Terve LT-miehet !
Onko kokemuksia siivekkeisistä plexeistä ?
Miten kestävyys ja toimivuus käytössä. Ovatko halkeilleet ? Eikös Ponzolla ollut kokemusta tästä.
Kumpi malli käytössä mukavampi euro cut vai tavallinen?
Mitataanko näiden plexien mitta alareunan kaariaukosta vai mistä?
No tere Sami,
nyt on puolitoistatuhatta kilsaa ajettu tällä CeeBailey #2, with wings Euro cut -4 -lasilla. (Tarkoittaa siis suomennettuna: Valmistaja Cee Bailey's Aircraft Plastics, Kaliforniassa. Lasi on tyyppiä numero kaksi - toinen lasi on tyyppiä yksi!, with wings tarkoittaa, että lasin sivuilla levitetyt siivekkeet, Euro cut tarkoittaa suoraa lasin yläreunaa -standard cut tarkoittaa kaarevaa, ja tuo -4 tarkoittaa 4 tuumaa lyhyempi kuin BMW:n oma KORKEA pleksi.)
Jos vertaan sitä entiseen CB #2 standard cut -4 ei wingejä -lasiin niin suurimman eron olen huomannut moottoritiellä kavereita morjenstellessa! Vasemman tassun voit nostaa morjenstusasentoon yhtä rennosti kuin nyt tässä naputellessa - ei vie tuuli mukanaan.
No, morjenstelua helpottaakseen ei tuommoista kannata tietenkään ostaa. Kyyditettävällä lienee myös paremmat oltavat, ainakin mamma on tykännyt, mutta ei kyllä osaa/muista sanoa eroa wingittömään lasiin verrattuna.
Joka tapauksessa hakkaa Bemun oman matalan lasin mukavuudessa mennen tullen. Jari P (Pomppe1) osaa kertoa pidemmän ajan kokemuksia tästä wingilasista. Tulee varmaan kohta linjoille...
Eikä nää mihinkään halkeile normaalikäytössä. Oma entiseni tosin on hieman lähtenyt särölle ylemmästä kiinnitysreiästä, mutta epäilen sen olevan omaa syytäni. ( 1: reiät ovat itse poraamiani, koska jouduin lyhentämään lasia heti uutena ja 2: lasi saattui saada kolhun kun kaadoin mopon kotipihan takorautaporttien väliin - nauru seis!)
Tämä mukavuuskysymys eri leikkauksille on varmaan aika lailla makuasia. Teoriassa Euro cut antaa paremman suojan ylänurkista, sillä lasin korkeus määritetään sen keskilinjaa myöten alareunan kaariaukosta lasin yläreunaan. Näin ollen esim Standard cut -4 on yhtä korkea kuin vastaava Euro cut lasin keskeltä, mutta Euro cut jatkuu kulmissa ylemmäksi. Valitettavasti en ole ollut tilaisuudessa tekemään / näkemään tuulitunnelitestejä näiden eroista. Joku voi pitää asiaa ulkonäköjuttuna.
Sitten vielä yksi asia tiedoksi. Nämä tarvikelasit ovat akryyliä kun alkuperäislasit ovat polykarbonaattia. Arvatenkin tästä johtuen nämä CB lasit ovat reilusti paksumpia kuin alkuperäiset. Kaikesta huolimatta on hyvä tietää, että polykarbonaattia pidetään yleisesti turvallisempana kolaritapauksissa kuin akryyliä. Itse en kylläkään ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, että akryylilasi olisi onnettomuustapauksessa ollut aiheuttamassa lisävammoja mutta voipi olla, että jonkin kunnon kiven tai rekanpyörän pinnoituksen riekaleen iskusta se saattaisi hajotakin.
t. pozo