Deneb
New member
Terve aprillistit! Vaihdoin juuri pärräni käytettyyn ETV 1000 CapoNordiin. Mainio peli ajossa, mutta heikohko kylmäkäynnistyminen sai ilmanputsarin ja tulppien vaihtopuuhaan. Suodatin oli likainen ja tulpat nokiset. Vaihtoa varten piti irrottaa tankki. Jostain syystä letkujen pikaliittimet olivat jumissa. Tässä hommassa lohkesi toinen liitin niin, että sekä moottorista tuleva liitinosa ja tankin vastakappale murtuivat. Liittimet ovat jotain muoviseosta. Haaveri sattui sille ohuemmalle letkulle, jossa on teräspunos ympärillä. Rikkoutunut liitin on kuin stanssattu pysyvästi paikoilleen. Pitääkö nyt ostaa koko letku liittimineen Aprilian varaosina (maksaa varmasti paljon) vai voisiko joku paja saada vanhan liittimen pois ja stanssata uudet pikaliittimet tilalle? Entä onko mahdollisuutta asentaa itse halpa liitin tankkiin, katkaista punosjohto liittimen takaa ja yhdistää pätkällä tukevaa letkua letku uuteen tankinliittimeen? En tiedä meneekö tuota reittiä polttoaine suuttimiin vai palaako se tankkiin. Miten välttämätön muuten takaiskuventtiili on tässä letkun liittimessä? Se estää bensaa tulemasta ulos tankkia irrotettaessa, mutta onko sillä tärkeä merkitys myös letkun toiminnan kannalta ajossa? Näin hassusti alkoi yhteiselo italialaisen kanssa, mutta oma vika haaveri tietenkin on.
Pikaliitin tarvittaisiin tavallisella koiraspäällä. Capon polttoainejärjestelmän maltillinen (?) paine ei kai tuota ongelmia hyvälaatuiselle, vahvistetulle polttoaineletkulle ja kiristysliittimille vai tuottaako? Moottori on niin lähellä, että kuumuutta pitäisi torjua. Tämä alkuperäinen korkeapaineletku on ohut teflonputki, jota ympäröi hyvin luja teräspunos. Punos kuumenee, mutta putki sietää kuumuutta hyvin. Polttoaineen paluuletku on silti aivan normaali, joten eivät sylinterit voi toisaalta aivan mahdottomasti lämpöä säteillä. Projekti etenee ellei tule aikainen talvi ja asentajan persus jäädy pihatouhuissa. Hyviä pommituksia!