kohtuu hyvin, missä vaan... Tuloksethan puhuu melko hyvin puolestaan.

42 takaratasta olen käyttänyt.. Hauskuuskerroin muuttu huomattavasti.. Kaupungissa paljon helpompi ajaa, myös moottoritie nopeuksissa lähtee paljon paremmin, eikä ohituksissa tarvi pykällellä.
Kulkupuoli toppaa 297, jos sillä on merkitystä
wink.gif

Mulla on -08 busassa -1/+2,lähtee kutosella satasen pinnasta huomattavasti paremmin kuin vakio väleillä,rykkösessä vaikutus oli rajumpi pikku vaihteilla,mutta kyllähän toi busakin KIIHTYY!!!!
inlove.gif
.

Onko noilla välityksillä kuinka tiheä 1-2-3 vaihteilla?
062802moto_prv.gif
Ei kai tuota tarvii arvailla, laskee vaan. Alkuperäisen kysymyksen tapauksessa lyhennetty välitys 16/42=0,381, alkuperäinen 17/40=0,425. Jos moottori pyörii samoilla kierroksilla, niin tihennetyllä välityksellä takapyörä pyörii 0,381/0,425=0.896 kertaisella nopeudella. Eli jos oli ennen 100km/h taulussa, niin nyt on 89,6km/h samoilla kierroksilla ja vaihteella. Ja jos ykkösellä meni ennen 130 rajoittimella, niin tihennetyllä menee 117. Jne...

Onko noilla välityksillä kuinka tiheä 1-2-3 vaihteilla?
062802moto_prv.gif
Tätä itsekkin hieman miettinyt ja epäilyttää että jää 1 vaihde aika turhaksi, kun on jo vakiona kohtuu lyhyt/turha...

Pääasia että tuonne +100 vauhteihin saadaan elämää joka vaihteella ja muutenkin rupeaa pysymään hereillä, niin pyörä kuin kuskikin.  
wink.gif

Epäilemättä silti paras keino busan herättelyyn, olisi reilusti lisää tehoa. Siinä nyt vaan on liian vähän sitä vielä perus vireillä, verratuna ajettavuuteen.

Mun mielestä 42 takaratas on aika hyvä. Tosin ykkonen menee sillä niin tiheäksi, että ei sillä juuri tee mitään.. Kaupungissa ei ykköstä tarvi juuri kuin valoista lähdettäessä. ykkösellä ei voi avata kunnolla kun kampeaa heti pystyyn. kakkosella saa olla kans vielä varovainen, mutta kolmosella voi jo huoletta antaa happea.. Kolmosella vielä tahtoo keventää keulaa ja joissain tilanteissa ja voi olla ohjelmaa..
Tuolla välityksellä ainakin ite sain sitä tarvittavaa terävyyttä tuonne +100 vauhtiin.. Vastaa terävämmin kaasuun.

Mun mielestä 42 takaratas on aika hyvä. Tosin ykkonen menee sillä niin tiheäksi, että ei sillä juuri tee mitään.. Kaupungissa ei ykköstä tarvi juuri kuin valoista lähdettäessä. ykkösellä ei voi avata kunnolla kun kampeaa heti pystyyn. kakkosella saa olla kans vielä varovainen, mutta kolmosella voi jo huoletta antaa happea.. Kolmosella vielä tahtoo keventää keulaa ja joissain tilanteissa ja voi olla ohjelmaa..
Tuolla välityksellä ainakin ite sain sitä tarvittavaa terävyyttä tuonne +100 vauhtiin.. Vastaa terävämmin kaasuun.
Olikos sulla uudempi vai vanhempi malli?

Eikös sitä muutoksen vaikutusta voi ainakin suuntaa-antavasti kokeilla niin, että ajelee siellä maantiellä aina pykälää pienemmällä vaihteella kuin ennen? Jos siis vain isommille vaihteille halutaan lyhyempää välitystä.

Olikos sulla uudempi vai vanhempi malli?
Taitaa Tasella olla vanhempi malli edelleen. Samaa mieltä olen tuosta välityksestä, 42:sen vaatii ainakin. Huomattavasti paremmin jaksaa kelata vauhtia ja keulii kakkosellakin kaasusta.
Mutta 18/40 saa aikaa paljon pidempiä siivuja kakkosella.  
smile_org.gif
Isolohkot erikseen..
sad_orig.gif
Tosiaan tuolla 42 keulii kevyesti kakkosella kaasusta.. Saattaapi ihan jopa vahingossa. Ei tarvi etes repiä.
Silti paras köyhän miehen viritys oli syksyllä asennettu sifteri.. Vakiovälityksellä kun ykköseltä potkaisi kakkosen, niin keuli kivasti ilman repimistä
biggrin.gif
Muutenkin tuntui että meno piristyi, kun jäi vaihtamisen tuoma viive pois..
Meno oli vain syksyn kylmillä keleillä aika liukasta..

Back