Cbr 1000f:n kuristaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KingBee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

KingBee

New member
Käytin tuossa cebaria, 1000f -90, kerhotallilla penkityksessä ja Saksan tuontipyörä mitä ilmeisimmin on kuristettua mallia. Takapyörältä lähti vain 94,5 hv/9200rpm ja 80Nm/6400rpm. Tässäpä pähkäillessä tuli mieleen, jotta miten cebari on kuristettu ja miten kuristukset saisi pois? Jos tietoa löytyy, sitä otetaan kiitollisuudella vastaan.
 
Saksan maalla laittavat imukurkkuihin kuristusreankaat, jotka estävät iliman virtausta.
033102ass_1_prv.gif

Kurkkuihin kun tunkee sormen niin tuntee onko siellä kaulus vaikö eikö.
Oma tuontipelini oli -92 ja 99kw, eli kuristimet oli poistettu kun oli saatu leimaan saksassa. Mukana tulivat kuristekurkut.
Näin oli tehty ainakin mun mopetissa.
 
Jos kurkkuun tunkee sormen, niin sitähän oksentaa, ja mulla ainakin on kaulukset ulkopuolella
biggrin.gif
biggrin.gif

No leikki sikseen. Onko nämä kuristeet sit irto-osia vai kiinteet? Mulla aikasemmin oli FJ 1200 ja siinä kuristimet oli kiinteet, jotka tosin sai puukolla vuolemalla pois. Pitääkö suuttimia vaihtaa??
 
Minulla olleesta CBR:stä oli ainakin joku jo vuoleskellut kuristimet veks, puukon jäljet oli kurkkujen sisäpinnoissa. Tehoista ja suuttimista en tiedä, kävi ja kulki kuitenkin.
 
Kyllä ne pitäis näppärästi saada vultua pois. Siitä vaan kurkkua veistelemään
tounge.gif
.
Voihan sitä aina ostaa kurkut ilman kauluksia  
baaa.gif


Suuttimista ei ole kyllä mitään käsitystä.
 
Mulla oli-96 1000f,saksantuontipyörässä irtonaiset peltilevyt jossain välissä.ottivat huollossa pois ja vaihtoivat isommat suuttimet,ostaessa tehoja oli 72kw.puolet kurkuista oli tukossa!!!!
 
Yllättävän vähän tullut aiheeseen kirjoituksia, vaikka taitaa tämä pyörä malli olla Saksan tuonneista listan kärkipäässä ja mitä luultavammin myös suurin osa pyöristä ovat olleet kuristettua mallia.
 
Onkohan tähän mitään selkeää "tee testi jos et vaan jaksa purkaa menetelmää". Mietin meinaan itse samaista asiaa ja jouduin sitten omasta vuotta vanhemmasta mallista katsomaan. Eihän tuo todellakaan iso homma ole, mutta jotenkin luulisi näkevän se tehon muutenkin. Eli mulla siis ei ole kuristettu ainakaan imukurkuista tai muistakaan kaasari kone välisistä kurkuista, suuttimista voi olla.
biggrin.gif
.
Mietin vain, että kuinka raaka tehonlisäys tämä oikeen on ja voiko sellaista "noin" standardia antaa, että esim. kierrokset neljässä tonnissa 100km/h kun on täydet tehot?
Ymmärrän tietenkin, että se ei kai suoranaisesti ole tehoista kiinni missä ne kierrokset missäkin nopeudessa menee, mutta lähinnä esimerkkinä vain.
Eli onko siihen täystehoisuuden toteamiseen mitään muuta tapaa kuin purkaa kaasarit ja ottaa jostain selville suuttimien ja imukurkkujen täystehoversion koot?

Tämä vain ihan yleismaailmallista pohdintaa siis. Purkamalla se asia kuitenkin selviää parhaiten.
smile_org.gif
 
Tuo hommahan ei paljoa purkamista vaadi. Kunhan ottaa ilmanputsarin pois ja katsoo taskulampulla valaisten kurkkuihin. Samalla täytyy vääntää kaasu pohjaan ja nostaa luisteja vaikka sormin. Jos nielurisoja ei ole, pyörää ei ole mitä todennäköisimmin kuristettu. Joissakin malleissa on ilmeisesti ollut eroja sytytyksen ohjauksen kanssa eri maitten välillä. Tuo selviää tutkimalla varaosaluetteloa ja boksin numerosarjaa.

Pelkällä suutinten vaihdolla ei saavuteta muuta kuin perseelleen menneet seokset ja epämääräinen toiminta moottorille, joten tuolla tavoin ei kyllä kuristuksia tehdä toivottavasti missään päin maailmaa. Ja todellakaan moottorin kierroksista ei voi päätellä mitään tehoista, kysehän on vain välityksistä.

Ainoa mahdollinen "jos et jaksa purkaa" -testi on dyno. Pyörä penkkiin ja muutama kymppi rahaa tiskiin niin tuloksen saa paperille.

Alla olevassa kuvassa näkyy Blackbirdin kuristuslevy nielussa.

xxmw9.jpg
 
Kurkut kurkattu ja mitään kauluksia ei ollut. Mutta kaasuvivustossa oli joku outo peltilätkä joka rajoitti ettei kaasu avautunut ihan kokonaan. Saas nähdä miten vaikuttaa ohituskiihtyvyyteen...
 
Mun cebarissa ne kuristusten jäljet oli keskellä kaasareiden kumikurkkuja ja ne olivat siis kumisia (vuoltu pois!), joten epäilen niiden kuristusten näkyvyyttä kaasareiden läpi. Ei se kaasareiden irrotus niin iso homma ole, etteikö sitä jaksaisi tai osaisi tehdä, jos jotain muutakin puuhastelee koneen kanssa.
 
Siis tarkennuksena, irroitin kaasarit, mutta minkäänlaisia kuristimia en löytänyt. Kumikurkutkin ovat niin lyhyet, että ei sinne kuristimia saa varmaan mahtumaankaan.
 
Niinkö tuossa pirussa ois jo käyny. Eihän tuolla ole ajettu kuin 78000km. Tuskin kuitenkaan 178000km??
 
Minulla on -99 1000f suomipyörä eikä siellä näy mitään kuristuksia. Muuten onko joku penkittänyt 1000f ja mitä tehoja sieltä löytyy?
 
Tulipa tuossa investoitua CBR 1000 F -89. Aikoinaan Saksanmaalta tuotu. Jotenkin hieman hengettömän olinen vehje, olisko kuristeltu, muuten mukava mopotin. Kurkkuihin kurkattu, hyvin hengittää
smile_org.gif

Tuli mieleen se sytkäboksi...
Lieneekö internetin syövereissä varaosaluetteloa, että pääsisin vertailemaan numeroita.
 
kuristukset pois cbr1000f.

mulla on tuonti pyörä ja kuristukset oli kumikurkuissa pelti lätkät ahistamassa, papukaijapiheillä väänsin ne lätkät pois ja kurkut oli siistit muuten ettei tarvi vuolla mitään, tai ei ainakaan näissä kurkuissa ollut pykäliä.

no sitten kävin penkittämässä ja katottiiin samalla seokset niin ei tarvinnu säätää eikä vaihtaa suuttimia mun moposta.
tehoa koneessa 122hp ja taka pyörässä 109hp.
no tästä alkaa varmaan semmonen juttu sit et miten sul noin vähän tehoa siinä mopossa ku UUTENA on 130 tai jotain,
menkää penkittämään omat moponne niin näätte mitä siellä on oikeesti heppoja jäljellä.

mun cbr on -94vm ja ajettu 57000km.

ku lähtee ykkösellä ja tulee tehopiikki niin lähtee nostaa etupyörää ilmaaan .    
nixweiss.gif


kyl kannatti ottaa kuristukset pois muuten ois joutunu vaihtaa mopoa samana kesänä tehokkaampaaan  
baaa.gif
 
Nousipas vanha aihe takaisin pintaan  
smile_org.gif


Kirjoittelin Garageen viime keväänä juttua kilocebarin kuristusten poistosta, mukana muutama kuvakin, kliks
 
Minulla on -99 1000f suomipyörä eikä siellä näy mitään kuristuksia. Muuten onko joku penkittänyt 1000f ja mitä tehoja sieltä löytyy?
cbr 1000f  -87  ajettu n.150 000km,suomipyörä, kaasarit+ilmanputsari vakiot,äänenvaimentimet uudemmasta mallista.  aavistus piristetty=  takapyöräteho 134,5hv/9690rpm   vääntö 105Nm/8150rpm. ei oo tehopiikkejä vaan tasaisen letkeetä lötköttelyä..
 
Back
Ylös