Tuo ilmatyynytakkihan on jo vanha idea siinä muodossa kuin vaikka siinä IXS:n takissa on: Laukaisunaru kiinnitetään pyörään, ja kun kuskin ja pyörän tiet erkanevat riittävän ripeästi, paineilmapatruuna laukeaa ja täyttää ilmapussin. Siis vastaavalla tavalla kuin ilmatäytteisissä pelastusliiveissä. Tuollainen takki on tiettävästi Jenkeissä jo kerinnyt pelastamaan ainakin yhden motoristin hengen komean ilmalennon jälkeen. Eli toimivat nekin ainakin joissakin tilanteissa.
Tuon Dainesen systeemin pitäisi olla ihan eri sukupolvea. Se perustuu sensoreihin, eikä napanuoraa pyörään enää tarvita. Eikä kuskin tarvitse ottaa viidentoista metrin ilmalentoa ennen tyynyn laukeamista. Varmaan hyvä keksintö, jos se vain tomii luotettavasti.
Parin vuoden kokemuksella tuollaisesta karvalakkimallin ilmatyynytakista voin varmasti sanoa ainakin yhden huonon puolen: se ilmatiivis pussukka tuossa ylävartalon verhona ei, yllätys yllätys, hengitä sitten yhtään. Eli ilmatyynyn muodon voi lämpimällä ilmalla tarkistaa paidasta, kun takin ottaa pois...