• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Cebarin kuristaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ms Rookie
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ms Rookie

New member
Terve,

Pitäisi oma Cebari saada kuristettua 25kW:ksi (nyt 68kW). Alan liikkeet (Storm ja Allright) eivät pysty sitä tekemään joten onko kenelläkään omaa kokemusta millä osilla kuristus tehdään ja miten ?

Toinen vaihtoehto on tietenkin ajokortin uusiminen joka alkaa olla pikkuhiljaa varteenotettava vaihtoehto  
tounge.gif

Honda-liikkeen (Bikeworld) luulisi pystyvän tuon tekemään (Stormin ja Allrightin miellän enemmän varaosaliikkeiksi) ja maahantuojalta (Brandt) voi saada tarkempia neuvoja.

CBR 600F 95-98
Pyörän ikä ja malli taitaa vaikuttaa kuristustoimenpiteeseen (kaasutin- vai ruiskukone). 95-vuotisessa cebarissani oli riittänyt kaasuttimien ja sylinterikannen välillä olevien imukurkkujen korvaaminen kuristussarjalla. Bikeworldistä pitäisi saada näitä.

Kuvassa vasemmalla normaali ja oikealla kuristettu imukurkku.

Edit: Miten muuten kortin uusiminen liittyy tähän? Mietin vaan, että sun iällä taitaa iso A-kortti olla voimassa jo pakostakin.
thumbs-up.gif

Terve,

Pitäisi oma Cebari saada kuristettua 25kW:ksi (nyt 68kW). Alan liikkeet (Storm ja Allright) eivät pysty sitä tekemään joten onko kenelläkään omaa kokemusta millä osilla kuristus tehdään ja miten ?

Toinen vaihtoehto on tietenkin ajokortin uusiminen joka alkaa olla pikkuhiljaa varteenotettava vaihtoehto
tounge.gif
Ihan vaan uteliaisuuttani ajattelin, että miksi ylipäätänsä ajattelit kuristaa ko. pelin?
Jos pyörä on sulla ajossa niin olettaen että ikäsi profiilissa pitää paikkansa niin eikö sulla ole oikeus joka tapauksessa ajaa täystehoista.
Mitä tarkoitat ajokortin uusimisella? Eihän noita hevosia kannata hukkaan heittää. Luulisi kortin oikeuttavan joka tapauksessa ajamaan täysitehoista tälläkin hetkellä.
nixweiss.gif

Tilanteeni on sellainen, että ajoin viime kesänä A kortin. Ikäni puolesta saisin ajaa isommalla pärrällä, mutta ajo-opettajani suositteli, kahden kaatumisen jälkeen (ajoin koulussa ER-5:lla), että ajaisin rajoitetun kortin ja korottaisin joskus myöhemmin. Nyt tuo kuristaminen tuntuu olevan aikas hankalaa, joten toinen vaihtoehto on korottaa korttia.
Tuntuu tyhmältä kuristaa pyörä ja maksaa miljoonia ja kohta ottaa kuristukset pois...vaikeita päätöksiä  
confused_orig.gif

Ajo-opettaja oli siis mitä ilmeisimmin bisnesmies?
Miten se kortti siihen kaatumiseen vaikuttaa,siis kai sitä kaatuu ihan samalla tavalla isolla kuin pienelläkin aalla?
nixweiss.gif

Ajo-opettaja oli siis mitä ilmeisimmin bisnesmies?
Miten se kortti siihen kaatumiseen vaikuttaa,siis kai sitä kaatuu ihan samalla tavalla isolla kuin pienelläkin aalla?
nixweiss.gif
Niin ja samanlailla sitä kaatuu vaikka pyörä onkin kuristettu. Vaikka pyörä olis kuristamaton eihän se sitä tarkota että täysii pitäs ajaa, voi silläkin hiljaa ajaa
smile_org.gif

Kyseinen ER-5 oli aivan liian iso ja painava mulle. Jalat eivät osuneet kunnolla maahan ja painoa oli n.250kg (itse olen 50/162) En koskaan aikaisemmin ollut ajanut millään pärrällä, joten ekaksi pyöräksi jolla ajan, se oli aika kinkkinen. Yritä siinä sit treenailla. Voin kertoa että hankalaa oli  
sad_orig.gif

Pyörällä kun pyörällä kaadutaan, se on varma juttu, mutta haluaisin olla kuuliainen kansalainen ja ajella sellaisellä pyörällä kun kortti antaa myöten
blush.gif

Tilanne on mitä on ja nyt yritän selvitellä miten kantsis asiassa edetä.

Kyseinen ER-5 oli aivan liian iso ja painava mulle. Jalat eivät osuneet kunnolla maahan ja painoa oli n.250kg (itse olen 50/162) En koskaan aikaisemmin ollut ajanut millään pärrällä, joten ekaksi pyöräksi jolla ajan, se oli aika kinkkinen. Yritä siinä sit treenailla. Voin kertoa että hankalaa oli  
sad_orig.gif

Pyörällä kun pyörällä kaadutaan, se on varma juttu, mutta haluaisin olla kuuliainen kansalainen ja ajella sellaisellä pyörällä kun kortti antaa myöten
blush.gif

Kummastuttaa tuo opettajan ajatusmaailma,eli kortti on myönnetty kuitenkin kaatumisesta huolimatta,en kyllä tajua autokoulun pointtia että mihin se tällä kortin vekslailulla pyrki? Siis tietenkin joudut maksamaan lisää heille kun korotat aatasi,mutta miten pikku aa ehkäisee kaatumista enemmän kuin iso AAA? Voihan sitä isolla AAlla ajaa pienempääkin mopoa aluksi? Jos he taasen ovat olleet epäileväisiä kyvyistäsi hallita mopoa,niin miksi sitten edes pikku aaa on myönnetty? Eihän tässä ole mitään logiikkaa,siis muuta kuin tupla-laskutus?
Nonnii,ja kuristamisesta en tiedä mitään mutta tuo tulee vuoden päästä tutulleni ajankohtaiseksi joten odotan vastauksia
smile_org.gif

sad_orig.gif

blush.gif

Vähän kyllä tuntuis siltä, että jos ER-5 tuntuu hankalalta, niin onko CBR 600 sitten helpompi? ER-5 on aika pieni, ja se on kevyempi kuin CBR 600.. Yksi helpompia pyöriä aloittelijalle GS500:n ohella. Ei se ole ihan sattumaa, että autokouluilla on ollut paljon niitä.

Lisäksi yleensä nuo pysty/peruspyörät on helpompia käsitellä kuin kyykyt, varsinkin hiljaisissa vauhdeissa..

sad_orig.gif

blush.gif

Mun vaimo joutui ajamaan myös pikku-A:n vaikka ikää on jo yli kolmenkympin, koska kyseisellä koulun CB500:lla ei yltänyt kunnolla maahan(155-157cm en oikein tarkkaan tiedä). Pujottelusta ei olisi tullut mitään niillä taidoilla.

Näin ollen siis ajeli KMX piikillä kortin suosiolla ja sitten hommattiin ER-5 (ihan vakiokorkuisena), joka kuristettiin (tosin ei suostunut ajamaan sillä nuhapumpulla kuin viikon ja oli kurit poistettava..). Loppukesästä lähtien oli alla kawan zx6r (sikana madallettuna).

Parin viikon kuluttua tulee 2v. täyteen eli muuttuu automaattisesti isoksi A:ksi.

sad_orig.gif

blush.gif

Kummastuttaa tuo opettajan ajatusmaailma,eli kortti on myönnetty kuitenkin kaatumisesta huolimatta,en kyllä tajua autokoulun pointtia että mihin se tällä kortin vekslailulla pyrki? Siis tietenkin joudut maksamaan lisää heille kun korotat aatasi,mutta miten pikku aa ehkäisee kaatumista enemmän kuin iso AAA? Voihan sitä isolla AAlla ajaa pienempääkin mopoa aluksi? Jos he taasen ovat olleet epäileväisiä kyvyistäsi hallita mopoa,niin miksi sitten edes pikku aaa on myönnetty? Eihän tässä ole mitään logiikkaa,siis muuta kuin tupla-laskutus?
juu on tainnu autokoulun opettajalla olla dollarin kuvat silmissä.

vaimo ajeli kans viime keväänä korttia ja ku ei aluksi lähtenyt homma erkillä sujumaan, niin ajettiin muutama tunti piikillä ja sitten takaisin ison kimppuun.

mutta ei ne mitään pikku-A:ta edes ehdotelleet vaikka mamma kävi nutullaan harjoitellessaan

Olen selvitellyt asiaa ja on alkanut näyttämään että mua kusetettiin kovalla kädellä. A kirjaimien "koko" kortissa ei estä kaatumisia eikä onnettomuuksia, mutta oikeanlainen kortti ehkäisee ainakin sakkojen saamista  
tounge.gif

Kyseinen ER-5 oli mun kokoselle liian iso ja mm.pujottelu oli helvetin hankalaa. Mutta ei siitä sen enempää, mielipiteitä on monia  
wink.gif

Mutta selvittäminen jatkuu...

Olen selvitellyt asiaa ja on alkanut näyttämään että mua kusetettiin kovalla kädellä. A kirjaimien "koko" kortissa ei estä kaatumisia eikä onnettomuuksia, mutta oikeanlainen kortti ehkäisee ainakin sakkojen saamista
tounge.gif

Kyseinen ER-5 oli mun kokoselle liian iso ja mm.pujottelu oli helvetin hankalaa. Mutta ei siitä sen enempää, mielipiteitä on monia
wink.gif

No se on varmaan pienin pyörä millä ison A:n voi ajaa. Eikä se ajaminen ainakaan yhtään helpotu jos CBR:ään siirryt. CBR on kuitenkin raskaampi ja kankeampi.

tounge.gif

wink.gif

Osta joku pikku kustomi. Ne on kuristettu valmiiksi ja ajoasento on niin matala, että jalat yltää hyvin maahan. Aerodynamiikka pitää huolen siitä, että vauhdit pysyvät kohtuullisina. [edit jaa sulla olikin jo cebari; no sitten vaan korkeapohjaiset kengät..]

Honda-liikkeen (Bikeworld) luulisi pystyvän tuon tekemään (Stormin ja Allrightin miellän enemmän varaosaliikkeiksi) ja maahantuojalta (Brandt) voi saada tarkempia neuvoja.

CBR 600F 95-98
Pyörän ikä ja malli taitaa vaikuttaa kuristustoimenpiteeseen (kaasutin- vai ruiskukone). 95-vuotisessa cebarissani oli riittänyt kaasuttimien ja sylinterikannen välillä olevien imukurkkujen korvaaminen kuristussarjalla. Bikeworldistä pitäisi saada näitä.

Kuvassa vasemmalla normaali ja oikealla kuristettu imukurkku.

Edit: Miten muuten kortin uusiminen liittyy tähän? Mietin vaan, että sun iällä taitaa iso A-kortti olla voimassa jo pakostakin.
thumbs-up.gif
veljen -03 600rr kuristettiin edellis kesänä korpiaholla,raisiossa. en nyt tarkkaan muista miten,mutta ainakin kaasukahvan liikerataa typisteltiin.. muistaakseni hinta luokka oli n. 500e,avaimet käteen periaatteella

Back