crossienssasupermotopähkäilyä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Popeye
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Popeye

New member
Päätöksenteko on vaikeaa, erityisesti moottoripyöriin liittyvä. Nyt sitten pähkäilen minkälainen off-road kalusto pitäisi hankkia motovantein täydennettynä eli crossi vai enska?
Motoilusta en tiedä kuinka paljon tulee harrastettua kun en oo kokeillut, eli lopullinen käyttö vähän hakusessa. Off-roadpuolelta crossiradalle meneminen on niin helppoa että siellä kait sitä menisi enemmän aikaa kuin enskapoluilla. Motoilua varmaankin pohjanmaan radoilla ja ahvenistolla ja lavangossa tietty, muuallakin kun opin ajopaikkoja tuntemaan.
Eli crossi vai enska? Maastossa mulle riittää 250 nelitahtikuutiota vallan mainiosti vaan tekeekö semmoisella motokäytössä mitään? Omakohtaisia kokemuksia?

Enskoissa olisi sähköstarttia ja valoja ja käsittääkseni motokäyttöön sopivampi vaihdeloota. Tehoo vähemmän ja painoo enemmän kuin crossiversiossa. Valoillahan ei tähän vuodenaikaan mitään tee mut syksymmällä tilanne saattaa muuttua.

Crossiversio olis taas kevyempi ja muutaman satasen halvempi. Ääniongelmia motokäytössä saattaa esiintyä melurajoitteisilla paikoilla vakioänkkärilläkin vai tietääkö joku paremmin noista crossien äänistä. Jousitus lienee pakasta vedettynä parempi motokäyttöön, tosin sitä saa jonkin verran säädettyä suht. helposti ja joku jousen + keulaöljynvaihto ei vielä mitään kallistakaan vielä oo.

Kuinka levee takavanne? Mun mutkanopeuksille riittää ainakin toistaiseksi sporttipään katurenkaat. Useita saa jo 150 levyisinä. Olen kuullut huhuja että 5-tuumaisissa saattaa tulla sovutusvaikeuksia vaikka pyörään niin leveää vannetta myytäisiinkin.

Kilpipeliä en tartte joten pysytään noissa kisaenska/crossiosastossa. Mitä itte tekisittte tässä tilanteessa? Aika aloittelija olen mutta enskapolulla ei oo ollu ongelmia (muuta kuin hidas vauhti) nelipuolikkaallakaan.

Tällä hetkellä on kovin kuume tuonne siniseen leiriin, eli kokemuksia YZF/WRF-osastosta kuunnellaan. Erityisesti motokäytöstä ja vannerumban helppoudesta/vaikeudesta. Kokemuksia muistakin merkeistä kuunnellaan, eihän sitä koskaan tiedä milloin kuumeen kohde muuttuu. Meinaan uuteen tai hyvin vähänkäytettyyn tällä kertaa turvautua ja nelitahtiseen. Nelitahtisen huoltopuoli onnistuu kyllä, ettei siitä tarvitse erikseen varoitella.

terv.
-popeye-
 
Minä hommaisin enskan. Vaikket kadulla ajakaan ja siksi valoja sun muuta tartte, niin jos meinaat ajaa syksymmällä sitten vielä maastossa, niin valot on aina kova juttu. Tietty, jos hommaat jonkun kypärävalotyyppisen ratkaisun, niin miksei se krossiversiokin. Mieti ajatko enemmän krossia vai enskaa ja osta pyörä sen mukaan sitten. Jos haluat pyöriä montulla päivisin, niin siihen käyttöön ei kannata ostaa enskaa. Motokäytössä ei ole mitään kokemusta 250 cc-laitteesta, joten siihen en ota kantaa.
 
Nyt en osaa vastata sinisen leirin laitteista vaan porkkana pyöristä on vähän kokemusta. Kyllä tuollainen 250 4t on liian laiska motoiluun. Itsellä moto/enska oli ktm 525exc, mutta eihän tuo oikeasti ollut mikään hyvä ajaa enskapolulla. Varsinkin tälläiselle aloittelijalle voimaa on niin paljon liikaa, että ajamisesta häviää hauskuus hyvin helposti.

Kavereilla oli kyllä hauskaa, kun väänsin kaasua ikinä ei tiennyt mihin pyörä meni ja itse koitin vaan roikkua kyydissä. Kyllähän tuolla pystyi ajamaan kun oppi, mutta liikaa tehoa metsään ja krossiin ainakin itselleni.

Toisaalta kompromisseja kannattaa tehdä sen mukaan mihin eniten laitetta tarvitsee.
 
Kavereilla oli kyllä hauskaa, kun väänsin kaasua ikinä ei tiennyt mihin pyörä meni ja itse koitin vaan roikkua kyydissä. Kyllähän tuolla pystyi ajamaan kun oppi, mutta liikaa tehoa metsään ja krossiin ainakin itselleni.
*REPS*
biggrin.gif
biggrin.gif


Tiedän tasan tarkkaan mitä tarkoitat. Itsellä edellinen pyörä oli 600cc Husaberg ja se metässä möyryäminen sillä oli hengenvaarallista puuhaa. Ajat kävyn yli metsätiellä --> käsi heilahtaa hieman --> pyörä karkaa keulien lähimpään mäntyyn ja löydät itsesi suonsilmäkkeestä.
 
No yhdellä tutulla on toi Jammun 426 WRF ja on se sillä kiertänyt päitsin, krossirataakin näyttää menevän ihan sutjakasti ja SM vanteetikin näyttää oleva. Olisko siinä sulle sopiva sininen kompromissi ?
 
Back
Ylös