• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

CBR900 akku hyytyy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ezkm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ezkm

New member
Moro. Tarvisin vähän apua sähkövian ettimiseen! Pyörä on 900 CBR -96 eli sc33. Ongelma on, että akku vuotaa tyhjiin noin viikossa.

-Jännitemittari antaa akusta 12.8 V (latasin hiljattain)

-Tyhjäkäynnilla lukema on 13.6 V (service manualin mukaan ok)

-5000 RPM lukema on 12.7 V (jännite siis laskee kierrosten noustessa vaikka pitäis mennä toistepäin)

Pyörässä on uusi(tarvike) jännitesäädin ja uusi(tarvike) akku.

Kun en noista sähköhommista tiedä paljoakaan, niin kuinka saan mitattua jännitesäätimen kolmen keltaisen johdon resistanssin? Ohjekirjassa lukee:

Check for continuity between all three yellow terminals and ground. There should not bee continuity.

Mites tuo mittaus käytännössä tapahtuu?

Tuosta mittaamisesta en tiiä, mutta mulla teki tonninen blade taannoin aivan samaa ja siitä oli sitte pamahtanu laturin käämit.

Meinasin vaan että jos kerran jännitteensäätäjä on jo vaihdettu niin ehkäpä tuo sitten.

itsellä sama homma oli toissakesänä. laturi oli tullut tiensä päähän , mittarissa oli jotain n.70tkm.
netissä oli joku suht edullinen firma , joka myy pyörien sähköosia, kannattaa surffata, tai muistaisko joku täällä kertoa osoitteen?

Tuosta mittaamisesta en tiiä, mutta mulla teki tonninen blade taannoin aivan samaa ja siitä oli sitte pamahtanu laturin käämit.

Meinasin vaan että jos kerran jännitteensäätäjä on jo vaihdettu niin ehkäpä tuo sitten.
Mulla kävi nyt sama homma. Laturin käämit palanut/sulanut. Selviskö ikinä mitään selvää syytä, vai oliko vaan tullut tiensä päähän??

Niin, ja mistä hommasit uudet ja mitä maksoi?? Huhua olen kuullut että melko tyyris palikka..
confused_orig.gif

Jep, sain vaihtovirran mitattua jännitteensäätimeen tulevista piuhaista ja paljon alakanttiin kyllä näytti! Vika siis syntyy jo ennen tota regua, joten luultavasti laturin käämit pamahtanu.

Kertokaas mistä sais tuon pötikän edukkaiten
062802moto_prv.gif

Seppo Sula Nokialta on ainakin aikaisemmin myynyt electrexin staattoreita. Numero löytynee haulla. Kannattaa purkaa se vanha ja ottaa mukaan kun haet uutta, ainakin mun -96 SC33 ei sopinut electrexin listan mukainen vaan piti mittojen mukaan etsiä sopiva.

Mulla kävi nyt sama homma. Laturin käämit palanut/sulanut. Selviskö ikinä mitään selvää syytä, vai oliko vaan tullut tiensä päähän??

Niin, ja mistä hommasit uudet ja mitä maksoi?? Huhua olen kuullut että melko tyyris palikka..
confused_orig.gif
Ei selvinnyt, mikä lienee ollut vikana. Maahantuojan mukaan noita on sattunut muutenkin uudemmissa bladeissa.

Eikä maksanut mitään kun meni takuuseen koko hoito, pyörä vuosimallia 2005.

confused_orig.gif
Ei selvinnyt, mikä lienee ollut vikana. Maahantuojan mukaan noita on sattunut muutenkin uudemmissa bladeissa.

Eikä maksanut mitään kun meni takuuseen koko hoito, pyörä vuosimallia 2005.
Just, ei taida enää -01:ssä mennä takuuseen..
Pyörällä ajettu alle 30tkm ja käämit kyrvähtää, hieman kyllä ihmetyttää..

mitäs hel****, latasin äskön akun ja ei tule pyörään ollenkaan virtaa. mikään valo ei syty jne. mitäs kannattaisi tutkia, että saisin mopoon virrat

Lisäksi aina kaapelien kunnollinen puhdistus akunnapoihin poistaa kontaktiongelmat.

Maadoituskaapeli runkoon tai moottoriin voi myös aiheuttaa ongelmia, eli nää perus kontaktijutut kannattaa aina ensimmäisenä selvittää jos sähköongelmia pyörässä, lisäksi eristeiden hankautuminen ja siitä aiheutuvat oikosulut runkoon ovat yleisiä.

Jep, pääsulake oli poksahtanu.

Ihmetyttää hiukan tuo kakkosvaihteelle vaihto kun jos on kierroksia koneessa niin ei tunnu menevän hyvin (joskus jää jopa vapaalle). Tosin tuossa on niin tiuhat välitykset, että kakkosellakin kerkiää

Vien tuon mopon muutenkin pajalle mitattavaksi. Saa, kattoo onko se tasuri vai laturi viallinen. Solalta saa laturin 139e ja Hondan alkup. noin 700e. Kummankohan ottais
nixweiss.gif

Jep, pääsulake oli poksahtanu.

Ihmetyttää hiukan tuo kakkosvaihteelle vaihto kun jos on kierroksia koneessa niin ei tunnu menevän hyvin (joskus jää jopa vapaalle). Tosin tuossa on niin tiuhat välitykset, että kakkosellakin kerkiää
Kuulostaa aika normaalilta. Kun on enemmän jengaa niin ykköseltä kakkoselle vaihto vaatii määrätietoisuutta, napakka liike jalalla. Ainakin kaikissa omissa mopoissani olen tällaisen havainnon tehnyt..
wink.gif

BB-bikesshopista näyttäis saavan.. 51£ , eli kuluineen jotain huntin luokkaa. Näyttää saavan regulaattorinkin!
http://www.bbbikeshop.co.uk/acatalo....39.html

Mulle tuli 2 päivässä oma staattori !!

Siis työnnät yleismitskun 2 piuhaa niihin staattorilta tuleviin piuhoihin. Silleen, että pystyt tsekkaamaan että kaikki on yhteydessä toisiinsa. Maihin ne ei saa olla yhteydessä.

No mun mittailut päätty siihen sulakkeen poksahtamiseen. Tyhjäkäynnillä regulle tulevista kolmesta piuhasta sain 14 V:n vaihtojännitteen ja jännite nousi 30 V:hen kun kierrokset nousi ~5000RPM.

Mittasin myös kolmen keltaisen piuhan resistanssin 0.7 ohmia sain. Mopo on kuiteskin menossa pajalle, saa sielä ettiä vian prkl
veryangry.gif

Kiitti kuiteskin avusta!

No mun mittailut päätty siihen sulakkeen poksahtamiseen. Tyhjäkäynnillä regulle tulevista kolmesta piuhasta sain 14 V:n vaihtojännitteen ja jännite nousi 30 V:hen kun kierrokset nousi ~5000RPM.

Mittasin myös kolmen keltaisen piuhan resistanssin 0.7 ohmia sain. Mopo on kuiteskin menossa pajalle, saa sielä ettiä vian prkl
veryangry.gif

Kiitti kuiteskin avusta!
Jos sieltä tuli ei kuormitettuna (eli piuhat irti) 30VAC @ 5000rpm, niin sulla on staattori paskana! Yleensä 5000rpm pitäisi tulla ~75v tai enemmän. Ei ehkä kande maksaa siitä tutkimisesta.
wink.gif

Aika helppo homma vaihtaa itekkin se, eikä tosiaan maksa paljoa tossa englannin mestassa.

veryangry.gif

Kiitti kuiteskin avusta!
Jos sieltä tuli ei kuormitettuna (eli piuhat irti) 30VAC @ 5000rpm, niin sulla on staattori paskana! Yleensä 5000rpm pitäisi tulla ~75v tai enemmän. Ei ehkä kande maksaa siitä tutkimisesta.
wink.gif

Aika helppo homma vaihtaa itekkin se, eikä tosiaan maksa paljoa tossa englannin mestassa.
Ei ollu staattori paskana vaan tasuri! Stormin tarviketasuri on kuulemma susi ja syntyessään!
biggrin.gif

Nyt näyttää lataavan hyvin kun on yli 2x kalliimpi hondan alkup. säädin.

veryangry.gif

Kiitti kuiteskin avusta!
wink.gif

Ei ollu staattori paskana vaan tasuri! Stormin tarviketasuri on kuulemma susi ja syntyessään!
biggrin.gif

Nyt näyttää lataavan hyvin kun on yli 2x kalliimpi hondan alkup. säädin.
Hyvä homma! Sulla oli vissiin piuhat kiinni mittauksen aikana jännitteensäätimessä kun antoi noin vähän voltteja staattorilta?

Back