Niin, siis tuohan on ihan eri pyörä, eri kategoriassa ja hiukan erilaiseen käyttöön tehty. Sehän on nk. iso matkaenska eli norsu, ja sellaisena, ja vaikka just 2-päällä ajeluun oiva ajokki, mukava ajoasento ja vakaa kulkija. Jos siis nuo kaikki muut mopon valintakriteerit on harkittu ja hanskassa tuon suhteen, ja ainoat huolenaiheet ovat vaan teho ja kestävyys, niin hommaa pois vaan.
Se kestävyys ei ole oikeasti mikään huolenaihe noissa sen enempää kuin jossain bandiiteissakaan, ja se teho ja/tai teho-painosuhde on suhteellinen käsite. Jos iso teho on se päällimmäinen valintakriteeri, et tuskin olisi edes harkitsemassa jonkun Caponordin kaltaisen norsun hankintaa.
Nyt ei jaksa ruveta jauhamaan jotain perinteistä italokone vs. sukisuki-mutuvääntöä, fakta kuitenkin on se, että tuo kone, etenkin tuossa vähemmän viritetyssä muodossa on kyllä varsin kestävä peli, kun siitä vaan pitää huolta ja käyttää oikein kuten muitakin koneita. Kone on tietty 200cc pienempi ja kaksimukinen, joten tietysti se on luonteeltaan erilainen, esimerkiksi alle 4000 rpm alueella, mutta kyllä silläkin 2-päällä ajo onnistuu ihan mukavasti.
Se on korkeampi, koneeltaan selvästi kapeampi mutta satulan ja tankin kohdalta suht leveä, ja ehkä hiukan painavampikin kuin bandiitti, mutta vastapainona sieltä löytyy paljon muuta hyvää, kuten sen tukeva alusta, hyvät jarrut jne, ja norsuillahan on kivempi ajaa vaikka niitä sorateitäkin. Käy kylmätyyppäämässä ja koeajamassa heti kun vaan tilaisuus tulee, siinä ne oleellisimmat asiat selviää. Kulunut kommentti, mutta pitää edelleen kutinsa.
Itse olen tuollaisella jonkin verran ajellut, ja totesin sen olevan semmoisen vankan kulkijan, joka sopisi hyvin vaikka johonkin Lapin reissuun kakspäällä. Ajoasento on aika pysty, ja se vakiopleksi oli ainakin minulle hiukan hankalan korkuinen, mutta senhän voi vaihtaa. En suosittelisi tuota kovin lyhkäisille ja hentoisille kuskeille, vaikka sen istumakorkeus ei nyt mikään kovin hirveä olekaan. Se on kuitenkin suht korkea, esimerkiksi juuri isoon rosmoon verrattuna.