• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

CBR600F tangon tärinä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ancond
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ancond

New member
Onko normaalia että cebarin ohjaustanko tärisee niin kivasti että nakit puutuu tai sanoisinko että kihelmöi kun on ajellu n.10min...

Tänään kävin ajelemassa ja kyllähän tuo vähän hurjan kovin tuntuis täristävän. Kierrokset kun ovat n. 4000 niin jos vähänkään löysää kättä niin hyvin tuntee kuinka tanko "surraa". Siksi kysynkin nyt että mites muilla cebarin omistajalla tanko surraa, onko ominaisuus vai olisiko syytä tarkistella jotain?

Muuten pärrä menee nätisti eikä liiemmin takamustakaan kutittele kuin jossain 6-7 tuhannen kierroksen paikkeilla.

Jos jollain sattuisi olemaan samanmoinen pärrä Salon seudulla ja olisi halukas vaihtamaan ajopeliä pariksi kilometriksi niin olisin kovin kiitollinen
bowdown.gif


Ja pärränä on siis CBR600F -03
 
en tiedä auttaako tämä tieto mutta:
itsellä -98 eikä tärise yhtään. yli satasen vauhdissa vois ottaa vaikka kädet irti tangosta (jos ei itsesuojeluvaisto sanois vastaan
lookaround_orig.gif
)
 
ehkä hieman huonosti kuvailin vaivaa, itsekkin voin ottaa kädet pois tangosta eikä se siis ala heilumaan tai mitään. Kulkee siis hienosti suoraan. Ainoa mikä vaivaa on koneen aiheuttama tärinä, huomaa semmoisena surinana tangossa. Se siis aiheuttaa "syyhyä" tai kutinaa.
 
Tuttu tunne, samat oireet lyötyy (f4i), joskin tunnin saa vedellä ennen kuin puutuu kädet. Tämä siis ohuilla hanskoilla, paksut hanskat niin ei mitään. Eli veikkaan että on ihan tehdastärinää. Tupit on aika lopussa joten voi olla että sieltä puskee vibraa läpi. Laitan tupit uusiksi + tankopainot talvella, josko auttaisi tuohon aika ärsyttävään vaivaan.
 
okei nyt selkes.
mut silti en oo huomannu omassa pyörässä tuollasta. itellä ohuet nahkahanskat käytössä ja ajanu niin kauan pysähtymättä ku tankillisella pääsee. ehkä mun aivot ei rekisteröi surinaa  
confused_orig.gif


toivottavasti vika kuites selviää
 
jopa mun antiicci cbr:ssä on kanssa tuota "näpin puudutusta". Noissa klipareissahan ei pahemmin vaimennusta kiinnityksessä ole.Pyörä ei siis missään nimessä tärise jotta siinä vikaa olisi. Mitä kovemmat kahvakumit niin sitä enemmän antaa näpeille.Eron huomasin kun vaihdoin kumit, tosin nyt jos vaihtasin niin ottaisin vielä pykälän pehmeemmän malliset.
 
täytyypä sitten talven aikana koittaa vaihtaa kahvan kumit, ovatkin ärsyttävän ohkaset. Toivottavasti helpottaa...
 
Kyllä -04 tekkee ihan sammaa. Puutuminen tullee siinä tunnin ajon jälkeen. Mutta siihenki tottuu. Enemmän mulla häirittee jalkatappien vastaava ilmiö.. Ja niin, kävin ajamassa kaverin -03 mallia ja se ei tärränny läheskään yhtä paljon. Eli kait ne on yksilöitä tuossaki asiassa! Btw, onhan etunakki ok, painotus kohillaan, ilmanpaineet niinku pittää ja stongan kiinnitys varmistettu? Joskus oon kuullu stongan täyttämisestä silikonilla, tiiä sitte..
 
600f -97:ssa myös pientä vibraa.
Tunnissa, parissa alkaa puuduttamaan ja palelluttamaan käsiä.
Vois tuppien vaihtoa kokeilla.
 
Eipä ainakaan mulla täristä, mut kahvoissa onkin Hot Gripsit ja painot päässä lisäksi. Vaikee sanoa miten olis ilman niitä...
 
Mulla kanssa tärisee sen verran, että n.50km:n ajon jälkeen pitää ruveta heiluttelemaan sormia. Ite oon aatellu, että se on vanhuuden vaivoja (36).
biggrin.gif
 
Mulla xx:ssä puutu kädet alle 100 km:n jälkeen,asensin raskaammat tankopainot ja sen jälkeen heitetty lapin reissu ilman puutumisia.
 
Enpä huomannut moista kun GOOFilla ajelin. Kuitenkin ajelin sillä parikytätonttua. Eli ei kai se normaalia ole.
 
Mulla xx:ssä puutu kädet alle 100 km:n jälkeen,asensin raskaammat tankopainot ja sen jälkeen heitetty lapin reissu ilman puutumisia.
Mulla tärisi FJR:ssä just tollee, mutta löysäsin etupyörän jousitusta niin tärinä hävisi. Olisikos se sillee että resonointi tulisi tiestä? Että jouset olisivat edessä liian kovalle säädettyinä?
 
Kyllä minäkin lähtisin säätelemään pyörää jos kädet alkaa puutua. Itse ei kyllä huomaa moisia. Pientä värinää nyt on kaikissa pyörissä, mutta jos se haitta ajoa ja ei saa säädettyä millään pois niin epäilisin jotain vikaa pyörässä olevan. Omissa ajoissa en ole minkäänlaista puutumista huomannut. Penkkikin on sv:n jäljiltä niin sohvamainen että ihan mielikseen vetäiseen pidemmätkin repäsyt.
 
ehdottaisin keulaputkien öljyjen vaihtoa vähän jäykempiin kun alkuperäiset on. Paljon vanhemmassa CBR:ssä havaitsin samantyyppistä ilmiötä joka hävisi täysin jo vakioöljyjenkin vaihdolla keulaan. Ei oo kallis homma ja kannattaa tehdä joka tapaukses muutaman vuoden ajojen jälkeen.
Kaks muuta vaihtoehtoa: Kulunut Michelin eturengas
cool.gif
tai löysä ohjauslaakeri
 
Täytyy nostella vanhaa topikkia kun kerta asiaa on. Eli vaihdoin castrolin täys-synteettiset öljyt talven aikana hondan omiin mineraaleihin ja kas kummaa, jostain syystä ei enään nakit syyhyä. Eli voiko moottorin öljy vaikuttaa noin paljon???

No vaihdetaan ny vielä kahvakumit kun kerta noi orkkikset tuntuvat sen verta kovilta ja ohkasilta.
 
Perinteisesti pari asiaa vaikuttaa tuohon tärinään/käsien puutumiseen:
- eturenkaan kunto
- ajoasennon rentous

Erityisesti jälkimmäinen on omalla kohdalla usein syynä, jos käsiin alkaa värinä tuntumaan. Kannattaa aina välillä kokeilla ajon aikana, että heiluvathan esimerkiksi kyynerpäät ajoasennossa rennosti.
 
Minulla on vuoden -99 cbr 600f, eikä tanko kyllä värise. Jossai 6-7 tonnin kohdalla koko pyörä värisee (tanko, jalkatapit) mutta värinäalue on niin pieni ettei sitä voi häiritseväksi sanoa.
 
Hmmm, omassa Hondassa tanko värisee ajossa, jos löysään otteen tosi löysäksi, niin värisee ihan selvästi, jos irroitan kädet tangosta, alkaa heti woblaamaan eli heilumaan koko tanko. Näin siis yli 60km/h nopeuksilla. Näin ollut pitkän aikaa, mutten mitäään ole tehnyt, koska käteni eivät puudu.

Pitäsköhän jotain tehdä
nixweiss.gif
 
Back
Ylös