• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

CBR 600F -05 (aloittelija)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBR2005
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

CBR2005

New member
Tervehdys!

syksyllä tuli hommattu kortti ja otsikon mukainen pyörä (aj.n23tkm). Jos joku viitsisi kommentoida ja konsultoida tällaista aloittelijaa, joka ei ole hirveän paljoa rassannut koneiden kanssa.

- Pyörä on säilynyt erittäin siistissä kunnossa, mutta keskituki ja sivutuki kaipaisi maalausta, koska hieman on ruoste iskenyt. Sivujalan irroitus ei tuottane tuskaa, mutta miten tuo keskituki on helpointa irroittaa?

- Moottoriöljyt ja suodatin pitäisi vaihtaa, koska pyörällä ei ole 1,5v aikana ajettu juuri ollenkaan. Meneekö vaihto hukkaan kun tuo 24tkm huolto on kuitenkin kohta edessä? Mitkä öljyt ja oletteko käyttäneet tarvike suodattimia? Ajattelin kylläkin tuota "hondan" alkup. öljyä ja alkup. suodatinta, mutta onko rahojen tuhlaamista?

- Mistä alkuperäisiin vilkkuihin saisi kirkkaat tai savunväriset lasit? Googletellessa osumia löytyy saksasta ja ebaysta. Pitääkö nuo virallisesti olla E-hyväksytyt? toki voisin vaihtaa hieman sirommatkin, mutta miten istuvat alkuperäisille paikoilleen? Myös takavalon vaihtaminen voisi kiinnostaa...

- Löytyykö kilventelineen vaihtamiseen mitään ns. "valmis ratkaisua" vai onko kovastikkin sovittelua ja kompromisseja...mm. penkinlukon aukaisu jne...

- Miksi etuvalo huurtuu? Ajelin muutaman mutkan syksyn sateissakin, niin etuvalon lasin sisään muodostui kosteutta.

Tässäpä muutamia talven mittaan mieleen tulleita ajatuksia. Toivottavasti, joku viitsii vastailla tai laittaa linkkiä tulemaan.

Minulla täysin saman mallinen ja vuotinen pyörä, ja vailla myös vastauksia.
Ekaa kesää aloittelen vasta ajeleen.

Edellinen omistaja oli kovasti keulinut niin tämä on sitten sahannut/hionut takaa kuraläpän irti, eli rekisterikilpi liuhuu puliksi ilmassa. Saakohan tuonne enää asennettua toista läppää koska luulen että tuosta tulee kurat selkään?
Ja etuvaloista myös kysymys:
Kun laitan lyhyet päälle - syttyy toinen puoli
Kun laitan pitkät päälle - syttyy toinen puoli eli ne eivät pala yhtäaikaa. Kun menen katsomaan edestä, pitkät eivät tunnu häikäsevän niin paljon kuin pitäisi. Onko mistään saatavilla manuaalia mistä voisi tarkistaa johtojen paikat? Kaikki polttimot kyllä palaa ja H4 lukee lampuissa.

Etulyhdyistä sen verran että toimivat kuten pitääkin, eli vuoronperään palavat lyhyillä ja pitkillä. Lievä huurtuminenkin lampun lasin sisäpinnalle on kylmillä ja kosteilla keleillä normaalia.

Jos öljyjä ei ole vaihdettu 1,5 vuoteen, niin se lienee aika tehdä. Honda muistaakseni suosittelee vaihtoa jo 4kk seisonnan jälkeen. Hondan öljyt ja suodatin tuskin ovat mitään erityisen laadukasta tavaraa, että niitä sen vuoksi kannattaisi laittaa, mutta toisaalta on niilläkin pyörä liikkeellä pysynyt.

Jos sivu ja keskituet eivät ole pahasti ruosteessa, niin ruosteet pois ja paikka väriä päälle. Tuskin kannattaa alkaa irroittelemaan, jollei ole pakko?

Keskituen ja sivuseisontatuen maalin vauriot ovat erittäin yleisiä koska ovat siellä pyörän alla kaikkien pikkukivien vapaasti iskettävinä. Yleensä ovat kuitenkin valmistettu sellaisesta metalliseoksesta ettei niitä ruoste varsinaisesti vahingoita. Toisin sanoen pinnalle ilmestyvä ruoste on yleensä poistettavissa teräsharjalla tai vastaavalla ja sen jälkeen seisontatuki on jälleen maalattavissa. Vain jotta yhden ajetun kesän jälkeen on maalipinta taas jostain kohtaa hieman rikki ja pieni pintaruoste on siihen kohtaan pesiytynyt.
Sanoisin että on erittäin harvinaista että joku viitsii pitää niin hyvää huolta pyörästään jotta maalaisi sisontatukea... Lähinnä varmaan näyttelypyörissä. Mutta eihän se toki väärin ole!

Mulla oli 05 600F:ssä savulinssit vilkuissa, ne oli ihan honda originaal ja niissä oli E leimat. Olivat muistaakseni jonku muun pyörämallin vakiolinssit. Pitänee koittaa kaivella jos jostaki löytäis ostokuittia tai jotain.

Etulyhdyistä sitte vain sen verran että omassani 05 CBR600F:ssä pitkät päällä oli MOLEMMISSA umpioissa valot päällä. Ja lyhyillä vain toisessa.

Keskiseisonta tuki ei ole ku yhden ruuvin takana. Tuo ruuvi on se tappi johon keskiseisontatuen jousi kiinnittyy, siinä on kuusio"kanta" tyvessä. Sivuseisontatuki on sitte kahdella pultilla kiinni ja huom. se sivuseisontatuen kytkin, varovasti sitten sen johdon kans ettei katkea/lähde irti väärästä paikasta. Johdossa on liitin n. 30cm päässä katteiden alla...

Itse käytin aluksi Pro Honda öljyjä, mutta siinä kohtaa ku Hondan omat litkut muuttui 10W30:ksi vaihdoin Castrol 15W50 öljyyn jonka hinta oli huimat 2€/4L halvempi ku Hondan öljy. Hondan omia suodattimia sai täällä paikallisesta Hondahuollosta hintaan 7€/ketale...

[edit]

Eipä ollukkaa honda ortsinel ne vilkunlasit vaan eBay kamaa, mutta E-leimatut kuitenki:

http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_t...s+Honda+CB/CBR/VTR+600/900/1000/1300&_sacat=0

No mitenkäs tuo kurittaminen menee, vaikka se kuulostaakin pyörän kiusaamiselta oon niin vainoharhanen noiden poliisien kanssa:paikallatuulee: jos veisin esim. bikeworldiin laitattavaks, miten se tehdään ja paljonko tulis hintaa? täyyisi myös madaltaa, koiranluut menin jo storm motorista ostamaan valmiiksi. 3,5cm pitäisi madaltua mutta pelkään että sivutukea joutuu lyhentämään. Mistä löytyisi mahdollisesti matalampaa penkkiä ostettavaksi? Ei ole nettikaupoissa tullut vastaan.

Voi olla että muisti pettää, mutta olen melko varma että omassa -07:ssa lyhdyt paloivat yksi kerrallaan, paitsi pitkiä väläyttäessä, jolloin paloivat molemmat samaan aikaan. Polttimotkin olivat muistaakseni H7:t eivät H4:set. Olisikohan noissa sit ollut noin paljon vuosimalli eroja?

[Edit]
<= Näemmä muisti petti, eli kuitataan, että myös -07:ssa molemmat lyhdyt palavat pitkillä.

Viimeksi muokattu:
Kyllä 05:ssa ainaki pitkillä oli molemmissa umpioissa valo, se on vakta, ainaki mun mopossa oli. Ja mun uuvesa viimevuotisessa Bladessa on kans molemmissa umpioissa valo ku pitkät päällä. Ja todellakin... polttimot on H7:t eikä H4.

Mulla on muuten 1kpl CBR600F:n sivuseisontatukea jos tarttee lyhentää nii tuossa ois sitte mahdollinen ehjä varalle kun joskus laitat mopottimen kiertoon nii ei tartte pätkäjalalla myydä... Hankin sen joskus ku pyörä oli "kiihdytysmallilla" perästä 2,5" madallettuna ja keula liinalla kasaan vedettynä, muttei koskaan tullut lyhennettyä jalkaa ku aina oli kaveeita mukana jeesimässä ku käytiin kiihtymässä... On myös jääny hyllyyn Power Commander 3 USB joka oli mulla 600F:ssä paikallaan. Mutta sitä et tarvii niin kauan ku on vakioputki ja kuristukset paikallaan...

Tätähän on käyty mukavasti kommentoimassa. Lisää vaan kommentteja tulemaan :)

Ajattelin nuo öljyt ja suodattimen vaihtaa pikimmiten ja 24tkm huoltoon vien vaikka hieman myöhässä, jos huoltoliikkeet ovat alku kesästä kovinkin kiireisiä. Liekkö hieman totuttu tapa nuo muutamat "ylim. kilometrit" tuolta autoilun puolelta.

Mielestäni nuo valot toimii juurikin niin, että pitkillä syttyy lisäksi tuo toinenkin puoli. Huurtuminen syksyllä taisi olla tuolla pitkien puolella, kun lyhyillä valoilla tuli kuitenkin ajeltua.

Jos jollakin on tiedossa kirkkaita tai savutettuja vilkun laseja täällä kotimaassa, niin heittäkää vinkkiä. Toki jos hinnat ovat totutun korkeat, niin pitänee alkaa tilaamaan kauempaa.

Pitää katsoa tuo seisontatuki puoli, että jaksaako irroittaa vai meneekö paikkamaali hommiksi. Toki jos laittais kuntoon niin saisivat "ruostua" seuraavat viisi vuotta kaikessa rauhassa.

RR80. Kiitos ja kumarrus! :thumbup:

Stormilta haettu kirkkaat linssit eteen ja taakse. Tänään ruuvailin paikalleen. Onhan ne omaan silmään huomattavasti siistimmät kuin orkkikset. Näillä aloitellaan kausi ja samalla katsellaan jotain pienempiä... (yht. 34€).

Samalla tuli haettua EMC:ltä Hondan oma öljy purkki (10W30) ja alkuperäinen suodatin. Olipas vanha suodatin tiukassa, kun ei ollut sopivaa irroitus työkalua. Joskus olen autoon ostanut sellaiset "lukitus pihdit". Oli vaan putki pahasti edessä ettei suodattimen päästä ollut toiveitakaan tarttua kiinni, joten pihdit vaan tiukalle "moottorin puolelle" ja tiukkaa vääntöä, niin lopulta lähti jopa pyörimään.. (öljyt + suodatin 55€).

Viimeksi muokattu:
Madallussarja saatiin onnistuneesti asennettua, ja madaltui noin 35mm. Seisontajalkaa tarvitsisi nyt lyhentää kun pyörä seisoo melkeimpä suorassa linjassa. Paljonko tuota uskaltaa katkasta ja olisiko suositella pajaa Pirkanmaan alueella?

Madallussarja saatiin onnistuneesti asennettua, ja madaltui noin 35mm. Seisontajalkaa tarvitsisi nyt lyhentää kun pyörä seisoo melkeimpä suorassa linjassa. Paljonko tuota uskaltaa katkasta ja olisiko suositella pajaa Pirkanmaan alueella?

Sentin puoltoista kun lyhentää jalkaa niin yläpää kallistuu liki kymmenen senttiä eli kandee olla suht maltillinen. Mikä tahansa metallipaja hutasee homman 1/2 tunnissa maalauksineen päivineen.

Pyörien alle kun laitat sopivan paksuiset
laudan pätkät, niin siitä saat mittaa.

Ohessa kuvia kilpitelineprojektista. Eniten valmis ja peruutettava ratkaisu on ostaa toinen originaali tavaratilan pohja/lokari ja modata se vaaditulla tavalla JA ostaa aftermarket undertail JA ostaa siihen ehkä vielä kilpiteline. Mitään "ruuvaa paikalleen" ratkaisua ei ainakaan 2008 ollut olemassa. Itse puukotin vain originaalia ja tein ruostumattomasta pätkän pohjaa lisää johon iskin omavalmistekilpitelineen.

http://www.jkry.org/~mjtee/Mopoilut/CBR2003/

takaviisto
sivu

Mun pyörästä edellinen omistaja oli ottanut tuon telineen myöskin pois mutta jättänyt ruman näkösen takaliston jälkeensä :/ Takavalon ympärillä ei mitään katetta, näkyy sisälle eikä penkinavaus kaapelia ole yhdistetty lukkoon. Todella ruman näköinen ja kilpikin ihan vääntynyt :( Mulle kelpais mainiosti toi orig. teline.

Back