• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

"chopper"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaitsu56
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kaitsu56

New member
millainen on yleensä ottaen tollasen "chopperin" ajo ominaisuudet, olisi kiva kuulla kokemuksia. Jos etuhaarukka on viety "mahdollisimman kauas" niin kuinka käyttäytyy? Entä seat, joka yleensä on aika alhaalla, ja vähän pehmusteita, iskeekö kovaa, riippuu varmaan tie pohjista. Infoo kiitti, kiinnostais tietää, noin yleensä.
062802moto_prv.gif

jolain pitkäkeula ja jäykkäperäisellä HD-llä ajoin parikesää sitten ja ajokokemus oli aivan hirveä. laite oli omistajansa silmäterä ja hieno kuin mikä. Kaikilla ,mukavuus ja ajettavuus mittareilla mietittynä en juurikaan nauttinut ajosta ja jalkakytkin antoi hieman lisä jännitystä. Toisaalta laite oli tosi äijämäinen. ajo matka noin 2 h lähinnä matka-ajoa

Pitkälle viety keula tekee ohjauksesta hitaasti reagoivan ja "muljahtelevan" matalissa nopeuksissa => Hidasajo on kiikkerää ja ohjaus ei ensin käännä tai sitten se haukkaa. Eikä se ohjauksen reagointi kauheasti nouse vauhdin kasvaessakaan. Niinpä kaareajo on kamalan kankeaa.

Eteen viedyt jalkatapit ja selkä tikkusuorana pönöttävä ajoasento estää siirtämästä painoa käsille tai jaloille => Koko paino on istumalihaksilla ja sen kyllä tuntee töyssyissä.

Myös jarruttaminen on hankalampaa kun painonsiirtoa eteen ei tapahdu siinä määrin kuin normipyörillä. Tosin eipä siellä edessä yleensä chopperissa kuulu kunnon jarrua ollakaan...

Kokonaisuutena chopperin ajettavuus ja ajomukavuus on erinomaisen epäonnistunut konsepti. Siinä on ikään kuin tahallaan tehty ajo-ominaisuuksiltaan mahdollisimman p**ka pyörä. Ulkonäön ehdoilla. Paikallaan semmoisessa on ihan mukava istua messuilla, eikä sitä ajettavaksi olekaan suunniteltu. Liikkumatta siinä on sen sijaan hyvä pärisytellä huulia OCC-paita päällä ja kehua kuinka tää amerikkalainen hajuvesibrändi on ainut oikea mp-merkki.

Kun kerran mielipidettä kysyttiin niin vastataan. Opinions are like assholes, everybody has got one. Nyt customi-miehet ja naiset voi alkaa ylistyksensä siitä, kuinka se ei itse asiassa olekaan noin kun edellä sanoin vaan chopperihan onkin todella mainio ajettava...
033102ass_1_prv.gif

wink.gif

Kokemusta on nyt yhdeltä kesältä vaimon virago 535:stä, vaikka ei mikään oikea chopperi olekaan. Pienessä nopeudessa se on todellakin kankea kääntää ja keula todellakin "haukkaa" ja joutuu vääntämään vastaan. Tarkoittaa siis alle 10km/t. Vauhdissa paljon parempi kuin osasin odottaakaan. Mielestäni todella hyvä ajaa kohtuunopeuksilla. Maantieajossa sarvissa roikkuminen käy hartioihin. Mamma ei valita, ja kehuu ajoasentoa hyväksi. Itse olen aina omistanut enemmän tai vähemmän urheilullisia malleja, eikä customi ole käynyt mielessäkään.

Mitä nuo pojat ovat harrikoihin viritelleet pitkäkeuloja ym, ovat rehellisesti sanoneet, että aina menee huonommaksi, jos alkuperäistä muuttaa. Keulan muutokset vaativat tosin tietoa myös ohjausgeometriasta ym, eikä pelkillä t-kappaleilla onnistu kunnolla. Muodikas 300+ leveä takamunkki tekee pyörästä jopa chopperimiesten mielestä todella karmean ajettavan. Ensimmäiset mutkat ja risteykset ovat kuulemma sangen unohtumaton kokemus.

Liikkumatta siinä on sen sijaan hyvä pärisytellä huulia OCC-paita päällä ja kehua kuinka tää amerikkalainen hajuvesibrändi on ainut oikea mp-merkki.
Mulla ei ole ajokokemusta oikeaoppisesta chopperista, toisin kuin wekkulilla, joten en sitä oikein voi kommentoida. Mutta varmastikaan ominaisuudet ole samaa luokkaa kuin hillitymmillä laitteilla. Omaa pyörääni en tähän sotke, koska ei ole se mikään chopper.

Mitä tuohon hajuvesibrändiin tulee, niin tässä wekkulillekin vähän hajustetta viikonloppuun, kun hermot italialaisiin sähköihin menevät ja lähet tuulettamaan ajatuksia vaikkapa italialiaistyyliseen pitseriaan...
tounge.gif
wink.gif

Liikkumatta siinä on sen sijaan hyvä pärisytellä huulia OCC-paita päällä ja kehua kuinka tää amerikkalainen hajuvesibrändi on ainut oikea mp-merkki.
Mulla ei ole ajokokemusta oikeaoppisesta chopperista, toisin kuin wekkulilla, joten en sitä oikein voi kommentoida. Mutta varmastikaan ominaisuudet ole samaa luokkaa kuin hillitymmillä laitteilla. Omaa pyörääni en tähän sotke, koska ei ole se mikään chopper.

Mitä tuohon hajuvesibrändiin tulee, niin tässä wekkulillekin vähän hajustetta viikonloppuun, kun hermot italialaisiin sähköihin menevät ja lähet tuulettamaan ajatuksia vaikkapa italialiaistyyliseen pitseriaan...
tounge.gif
wink.gif
Hehee... älä ymmärrä väärin:
En minä HooDeetä hauku...
... vaan niillä ajavia kuskeja!
biggrin.gif

millainen on yleensä ottaen tollasen "chopperin" ajo ominaisuudet, olisi kiva kuulla kokemuksia. Jos etuhaarukka on viety "mahdollisimman kauas" niin kuinka käyttäytyy? Entä seat, joka yleensä on aika alhaalla, ja vähän pehmusteita, iskeekö kovaa, riippuu varmaan tie pohjista. Infoo kiitti, kiinnostais tietää, noin yleensä.
062802moto_prv.gif
Riippuu siitä, mitä pyörältäsi haet. Jos tahtoo mennä pää edellä kolmeasataa, ei kannata sopperia värkätä. Jos taas diggaa rauhallisesta maantieajosta, sopperi pelaa oikein hyvin edellyttäen, että rakentaja on ollut tehtäviensä tasalla. Oikeaoppisesti tehdyn sopperin ohjaus ei muljahtele yhtään minnekään.

Painojakauma on luonnollisesti erilainen kuin kyykässä. Tästä seuraa, että takajarrun merkitys korostuu, vaikka kyllä siitä etujarrustakin apua on. Sellaista sopperia, jossa etujarru olisi tarpeeton, ei Suomessa olekaan.

Kokonaisuutena hyvin rakennettu sopperi on käyttötarkoitukseensa erinomaisen onnistunut konsepti!

062802moto_prv.gif

Hehee... älä ymmärrä väärin:
En minä HooDeetä hauku...
... vaan niillä ajavia kuskeja!
biggrin.gif
Aika pöljä kommentti. Jopa sulta.
wink.gif
Niin tai sitten kertoo kaverin suvaitsevaisuudesta kaiken
biggrin.gif
Sinulla on mielipide. Minulla on mielipide. Suvaitsevaisuutta on ymmärtää ja kunnioittaa niitä molempia. Ei totuutena vaan mielipiteinä. Ja minun mielipiteeni on, ettei chopperien ajettavuudessa paljon kehumista ole. Sitähän tässä nimenomaan kysyttiin. Ei hoodeen, customien tai chopperien haukkuminen nyt mikään rasismiin verrattavissa oleva rikos ole. Tai jos jonkun mielestä on, niin siinä suvaitsevaisuudessa lienee vielä opiskeltavaa.

Hd-kuski läppä oli huonoa huumoria. Sitä pyydän anteeksi.
bowdown.gif

sanoi:
Pitkälle viety keula tekee ohjauksesta hitaasti reagoivan ja "muljahtelevan" matalissa nopeuksissa => Hidasajo on kiikkerää ja ohjaus ei ensin käännä tai sitten se haukkaa.

Itse asiassa ei. Tuommoinen käyttäytyminen tulee silloin kun se on väärin rakennettu ja etujättö ei ole kohdillaan.

hidas se on, mutta todella vakaa oikein rakennettuna, siis ilman käsiäkin voi ajaa.

Kokonaisuutena hyvin rakennettu sopperi on käyttötarkoitukseensa erinomaisen onnistunut konsepti!

062802moto_prv.gif
eli näyttämään hyvältä kahvilan edessä parkissa?

kaboom.gif
siellähän tuota itsekin taidat päivystää kun kerran olet merkille laittanut myös näiden chopper-kuskien läsnäolon pyörineen, onko sulla vielä kelistä huolimatta 1.2 sekunnin ratanahkat päällä kun siellä postailet?

toki niitäkin postailijoita koptereineen löytyy tuolta parkeilta mutta liekkö siinäkään mitään pahaa? taitaapa sittenkin olla kun olet siitä tässä maininnu..voi kun elämä on julmaa..
thumbs-up.gif

062802moto_prv.gif
Ominaisuudet verrattuna mihin?

siellähän tuota itsekin taidat päivystää kun kerran olet merkille laittanut myös näiden chopper-kuskien läsnäolon pyörineen, onko sulla vielä kelistä huolimatta 1.2 sekunnin ratanahkat päällä kun siellä postailet?

toki niitäkin postailijoita koptereineen löytyy tuolta parkeilta mutta liekkö siinäkään mitään pahaa? taitaapa sittenkin olla kun olet siitä tässä maininnu..voi kun elämä on julmaa..
thumbs-up.gif
Älä nyt revi chapsejas
biggrin.gif

Ei ole nahkoja mulla, ihan on tekstiiliä päällä. Pitää paremmin vettä kuin kavereiden nahkarotsit ja farkut ja mun integraalikin suojaa viimalta paremmin kuin reiskat ja buffi. Se kai siinä on syynä kun itse kävin kahvittelemassa 200-300km päässä ihan huvikseni mutta jätkiä ei juuri saanut niille reissuille mukaan, niillä tuppasi maksimi olemaan säteeltään 50-70km ja yleensä vähemmän.
Kukin tavallaan, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Mä tykkään ajamisesta
smile_org.gif

Älä nyt revi chapsejas
biggrin.gif

Ei ole nahkoja mulla, ihan on tekstiiliä päällä. Pitää paremmin vettä kuin kavereiden nahkarotsit ja farkut ja mun integraalikin suojaa viimalta paremmin kuin reiskat ja buffi. Se kai siinä on syynä kun itse kävin kahvittelemassa 200-300km päässä ihan huvikseni mutta jätkiä ei juuri saanut niille reissuille mukaan, niillä tuppasi maksimi olemaan säteeltään 50-70km ja yleensä vähemmän.
Kukin tavallaan, toiset tykkää äidistä ja toiset tyttärestä. Mä tykkään ajamisesta
smile_org.gif
en omista chapseja, farkut on mukavemmat.
wink.gif

tää on niin monipuolinen harrastus tää moottorpyöräily.. toiset ajaa verenmaku suussa 24/7 ja mää sillonku siltä tuntuu että vois lähtee johonki reissuun.. jajoo, kyl ajaminen mukavaa on, siitä ei puhettakaan etteikö olisi. tää pyöränrakentaminen on korvike siihen että ei nyt satu olemaan sataaneliötä hallitilaa jossa voisin jotain autoa rakentaa..
biggrin.gif

nou haad fiilings. kyllä määki oon pitäny joskus ratanahkoja päälläni, ja ajanu monensadan kilsan päivämatkoja vaan palatakseni illaksi kotiin. kokemusta on myös monista muunmerkkisistä pyöristä, niin japanialaisista kuin italialaisista sekä jotai ryssäpyörää on ruuvattu tallissa kun BSA oli kerrankin mukava ja toimi..

että eiköhän jatketa sitä "omaa juttuamme" kaikessa sovussa ja rock'n'rollin tahtiin...

cool.gif

ps. laita lisää juutuubiviideoita..
biggrin.gif

Back