Crossari hakusessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peltzi82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

peltzi82

New member
Eli ajattelin hommata krossarin ihan montulla ja crossiradalla ajoon. Mut minkäs kokoinen pyörä olis hyvä aloittelijalle? Katupyörälläkin on siis vasta toinen kausi menossa.

Eli nyt kiinnostais siis kuutiot, vuosmallit ja paras hintalaatu suhteeltaan paras valmistaja!!! Hinta haarukka on alle 3000€.

Joku piikkinen 2-tahtipeli muutaman vuoden takaa on varmaan alottelijalle passeli. Japanilaisten merkkien välillä ei juuri eroja ole muussa kuin värissä. Mulla oli aikanaan TM ja se oli kyllä sellainen italian ihme, etten kyllä suosittele, ellei sitten jatkuvaan ropaamiseen ole motivaatiota.

Mulla on nyt muutama vuosi taukoa aktiivisesta crossaamisesta, mutta jos nyt jonkun pelin valitsisin, niin kakspuolikkaan nelarin. Moottorin toiminta-alue paaaaljon laajempi kuin 2-t:ssa eikä tarvii koko ajan arpoa sopivaa vaihdetta. Tosin kolmentonnin budjettiin ei taida vielä mahtua?

Kakspuolikas kakstahti taas alkaa oleen sen tason pyssy, että mun ajotaidot ei ainakaan riitä kaiken tehon hyödyntämiseen.

Tuo hintaluokka voi tehdä tiukkaa mutta jos kaksitahtisesta tykkää niin ktm:n 200:nen voisi olla aika hyvä. Gas gasilla on muistaakseni vastaava myös. Kevyt ajaa ja kone jonkin verran alavääntöisempi kuin piikki 2t. Itse suosittelin myös nelari 250:stä jos sopivan sattuu huokeasti löytämään. Offroad pro:n nettisivuilla on aika paljon noita kaupan. Oranssit ovat kyllä kaikin puolin hyviä pelejä joten itse ainakin KTM:än ostaisin. Tosin taitaa olla vähän oma lehmä ojassa kun kolmas kotka jo itsellä alla eikä ongelmia ole ollut.
smile_org.gif

Sanoisin kuten edellinenkin eli 2-t piikkinen vois olla paras. Ja kun on kolmen tonnin budjetti niin saa melko uusiakin, tai ostaa vähän vanhemman ja sitte (taka)renkaita ja vaikka menovettä lopuilla rahoilla
tounge.gif
hyvin on mulla pelannu vaikka on jo 13v vanha!

Edit: ehti yks viesti väliin eli sitä edeltävä..

Piikkinen 2-t, halpa ja kulkee aluksi riittävästi. Samalla opit väkisinkin käyttämään vaihteita pitääksesi vauhtia eli kierrokset tehoalueella.
smile_org.gif

Laitetaanpa samalla kyselyä aiheesta. Ei ole krossia juuri nyt, mutta juurikin tuommoinen 125 2-t kiinnostaisi taas ja alkuun sopisi helpommat radat. Hyvät vähän hitaammat ja vähemmän hyppyreitä sisältävät hiekkaradat Espoosta 50 km sisään, joissa vapaavuoroja? Jannuna ajelin vallan muissa maisemissa, joten kokemusta pk-seudun lähistön radoista ei ole. Ruskeasannalla ja Kolmperässä olen käynyt jokusen kerran ajamassa. Mahtaako nekään olla enää ollenkaan samoja kuin 10 vuotta sitten?

Ruskeasanta on kuopattu jo vuosia sitten, tilalle tuli Vantaan Lavanko, joka on mielestäni profiililtaan kovin tylsä.

Hyvinkään rata on jäänyt muistoihin kivana, aika kovapohjaisena ratana, mutta nämä muistelot on kohta kymmenen vuoden takaa, eli kai sielläkin jotain muutoksia on tehty.

Sit tietysti Karkkila tarjoaa savipohjaisena Suomi-pojalle eksotiikkaa, varsinkin sateella
tounge.gif
Kuivalla kelillä rata on kivikova, kiva aloittelijankin treenata, mutta aina sattuu kun vetää lipat.

Onhan noita ratoja, varsinkin jos viitsii vähän ajella pidemmälle...

edit. kysyitkin näköjään hiekkaratoja... niitähän on suomi pullollaan
smile_org.gif

Back