• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Crossikengät kadulle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Utah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Utah

New member
Uusia kenkiä tekisi mieli, ja hyvin suojaavaa tietty. No noita ratakenkiähän löytyy, mutta tuli mieleen että mites tollaset crossibootsit, siis pitkät varret ja soljet varressa ym., toimisi katukäytössä? Olisi varmaan suojaavuus kohdallaan, ja maastoonkin voisi mennä. Tylyn näköisetkin. Kellään kokemuksia? Onko epämukavat ja hankalat kävellä tms.?

Esim. Falcot

No on toki suojaavuus kohdallaan ja maastoon voi mennä. Toisaalta tuntuma vaihdekiksiin ja takajarruun on huomattavasti huonompi kuin katukengillä. Hieman voi myös olla ahdasta jalkatapin ja kiksin välissä jos jollain kisakyykyllä ajelet. Myös tottakai aika tavalla raskaammaat kaupungilla kävellessä. Sinänsä itse käveleminen ei nyt kovin hankalaa ole jos on nivelletty popo. Ilman niveltä ja uutena nahkainen krossikenkä on kyllä aika jäykkä (hankaloittaa myös sitä vaihteen vaihtamista ym.).

Itse käytän kadullakin usein Sidin nivellettyä crossikenkää mutta toisaalta ajankin supermotolla. Käytännössä kuitenkin itse ajaminen on omasta mielestä mukavampaa katukengällä.

Ihan siis pelkkään katukäyttöön katupyörällä itse en crossikenkää ostaisi. Toisaalta taas kyllä sellaisella ajaa ja kävellä voi jos ehdottomasti haluaa.

Jos on mopossa hieman pystympi ajoasento & saat säädettyä vaihdepolkimen ja jarrupolkimen kohdalleen, niin mikäs sitä crossikengän käyttöä estää. Kovin sporttiseen ajoasentoon en ehkä olisi moista kenkää tarjoamassa, mutta miksei sitäkin voisi kokeilla.

Krossikengät on aika jäykät ja pohjat on kovat ja sairaan liukkaat. Lusikahtaa helposti sekä tapilta, että rappuselta. Kyllä noita tietysti VOI kadulla käyttää, jos vaikka imagosyistä tahtoo, mutta kyllä katukengät on huomattavasti mukavammat sekä kävellä että ajaa. Ja tuntumakin mopoon on krossikengillä aikalailla huono.

Suojaavuus ja tukevuus on kyllä omaa luokkaansa. Jonkinlainen kompromissi liukkauden ja tuntuman suhteen olisi trialkengät, niissä kun pohja on huomattavasti pitävämpi ja pehmoisempi.

Eli, jos ajat pelkästään kadulla, en suosittele. Mutta kuten kaikissa muissakin asioissa, kyllä niillä pärjää. Se on ainoastaan asennoitumisesta kiinni. Fiilispohjalta vaan
smile_org.gif

Kiitän kommenteista. Pitää käydä kunnolla kokeilemassa eri malleja, ehkä päädyn kuitenkin hyviin katukenkiin, Sidi tai TCX lähinnä listalla. Sidi Vertico Corsat olisi katupuolelta huiput, crossimalleista Discovery Teporit vähän edullisemmat.

Terjens! Mulla on käytössä daytonan trans open gtx - kengät ja olen ollut niihin erittäin tyytyväinen. Jonkun verran enduro henkinen, mutta kuitenkin sellainen että pystyy ne jalassa huoletta kävelemään. Ite ajelen isommalla nakupyörällä kohtuullisen pystyllä ajoasennolla ja ainakin mulla ajo onnistuu vaivatta. Alkuun sai tietty totutella polkimien käyttöön kun vanhemmat ajokengät oli melko 'tennarit' näihin daytonan kenkiin verrattuna. Loistavat kengät mun tarpeisiin, pitävät pirulaiset vettäkin vielä!

Tuosta lisää: Daytona Trans Open GTX

Noita ei taida suomessa kukaan myydä muutakuin erikseen tilaamalla. Ite hankin omani saksasta, kokeilin muista matka-daytonista koon lähimmällä paikallisella myyjällä ja sen perusteella tilasin omani..

Ite ajelin Alpinestarsin tech6:lla kadulla ja ihan hyvin pystyy ajamaan ja liikkumaan. Jarrupolkimeen on huonohko tuntuma mutta siihenkin tottuu ajan kanssa. Ne mun kengät ei ollut liukkaat alkuunkaan, siis supermotolla ajettaessa. Cebarilla ne ei ole mitkään kovinkaan kivat kun nilkka on hiukka eri asennossa ku pystymmällä mopottimella.

Kerran olen kyykyllä ajanut jotkun alpinestarsin tech rossimonot jalassa, eikä enää toiste. Todella jäykät ja tuohon ajoasentoon sopimattomat. En sitten tiedä miten olisi pedaalien säätö vaikuttanut.

Supermotolla luulis toimivankin jo.

Back